'Het lijkt op
beeldhouwen;
het lichaam is
het canvas
waar ik laagjes
omheen bouw'
Kijk hoe het glinstert, opspat, hoe
het golft, van vorm verandert, ongrijpbaar
is en doorzichtig. En dat dan te vatten in
een jurk.
Weinig mensen zouden op de gedachte
komen een kledingstuk van water te maken,
maar dat is precies wat Iris van Herpen
wilde. Het moment vangen van een golf die
tegen een lichaam spat. Onmogelijk? Met
een tang, lijmpistool, polyethyleenteref-
talaatglycol, doorzichtig acryl, zilverdraad
en eindeloos, eindeloos veel geduld ging ze
aan de slag.
Haar Waterdress zag het licht tijdens de
modeshow Crystallization in 2010, met luid
applaus en internationale bewondering tot
gevolg. Zoals zij al tien jaar applaus, bewon
dering en prestigieuze prijzen oogst met
baanbrekende ontwerpen die een mix
vormen van innovatieve technieken als
3D-printen en ouderwets vakmanschap.
Haar werk is niet alleen op de catwalk te
zien, maar ook in topmusea van New York
tot Tokio en wordt gedragen door filmster
ren en popiconen.
,,Ik heb een drive om het onhaalbare te
doen'', zegt ze vanuit haar ontwerpstudio
aan het Amsterdamse IJ. ,,Water is altijd al
een inspiratiebron geweest vanwege de
ongrijpbaarheid en de hoeveelheid vormen
dat het kan aannemen. Ik wilde met onmo
gelijk materiaal toch creëren. De drijfveer,
de fantasie is er. Je gaat de uitdaging aan en
vanuitfailures creëer je weer nieuwe ideeën
en mogelijkheden.''
Het universum van Van Herpen is er
een van verwondering, magie, grenzeloos
heid. Als een moderne alchemist knutselt
ze - het liefst samen met kunstenaars uit
andere disciplines - net zo lang met stoffen
en materialen tot ze een perfecte samenstel
ling heeft gevonden om iets te maken wat
nog niet bestaat. Inspiratie komt uit de na
tuur, elektriciteit, beweging. Uit de onder
waterwereld, veren, zeepbellen, micro
scopisch kleine diertjes. Hoe mooi alles
in elkaar steekt. ,,De natuur heeft in mijn
werk een brede invloed, ze helpt me verder,
puur door naar de processen te kijken, hoe
dingen zich ontwikkelen, groeien, verande
ren. Die never ending force. Alles is in de na
tuur al zo goed en prachtig gevormd door
miljoenen jaren evolutie, je hoeft het eigen
lijk alleen maar te zien en te vertalen naar
design. Kijken waar we vernuftigheid uit
de natuur toe kunnen passen in ontwer
pen.''
Haar honger naar kennis reikt zo ver dat
ze te rade gaat bij biologen, wetenschap
pers, astronomen, architecten. Enkele
malen bezocht Van Herpen het instituut
CERN in Genève, waar fundamenteel
onderzoek wordt gedaan naar elementaire
deeltjes. ,,Kunst en wetenschap gaan allebei
over het verruimen van je blikveld en het
creëren van nieuwe manieren van kijken.
Daar komen mooie gesprekken uit voort.''
Ze legt de laatste hand aan een collectie
voor de Paris Fashion Week, die ditmaal
digitaal plaatsvindt. Door corona zijn alle
reguliere shows afgelast. ,,We presenteren
wel wat nieuw werk, maar veel minder dan
normaal. Alles wordt gefilmd en online
gebracht, maar het is al niet mogelijk om
te werken met meerdere modellen. Het
creatieve proces heeft niet plaats kunnen
10