'De toekomst is nog ongewis en om die reden beangstigend' gaan. Al die beelden die ik een jaar eerder had bedacht terwijl ik dit boek schreef, vol trokken zich nu voor mijn ogen, in het echt. Ik was net als Clarissa een schrijfster die zat opgesloten in haar appartement.'' ,,Het is inderdaad héél ironisch om zo sterk op technologie te moeten vertrouwen, terwijl mijn boek daar kritisch over is en mijn heldin daar zo bang voor is. Dat had ik nooit kunnen verzinnen. Mijn hele tour nee is afgeblazen, maar ik heb allerlei inter views gedaan via videobellen en andere sociale media, en tv-shows via Skype en Zoom. Een bizarre ervaring.'' ,,Dit boek gaat over wat ons bijna allemaal angst aanjaagt: terroristische aanslagen, de klimaatverandering, het feit dat kunst matige intelligentie en robots steeds meer ons leven bepalen en overnemen. Hoewel het einde van het verhaal licht en hoopvol is, is de sfeer inderdaad misschien wel wat donkerder dan in sommige andere van mijn boeken. Als je over het verleden schrijft, zoals ik deed in Haar naam was Sarah, betreft dat iets wat al is gebeurd en waartoe je je kunt verhouden. De toekomst is nog ongewis, en om die reden beangstigender. We hebben er geen controle op en weten niet wat ons te wachten staat, behalve dan dat we dood zullen gaan. Het verhaal speelt zich af over een jaar of vijftien en ligt dicht bij de wereld van vandaag. Drones, robots, virtuele assisten tie, de vervuiling en het uitsterven van de bijen - ik heb niets verzonnen wat niet al bestaat. Tegelijk is het een heel intiem boek, over het huwelijk en de seksualiteit van een vrouw, over moederschap en creativiteit en hoe technologie elk gebied overneemt. Daarom wilde ik dat mijn hoofdpersoon, Clarissa, een heel geloofwaardige, échte persoon zou zijn met wie de lezer zich zou kunnen identificeren. De titel Bloemen van de duisternis verwijst naar hoe Virginia Woolf paranoia omschreef: de kleine knop pen van angst die in onze geest tot bloei komen. Alles wordt altijd erger, zeker in onze gedachten. Daar moeten we hoop en een vorm van geloof en vertrouwen tegen overstellen. Zoals de vader van Clarissa doet, die in alle omstandigheden positief en optimistisch blijft.'' ,,Niemand vindt het leuk om oud te wor- Hoe ironisch dat uw boek onder meer gaat over de negatieve kanten van de digitalisering, terwijl u nu noodgedwon gen alle promotie digitaal moet doen. De roman schetst een somber beeld van de toekomst. Bent u daar bang voor? Hij is 99, Clarissa 73 - geen gebruike lijke leeftijd voor de gemiddelde hoofd persoon van een roman. ZATERDAG 11 JULI 2020 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 111