f#nlstartop TIKTOK, DE KLOK TIKT.» 'WordProof Wonderboy' wint miljoen euro 8 ©NDERNEMER Blog 'Zonder veel volgers al viraal' In bedrijf Ja, dat was een goede publiciteitsstunt: Aquablu lanceerde 'Amsterdams Grachtenwater'. Drinkwater uit de gracht dus. Het idee erachter was te laten zien (en proeven) dat het beste water lokaal water is. 'Praktisch elke bron van water kun je - mits gezuiverd - hier gewoon drinken' Debra van der Heide (DSocials) is Social Media Marketing-coach. Ze helpt zzp-ondernemers en bedrijven met het opzetten of verbeteren van social media-accounts. Daarnaast is ze actief als vlogger en spreker. et meer dan 800 miljoen wereldwijde gebruikers en 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers is TikTok een snel groeiend socialmediaplatform. TikTok draait om video's van maximaal één minuut waar trendy muziek onder is gezet. De klok tikt, dit is het moment om in te stappen. Een aantal handige TikTok-tips voor ondernemers op een rij: geboren tussen 2000 en 2012? Negentig procent van hen is elke dag actief op TikTok. Het platform leent zich goed om viraal te gaan zonder miljoenen volgers. Zelfs de eerste video van een nieuw account kan miljoenen views krijgen. Dit komt door dat het algoritme van TikTok geen voorrang geeft aan accounts met veel volgers. TikTok duwt als het ware een video naar voren als deze helemaal wordt bekeken, wordt gedeeld of als er reacties op de video komen. Door niet achter te lopen, loop je voorop. Wie zich nu verdiept in TikTok, loopt voor op de concurrentie die straks achter het net vist. Het algoritme van TikTok is nu nog redelijk simpel, waardoor viraal gaan voor iedereen mogelijk is, maar dit gaat zeer waarschijnlijk veranderen. TikTok is een geweldige bron van inspiratie. Mis schien zijn er soortgelijke bedrijven als die van jou in andere landen die al wel bezig zijn op TikTok. Bekijk verschillende accounts voor nieuwe content-inspiratie, al dan niet voor je eigen account. En weet: het draait om snelle content. - Gebruik geluiden en muziek die trending zijn. - Video's van 15 seconden scoren beter dan video's van 1 minuut. - Plaats tekst altijd in het midden of bovenaan, zodat deze goed leesbaar is. - Gebruik relevante hashtags die passen bij de video, zodat gebruikers jouw video bij deze hashtags vinden. - Wissel educatieve video's af met humor. - Deel TikTok-video's op Instagram Stories voor meer bereik. ie actie is een beetje uit de hand gelopen. Het plan was om op een ludieke manier te laten zien waar we mee bezig zijn, niet om het water daadwerkelijk te verko pen'', vertelt Marc van Zuylen, een van de oprichters van Aquablu. De publiciteit en animo voor het grachtenwater verbaasde ook mede-oprichter Marnix Stokvis. ,,Wel gaaf om te zien wat wij met onze technologie teweeg hebben gebracht en een mooie kans om ons verhaal kracht bij te zetten.'' Hun campagne bevatte wel degelijk een onderliggend state ment. Aquablu wilde laten zien dat het beste water lokaal water is, zonder ingewikkelde en vervui lende transportketens en groei van de plastic soep. ,,Waarom zou je flesjes uit Fiji naar Europa ver schepen, terwijl je praktisch elke bron van water - mits gezuiverd - hier gewoon kunt drinken?'' Dat is de stevige missie van de twintigers: schoon drinkwater toegankelijk maken voor iedereen, zonder het gebruik van petflesjes. De beide jonge ondernemers maken op hun website daarover een duidelijk statement: 'Wij zijn een eclectisch team van gamechangers. Surfen op golven van verandering, zoals artificial intelligence en nieuwe bedrijfs modellen waarmee we rechtstreeks met onze klanten kunnen omgaan, we zijn hier om de ouderwetse waterbehandelingsindustrie te verstoren.' Waterzuivering Het is het familiebedrijf van Marnix' vader en opa, Stokvis Group, dat vanaf het begin is ingestapt om te investeren en ook inhoudelijk te helpen bij de productontwikkeling. Van Zuylen en Stokvis bouwen ondertussen slimme waterzuiveringssystemen voor de consumentenmarkt. ,,We hebben een intelligent waterfilter ontwikkeld en door dat te combi neren met bestaande technologie zijn we tot een serie eigen pro ducten gekomen'', vertelt Stokvis. Daarin zit de 'slimme membraan technologie' ingebouwd, die zich aanpast aan de unieke samenstel ling van kraanwater, waar ook ter wereld. ,,Het waterfilter verwijdert Hij weet alles van WordPress. Met zijn webbureau Van Ons heeft hij er ontelbare websites mee gebouwd. Maar Bas van der Lans zag een nieuwe missie: met blockchain- technologie het vertrouwen in het internet terugbrengen. GO donderdag 9 juli 2020 Is een doelgroep van jouw bedrijf Generatie Z, De do's en don'ts van TikTok: Drinkwater uit de Amsterdamse grachten? VAN ONZE REDACTIE D Jij vmgt. Wit vrjg«n ons a£. En dan .j Fraude en nepnieuws maken het wereldwijde web onbetrouwbaar, maar door inhoud op internet te 'timestampen' met WordProof wordt het volgens Bas van der Lans mogelijk voor consumenten en zoekmachines om de inhoud te controleren. ,,Wij bouwen daar een wereldwijde standaard voor: het universele Timestamp Ecosysteem." Met zijn start-up WordProof won Van der Lans de pan-Europese wedstrijd 'Blockchains for social good' van de Europese

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 60