NYNKEDEJONG Racismedeba Boos familielid besmet mogelijk zorgpersoneel ïl 6 Ook Lidl scoort met kledinglijn Column ^0 @nynke Nu de Black Lives Matter- demonstraties voorbij zijn, is het de vraag hoe het ra- cismedebat verder gevoerd gaat worden. Welke stappen worden er ondernomen? De Tweede Kamer deed vorige week een halfslachtige poging een debat over racisme te voeren, maar dat bracht ons alle maal geen steek verder. Ik kan me voorstellen dat u mis schien ook worstelt met uw rol in dit alles. Ben ik racistisch? Wat is institutioneel racisme? En wat kan ik eraan doen? Ik weet inmiddels waar u kunt beginnen. Bij een podcast over ons slavernijverleden. Ik weet niet hoe oud u bent, maar ik ben van de generatie die op de middelbare school echt bedroevend weinig leerde over dat onderwerp. Als het over de VOC of de WIC ging, dan sprak de docent over de handel in kruiden en specerijen en over de grote welvaart die Nederland daar mee vergaarde. Hoogstens in een bijzin. Ik leerde niks over plantagehouders, over tot slaaf gemaakten of over aan deelhouders vanplanta- v ges. En zeker KsS* niet over Ja v hoe dat verleden nog doorwerkt in het huidige Nederland. Gelukkig is er podcastmaker en journalist Maartje Duin, die mij de afgelopen weken een spoedcursus koloniaal verleden heeft gegeven. In De plantage van onze voorouders onderzoekt zij het slavernijverle den van haar adellijke voorouders. Het blijkt dat een betovergroot moeder aandeelhouder van een Surinaamse plantage was. Samen met Peggy Bouva, die afstamt van de tot slaaf gemaakten van die plantage, onderzoekt zij hun gemeenschappelijke verleden. En alle stemmen uit het racis- medebat komen aan bod: de fa milieleden die vinden dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de da den van hun voorouders, de jon gere generatie familieleden die er juist alles over wil weten. Maartje zelf die in gesprekken met Peggy en haar familie graag het goede wil doen, maar soms ook niet weet wat ze wel en niet kan zeggen. Iedereen kan zich hierin her kennen. En iedereen kan hier iets van leren. Want begrijpen waar racisme vandaan komt, begint met leren over dat schaamtevolle verle den van Nederland. Maartje en Peggy bewijzen ons een dienst door ons dat moeilijke verhaal uit te leggen. Ik leerde op school bedroevend weinig over ons slavernijverleden LEIDEN Vier verpleegkundigen van het Alrijne Ziekenhuis (met vestigingen in Alphen aan den Rijn, Leiden en Leiderdorp) zijn mogelijk doelbewust besmet met het coronavirus. Die be smetting was waarschijnlijk het gevolg van een incident tussen een familielid van een patiënt en de zorgmedewerkers. Het ziekenhuis heeft aangifte ge daan tegen dit familielid. Een woordvoerster van het zie kenhuis zegt dat de familie het niet eens was met de behande ling van de coronapatiënt. Na een gesprek tussen de verpleeg kundigen en de familie, enkele weken geleden, heeft een met corona besmet familielid de me dewerkers doelbewust blootge steld aan besmettingsgevaar door de beschermingsmiddelen af en uit te doen. Vier verpleegkundigen zijn po sitief getest op corona. ,,Het is begrijpelijk dat de emoties hoog kunnen oplopen als het gaat om de gezondheid van dierbaren, maar met deze actie is voor Al- rijne een grens overschreden", meldt de woordvoerster. Het ziekenhuis zegt niet met hon- ^Er zijn vier verpleegkundigen positief getest derd procent zekerheid te kun nen zeggen dat de besmettin gen het gevolg zijn van de blootstelling. ,,Dat doet niets af aan wat er is gebeurd. Het bloot stellen van medewerkers is en blijft een bedreiging.'' Alrijne kan vanwege privacy niet mel den in welke vestiging de ver pleegkundigen werkten. Na Zeeman, Febo, McDonald's en Aldi heeft ook Lidl een eigen kledinglijn. Sportsokken, badslippers, T-shirts of sneakers voor een betaalbare prijs. Uiteraard mét het logo van de discounter. Nog geen week na de lancering is bijna alles uitverkocht. Wie dacht dat de witte badstoffen sok in combinatie met slippers voorgoed verle den tijd was, heeft het mis. Grote mode namen als Gucci en Prada koketteerden een paar jaar geleden al met de sportsok die inmiddels een cultstatus heeft en ook door winkelketens als Zeeman en Lidl is ontdekt. Op sociale media wemelt het van foto's van jongeren die stoer poseren met witte Lidl-sokken (1 euro) en bijpas sende sneakers (15 euro) of slip pers (4 euro). Een woord voerster van Lidl laat weten dat de 'fancol- lectie' zo goed als uitverkocht is. „Vo rig jaar zijn we be gonnen met de verkoop van sportsokken met Lidl-logo. Dat liep zo goed dat we onzefanwear dit jaar hebben uitgebreid." Trendsetter is Zee man. Al in 2012 kwam de textielsuper met een knalgeel T-shirt met blauw Zeeman-logo op de proppen. Een jaar later was een gele boxershort een knaller op de Huishoud beurs. „In die tijd waren de relatief dure boxershorts van Björn Borg heel popu lair. Wij wilden een statement tegen dure merken maken door een tegen hanger op de markt te brengen voor weinig geld. Dat pakte goed uit", zegt Kasper Figee, hoofd branding en campagnes bij Zeeman. De afgelopen jaren breidde de tex- tielketen de fancollectie met succes uit. Figee verklaart de populariteit deels door een uitgekiende marke tingcampagne, maar ook door het bewuster omgaan met geld. „De groep mensen die bewust koopt, groeit. Zij beseffen dat je niet altijd een paar snea kers voor honderden euro's hoeft aan te schaffen, maar dat er betaalbare alternatie ven zijn. Alternatieven die met dank aan het goed neerzetten van ons merk hip zijn geworden. Met name jongeren die eerst zoiets hadden van 'Zeeman? Daar blijf ik van weg', heb ben ons nu ook gevonden. Hier door worden onze spullen niet alleen ge kocht door klanten met een kleine portemonnee." De 14-jarige zoon van Febo-woordvoer- ■-V der Rory van Haarlem breidt zijn collectie van Febo- hoedjes, Zeeman-shirts en Lidl-sokken nog steeds uit. „Heel leuk om te zien. Sommigen vinden het misschien lelijk en getuigen van wansmaak, maar vooral jongeren zien de humor in van deze collecties. Het zijn betaalbare trends met een knipoog naar lelijkheid. Door een goede merchandising bind je fans aan je bedrijf. Dat merkten wij zo'n vijfjaar ge leden toen we de huisstijl van Febo op fristen. Er kwam steeds meer vraag naar artikelen met het Febo-logo. Om niet al tijd terug te hoeven vallen op pennen en keycords, hebben we in 2016 badslippers met onze naam erop gelanceerd. Vijf duizend slippers hadden we inge slagen, ze vlogen de deur uit." Voor Febo was dit het teken om meer uit het merk te halen. Kledinglijn Haute Friture werd gelanceerd. „Je kunt geen betere reclame hebben dan duizenden mensen die met een shirt of trui met Febo-print rondlopen." Toch heeft de snackketen besloten te stoppen met de kleding lijn. „We stoppen op ons hoogtepunt. Dit moet je niet te lang blijven doen, dan is de nieuwigheid eraf. Vol gend jaar komen we te rug met iets heel an ders." Dyanne Beekman is styliste en eigenaar van Beekman Group, een bedrijf dat onder meer bedrijfskleding ontwerpt, bijvoorbeeld voor McDonald's. Ze merkt dat er steeds meer vraag is naar vrolijke mer chandise. „Vanaf vandaag ver koopt McDonald's bijvoorbeeld ook - in beperkte oplage - een hoodie speci aal voor kids. Ik denk dan ook dat de fancollecties nog niet op hun retour zijn. Want zeker in deze tijd is het heerlijk voor een leuke prijs een grappig kledingstuk aan te schaffen. Het zorgt voor een geluksmo ment je in barre tijden." woensdag 8 juli 2020 GO Over slavernij ging het niet. Hippe lelijkheid voor een leuk prijsje Sanne Schelfaut M Slippers, hoodies, snea kers, de 'fancollecties' doen het goed.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 6