tunnel II 7 van Mark Perquin uit Nieuwvliet te gen. Hij wilde 40.000 handtekenin gen verzamelen om het eerder tolvrij maken van de Westerscheldetunnel op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Ik heb die actie gedeeld op Facebook om hem te steunen." Liefting liet zich ook nog voor deze krant fotograferen bij het borstbeeld van Honoré Colsen in Sluiskil, de le gendarische Honoré Colsen die in 1958 duizenden Zeeuws-Vlamingen in Den Haag op de been kreeg voor 'vrije veren'. Hij slaagde er niet in dat de veerboten gratis bleven voor Zeeuws-Vlamingen, maar er kwam wel een speciale kortingskaart voor Zeeuws-Vlamingen, de Zeeuws- Vlaanderen kaart. Tegenwind Nadat Liefting de Facebook-actie van Perquin had gedeeld, kreeg hij eerst wat tegenwind. ,,Wat heb je nou ge daan?", was de reactie van zijn col lega-wethouders. Uiteindelijk teken den zij en burgemeester Jan Lonink ook allemaal de petitie en kwam er zelfs een handtekeningenlijst in het stadhuis te liggen. De 40.000 handte keningen werden niet gehaald, het aantal bleef steken op een kleine 30.000. ,,Toch een ongekend aantal", vindt Liefting nog steeds, ,,als je be denkt dat in Zeeuws-Vlaanderen ruim 100.000 mensen wonen." Terneuzen zette de actie ook door, door ZB Planbureau in Middelburg en de TU Delft een onderzoek te laten doen naar wat de tolheffing betekent voor Zeeuws-Vlaanderen. ,,Toen al werd dat ons door Gedeputeerde Sta ten, het dagelijks provinciebestuur, niet in dank afgenomen. Het hele col lege van GS kwam naar Terneuzen om uitleg te vragen. En begin 2018 bij publicatie van het rapport Tolweg of tol weg mocht Dick van der Wouw van ZB Planbureau die eraan had meegewerkt, er geen opiniestuk over in NRC Handelsblad ondertekenen. Evert Meijers van de TU Delft deed dat wel. Het lag allemaal veel te ge voelig." Lobbyfolder Menig ander gemeentebestuurder zou daarvoor terugschrikken, zo niet Liefting. Hij is niet bang of, zo je wilt, hij is minder diplomatiek aangelegd. Te vaak wordt er naar zijn idee, zowel provinciaal als gemeentelijk, alleen lippendienst bewezen aan het stre ven naar het eerder tolvrij maken van de Westerscheldetunnel dan in 2033. ,,Veelzeggend is toch dat in een Zeeuws brede lobbyfolder voor de Kamerverkiezingen van maart vol gend jaar dit eerst 'vergeten' is. Pas na politieke druk wordt een zinnetje toegevoegd, dat hulp van het Rijk no dig is om de tunnel eerder tolvrij te krijgen." Om de druk op te voeren, zint Stichting Zeeland Tolvrij ondertus sen op een rechtszaak tegen de pro vincie, zeker nadat afgelopen week in de Tweede Kamer een motie is afge stemd om een tolvrije tunnel alsnog in het compensatiepakket voor de marinierskazerne op te nemen. Tol gelden zouden oneigenlijk zijn ge bruikt voor aanleg van de Sluiskil tunnel en het knooppunt Drie Klau wen bij 's-Heerenhoek. Menig auto mobilist is wel blij met die werken. ,,Maar", tekent Liefting aan, ,,daar zijn de tolgelden niet voor bestemd." Meedenker Een dwarsdenker wil hij zichzelf trouwens niet noemen. ,,Eerder een meedenker, ik ben gewoon heel mainstream, ik kom op voor wat rechtvaardig is." - tc 11 men te liggen: de huidige reistijden met het openbaar vervoer van en naar Amsterdam en Rotterdam zijn psychologische grenzen die ertoe doen.' Treinverbindingen moeten daarom worden verbeterd. Maar hoe zit het dan met de psychologische én ook financiële barrière die de tol op de Westerscheldetunnel is?" Die barrière is volgens Liefting groot. ,,Eén van onze leden die in Clinge woont, moest anderhalfjaar een familielid bezoeken dat was op genomen bij Emergis in Kloetinge. Dat heeft hem niet minder dan 1500 euro gekost. Zo zijn er veel meer mensen uit Zeeuws-Vlaanderen die veel geld kwijt zijn voor de enige wegverbinding met de rest van Ne derland, met Zeeland. Dat is toch niet te rechtvaardigen." Opening in 2003 Liefting moet toegeven, hij heeft zich daar niet altijd druk over gemaakt. Bij de opening van de Westerschelde- tunnel in 2003 was hij aanwezig, als gloednieuw wethouder van Terneu- zen. Hij vierde mee dat Zeeuws- Vlaanderen eindelijk, na tientallen jaren soebatten, een vaste oeverver binding had. Dat er tol werd geheven, was een gegeven. Dat dit onrecht vaardig is, drong pas later door, toen de eerste jubelstemming over de komst van de Westerscheldetunnel Er zijn veel mensen uit Zeeuws-Vlaanderen die veel geld kwijt zijn voor de enige wegverbinding met de rest van Nederland, met Zeeland was geluwd én bleek dat de tunnel Zeeuws-Vlaanderen niet de voorde len bracht die waren voorgespiegeld. Rijksdiensten vertrokken er als eer ste. ,,Op een zondagmiddag", herinnert Liefting zich, ,,zat ik thuis op de bank wat te Facebooken, eind 2015 was dat. En toen kwam ik een Facebook-actie maandag 6 juli 2020 GO H0 tl - Cees Liefting, Stichting Zeeland Tolvrij M Cees Liefting bij één van de borden met de toltarieven voor de Westerschel detunnel. Hij heeft die liever vandaag dan morgen weg. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 35