MEDIA CULTUUR 25 De Indianapolis-monoloog Sterker, het helpt niet eens de plot vooruit. Het is nacht, vissers boot De Orca deint onrustig op het water. Tijdens die stilte voor de storm vertelt een aangeschoten Quint over de Japanse aanval op de USS Indianapolis in juli 1945 en hoe de beman ningsleden, onder wie hijzelf, vervolgens vaak zonder succes de hongerige haaien van zich af moesten duwen. Acteur Robert Shaw schreef de vol huivering voorgedragen monoloog ('die levenloze ogen..als poppenogen') zelf. Als kijker neem je de speech in je botten mee de bloedstollende finale in. Een sterk staaltje fluisterhorror. Invloedrijk Er zijn natuurlijk de talloze haaienfilms die volg den: van The Shallows en Deep Blue Sea tot Open Water en The Meg. Maar ook menig monsterproductie (Ana conda, Cloverfield) is schatplichtig aan oervader Jaws. En ze doen het nog steeds bijna allemaal fout. Het beest is te snel zichtbaar (want 'kijk eens wat we te genwoordig allemaal kunnen met de computer!') en het geweld is te expliciet, waardoor de suspense ver te zoeken is. Deze 45 jaar oude titel fungeert ook anno nu als een masterclass film maken. Genremix Het label 'horror' is uiter aard terecht, maar Jaws is evengoed tijdloos, om dat het - vooral in de derde akte wanneer de haaien- jacht begint - een wer velend avontuur is vol relativerende humor. Én een sterk familiedrama. Een staarspelletje tussen Chief Brody en zijn zoon aan de keukentafel is daarbij een prachtig voor beeld hoe je zónder het ge bruik van dialogen toch al les kunt zeggen over on derlinge verhoudingen. Regisseur Spielberg ging in het verdere verloop van zijn filmcarrière vaak een stuk minder subtiel te werk Hook, The Terminal, War Horse). Lege stranden De burgemeester van Amity Island - het echt bestaande vakantiestadje waar Jaws zich afspeelt, in middels een bedevaarts oord voor cinefielen - baalt in de film natuurlijk stevig van een gulzig monster in 'zijn zee'. Na Jaws' pre mière en stevige mond- tot-mondreclame baalden alle burgemeesters van alle badplaatsen van het schuimrubberen gevaarte in de bioscoophit. De stranden werden daad werkelijk leger! Onderge tekende durfde als tiener lange tijd niet eens het zwembad in. Geen bodem voelen, niet weten wat er onder je kan zwemmen. Jaws gaat gemeen onder je huid zitten. En je voeten. De eerste 'blockbuster' Studio Universal was overtuigd goud in handen te hebben en be sloot - toen zeer gewaagd - de film hartje zomer in alle theaters op dezelfde dag uit te brengen. Dat zorgde voor veel meer publieke belangstelling dan aanvankelijk werd gedacht. De première ging gepaard met een campagne die zijn weerga niet kende. Met een beroemd geworden trailer ('As if God created the devil and gave it... JawsO, tv-spotjes, merchandise en posters met kreten als: 'Je gaat nooit meer het water in.' Amerika nen hadden een verhoogde hart slag nog vóór ze de film überhaupt hadden gezien. Jaws kostte 'slechts' 9 miljoen dollar en bracht razendsnel meer dan 100 miljoen in het laatje. De marketingformule werd dé nieuwe standaard voor prestigieuze Hollywoodtitels en het begrip 'zomerblockbuster' was geboren. Uitvinder van clichés Je mag het deze film niet kwalijk nemen dat enkele scenariovond sten nu wat clichématig aanvoe len. De burgemeester die de drei ging van een monster liever in de doofpot stopt bijvoorbeeld, omdat anders geen toerist het zand meer betreedt (dergelijke geldgeile schurken in films worden nog vaak aangeduid als 'de burgemees ter van Jaws'). En het welbekende vals alarm natuurlijk ('oh het was maar een jochie met een plastic vin op zijn rug', of in andere hor rorfilms 'oh het was de kat waar we van schrokken'). Ook ver haallijnen zijn sindsdien eindeloos vaak gekopieerd: de gewone man (Chief Brody) die wordt geconfron teerd met vernietigende krach ten. Jaws vond ze uit! woensdag 8 juli 2020 GO Jaws draait vanaf morgen in de Pathé- bioscopen van plaatsen als Rotterdam, Amster dam, Den Haag en Utrecht. O Mogelijk de beste scène uit Jaws bevat niet eens een haai. 6

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25