#nlstartop| 9 2,8 miljard 'Wereldwijd gezien hebben we in Nederland nu al een topnetwerk' 'Je zet de eerste stappen naar een beter bedrijfs proces' online: sendcloud.com online: deondernemer.nl naal werkt. Tot onze klantenkring behoren ook veel starters die stu ring nodig hebben en vaak in loon dienst hebben gewerkt. Ze hadden aan hun website een bijverdienste maar groeien nu snel door.'' Dan blijkt dat Sendcloud meer is dan tech alleen: advies is ook mensenwerk. Zijn meest gegeven advies van dit moment? ,,Zorg ervoor dat de check-out van je webshop up-to-date is. Geef de consument meer mogelijkheden om te kiezen hoe, waar en wan neer hij een pakket wil ontvangen. Maak mooie, goede foto's van je product en zet er een duidelijke beschrijving bij om zo min moge lijk retouren te ontvangen.'' Het is sowieso een interessant jaar in pakketbezorging, vindt Sabi Tolou. ,,Denk aan de 'bezorg- schaamte' onder consumenten, de roep om duurzamer verpakken en bezorgen, het retourbeleid, de terugkeer van verzendkosten. Pakketbezorgers zijn daar goed mee omgegaan, zijn met oplossin gen gekomen.'' De groei van e-commerce zit nog niet aan z'n top, denkt hij: ,,Die kunnen we in Nederland prima aan. Wereldwijd gezien hebben wij nu al een top- netwerk, het is makkelijker dan in andere landen om een volgende dag-bezorging aan te bieden.'' Tolou verwacht meer fulfilment centers, waar webshops in ver- schillende landen producten kunnen opslaan zodat consumen ten snel hun pakket kunnen blij ven ontvangen. ,,Zo'n center is een logistieke helpende hand voor webshops met alles onder één dak, van opslag tot retourmanagement. Moet pakketbezorger A vandaag iets afleveren in Italië, dan duurt het nu gemiddeld vijf tot zeven dagen voordat het er is. Is er een fulfilment center in Italië, dan zorgt de pakketbezorger daar dat het verpakt wordt en binnen een dag geleverd is bij de Italiaanse klant. Bedrijven als Amazon heb ben het al zo georganiseerd. Met de online consument die steeds veel eisender wordt, verwacht ik dat we steeds meer die kant op gaan.'' De groei bij Sendcloud zelf vindt vooral internationaal plaats. En ondanks Brexit, of juist vanwege Brexit, ligt de focus van Tolou en zijn team op de Britse markt. ,,Wij zijn goed en snel in het implemen teren van de benodigde douane formulieren. We kunnen alle shops daar die de verzending nu nog handmatig doen zonder problemen automatiseren. We hebben een aantal Britten aan genomen die nu ook in Nederland wonen, de gesprekken met ver voerders zijn in volle gang, onze marketing is volop bezig en ik durf te zeggen: Sendcloud is Brexit-proof.'' GO donderdag 16 juli 2020 Online shoppen is populair en daarmee blijft de markt voor pakketbezorging onverminderd groeien. In 2019 werden bijna 13 procent meer pakketten bezorgd aan huis of bij be drijven dan een jaar eerder. Het leverde bedrijven als PostNL, DHL en UPS 2,8 miljard euro aan omzet op. Van alle pakketten werd 90 procent binnen één werkdag bezorgd. De overige 10 procent werd binnen twee dagen of later bezorgd of aan de deur afgegeven. Sabi Tolou begon Sendcloud op zijn 23ste en nog steeds ziet hij er niet uit als een oude rot. een stuk papier aan de muur en ga met z'n allen het proces beschrijven. Van der List: ,,De bestelling komt binnen en dan? Met pijlen en blokken: schrijf in een paar woorden op wat er bij iedere stap gebeurt en wie het doet. Je zult staan te kijken van het resultaat: het papier is te klein. Waarschijnlijk gebeurt er veel te veel tus sen het bestellen en het afleveren bij de klant en van het retourproces wordt je al helemaal gek. Maar er «1 '•P* i V*V> Bastiaan van der List gebeurt nog wat: tijdens het opschrijven van de verschillende stappen zul je zien dat er een discussie ontstaat tussen de betrok ken afdelingen. Doen jullie dit zo? Laten we dat anders doen!'' Event met pizza Daarmee zijn de eerste stappen naar een beter bedrijfsproces gezet, stelt Bastiaan van der List. „Collega's van uiteenlo pende afdelingen lijken verschillende belangen te hebben. Dat zou niet zo moeten zijn: de klant staat voorop. Daarom is het belangrijk om ook de commerciële mensen hier bij te betrekken. En ook mensen van de werkvloer. Iedereen moet weten wat er gebeurt en wat de klant belangrijk vindt.'' Maar maak het vooral niet te groot, adviseert hij ook. ,,Het beste is er een klein event met pizza van te maken. De teambuilding heb je dan meteen te pakken.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 61