iKg
#nlstartom 7
'Deze sector
is niet óók iets
voor vrouwen,
maar gewóón
iets voor
vrouwen'
'Rustig? Ik denk
dat ik het nog
nooit zo druk
heb gehad'
'Plotseling was
er tijd voor
andere zaken'
online:
vattenfallsolarteam.com
li I I et doel is: een race
I rijden met energie
I1 die we uit de zon
I halen. Daarom
I werken we een
jaar lang aan het bouwen van een
aerodynamisch voertuig dat ook
nog eens zo licht mogelijk is. Ik
ontwerp de complete binnen
kant van de auto, denk na over
alles wat te maken heeft met
de coureur en het besturen van
de wagen.
,,In maart werd het spannend.
Maandenlang hadden we ge
werkt aan het voertuig, we zaten
in de periode van testritten, de
laatste stapjes voordat het échte
racen zou beginnen. We zouden
naar Amerika gaan, maar uitein
delijk werd het hele evenement
gecanceld. Dat was een klap: je
leeft het hele jaar toe naar de
races.
,,We hebben ons als team goed
herpakt. Ons doel is nog steeds
om de auto zo goed mogelijk uit
alle tests te laten komen. De afge
lopen periode heeft ons een stuk
sterker gemaakt. In totaal zijn we
met z'n tienen. Op technisch
gebied ben ik de enige vrouw. In
dit wereldje is dat niet ongebrui
kelijk: op de opleiding was ik al
één van de weinigen. Toch zou ik
graag meer vrouwen in de tech
niek zien. Deze sector is niet óók
iets voor vrouwen, maar gewóón
iets voor vrouwen.''
Guarav Genani (34) is mechanisch ingenieur en oprichter van Skelex, een bedrijf dat
exoskeletten bouwt om mensen te ondersteunen die zwaar industrieel werk doen.
aan producten als die van Skelex.
,,We werkten allemaal vanuit
huis, maar dat is niet altijd even
simpel als je veel met ingewik
kelde, tastbare constructies bezig
bent. Eens in de zoveel tijd mocht
er één iemand naar ons kantoor,
om daadwerkelijk te bouwen.
Daarnaast kon er gelukkig een
hoop digitaal. Het start nu lang
zaam weer op, daar ben ik heel
blij mee.''
Marloes Nanninga (22) is mechanisch ingenieur in
het Vattenfall Solar Team. De mede door haar
gebouwde zonneauto doet mee aan internationale
racewedstrijden.
Ruud van Sloun (30) houdt zich aan de Technische
Universiteit Eindhoven bezig met kunstmatige
intelligentie. Hij ontwikkelde software waarmee
longschade door corona binnen enkele minuten
kan worden opgespoord.
l k kreeg een tij d terug een
telefoontje van een oud
collega uit Italië: of ik hem
wilde helpen met het ont
wikkelen van longschade-
software. Zo zouden artsen met
een echo-apparaatje binnen
enkele minuten kunnen zien
hoe ernstig de longschade van
hun patiënt is, iets wat normaal
erg lang kan duren. Ook voor
Covid-19-patiënten is dat erg be
langrijk, dus dit was nü relevant.
,,Met een team van promovendi
hebben we alles laten vallen en
dag en nacht doorgewerkt aan het
bouwen van de software. Met
kunstmatige intelligentie probeer
den we eigenlijk een soort brein
na te bouwen. Alle kennis die spe
cialisten hebben op het gebied van
longschade probeerden we na te
bootsen en te 'vangen' in software.
Dat is gelukt: artsen kunnen nu
door een snelle, simpele echo zien
hoe ernstig de longschade is. In
de commerciële sector is het niet
gebruikelijk om dit soort software
gratis beschikbaar te stellen, maar
binnen de wereld van de kunst-
matige intelligentie wel. Daarom
kan iedereen ter wereld de
software nu gebruiken.
,,Voor ons was de lockdown-
periode dus allesbehalve rustig, ik
denk dat ik het nog nooit zo druk
heb gehad. We werkten nauw
samen met artsen en specialisten.
Dagelijks in contact zijn met men
sen die knokken tegen een pande-
mie, dat is echt een drijfveer.''
kelex bestaat sinds
2013. We bouwen zo
geheten exoskeletten
voor mensen die
arbeidsintensief
industrieel werk doen. Door
middel van onze 'pakken' geven
we ze een hoop extra kracht en
ondersteuning.
,,Sinds ik het bedrijf heb opge
richt ben ik constant on the run,
altijd aan het werk. Nu stond alles
ineens stil en had ik tijd om na te
denken: waarom doe ik bepaalde
dingen eigenlijk op een bepaalde
manier? Ik ben, ook als uitvinder,
tot een hoop nieuwe inzichten
gekomen.
„Productief gezien had de
lockdown wel z'n voordelen: in
het verleden waren we altijd be
zig met bouwen, nu hadden we
ineens tijd voor een hoop andere
zaken. Toch was het niet makke
lijk voor mijn bedrijf. Enerzijds
konden we fysiek niet meer bij
klanten langs om te verkopen, an
derzijds waren er veel potentiële
klanten die hun geld niet meer
zo heel snel zouden uitgeven
GO
donderdag 9 juli 2020
Guarav
Genani
bij zijn
exoske
letten.
Marloes Nanninga
en collega's bij hun
zonneauto. 'Het
was een klap: je
leeft het hele jaar
toe naar de races.'