c* Coronatoeslag op terras? Weinig ondernemers voelen ervoor Dwarsdenker Thom Ummels II laat zich niets aanpraten Frank Balkenende Vlissingen Door de 1,5 meter afstand die hore cazaken tussen gasten moeten be waken, heeft Buijs 60 van de 180 terrasstoelen moeten inleveren. Dat scheelt een flinke slok omzet. Buijs: ,,Je zou iets op het strand kunnen doen, maar als gasten een drankje op hebben, nemen ze het niet zo nauw meer met social distancing. Dan moet je continu politieagent spelen. En daar heb ik geen trek in." Binnen probeert Buijs de gebrui kelijke omzet te halen door eters in twee rondes te ontvangen. ,,Ik heb 100 stoelen, die worden nu in twee shifts van 50 bezet. Zulke 'eetblok- tij den' zijn het enige wat we anders doen. Voor de rest blijft alles bij het oude. Als je gasten verdere beper kingen gaat opleggen, zoals maxi male verblijfsduur op het terras, of je prijzen gaat verhogen, kun je net zo goed stoppen. Het enige wat we nu nodig hebben, is een mooie zo mer. Laat dat strandweer maar ko- men." Een rondgang langs horeca ondernemers leert dat de meesten gastvrijheid stellen boven extra in komsten. Dijkpaviljoen De West kaap in Westkapelle heeft geen mo gelijkheid om het terras uit te brei den. ,,Ik denk dat we de helft van het aantal stoelen kunnen uitbaten. Maar ik peins er niet over om prij zen te verhogen of andere maatre gelen te treffen. Dat is niet gastvrij en je loopt bovendien het risico dat Ik peins er niet over om prijzen te verhogen of andere maatregelen te treffen ze naar de buurman lopen", zegt ei genaar Mark Beers. Zo zit ook Amanda Ras van De Korenbeurs in Hulst in de wed strijd. ,,Wat we wel proberen, is om het terras vrij te houden voor men sen die komen lunchen. Dan ne men we geen koffiedrinkers aan. Die lunches lopen trouwens beter dan voor de coronacrisis. Mensen willen eruit en hebben wat te be steden. Hoe het verder gaat dit jaar zien we wel. We leven bij de dag momenteel." Ernesto Besling, mede-eigenaar van Brasserie Maritime in Zierik- zee, mocht het terras van de ge meente uitbreiden, waardoor de ca paciteit gelijk bleef. Binnen werkt hij soms met bloktijden. ,,Prijsver- hogingen doen we niet aan, net zo min als aan een maximale verblijfs duur op het terras of minimale be stedingen. We moeten wel gastvrij blijven. Het is momenteel best druk. Mensen vieren vakantie in het binnenland en dat helpt ons, al winnen we het verloren voorjaar niet meer terug." Waterfront Vlissingen vraagt wel een minimale besteding van 13,50 euro per persoon. Mitchell Martijn, leidinggevende bediening: ,,Koffie- drinkers mogen gewoon neerstrij ken hoor. We verlangen dan wel dat de gast per half uur één consumptie bestelt. We moeten wel voldoende omzet maken. Sommige begrijpen dat, anderen niet. Maar een corona toeslag of een prijsverhoging heb ben we niet doorgevoerd. Dat vin den we niet gastvrij." 1% I maandag 13 juli 2020 I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl FOTO ERNESTA VERBURG ZEELAND 6&7 Klant blijft koning in de horeca Door de coronabeperkingen moeten veel Zeeuwse horeca ondernemers met minder stoe len hun boterham verdienen. Toch vragen weinigen een coro natoeslag of eisen ze een mini male besteding. ,,We willen net zo gastvrij zijn als voor de coro nacrisis. Een toeslag of andere eis aan gasten past niet bij ons", zegt mede-eigenaar Willem-Jan Buijs van strandpaviljoen Panta Rhei in Vlissingen. -Mark Beers, De Westkaap

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 29