'Inzoomen en uitzoomen, dat ritme, is een belangrijk mechanisme achter vooruitkomen' LEES ALTIJD EN OVERAL MET DWARSLIGGER PERF helen fields ,,Ik denk dat al het werk een soort dagboek is. Het zijn persoonlijke processen geweest waaraan ik herinneringen heb gelinkt. Er zijn wel collecties die thema's belichamen die karakteristiek zijn voor wie ik ben. Capriole bijvoorbeeld. Die was gebaseerd op mijn ervaringen met skydiven. De looks waren geïnspireerd op wat ik tijdens de sprong ervoer. Zo direct mijn gedachten proberen te vertalen in materiaal en ont werp, dat had ik nog niet zo een-op-een gedaan. Crystallization zegt veel over me, omdat ik toen voor het eerst gebruikmaakte van 3D-printen en samenwerkte met archi tecten. Daar kwam ook de Waterdress uit voort. Hypnosis was een coproductie met Anthony Howe, een Amerikaanse kunste naar die ik bewonder. Hij maakt kinetische sculpturen met oneindige bewegingen. Voor mij laat Hypnosis zien waarom de rela tie tussen mode en kunst belangrijk is.'' ,,Ja. Het is een intens proces waar ik alles aan geef. Dag en nacht. De enige manier om na zo'n show weer door te kunnen, is door het helemaal achter mij neer te leggen. Niet meer over na te denken.'' ,,Het is een geestelijke overschakeling. Dat heb ik mezelf aangeleerd. Geforceerd. Om- dat je zó ergens in duikt, is het moeilijk het van de ene op de andere dag achter je te laten. Maar dat is de enige manier, anders kost het nog meer energie en dat belem mert het proces. Het helpt als ik even een weekje weg kan. Parachutespringen is voor mij ook een manier om te resetten. Alles is even blanco, je bent je angsten en spannin gen kwijt. Je zou het kunnen vergelijken met een heel goede meditatiesessie.'' ,,De interactie tussen het werk en het lichaam dat het draagt is voor mij een be langrijke factor. Ik vind het interessant dat een lichaam ontzettend veel verschillende levels van energie kan uitstralen. Dat is zo persoonsafhankelijk. Iedereen draagt zijn eigen frequentie, dat vind ik inspirerend.'' ,,Wel voelen. Ik denk dat iedereen daar wel gevoelig voor is. Dat zijn kleine details; ik hou ervan om daarnaar te kijken, hoe mensen bewegen, hoe lekker ze in hun vel zitten, hoeveel er overgedragen wordt. Sommige mensen geven heel veel, som mige mensen houden heel veel bij zich. Die dynamiek, motorisch, vind ik heel inte ressant. Daar hou ik ook rekening mee als ik met mensen samenwerk of de modellen kies. Hoeveel iemand deelt, lichamelijk. Hoeveel iemand uitstraalt. Ik denk dat we ontzettend veel kunnen geven met ons lichaam en dat is voor mij een vorm van schoonheid.'' ,,Ja, maar het zit in je hele lichaam. Ik denk dat ik überhaupt fascinatie heb voor het lichaam, dat is ongetwijfeld gestimuleerd omdat ik als danseres met mijn lichaam bezig ben geweest en daar veel over heb geleerd. De wisselwerking tussen lichaam en geest. Dat je helderdere en scherpere ideeën kunt hebben als je goed voor je lichaam zorgt. En dus goed beweegt. Die Volledige boeken in handzaam formaat t/m 30 september 3 halen 2 betalen 0 RES SckildersliejUl "Reisverslag van een kat Bekijk het aanbod dwarsligger.nl Is er een collectie waarvan je zegt: die ligt het dichtst bij me. Dat ben ik? Als je klaar bent met zo'n project, is het dan helemaal afgesloten? Hoe doe je dat? Je hebt lang aan ballet gedaan. Bepaalt dat je kijk op het lichaam? Hoe bedoel je dat? De gemiddelde mens zal zo'n frequentie niet meteen zien, denk ik. Vaak hebben mensen het dan over de uitstraling van iemands gezicht. ADVERTENTIE Eerst grijpt 0a" Hiro Arikawa [op op] ook in de boekhandel TL 12

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 92