1 NIEUWS 17 OOG IN OOG Al zo'n 100.000 Nederlanders hebben zich bij de Consumentenbond gemeld voor de massaclaimzaak tegen Facebook. Hoe kansrijk is die zaak en waarom schakelt de Consumentenbond een Amerikaans advocatenkantoor in? EINDELIJK I Facebook heeft jarenlang de privacy van miljoenen Neder landse gebruikers geschonden, stellen de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS). Ze eisen financiële compensatie en willen Facebook dwingen te stoppen met op grote schaal per soonsgegevens verzamelen. Alle Nederlanders die tus sen 2010 en 1 januari 2020 een Fa- cebookprofiel bezaten. Facebook heeft 10,4 miljoen gebruikers dus het potentieel is groot: meteen nadat het nieuws dinsdag bekend werd, stroomden mensen toe. De Consumentenbond mag voor de gewone Nederlander de bekende partij zijn, het initiatief voor de actie komt van de DPS. De stichting werd vorig jaar opgericht door advocaat Dick Bouma: hij is specialist op het gebied van collec tieve actiezaken en was ruim 35 jaar lang partner bij landsadvocaat Pels Rijcken. Zo was hij onder meer betrokken bij de dieselfraude met Volkswagen. In het verleden was hij bestuurder van de Stich ting Belangen Rechtsbijstandsver- zekerden DSB die destijds schikte met de bank van Dirk Scheringa. Bouma vond het Amerikaanse ad vocatenkantoor Lieff Cabreser Heimann Bernstein uit San Francisco bereid de claimzaak te financieren. Bij winst incasseren de Amerikanen 18 procent van de schadevergoeding plus juridische kosten. In Nederland fungeren de kantoren Pels Rijcken en Lemstra Van der Korst als advocaten. Lieff Cabreser voert al sinds 1972 massazaken en bezit in de VS een zeer goede reputatie. In de VS was de firma primair verantwoor delijk voor de miljardenschikking met Volkswagen. ,,In die zaak heb ik Lieff Cabreser leren kennen'', vertelt Bouma. Later raakte hij met de Amerikanen in gesprek over Fa cebook en hoe het techbedrijf met persoonsgegevens van gebruikers omgaat. ,,Ik heb vervolgens, mede met gebruikmaking van de advie zen van advocaten Lemstra Van der Korst, Pels Rijcken en Lieff Ca- braser de DPS opgericht.'' Hoogleraar massaschade Ianika Tzankova ziet de betrokkenheid van Lieff Cabreser als een groot voordeel. ,,Als Amerikaans kan toor kennen ze Facebook goed en weten ze exact hoe ze werken.'' Juristen zien kansen. ,,Dat Facebook de privacy schendt is wel duidelijk'', stelt privacydeskun- dige Jaap-Henk Hoepman. ,,Face- books businessmodel is nu een maal om zoveel mogelijk persoon lijke data van gebruikers te verza melen en op basis daarvan adver tenties te verkopen.'' Minder hel der is in hoeverre dat volgens de Algemene Verordening Gegevens bescherming (AVG) juridisch on rechtmatig is. Juristen verschillen daar van mening over. Volgens ict- jurist Arnoud Engelfriet moeten bedrijven volgens de AVG in ge wone mensentaal uitleggen wat ze met privégegevens van hun ge bruikers doen. ,,Facebook is daar misleidend over geweest. Dat deden ze bijvoorbeeld bij de twee- trapsbeveiliging: dan vroegen ze je 06-nummer om je account te be veiligen. Vervolgens kreeg je later een advertentie op dat nummer. Dat was er niet bij gezegd. Dat kan natuurlijk niet.'' Jaap-Henk Hoepman beklem toont dat het verzamelen van privé-informatie volgens de AVG nodig moet zijn voor het aanbie den van de dienst. ,,Nu heb je voor het aanbieden van een sociaal net werk veel persoonsgegevens no dig'', stelt Jaap-Henk Hoepman. ,,Maar die hoef je niet door te ver kopen, zoals Facebook doet.'' Ook zij zien kansen. Wel maken de Consumentenbond en de DPS opmerkelijk genoeg geen gebruik van de sinds 1 januari gel dende Wet afwikkeling massa- schade in collectieve acties (Wamca). Die claimwet maakt een collectieve schadevergoeding voor een groep mogelijk, iets dat in ons recht daarvoor niet kon. Volgens advocaat Jurjen Lemstra die de Consumentenbond en DPS bijstaat, is de wet te vers en daar mee te risicovol. Facebook zou de boel er extra door kunnen vertra gen. De oude regels zijn uitgekris talliseerd, stelt Lemstra. Schade vergoeding voor een groep is mo gelijk door met Facebook te schik ken of door individuele schade claims te bundelen. Zo kregen de beleggers van Worldonline des tijds ook compensatie. De Consumentenbond en DPS hopen dat Facebook wil praten over een schikking, maar hoogle raar Tzankova maakt met die ge dachte korte metten. ,,Ik moet de eerste verweerder nog tegenko men die meteen de handen om hoog steekt.'' Ook advocaat Wil liam Schonewille van Barents- Krans, specialist in massaclaims, heeft die ervaring. ,,Een schikking opent wereldwijd de weg voor soortgelijke acties.'' Schonewille en Tzankova verwachten dat Face- book de zaak lang kan rekken en veel verweren kan voeren. Zo wordt het een kostbare affaire. Dat is de grote vraag: de eisers wil len voorlopig niet prijsgeven hoe veel geld ze zoeken. ,,De rechter zal daar dus een slag naar moeten slaan'', zegt Engelfriet. Het punt is dat gebruikers niet rechtstreeks in hun portemonnee worden geraakt zoals bij de woekerpolisaffaire. Dus hoe bereken je zoiets? ,,Een bedrag van enkele tientjes per deelnemende consument vind ik zeker niet raar'', stelt Engelfriet. Een hoger bedrag valt niet uit te sluiten, zegt advocaat Schoon- ewille. Hij legt uit dat mensen on der de AVG ook compensatie voor geleden immateriële schade kun nen krijgen. In enkele gevallen heeft de Raad van State al bedra gen van 500 euro toegekend. ,,Dat ging wel mede om medische gege vens. Als de informatie die Face- book verzamelde zonder dat dui delijk te melden verstrekkend was, is zo'n bedrag niet ondenkbaar.'' donderdag 9 juli 2020 GO Twee jaar waren ze onafscheide lijk, letterlijk, maar konden de zusjes Ervina en Prefina elkaar niet zien. Op 7 juli zijn ze in het zie kenhuis Bambino Gesu in Rome succesvol van el kaar gescheiden. De operatie ging in drie etappes, en de staf van het ziekenhuis noemde het een zeer gecompli ceerde scheidin gen. In de armen van hun moeder sterken ze aan. FOTO'S AFP Hoe kansrijk is de massaclaim tegen Facebook? David Bremmer Den Haag j Wat is er ook weer aan de hand? 2 Wie kunnen aan de actie meedoen? 3 Hoe is deze claimactie tot stand gekomen? 4 Waarom werkt de Consumentenbond met een groot Amerikaans advocatenkantoor? 5 Is Lieff Cabreser een goed kantoor? 6 Wat denken privacydeskundigen? 7 Wat zeggen claimexperts? 8 Hoe zal Facebook reageren op de dagvaarding? 9 Hoeveel geld kunnen Face- bookgebruikers bij winst tegemoet zien? ILLUSTRATIE GEZIENUS BRUINING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17