©NDERNEMER Autobedrijven: meer verkoop en onderhoud dan in lange tijd Weten is nog geen doen Tips voor ondernemers van Nicolette van Dam deondernemer.nl Vanwege corona is het OV minder vaak een optie Autobedrijven verkopen meer occasions en doen meer onderhoud dan in lange tijd. Ivar Camps en Harold van Gestel van Alliance Automotive Group waren er op tijd bij toen corona de wereld veranderde. 'Juist nu moet je weten wat je klant beweegt. Letterlijk.' Onmiddellijk na de allereerste corona persconferentie van Rutte staken ze bij Alliance Automotive Group de koppen bij elkaar om goed hun kracht te blijven gebruiken: persoonlijk contact. Ivar Camps, Retail Marketing Manager, en Harold van Gestel, Formule Manager van CarProf, blijken achteraf met hun teams een aantal effecten van de coronacrisis goed te hebben ingeschat. Van Gestel: „Vrijwel direct zijn we onze gratis haal- en brengservice gestart en hebben we in no time een instructie video gemaakt met onze werkwijze. Juist iets als een APK-keuring ben je in deze situatie al snel vergeten. Dan komt het nauwe, sterke contact met onze klantenkring van pas: we hebben iedereen persoonlijk benaderd." De behoefte aan onderhoud van hun hei lige koe bleek groot. ,,Veel mensen besteden hun vakantiegeld anders en zien het openbaar vervoer vanwege corona en alle maatregelen als een mindere optie. Daarom wil je dat je auto tiptop in orde is en investeer je daarin." Bovendien, meldt branche organisatie BOVAG volgens Van Gestel zijn in mei ruim 111.000 occasions verkocht, het op één na hoogste ver koopcijfer ooit. „Natuurlijk merken 'Laten merken dat je de situatie uiterst serieus neemt, geeft vertrouwen' wij de toenemende interesse ook en kennen we de motivatie erachter. Daar hebben we snel op ingespeeld door onder meer proefritten, zonder welke kosten dan ook, thuis aan te bieden zonder rechtstreeks contact. Weet je, of het nu gaat om posters met de RIVM-richtlijnen in onze showrooms en werkplaatsen, spiegelhangers met een geschreven boodschap of de proefritten, het wordt enorm gewaardeerd dat je duidelijk bent. Dat je laat merken dat je de situatie uiterst serieus neemt en daar ook naar handelt. Dat geeft vertrouwen." Camps en Van Gestel wilden ook alle franchise nemers snel en goed op de hoogte houden. ,,We hebben met een webinar duidelijk gemaakt dat ze er niet alleen voor staan. Alles moest voor hen zo nor maal mogelijk door kunnen gaan, zodat ze geen tijd kwijt waren aan turbulentie rondom regelgeving. We verhoogden de frequentie van de nieuwsbrief en met de website garageloket.nl delen we alle actuele informatie over juridische zaken, marketing en personeel. Om continu op de actualiteit te blijven inspelen". Je klant écht kennen Camps belooft dat Alliance doorgaat met de gratis haal- en brengservice zonder direct persoonlijk contact. ,,Ook in een mogelijke post-coronatijd, ja. Voor ons laat deze periode vooral zien hoe belangrijk het is je klanten écht te kennen en hoe die waarderen dat je duidelijk bent en verantwoordelijkheid neemt. Je moet weten wat je klant beweegt. Letterlijk." ■Mkl iï&Mstm We weten wat we moeten doen, maar waarom doen we niet wat we weten? Vaak is er een crisis voor nodig om gedrag aan te passen. Eén ding hebben we de afgelopen jaren geleerd; ben je niet fit, dan ben je extra kwetsbaar. Het persbericht van 10 juni dat we minder fit zijn en dat vooral mannen steeds zwaarder worden, viel niet op tussen alle corona- berichten. Terwijl het verontrus tende cijfers zijn: 55 procent van de mannen is te zwaar, tegenover 25 procent in 1980. Als je fysieke basis niet in orde is, dan is het voor je brein moeilijk te blijven presteren. In onze trainingen wordt vaak lacherig gedaan over inactiviteit en coronakilo's, terwijl het wel degelijk een issue is. Elke training zijn er deelnemers die vertellen dat ze niet eens aan de 500 stappen per dag komen. De oplossing is vaak eenvoudiger dan je denkt: beweeg op een gemakkelijke manier! We bewegen te weinig of proppen het in dertig minuten aan het einde van de dag nadat we de hele dag hebben gezeten. Nieuwe rituelen In deze tijd kun je je rituelen opnieuw inrichten. Zo sprak ik een advocaat die in plaats van zijn fietsrit naar kantoor een rondje rond zijn dorp doet. Een manager, die er nu ineens heel fit uitziet, doet al zijn bila's wandelend, met een 'oortje' in. Hij haalt gemakkelijk de 15.000 stappen per dag en zijn team vindt het geweldig. Dit zijn enkele voorbeelden die wij onze deelnemers voorleggen om ingeslepen rituelen zonder veel moeite te veranderen. Daarmee beïnvloeden we onze collega's en ook onze kinderen. De vraag daarbij is: geven we het goede voorbeeld? Het is te makkelijk om de oplossing weer bij het onderwijs te leggen. Ik heb nog nooit een leraar of lerares gehoord die vroeg of je je kinde ren een pak Oreo koekjes en frisdrank mee wil geven als lunch. Het gezond verstand lijkt bij veel volwassenen verloren gegaan. Gelukkig zijn er diverse initiatieven die deze ontwikkeling te lijf gaan. Iconen Joop Alberda en Guus Hiddink kwamen deze week met het manifest 'bewegen, het nieuwe normaal' en 'steun- jouwsportclub.nl', vestigt de aandacht op het feit dat vier van de tien sportverenigingen dreigen om te vallen en bedacht een innovatieve manier van fondsenwerving. Gedrag overnemen Weten is nog geen doen. Je weet wat jouw gedrag doet voor je collega's en dat je kinderen dat zullen overnemen. Doe het ook- daarom: beweeg en je zult merken dat jouw en hun veerkracht fysiek en mentaal groter wordt. PZ volg ons op nraoG1 Hun brasserie moest ineens dicht en Nicolette van Dam en echtgenoot Bas Smit maakten snel bestaande en nieuwe bedrijven coronaproof. Vijf tips van de succesvolle onderneemster. „We worden in deze tijd ook als ondernemers met beide benen op de grond gezet. Het is voor velen een stap terug, om straks weer op volle kracht vooruit te kunnen." Nicolette van Dams natuurlijke manier van ondernemen blijkt bijzon der goed bestand tegen een crisissituatie. Met vijf tips inspireert ze andere ondernemers om de krachten te bundelen: herken behoeften, durf, maak het bijzonder, doe het samen en blijf dicht bij jezelf. VAN DAM Belangrijk is dat tegenslagen je er niet van weer houden het opnieuw te durven. ,,Ook al ga je er een keer onderuit, het is niet heel je leven dat zomaar instort. Er zijn altijd weer nieuwe moge lijkheden om het te proberen. De juiste mensen bij elkaar brengen, is de basis van al hun bedrijven. ,,Bas en ik wilden graag samen een bedrijf starten. We dachten aan de bijzondere souvenirs die ons doen terugdenken aan reizen. Zoiets wilden we graag voor Amsterdam doen." Zo bedachten ze de Amsterdam Bracelet en betrokken het Emma kinderziekenhuis erbij. PROEFKONIJNEN Ook belangrijk: geef gasten of klanten altijd de waardering die ze verdienen. ,,Maak een praatje en vertel ze hoezeer je het waardeert dat ze voor jou hebben gekozen. Zorg dat je ze goed leert kennen. Het maakt de ervaring bijzonder." Zelf zijn Van Dam en Smit steeds een soort proef konijnen voor alles wat ze bedenken. Door steeds goed te beoordelen of ze het zelf veilig, leuk en waardevol zou vinden, bepaalt ze haar zakelijke stappen. Scan de QR-code om het hele interview met Nicolette van Dam en haar vijf tips te lezen op deonderne- mer.nl MARTIN HERSMAN OVER VITALITEIT Oud-schaatser Martin Hersman is managing partner bij Lifeguard en maakt als vitaliteitsspecialist deel uit van onze Raad van Advies. BÖSC* Harold Is bij CarProf Valentijn in Zaltbommel, onderdeel van Alliance en gekozen tot Aut( Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19