PASPOORT Iris van Herpen Privé vinden zoals normaal. Onze Italiaanse leveranciers gaan pas in september weer open. Het was nogal ontregelend.'' Ook de voorbereidingen van het Met Gala in New York, het belangrijkste mode evenement van het jaar, kwamen stil te liggen. Normaal gedijt Van Herpen prima op verandering, zegt ze, maar de abrupte lockdown zette wel heel plotsklaps een dikke streep door het creatieve proces. Weg flow. ,,Als je daar middenin zit en wordt belemmerd, is dat heel vervelend. Daar heb ik mezelf echt overheen moeten zetten.'' Hoe verloopt dat dan, dat geheimzinnige scheppingsproces, beginnend bij nul en eindigend met de presentatie van een nieuwe haute-couturecollectie voor de verzamelde wereldpers? Wie een tipje van de sluier opgelicht wil hebben, kan Van Herpen aan het werk zien in video's op haar website. Bedachtzaam, met geconcentreer de blik, te midden van haar medewerkers, voelend aan stoffen, plooiend, knedend. Startpunt is altijd het materiaal. ,,Bij de meeste ontwerpers is dat de laatste stap, zo leerde ik het ook op de academie: eerst inspiratie zoeken, dan je concept bepalen, tekenen, kleuren uitkiezen en dan pas je materiaal. Dat werkt voor mij averechts. Op die manier interesseert het mij gewoon niet, het past niet bij mijn persoonlijkheid. Ik heb een organisch proces nodig.'' In het experimenteren met materiaal gaat de meeste tijd zitten. Voor een leek zijn de processen nauwelijks te volgen. Bij het maken van de jongste collectie, Sensory Seas, is bijvoorbeeld gebruikgemaakt van labyrint-techniek, zo verklapt Van Herpen voor de fijnproevers op haar site: '3D laser- gesneden zijden dendrieten', staat er, 'worden door warmte gebonden tot bloei ende bladeren van zwart transparant glas- organza, om vervolgens met de hand ge borduurd te worden op lasercut parelmoer exoskeletten'. Wol, glas, aluminium, zijde, leer, kunst stof, materiaal uit laserprinters van de TU Delft, het wordt samengesmolten, gebor duurd, ragfijn geknipt, geverfd, geweven: alles wat maar nodig is om die onnavolg bare look te creëren. ,,De hele studio gaat daar dan in op'', zegt Van Herpen. ,,Soms hebben we een eerste monster dat er hele maal niet uitziet, maar waarvan duidelijk is dat het potentie heeft. Dan weet je: als we dit nog vier rondes van verfijning geven, dan hebben we iets wat we nog nooit eerder hebben gedaan. Dat is wat we willen.'' Komt het vervolgens aan op 'drapen', vormgeven, dan gebeurt dat intuïtief. ,,Ik vergelijk het weleens met een dans van mijn handen met het materiaal. Het sculp turale proces is een belangrijk onderdeel. Het ligt dicht bij beeldhouwen, het lichaam is het canvas waar ik laagje voor laagje omheen bouw.'' „Eigenlijk altijd.'' Ze lacht. ,,Die oncontro leerbaarheid is voor mij heel vruchtbaar. Ik hou van het oplossen van puzzels, van pro blemen. Je moet steeds nieuwe openingen zoeken. Iedere collectie is een leercurve. Dat heb ik ook nodig.'' Geboren 5 juni 1984 in Wamel. Opleiding ArtEZ Academie voor beeldende kunsten Arnhem; stages bij Alexan der McQueen en Claudy Jongstra. Loopbaan Begint eigen label in 2007. Sinds 2008 verschenen 25 haute-couture- collecties. Werkte met kunstenaars en architecten als Jolan van der Wiel, Neri Oxman, Philip Beesley en Bent- hem en Crouwel. Ontwerpt kostuums voor balletgezel schappen. Won prestigieuze prijzen: the Andam Grand Prix Award (2014), de Starts-prijs van de Europese Com missie (2016) en de Johannes Vermeer Prijs (2017). Ontwierp wand versiering van museum Naturalis. Woont samen met componist Salvador Breed. irisvanherpen.com Ben je weleens verbaasd over het uit eindelijke resultaat? ZATERDAG 11 JULI 2020 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 91