tunnel
II
7
van Mark Perquin uit Nieuwvliet te
gen. Hij wilde 40.000 handtekenin
gen verzamelen om het eerder tolvrij
maken van de Westerscheldetunnel
op de agenda van de Tweede Kamer
te krijgen. Ik heb die actie gedeeld op
Facebook om hem te steunen."
Liefting liet zich ook nog voor deze
krant fotograferen bij het borstbeeld
van Honoré Colsen in Sluiskil, de le
gendarische Honoré Colsen die in
1958 duizenden Zeeuws-Vlamingen
in Den Haag op de been kreeg voor
'vrije veren'. Hij slaagde er niet in dat
de veerboten gratis bleven voor
Zeeuws-Vlamingen, maar er kwam
wel een speciale kortingskaart voor
Zeeuws-Vlamingen, de Zeeuws-
Vlaanderen kaart.
Tegenwind
Nadat Liefting de Facebook-actie van
Perquin had gedeeld, kreeg hij eerst
wat tegenwind. ,,Wat heb je nou ge
daan?", was de reactie van zijn col
lega-wethouders. Uiteindelijk teken
den zij en burgemeester Jan Lonink
ook allemaal de petitie en kwam er
zelfs een handtekeningenlijst in het
stadhuis te liggen. De 40.000 handte
keningen werden niet gehaald, het
aantal bleef steken op een kleine
30.000. ,,Toch een ongekend aantal",
vindt Liefting nog steeds, ,,als je be
denkt dat in Zeeuws-Vlaanderen
ruim 100.000 mensen wonen."
Terneuzen zette de actie ook door,
door ZB Planbureau in Middelburg
en de TU Delft een onderzoek te laten
doen naar wat de tolheffing betekent
voor Zeeuws-Vlaanderen. ,,Toen al
werd dat ons door Gedeputeerde Sta
ten, het dagelijks provinciebestuur,
niet in dank afgenomen. Het hele col
lege van GS kwam naar Terneuzen
om uitleg te vragen. En begin 2018 bij
publicatie van het rapport Tolweg of
tol weg mocht Dick van der Wouw
van ZB Planbureau die eraan had
meegewerkt, er geen opiniestuk over
in NRC Handelsblad ondertekenen.
Evert Meijers van de TU Delft deed
dat wel. Het lag allemaal veel te ge
voelig."
Lobbyfolder
Menig ander gemeentebestuurder
zou daarvoor terugschrikken, zo niet
Liefting. Hij is niet bang of, zo je wilt,
hij is minder diplomatiek aangelegd.
Te vaak wordt er naar zijn idee, zowel
provinciaal als gemeentelijk, alleen
lippendienst bewezen aan het stre
ven naar het eerder tolvrij maken van
de Westerscheldetunnel dan in 2033.
,,Veelzeggend is toch dat in een
Zeeuws brede lobbyfolder voor de
Kamerverkiezingen van maart vol
gend jaar dit eerst 'vergeten' is. Pas na
politieke druk wordt een zinnetje
toegevoegd, dat hulp van het Rijk no
dig is om de tunnel eerder tolvrij te
krijgen."
Om de druk op te voeren, zint
Stichting Zeeland Tolvrij ondertus
sen op een rechtszaak tegen de pro
vincie, zeker nadat afgelopen week in
de Tweede Kamer een motie is afge
stemd om een tolvrije tunnel alsnog
in het compensatiepakket voor de
marinierskazerne op te nemen. Tol
gelden zouden oneigenlijk zijn ge
bruikt voor aanleg van de Sluiskil
tunnel en het knooppunt Drie Klau
wen bij 's-Heerenhoek. Menig auto
mobilist is wel blij met die werken.
,,Maar", tekent Liefting aan, ,,daar zijn
de tolgelden niet voor bestemd."
Meedenker
Een dwarsdenker wil hij zichzelf
trouwens niet noemen. ,,Eerder een
meedenker, ik ben gewoon heel
mainstream, ik kom op voor wat
rechtvaardig is."
- tc 11
men te liggen: de huidige reistijden
met het openbaar vervoer van en
naar Amsterdam en Rotterdam zijn
psychologische grenzen die ertoe
doen.' Treinverbindingen moeten
daarom worden verbeterd. Maar hoe
zit het dan met de psychologische én
ook financiële barrière die de tol op
de Westerscheldetunnel is?"
Die barrière is volgens Liefting
groot. ,,Eén van onze leden die in
Clinge woont, moest anderhalfjaar
een familielid bezoeken dat was op
genomen bij Emergis in Kloetinge.
Dat heeft hem niet minder dan 1500
euro gekost. Zo zijn er veel meer
mensen uit Zeeuws-Vlaanderen die
veel geld kwijt zijn voor de enige
wegverbinding met de rest van Ne
derland, met Zeeland. Dat is toch niet
te rechtvaardigen."
Opening in 2003
Liefting moet toegeven, hij heeft zich
daar niet altijd druk over gemaakt. Bij
de opening van de Westerschelde-
tunnel in 2003 was hij aanwezig, als
gloednieuw wethouder van Terneu-
zen. Hij vierde mee dat Zeeuws-
Vlaanderen eindelijk, na tientallen
jaren soebatten, een vaste oeverver
binding had. Dat er tol werd geheven,
was een gegeven. Dat dit onrecht
vaardig is, drong pas later door, toen
de eerste jubelstemming over de
komst van de Westerscheldetunnel
Er zijn veel mensen uit
Zeeuws-Vlaanderen die
veel geld kwijt zijn voor
de enige wegverbinding
met de rest van
Nederland, met Zeeland
was geluwd én bleek dat de tunnel
Zeeuws-Vlaanderen niet de voorde
len bracht die waren voorgespiegeld.
Rijksdiensten vertrokken er als eer
ste.
,,Op een zondagmiddag", herinnert
Liefting zich, ,,zat ik thuis op de bank
wat te Facebooken, eind 2015 was dat.
En toen kwam ik een Facebook-actie
maandag 6 juli 2020
GO
H0 tl
- Cees Liefting, Stichting Zeeland
Tolvrij
M Cees Liefting bij
één van de borden
met de toltarieven
voor de Westerschel
detunnel. Hij heeft die
liever vandaag dan
morgen weg.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE