iKg #nlstartom 7 'Deze sector is niet óók iets voor vrouwen, maar gewóón iets voor vrouwen' 'Rustig? Ik denk dat ik het nog nooit zo druk heb gehad' 'Plotseling was er tijd voor andere zaken' online: vattenfallsolarteam.com li I I et doel is: een race I rijden met energie I1 die we uit de zon I halen. Daarom I werken we een jaar lang aan het bouwen van een aerodynamisch voertuig dat ook nog eens zo licht mogelijk is. Ik ontwerp de complete binnen kant van de auto, denk na over alles wat te maken heeft met de coureur en het besturen van de wagen. ,,In maart werd het spannend. Maandenlang hadden we ge werkt aan het voertuig, we zaten in de periode van testritten, de laatste stapjes voordat het échte racen zou beginnen. We zouden naar Amerika gaan, maar uitein delijk werd het hele evenement gecanceld. Dat was een klap: je leeft het hele jaar toe naar de races. ,,We hebben ons als team goed herpakt. Ons doel is nog steeds om de auto zo goed mogelijk uit alle tests te laten komen. De afge lopen periode heeft ons een stuk sterker gemaakt. In totaal zijn we met z'n tienen. Op technisch gebied ben ik de enige vrouw. In dit wereldje is dat niet ongebrui kelijk: op de opleiding was ik al één van de weinigen. Toch zou ik graag meer vrouwen in de tech niek zien. Deze sector is niet óók iets voor vrouwen, maar gewóón iets voor vrouwen.'' Guarav Genani (34) is mechanisch ingenieur en oprichter van Skelex, een bedrijf dat exoskeletten bouwt om mensen te ondersteunen die zwaar industrieel werk doen. aan producten als die van Skelex. ,,We werkten allemaal vanuit huis, maar dat is niet altijd even simpel als je veel met ingewik kelde, tastbare constructies bezig bent. Eens in de zoveel tijd mocht er één iemand naar ons kantoor, om daadwerkelijk te bouwen. Daarnaast kon er gelukkig een hoop digitaal. Het start nu lang zaam weer op, daar ben ik heel blij mee.'' Marloes Nanninga (22) is mechanisch ingenieur in het Vattenfall Solar Team. De mede door haar gebouwde zonneauto doet mee aan internationale racewedstrijden. Ruud van Sloun (30) houdt zich aan de Technische Universiteit Eindhoven bezig met kunstmatige intelligentie. Hij ontwikkelde software waarmee longschade door corona binnen enkele minuten kan worden opgespoord. l k kreeg een tij d terug een telefoontje van een oud collega uit Italië: of ik hem wilde helpen met het ont wikkelen van longschade- software. Zo zouden artsen met een echo-apparaatje binnen enkele minuten kunnen zien hoe ernstig de longschade van hun patiënt is, iets wat normaal erg lang kan duren. Ook voor Covid-19-patiënten is dat erg be langrijk, dus dit was nü relevant. ,,Met een team van promovendi hebben we alles laten vallen en dag en nacht doorgewerkt aan het bouwen van de software. Met kunstmatige intelligentie probeer den we eigenlijk een soort brein na te bouwen. Alle kennis die spe cialisten hebben op het gebied van longschade probeerden we na te bootsen en te 'vangen' in software. Dat is gelukt: artsen kunnen nu door een snelle, simpele echo zien hoe ernstig de longschade is. In de commerciële sector is het niet gebruikelijk om dit soort software gratis beschikbaar te stellen, maar binnen de wereld van de kunst- matige intelligentie wel. Daarom kan iedereen ter wereld de software nu gebruiken. ,,Voor ons was de lockdown- periode dus allesbehalve rustig, ik denk dat ik het nog nooit zo druk heb gehad. We werkten nauw samen met artsen en specialisten. Dagelijks in contact zijn met men sen die knokken tegen een pande- mie, dat is echt een drijfveer.'' kelex bestaat sinds 2013. We bouwen zo geheten exoskeletten voor mensen die arbeidsintensief industrieel werk doen. Door middel van onze 'pakken' geven we ze een hoop extra kracht en ondersteuning. ,,Sinds ik het bedrijf heb opge richt ben ik constant on the run, altijd aan het werk. Nu stond alles ineens stil en had ik tijd om na te denken: waarom doe ik bepaalde dingen eigenlijk op een bepaalde manier? Ik ben, ook als uitvinder, tot een hoop nieuwe inzichten gekomen. „Productief gezien had de lockdown wel z'n voordelen: in het verleden waren we altijd be zig met bouwen, nu hadden we ineens tijd voor een hoop andere zaken. Toch was het niet makke lijk voor mijn bedrijf. Enerzijds konden we fysiek niet meer bij klanten langs om te verkopen, an derzijds waren er veel potentiële klanten die hun geld niet meer zo heel snel zouden uitgeven GO donderdag 9 juli 2020 Guarav Genani bij zijn exoske letten. Marloes Nanninga en collega's bij hun zonneauto. 'Het was een klap: je leeft het hele jaar toe naar de races.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 59