BankGiro Loterij biedt meeste kans op miljoenenprijs Stappenplan voor alle regelzaken als een naaste overlijdt Verse pasta uit de super scoort hoog Supermarkten en mensenrechten- beleid onvoldoende De omdenkers ,lJo£N Soms is het probleem de bedoeling. MÓET JE WETEN EERSTE HULP BIJ ALLEDAAGSE KWESTIES LEUK OM TE WETEN Elke week proberen Annemargreet Dwarshuis en Berthold Gunster van Omdenken ons op een andere manier te laten kijken naar ongemakkelijke situaties in het dagelijks leven. Drukdrukdruk. Een volle agenda vandaag. Ik zit nog maar net ach ter de computer als de telefoon gaat. ,,Een héle goede morgen, mevrouw Dwarshuis.'' Ik weet meteen: die man wil me iets verkopen. De meeste mensen zouden nu ophan gen, maar daar ben ik niet zo goed in. Mijn hele leven al wil ik een BAP zijn, een Bij zonder Aardig Persoon. Daar probeer ik ook mijn hele leven al vanaf te komen, want soms zijn leveranciers, sollicitanten of klanten domweg onredelijk. En dan moet je weleens bot zijn. Maar dat vind ik dus moeilijk omdat ik altijd aardig gevon den wil worden. Terwijl de man praat en ik, als altijd, vriendelijk terug doe, typ ik passief-agres- sief door op mijn computer. Na een zal vende inleiding zegt hij: ,,U wordt natuur lijk platgebeld over goedkopere energiele veranciers." (Hoe kan hij dat weten? Is hij helderziend?). Om vervolgens te begin nen over een 'topcon- structie' waarmee ik 'heel veel geld' kan verdienen. Ja, tuurlijk joh. Nekharen over eind. ,,En het kost maar 750 euro per jaar.'' Ha, oei, denk ik: ik word een verkoopfuik ingezogen. Zonder nadenken zeg ik: ,,Dank u wel voor uw informatie. Ik wens u een fijne dag en ga nu ophangen.'' Ik wacht zijn antwoord niet af en druk hem weg. Beduusd kijk ik naar de telefoon. Wat heb ik nu gedaan? Ben ik plotseling assertief? Een ex-BAP? Dit zou ik vaker moeten doen! Oefening baart kunst. Op internet zal ik vanaf nu altijd de optie 'wilt u worden teruggebeld' aanvinken. En op straat zal ik ja zeggen als iemand me een krantenabonnement/ nieuwe stroomleverancier/wereldnatuur- fondslidmaatschap wil aansmeren. Geen betere manier om je assertiviteit te oefe nen dan praten met marketeers. Zij zijn niet het probleem, zij zijn juist de bedoeling. Het is een gratis training on the job. Niet met rollen- t spelacteurs, maar met x £V\ sl echte mensen Wat heb ik nu gedaan? Ben ik plotseling assertief? WIL JE NIET WETEN HANDIG OM TE WETEN ZATERDAG 4 JULI —Anne margreet Dwarshuis DROOMT U OOK weleens van een miljoe nenprijs in een loterij? Volgens de Consu mentenbond hebben deelnemers aan de BankGiro Loterij de meeste kans om een prijs in de categorie van 1 miljoen euro of meer te winnen. De kans op zo'n grote prijs is wel klein: 1 op 790.499. Wie met minder genoegen neemt, heeft de meeste kans in de Staatsloterij. Daar is de kans op een prijs 1 op 2. De grootste prijs is te winnen bij de Eurojackpot. Daar kan de hoofdprijs oplopen tot wel 63 miljoen euro. De kans om die te winnen is echter minimaal: 1 op 95.344.200. De enige loterij die qua hoofdprijs aan dat bedrag kan tip pen, is de Oudejaarsloterij. De winkans is daar met 1 op 4,7 miljoen flink groter. DE KWALITEIT VAN verse pasta's uit de Nederlandse supermarkten is prima. Een kritisch panel van deze krant proefde verse tagliatelles en gevulde pasta's en was positief in haar eindoordeel. Zo scoorde de verse tagliatelle van Albert Heijn een 8 en kreeg de goedkope trian- goli met eekhoorntjesbrood van Aldi zelfs een 8,5. Geheimtip van de chefs: kook deze pasta niet te lang en in zout water. Testresultaten van de andere geproefde pasta's verderop in deze bijlage GEEN ENKELE NEDERLANDSE super markt scoort een voldoende op het gebied van mensenrechten, meldt Oxfam Novib op basis van eigen onderzoek. Sinds 2018 beoordeelt de ontwikkelings organisatie de vijf grootste Nederlandse supermarkten - Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus - op hun mensenrechtenbe- leid voor arbeiders, kleine boeren en vrou wen in hun toeleveringsketens in ontwik kelingslanden. Van de onderzochte supermarkten scoort Lidl nog het beste. Plus scoort relatief slecht omdat het vol gens Oxfam Novib niet transparant is en te weinig onderzoek doet naar mensen rechten in de toeleveringsketens. JE DENKT ER misschien niet dagelijks over na, maar als een naaste overlijdt, krijg je niet alleen emotioneel veel voor je kie zen. Je moet ook nog eens zorgen dat alle abonnementen, rekeningen, diensten, on line-accounts en verzekeringen van de overledene worden opgezegd. Een abc'tje zal dat nooit worden, maar er zijn gelukkig wel diensten die kunnen helpen. Organi saties zoals i-Finish of Closure kunnen tegen betaling helpen met het stopzet ten van abonnementen voor internet, bellen, energieleveranciers, tijdschriften, kranten, donaties aan goede doelen en deelname aan klantenkaarten. Een stappenplan leest u op de volgende pagina.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 69