ONS WERK MOET DOOR f#nl start op ff Logistiek krimpt maar leeft op in2021 Van start 'Hoe kom ik aan verse groente als de bevoorrading van de super markt stokt?' Interview De koningin van de pakketjes - zo mogen we Liesbeth Kaashoek gerust noemen. Zij is directeur Pakketten Logistiek van PostNL en zag dit voorjaar pakketbezorger opeens een vitaal beroep worden. 'Webwinkelen gaat steeds meer bij ons horen, al zal de piek van nu iets afzwakken' Gerda van der Poel is directeur Bezorging en Klantcontact bij DPG Media, uitgever van deze krant We zijn in ons dagelijks leven zeer afhankelijk van logistieke processen, maar daar stonden we tot corona amper bij stil. Toen wel. Opeens vroegen we ons af: hoe kom ik op mijn werk als de treinen misschien niet meer rijden? Hoe ont vang ik precies op tijd dat mooie truitje dat ik online bestel als de orderpicker het niet meer inpakt of de koeriersdienst niet meer aan huis komt? Hoe kom ik aan verse groente als de supermarkten niet meer tijdig bevoorraad worden? Dat zijn logistieke processen, een dure term die we nooit ge bruikten. Een keten van bestellen, voorraden beheren, verpak ken, verzenden, bezorgen - in de juiste hoeveelheden, op tijd, ga zo maar door. Die processen werden dit voorjaar aangemerkt als vitaal. Van levensbelang. Daarom moesten de mensen in de sector hun werk kunnen blijven doen, ook tijdens de crisis. En dat zijn er veel: in Nederland wer ken meer dan een half milj oen mensen in de logistiek. Veel is geautomatiseerd maar de men selijke factor is onmisbaar. Daardoor bleek de sector dan ook zeer kwetsbaar. Dit voor jaar kon die grote groep men sen niet meer werken of, door alle beperkende maatregelen, minder efficiënt werken. Binnen de logistiek zijn wel snel maatregelen getroffen om een virusuitbraak op de eigen werkvloer te voorkomen; alleen dan kon er doorgewerkt worden. Processen liepen wel door, maar trager en tegen hogere kosten. Dit kwam bijvoorbeeld doordat er gescheiden in vaste groepen ge werkt moest worden; medewerkers van verschillende shifts kwa men elkaar niet meer tegen. Dit maakte het plannen van diensten ingewikkeld en inflexibel. Dit is maar één voorbeeld. Ieder logis tiek bedrijf zal er zijn eigen verhaal over kunnen vertellen. Het was een leerzame tijd, ook voor mij. Het heeft mij verrast hoe belangrijk mijn werk, ons werk, voor de mensen is. Hoe blij ze waren als de krant bezorgd werd. Dat het pakketje kwam, dat de supermarkten weer vol kwamen te liggen. Ooit was dit vanzelf sprekend als water uit de kraan. Maar dat blijkt het dus allerminst te zijn. TEKST EDUARD VOORN FOTOGRAFIE PIM RAS Nu online winkelen een vlucht neemt, is het voor e-com- mercebedrijven een uitdaging om de bestellingen op tijd af te leveren. Pieter Zwart, een van de oprichters van webwinkel Coolblue, is ramtrots op zijn nieuwe promotiefilmpje. Rappers Marlin Anindjola en Shaqeel Zimmerman, hun arties tennamen zijn Marlin. en Shqq, zingen over hoe geweldig het bedrijf is waar ze in het dagelijks leven voor werken. In de uiterst ritmische tekst met beat eronder duiken met regelmaat drie woor den op: 'komen op tijd'. Maar er wordt niet over 'gerapt' dat op tijd afleveren alleen mogelijk is door de enorme inspanningen van de bezorgers van de pakjes. Bij de e-commercebedrijven gingen de omzetten de afgelopen maanden door het dak. De winkel straat was goeddeels op slot en de Nederlander ging over op digitaal winkelen. Dat hebben ze geweten bij PostNL, de grootste pakjesbe steller van Nederland. Liesbeth Kaashoek: ,,Ons volume groeide in de maanden april en mei tot ruim 25 procent.'' ,,Ik ben een fervent besteller, moet het allemaal uitproberen. Ik kijk daarvoor ook naar mijn kinderen. Uit hun leven is online niet weg te denken. Webwinkelen gaat steeds meer bij ons horen, al zal de piek die we nu hebben iets afzwakken. Ik verwacht dat de mensen die het gemak van online bestellen heb ben ontdekt niet meer helemaal naar de fysieke winkels zullen terugkeren. Ze gaan niet stoppen.'' ,,Wij werden ineens de life line voor de Nederlander thuis. Win kels gingen dicht. Online ging los, want iedereen had boodschappen en medicijnen nodig. We leverden bizarre spullen af zoals complete fitnessinstallaties, maar ook speci ale voeding voor zieke kinderen.'' ,,Het was onze maatschappelijk en economische taak om de stroom pakketjes af te leveren. In de peri ode van Sinterklaas en kerst heb ben we zes weken topdrukte, nu kwamen er in het voorjaar vijftien weken 'kerst' bij. En dat ook nog eens zonder drie maanden voor bereiding zoals die normaal aan de feestdagen voorafgaan. We moes ten opschalen, maar voor dit feno- meen hadden we nog geen draai boek. We tuigden een calamitei tenorganisatie op, een team dat tweemaal per dag virtueel bij el kaar kwam. Het was en is geen tijd om beslissingen lang uit te stellen. Het is doen. De capaciteit van ons gehele netwerk hebben we met meer dan 40 procent vergroot door bijvoorbeeld sorteercentra ook op zondag allemaal te laten draaien.'' ,,Nee, uiteindelijk willen we alle maal hetzelfde: dat de bestelde spullen thuis bij de consument worden afgeleverd, liefst op tijd. Het mooie aan deze periode is de focus die je krijgt. Dit moeten we nu met elkaar fiksen. Onze verbin ding met de webshops is daardoor weer versterkt. Deze uitdaging was namelijk iets waar we met elkaar naar moesten kijken: hoe krijgen we dit gematcht? Wij ver grootten ons netwerk stapje voor stapje, zoiets kan echt niet in één keer. In zoekende gesprekken met webshops meldden wij dat we die dag niet konden sorteren, maar de dag erop wel. Die webshops moes ten ook opschalen.'' ,,We hebben het matchloket ge opend. Hier konden bedrijven die geen werk hadden hun personeel aanmelden. Er kwamen mensen Er gebeurt veel in alle sectoren van de economie, dus ook in de logistiek. Een impressie. GO donderdag 16 juli 2020 COLOFON Aan deze bijlage werkten o.a. mee: Froukje Buursema (indebuurt), Dewi Gigengack, Kayleigh Groenendijk (DPG Online Services), Robert van den Ham (de Ondernemer), Imelda van der Helm (vormgeving), Arjan Koopman (sales), Eldert Kuiken, Sven Remijnsen, Egbert Jan Riethof (projectredacteur), Mariska Schotman (art-direction) en Koos de Wilt (coördinatie). Directie: Bart Verkade en Erik van Gruijthuijsen. #NLSTARTOP is een initiatief van DPG Media, Autotrack, Gaspedaal, indebuurt, Intermediair, Nationale Vacaturebank en de Ondernemer, alle onderdelen van DPG Media. De redactie van deze krant is niet verant woordelijk voor de inhoud. Waar artikelen op verzoek van adverteerders tot stand kwamen, staat dit aangegeven. DPG Media B.V. Niet uitstellen doen' Zelf actief met webwinkelen? Wat gebeurde er dit voorjaar? De rol van de pakketbezorger werd belangrijker. Je had toch tegen de webshops kunnen zeggen: doe het wat rustiger aan? Het verwerken van pakjes en bezorgen blijft mensenwerk. Waar haalde je al dat extra personeel vandaan? BRON: CBS ING Het ging al goed met de e-commercebedrijven en pakjesbezorgers: in 2019 vervoerden en bezorgden zij 567 miljoen pakketjes, een groei ten opzichte van 2018 van 13 procent. In 2020 neemt dat een vlucht, maar bloei is er echt niet overal in transport en logistiek, een sector waar ruim een half miljoen mensen werken. In Nederland was de lockdown relatief licht, waardoor de sector zich beter staande heeft gehouden dan elders. miljoen mensen werken er (ruim) in transport en logistiek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 54