12 NIEUWS UITWIJKSYSTEEM 25 JAAR Anton van Zanten oogt niet als een held, maar zijn uitvinding redde wel het leven van tienduizenden automobilisten. Door zijn ESP raakt bijna geen auto nog in de slip. „Geen enkele autofabrikant wilde het hebben.'' fccjgaMhp» imrr- ft v V' an Zanten, 79 jaar, praat zacht. Bosch, het bedrijf waar voor de Neder landse ingeni eur zijn uitvin ding deed, zet hem in het zonne tje omdat ESP 25 jaar op de markt is. Voor hem hoeft het niet zo. De cijfers zijn al waardering genoeg. Zijn uit vinding redde alleen al in Europa 15.000 levens en voorkwam een half miljoen ernstige ongelukken, bere kende Bosch. „Wereldwijd gaat het waarschijnlijk om een half miljoen levens.'' Het begon met dat ene zinnetje: 'De bestuurder verloor de macht over het stuur.' In de vorige eeuw waren die woorden bijna standaard in nieuwsberichten over dodelijke on gevallen. De auto's raakten in een slip en reden tegen een boom of vlogen uit de bocht met fatale gevolgen. ,,Daar moet toch iets aan te doen zijn'', dacht Anton van Zanten begin jaren 80. De ingenieur bij autotoele verancier Bosch ging aan het werk. ,,Mijn visioen was een auto die niet meer kon slippen.'' Hij bedacht een systeem dat in grijpt op het moment dat de wielen iets anders doen dan het stuur op draagt: ESP, electronic stability pro gram. Kort gezegd: op het moment dat de auto begint te slippen, kan het systeem remmen met afzonderlijke wielen om de auto bestuurbaar te houden. Vechten Van Zanten kreeg een team toegewe zen en hij trok naar Lapland om in een met sensoren volgehangen Mer cedes stationwagen op de ijsvlaktes te slippen en te meten. ,,Op de passa- Het principe van het uitwijk- systeem giersstoel stond een aggregaat om de computer van 220 Volt te voorzien. Er was nauwelijks plaats om te zitten.'' Het onderzoek duurde lang en was kostbaar. Meerdere keren dreigde Bosch de stekker eruit te trekken. „Ie der jaar moest ik weer vechten voor budget. Dan moest ik weer laten zien dat het systeem ook werkte als je met een kant van de auto op asfalt rijdt en met de andere kant over ijs. Het vol gende jaar toonde ik aan dat de rem weg van een auto met ESP korter was.'' Het lukte. Van Zanten was eufo risch toen zijn idee in 1995 rijp was voor massaproductie. De directie van Bosch, nog steeds niet helemaal over tuigd van de potentie van ESP, stuur de Van Zanten zelf langs auto fabrikanten in Europa, Amerika en Japan voor de verkoop. Toen kwam de ka ter. Een voor een hoonden ze hem weg. Wat was dat voor rare futuristi sche uitvinding? Er zat toch een stuur in 4 de auto? Een duur en overbodig speeltje, oordeelden de auto makers. Alleen een handje vol luxe mo dellen werd uitgerust met de extra vagante optie voor mensen die niet op een paar duizend euro meer of minder hoefden te kijken. Tot 21 oktober 1997. De Zweedse autojournalist Robert Collin van Teknikens Varld kroop toen achter het stuur van de nieuwe Mercedes A voor de elandtest, een in Scandinavië ge bruikelijke uitwijkmanoeuvre. De Mercedes, de eerste kleine auto waar het Duitse concern zich aan waagde, begon te slingeren en ging vervol gens kansloos op zijn kant. Het werd wereldnieuws. Mercedes, synoniem voor prestige, degelijkheid en luxe Het zit tegenwoordig in alle auto's, het is verplicht in de EU, de VS en andere landen werd beschimpt. Zelfs een Trabantje - dat Oost-Europese koekblik - door stond de elandtest, maar de nieuwe Benz niet. Van Zanten glimlacht als hij erover vertelt. ,,Ik herinner me die dag nog goed. Ik was in Japan en tijdens een vergadering werd het nieuws in mijn oor gefluisterd. 'De A-klasse is om gekiept!' Ik wist meteen dat nu al les zou veranderen voor de ontwikkeling van mijn ESP. Geen zorgen meer over geld of mensen voor mijn team." Mercedes haalde tienduizenden ver kochte A'tjes terug, zette de verkoop van de 'baby- Benz' geheel stil Onder: 1997: de Mercedes A kantelt bij de elandtest. en belde Van Zanten. Drie maanden en 300 miljoen euro later gingen de A'tjes weer de weg op: mét de ESP van Van Zanten aan boord waren ze niet omver te krijgen. Er kwamen onafhankelijke onder zoeken naar de effectiviteit van ESP en de autofabrikanten die Van Zan ten de deur hadden gewezen, belden nu zelf. ,,40 procent van de dodelijke ongevallen kon voorkomen worden met mijn systeem, bleek uit die on derzoeken. Dat het zó groot zou wor den, wist ik toen ook niet.'' 250 miljoen auto's In 2003 waren drie miljoen auto's voorzien van het systeem; in 2014 hadden 100 miljoen auto's ESP aan boord, nu zijn dat er al 250 miljoen. ,,Het zit tegenwoordig in alle auto's, het is verplicht in de EU, de Ver enigde Staten en veel andere landen. Het is zo gewoon geworden dat men sen niet eens weten dat het er is. Soms voel je het, dan doet de auto iets geks uit zichzelf. Dat is de ESP.'' Na de veiligheidsgordel is ESP de succesvolste veiligheidsvoorziening aller tijden. Zonder de elandproef en de falen de Mercedes A had het veel langer ge duurd totdat ESP - een soort elektro nische beschermengel - gemeengoed was geworden, denkt de Nederlandse ingenieur. Hij heeft veel te danken aan die ene test. ,,Ik ben altijd in een Mercedes A blijven rijden.'' maandag 6 juli 2020 GO f ''*M ^JWLaxt.** ff ixt* v v iww*4"-S ;i'•«-■--«'sirt^-1j»wWWi*V*#* |MMÉ jM Anton redde met antislip-uitvinding tienduizenden levens Ton Voermans -Anton van Zanten Foto boven: Met ESP kiepe ren auto's niet meer om. Linksonder: Uitvinder Anton van Zanten. FOTO'S BOSCH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 12