'Robots kunnen geen emoties opwekken; films, boeken en muziek doen dat wel' RECENSIE Verliefd op de koolmezen 'l den, maar tegelijk worden we steeds ouder. Het vreemde is dat als steeds meer mensen in de negentig worden, we na ons zestigste nog een heel leven te gaan hebben - dus hoezo zijn we vanaf ons zestigste al oud? Misschien wordt het tijd daar anders over te gaan denken. Clarissa's dochter is in de veertig, haar kleindochter is een tiener. Alle generaties spelen in het boek een rol. Ik denk dat de pandemie ons de laatste tijd heeft doen beseffen hoeveel onze ou dere generaties ons waard zijn, en dat we hen moeten beschermen. Toen ik op inter net een filmpje zag waarin mensen met een plastic jas hun bejaarde ouders konden omhelzen, moest ik huilen. Ik heb mijn ou ders, beiden in de tachtig, nog steeds niet kunnen knuffelen, en ik mis dat zó erg.'' ,,Die aanslagen waren vreselijk; vrienden van me hebben dierbaren verloren. Maar meer dan de recente aanslagen in Parijs speelde het iconische beeld van de aansla gen op de Twin Towers door mijn hoofd. Het vliegtuig dat zich in de toren boort, de torens die vervolgens instorten. Dat staat in mijn geheugen gegrift. Dat geldt ook voor de beelden van de Taliban die de eeuwen oude boeddhabeelden in Afghanistan op bliezen - ik werd er ziek van toen ik het zag. Vanuit mijn werkkamer zie ik de Eiffel- toren en ik bid dat die nooit zal verdwijnen. Als mens zijn we verbonden met ruimtes; met ons huis, maar ook met andere gebou wen. Het vernietigen van culturele symbo len, gebouwen waarmee we zijn opgegroeid en waarvan we houden, is een verwoesting van identiteit. Dat is schokkend en ingrij pend, zelfs als het niet in je eigen land ge beurt. Ik twijfelde nog of ik de Notre-Dame of de Eiffeltoren zou kiezen, maar toen werd de Notre Dame getroffen door brand. Al die beelden van de brandende kerkik kon het niet aanzien.'' ,,Waartoe namen we allemaal onze toe vlucht toen we vanwege corona zaten op gesloten? Muziek, films, boeken. Ik luis terde veel naar David Bowie, las het nieuwe boek van Patti Smith en een over Giuseppe Verdi en zijn opera La traviata. Ik denk dat kunstenaars een essentiële rol zouden moe- ten hebben in onze toekomst. Het is de menselijke verbeeldingskracht, onze fanta sie, die ervoor zorgt dat we geen machines worden. Robots kunnen geen emoties opwekken, wat boeken, films, beeldende kunst en muziek wel doen. Kunst laat ver schillende en onbekende stemmen horen, geeft uiting aan alles waar we over twijfe len, brengt je in contact met verrassende denkbeelden, of choqueert misschien wel. Daarin ligt de waarde van kunst. Maar daar voor moet degene die creëert de moed heb ben af te durven wijken van de massa, en dat maakt kwetsbaar. Het grote gevaar is dat alles mainstream wordt of dat we zo lui worden dat we zelfs onze scheppings kracht gaan uitbesteden aan apparaten.'' De liefdevolle en eigenzinnige manier waarop de Engelse ama- teurvogelonderzoeker Len Ho ward de koolmezen in haar tuin beschrijft, doet je, net als zij, verliefd worden op de vogels. Eind 19de eeuw wordt Howard geboren in een rijke familie. Ze wordt violist. Totdat ze het roer omgooit en een buitenhuis betrekt op het platteland om haar leven te wijden aan vogels. Letterlijk zet ze de ramen en deuren open; vogels vliegen in en uit. In Vogels als huisgenoten (Cossee, €23) doet ze daarvan prachtig verslag. Howard be schrijft het gedrag van vogels in een tijd dat ze vooral in kooitjes worden bestudeerd. Dat maakt haar werk uniek en haar boeken worden regelrechte bestsellers. Al snel ontdekt Howard dat geen vogel hetzelfde is, ze heb ben allemaal hun voorkeuren en eigenaardigheden. Elke mees, merel of roodborst in haar tuin kent Howard, vaak hele generaties, ze kent hun karakters en herkent de uit drukkingen van boosheid, bezorgdheid en blijdschap. Howard ontdekt ook dat vogels hun verstand gebruiken: ze openen lucifersdoosjes waar Howard koekjes bewaart, ze vliegen haar tegemoet als ze van de bus komt (ze kennen het tijdschema) en ze herkennen haar van ver, zelfs als ze zich, als experiment, verkleedt met hoed en mantel. Ook reageren ze scherp en gevoelig op veran deringen. Uren voordat het weer omslaat, beginnen zij te kwetteren. Howard legt een prachtige, rijke en gevoelige vogelwereld bloot. 32 Lezen In uw nabije toekomst zijn monumenten zoals de Eiffeltoren vernietigd. Welke invloed hebben de aanslagen in Parijs op u gehad? Wat kan literatuur uitrichten in een tijds gewricht als dit? Bloemen van de duisternis verschijnt bij Ambo Anthos (€22). NATUUR Len Howard, Vogels als huisgenoten —Maaike Lange

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 112