'Inzoomen en
uitzoomen,
dat ritme, is
een belangrijk
mechanisme
achter
vooruitkomen'
LEES ALTIJD EN OVERAL MET DWARSLIGGER
PERF
helen fields
,,Ik denk dat al het werk een soort dagboek
is. Het zijn persoonlijke processen geweest
waaraan ik herinneringen heb gelinkt. Er
zijn wel collecties die thema's belichamen
die karakteristiek zijn voor wie ik ben.
Capriole bijvoorbeeld. Die was gebaseerd
op mijn ervaringen met skydiven. De looks
waren geïnspireerd op wat ik tijdens de
sprong ervoer. Zo direct mijn gedachten
proberen te vertalen in materiaal en ont
werp, dat had ik nog niet zo een-op-een
gedaan. Crystallization zegt veel over me,
omdat ik toen voor het eerst gebruikmaakte
van 3D-printen en samenwerkte met archi
tecten. Daar kwam ook de Waterdress uit
voort. Hypnosis was een coproductie met
Anthony Howe, een Amerikaanse kunste
naar die ik bewonder. Hij maakt kinetische
sculpturen met oneindige bewegingen.
Voor mij laat Hypnosis zien waarom de rela
tie tussen mode en kunst belangrijk is.''
,,Ja. Het is een intens proces waar ik alles
aan geef. Dag en nacht. De enige manier om
na zo'n show weer door te kunnen, is door
het helemaal achter mij neer te leggen. Niet
meer over na te denken.''
,,Het is een geestelijke overschakeling. Dat
heb ik mezelf aangeleerd. Geforceerd. Om-
dat je zó ergens in duikt, is het moeilijk
het van de ene op de andere dag achter je
te laten. Maar dat is de enige manier, anders
kost het nog meer energie en dat belem
mert het proces. Het helpt als ik even een
weekje weg kan. Parachutespringen is voor
mij ook een manier om te resetten. Alles is
even blanco, je bent je angsten en spannin
gen kwijt. Je zou het kunnen vergelijken
met een heel goede meditatiesessie.''
,,De interactie tussen het werk en het
lichaam dat het draagt is voor mij een be
langrijke factor. Ik vind het interessant dat
een lichaam ontzettend veel verschillende
levels van energie kan uitstralen. Dat is zo
persoonsafhankelijk. Iedereen draagt zijn
eigen frequentie, dat vind ik inspirerend.''
,,Wel voelen. Ik denk dat iedereen daar
wel gevoelig voor is. Dat zijn kleine details;
ik hou ervan om daarnaar te kijken, hoe
mensen bewegen, hoe lekker ze in hun
vel zitten, hoeveel er overgedragen wordt.
Sommige mensen geven heel veel, som
mige mensen houden heel veel bij zich.
Die dynamiek, motorisch, vind ik heel inte
ressant. Daar hou ik ook rekening mee als
ik met mensen samenwerk of de modellen
kies. Hoeveel iemand deelt, lichamelijk.
Hoeveel iemand uitstraalt. Ik denk dat we
ontzettend veel kunnen geven met ons
lichaam en dat is voor mij een vorm van
schoonheid.''
,,Ja, maar het zit in je hele lichaam. Ik denk
dat ik überhaupt fascinatie heb voor het
lichaam, dat is ongetwijfeld gestimuleerd
omdat ik als danseres met mijn lichaam
bezig ben geweest en daar veel over heb
geleerd. De wisselwerking tussen lichaam
en geest. Dat je helderdere en scherpere
ideeën kunt hebben als je goed voor je
lichaam zorgt. En dus goed beweegt. Die
Volledige boeken in handzaam formaat t/m 30 september 3 halen 2 betalen
0
RES
SckildersliejUl
"Reisverslag
van een kat
Bekijk het aanbod
dwarsligger.nl
Is er een collectie waarvan je zegt: die
ligt het dichtst bij me. Dat ben ik?
Als je klaar bent met zo'n project, is het
dan helemaal afgesloten?
Hoe doe je dat?
Je hebt lang aan ballet gedaan. Bepaalt
dat je kijk op het lichaam?
Hoe bedoel je dat? De gemiddelde
mens zal zo'n frequentie niet meteen
zien, denk ik.
Vaak hebben mensen het dan over de
uitstraling van iemands gezicht.
ADVERTENTIE
Eerst grijpt 0a"
Hiro Arikawa
[op op]
ook in de boekhandel
TL
12