PASPOORT
Iris van Herpen
Privé
vinden zoals normaal. Onze Italiaanse
leveranciers gaan pas in september weer
open. Het was nogal ontregelend.''
Ook de voorbereidingen van het Met
Gala in New York, het belangrijkste mode
evenement van het jaar, kwamen stil te
liggen. Normaal gedijt Van Herpen prima
op verandering, zegt ze, maar de abrupte
lockdown zette wel heel plotsklaps een
dikke streep door het creatieve proces.
Weg flow. ,,Als je daar middenin zit en
wordt belemmerd, is dat heel vervelend.
Daar heb ik mezelf echt overheen moeten
zetten.''
Hoe verloopt dat dan, dat geheimzinnige
scheppingsproces, beginnend bij nul en
eindigend met de presentatie van een
nieuwe haute-couturecollectie voor de
verzamelde wereldpers? Wie een tipje van
de sluier opgelicht wil hebben, kan Van
Herpen aan het werk zien in video's op haar
website. Bedachtzaam, met geconcentreer
de blik, te midden van haar medewerkers,
voelend aan stoffen, plooiend, knedend.
Startpunt is altijd het materiaal. ,,Bij de
meeste ontwerpers is dat de laatste stap,
zo leerde ik het ook op de academie: eerst
inspiratie zoeken, dan je concept bepalen,
tekenen, kleuren uitkiezen en dan pas je
materiaal. Dat werkt voor mij averechts.
Op die manier interesseert het mij gewoon
niet, het past niet bij mijn persoonlijkheid.
Ik heb een organisch proces nodig.''
In het experimenteren met materiaal
gaat de meeste tijd zitten. Voor een leek zijn
de processen nauwelijks te volgen. Bij het
maken van de jongste collectie, Sensory
Seas, is bijvoorbeeld gebruikgemaakt van
labyrint-techniek, zo verklapt Van Herpen
voor de fijnproevers op haar site: '3D laser-
gesneden zijden dendrieten', staat er,
'worden door warmte gebonden tot bloei
ende bladeren van zwart transparant glas-
organza, om vervolgens met de hand ge
borduurd te worden op lasercut parelmoer
exoskeletten'.
Wol, glas, aluminium, zijde, leer, kunst
stof, materiaal uit laserprinters van de TU
Delft, het wordt samengesmolten, gebor
duurd, ragfijn geknipt, geverfd, geweven:
alles wat maar nodig is om die onnavolg
bare look te creëren. ,,De hele studio gaat
daar dan in op'', zegt Van Herpen. ,,Soms
hebben we een eerste monster dat er hele
maal niet uitziet, maar waarvan duidelijk is
dat het potentie heeft. Dan weet je: als we
dit nog vier rondes van verfijning geven,
dan hebben we iets wat we nog nooit eerder
hebben gedaan. Dat is wat we willen.''
Komt het vervolgens aan op 'drapen',
vormgeven, dan gebeurt dat intuïtief. ,,Ik
vergelijk het weleens met een dans van
mijn handen met het materiaal. Het sculp
turale proces is een belangrijk onderdeel.
Het ligt dicht bij beeldhouwen, het lichaam
is het canvas waar ik laagje voor laagje
omheen bouw.''
„Eigenlijk altijd.'' Ze lacht. ,,Die oncontro
leerbaarheid is voor mij heel vruchtbaar. Ik
hou van het oplossen van puzzels, van pro
blemen. Je moet steeds nieuwe openingen
zoeken. Iedere collectie is een leercurve.
Dat heb ik ook nodig.''
Geboren
5 juni 1984 in
Wamel.
Opleiding
ArtEZ Academie
voor beeldende
kunsten Arnhem;
stages bij Alexan
der McQueen en
Claudy Jongstra.
Loopbaan
Begint eigen label
in 2007. Sinds
2008 verschenen
25 haute-couture-
collecties. Werkte
met kunstenaars en
architecten als
Jolan van der Wiel,
Neri Oxman, Philip
Beesley en Bent-
hem en Crouwel.
Ontwerpt kostuums
voor balletgezel
schappen. Won
prestigieuze prijzen:
the Andam Grand
Prix Award (2014),
de Starts-prijs van
de Europese Com
missie (2016) en de
Johannes Vermeer
Prijs (2017).
Ontwierp wand
versiering van
museum Naturalis.
Woont samen met
componist Salvador
Breed.
irisvanherpen.com
Ben je weleens verbaasd over het uit
eindelijke resultaat?
ZATERDAG 11 JULI 2020 11