houdend als haar wordt gevraagd naar het belang van beroemdheden in haar port folio. ,,Het werk komt tot leven, om het klassiek uit te drukken. Het krijgt een nieuwe identiteit door de vrouwen die het belichamen. Dat is altijd iets onvoorspel baars en moois. Voor mij is het werk pas echt af als het wordt gedragen, een eigen leven gaat leiden.'' Haar succes, zegt ze, was niet een kwestie van uitstippelen, van plannen. ,,Het is ge gaan zoals het is gegaan. Je kunt in het lot geloven, wat ik niet zo erg doe, of je realise ren dat alles om je heen constant invloed heeft op wie je bent. Ouders, vrienden, mijn omgeving hebben voor een groot deel bepaald wie en waar ik nu ben. Ik heb kansen gekregen die ik niet zomaar voor lief zou moeten nemen. Vanuit de acade mie werd erop aangedrongen een aantal jaar bij een bedrijf te werken voordat je er überhaupt over zou moeten denken iets voor jezelf te beginnen. Ik ben direct in het diepe gesprongen, met mijn eigen collec ties, zonder enige dekking, investering, zonder geld te hebben. Dat stukje naïviteit is ook belangrijk geweest. De risico's die ik neem, steeds maar weer die duik in het onbekende - dat hoeft niet altijd goed te gaan. Daar moet ik ook niet te veel over nadenken. Misschien is het belangrijk dat je niet te veel succes nastreeft. Als het komt, is het fijn, maar als het niet goed gaat, is het misschien zelfs waardevoller.'' Hoe het verder moet? Gek genoeg, zegt ze, heeft ze dankzij de lockdown meer tijd gehad zich te bezinnen. ,,Ik denk dat dit voor veel mensen een periode is om open te staan voor nieuwe ideeën'', zegt Van Herpen. ,,Het is een tijd van verdieping." Ze was al een tijd bezig meer partners te zoe ken op het terrein van duurzaamheid, en warempel, het lijkt van de grond te komen. Op dat gebied valt nog wel een wereld te winnen, is haar overtuiging. In de confec- tie-industrie is een rigide systeem ontstaan van overproductie, lage lonen, slechte arbeidsomstandigheden. ,,Als ik de cijfers moet geloven, is meer dan de helft van wat gemaakt wordt overproductie. Het is on voorstelbaar hoeveel kleding er per seizoen wordt vernietigd. Dan moet er weer iets nieuws komen. Het is zo gegroeid, voor niemand is het ideaal, niet voor de brands, niet voor de winkels en niet voor de klan ten. Dat idee van dat nieuwe, wat alleen op dat moment interessant is, daar moeten we vanaf. Dat past niet meer bij de 21ste eeuw.'' Het mooie van haar tak van sport, ver volgt ze, is dat het regelrecht ingaat tegen massaproductie. ,,De cliënten bepalen zelf wat ze mooi vinden uit de collectie en wat ze willen hebben. Je maakt wat wordt gevraagd. Het is de puurste en simpelste vorm. Er zou een systeem moeten komen waarin ook bij ready to wear op die manier wordt gewerkt, dat er pas iets wordt gemaakt als de vraag er is. Dat is mogelijk als we andere werkwijzen toepassen; in theorie zou je zo zelfs van de hele over productie af kunnen.'' Ook haar eigen specialisme, het experi menteren met duurzame materialen, de baanbrekende nieuwe technieken, kan de kledingindustrie een stap verder helpen. ,,Dat is geen abstracte route, het is heel concreet. Die kennis kunnen we delen, het zou zonde zijn haar voor onszelf te houden. Daar zit onze meerwaarde - al ben ik maar een minispeler in het geheel. Het gaat ook om het inspireren van mensen om je heen, laten zien: het kan met andere technieken, het kan met duurzame materialen.'' Bescheiden glimlach. Als geen ander weet ze: het ogenschijnlijk onhaalbare, het on mogelijke, het kan. Ze heeft het laten zien. 14

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 94