Leclerc knalt Vettel én zichzelf eruit
17
tussen Mercedessen en eindigt erachter: te weinig om mee te doen voor titel
FORMULE 1
Uitslagen
Racing Point gedaagd
Podiumplekken
Polepositionprimeur in 2019
elkaar in rap tempo opvolgen? Zon
dag wacht alweer de derde WK-
ronde, in Boedapest. ,,We hebben
maar vijf dagen, dus we moeten
zien wat we kunnen verbeteren.
Maar tussen de twee races hier in
Oostenrijk hebben we ook een
flinke stap gezet, dus we gaan het
zeker proberen'', aldus Horner.
Ruimte voor progressie is er
zeker nog, qua auto én qua motor,
benadrukte Verstappen de laatste
dagen. Twaalf maanden terug wees
hij bij zijn zege op de Red Bull Ring
nog naar het Honda-logo op zijn
race-overall. Die extra power uit Ja
pan kwam toen als geroepen. In
hetzelfde decor noemde hij zijn
Met dat gat moeten
we echt aan de slag.
We willen meedoen
voor de titel, dan
moet je ook winnen
RB16 nu meermaals 'te langzaam'.
Dan kan hij zelf keer op keer bewij
zen klaar te zijn om voor de titel te
rijden, zoals zaterdag onder bizar
lastige omstandigheden in de kwa
lificatie. Maar daar moet hij ook wel
de auto voor hebben.
De hele autosportminnende
wereld kijkt naar Verstappen, ook
gisteren weer. Hij was de enige cou
reur die bij de Mercedessen bleef.
De rest van het veld, inclusief zijn
teamgenoot Alexander Albon, bun
gelde daar ver achter. Veelzeggend
was dat Verstappen zelfs de kans
kreeg in de laatste rondes terug naar
softs te wisselen om voor de snelste
raceronde te gaan. Die poging mis
lukte, maar hij verloor door het
grote gat toch geen posities.
Een mogelijk te vroege pitstop,
de afwezigheid van Albon voorin
het veld. Verstappen wilde het uit
eindelijk niet als excuses opvoeren.
,,We waren gewoon te langzaam
ten opzichte van Mercedes. En een
derde plaats is het maximale nu'',
besloot hij. „Natuurlijk ben ik daar
niet blij mee. Maar ik kan er nu zelf
ook niks aan veranderen.''
CRISIS BIJ FERRARI
maandag 13 juli 2020
GO
GRAND PRIX
VAN STIERMARKEN
1. Hamilton (GB/Mer) 1.22.50,68325 pt
2. Bottas (Fin/Mer)
+13,719 18 pt
3. Verstappen (Ned/RB)+33,698 15 pt
4. Albon (Tha/RB)
+44,400 12 pt
5. Norris (GB/McL)
+1.01,470 10 pt
6. Pérez (Mex/Rac)
+1.02,387 8 pt
7. Stroll (Can/Rac)
+1.02,453 6 pt
8. Riciardo (Aus/Ren)
+1.02,591 4 pt
9. Sainz (Spa/McL)
+1 ronde 3 pt
10. Kvyat (Rus/Alp)
+1 ronde 1 pt
11. Raikkönen (Fin/Alf) +1 ronde, 12. Mag-
nussen (Den/Haa) +1 ronde, 13. Grosjean
(Fra/Haa) +1 ronde, 14. Giovinazzi (Ita/Alf)
+1 ronde, 15. Gasly (Fra/Alp) +1 ronde,
16. Russell (GB/Wil) +2 rondes,
17. Latifi (Can/Wil) +2 rondes.
Uitgevallen: Vettel (Dui/Fer), Leclerc
(Mon/Fer), Ocon (Fra/Ren).
Snelste ronde: Sainz.
WK-stand Constructeurs
Renault heeft een protest ingediend
tegen Racing Point. De renstal wil weten
of de roze wagens van de rivaal aan alle
reglementen voldoen. Critici stellen dat
er te veel is gekopieerd van Mercedes.
Na zijn derde plaats
gisteren in Oostenrijk
stond Max Verstappen
voor de 32ste keer op
het erepodium in de F1.
Komend weekend strijkt de Formule 1 neer op de
Hungaroring. Max Verstappen boekte vorig jaar zijn
beste resultaat in Hongarije: tweede, achter Lewis
Hamilton. En wellicht nog memorabeler: de Neder
lander startte toen voor het eerst van poleposition.
1. Bottas
43
2. Hamilton
37
3. Norris
26
4. Leclerc
18
5. Pérez
16
6. Verstappen15
7. Sainz Jr.
13
8. Albon
12
9. Stroll
6
10. Gasly 6
1. Mercedes 80
2.
McLaren
39
3.
Red Bull
27
4.
Rac. Point
22
5.
Ferrari
19
6.
Renault
8
7.
Alpha Tauri
7
8.
Alfa Romeo
2
9.
Williams
0
10. Haas 0
M Hier houdt Verstappen Bottas
nog achter zich, maar tegen het
einde van de race moet hij de
Fin alsnog voorbij laten gaan.
FOTO AFP
- Max Verstappen
SPIELBERG De geplande pers
conferentie bij Ferrari werd af
geblazen, gisteravond. Zonder
opgaaf van reden, maar die kon
iedereen wel raden. Heibel in de
tent, na weer een rampzalig
weekend. Verbloemde die
tweede plaats van Charles Le
clerc na die chaotische eerste
race vol uitvallers in Oostenrijk
een week terug nog veel, giste
ren was het armoe troef bij de
Scuderia. Leclerc torpedeerde in
de eerste ronde met een onmo
gelijke inhaalactie binnendoor zijn
eigen teammaat Sebastian Vettel
uit de race. Vijf rondjes verder
bleek hij ook zelf te veel schade
te hebben opgelopen om de
wedstrijd voort te zetten.
De race net begonnen en al twee
rode uitvallers, om het schaam
rood van op de kaken te krijgen.
,,We zitten al in zo'n lastige fase
en dan laat ik ook mijn team nog
in de steek. Excuses zijn nu niet
genoeg'', besefte Leclerc, die een
dag eerder niet eens tot in de
derde kwalificatiesessie kwam.
In september wacht op Mugello
de 1000ste grand prix van de
illustere racestal, zo werd afgelo-
M Het moment:
Leclerc (16)
gaat binnen
door bij zijn
ploeggenoot
Vettel (buiten
beeld). FOTO BSR
pen week bekend. Maar zoals de
vlag er nu bij hangt, is het vrezen
voor een wanprestatie in eigen
huis. Het tempo is weg bij Ferrari,
beide coureurs klagen steen en
been over de auto's, er worden
grote fouten gemaakt en de Itali
aanse media beginnen te morren.
Kortom: crisis in Maranello.