II Heel Yerseke zingt!? 10 ZEELAND Monnikenwerk BEWAERSCHOLE EXPOSITIE LOEK GROOTJANS 'Wie ben ik?'. 'Wat maakt mij tot wie ik ben?'. Voor een kunstenaar is dat zijn of haar kunst. Voor Loek Grootjans (Arnemuiden, 1955) valt zijn werk samen met die vragen. Ooit maakte Grootjans monochrome schilde rijen. Roodbruin en diepgroen waren de enige kleuren die hij op het laatst gebruikte. Rood bruin, de kleur die hij zag toen hij zich wekenlang in het duister had opgesloten. Groen, de kleur die hij zag toen hij het daglicht weer aan schouwde. In zijn schilderijen zocht Grootjans de essentie van de waarneming en daarmee van het zijn. Want onze waarneming be paalt de verhouding tot onszelf en de wereld. Maar er is meer: we be staan ook vanwege ons denken. Dus bedacht Grootjans alle moge lijke vragen over zijn kunstenaar schap. Hij kwam tot 1146 stuks. Maar hij wist nog niet wie hij was. Hij breidde zijn speurtocht uit en verzamelde resten van zijn fysieke bestaan in petrischaaltjes: van snot tot urine, onder de titel: Storage for Distorted Matter. Het zoeken ging verder. Het besef dat zijn kunstenaarschap voortbouwt op grote voorgangers, bracht hem ertoe hen zo dicht mogelijk te be naderen. Dus zocht hij in een boomgaard waar Van Gogh geschilderd moet hebben naar sporen en vond lijn olie en verf in de bodem. Groot- jans conserveerde het grondmon- ster als bewijs van het bestaan van zijn voorbeeld. Zo onderzocht hij ook het Zeeuwse licht dat Mondri aan zag, door wekelijks een fles te vullen met zeewater en daar de zoutkristallen uit te destilleren. Boeiende ervaringen Het verzamelen duurt voort en daarmee groeit het besef dat het onmogelijk is de vraag te beant woorden naar wie wij zijn. Want elk antwoord roept weer nieuwe vragen op. Waarom niet gestopt? Omdat elk antwoord iets toevoegt aan zijn kennis én de zoektocht op zich ook boeiende ervaringen op levert. Grootjans exposeert regelmatig de objecten die hij zo zorgvuldig verzamelt. Los van hun inhoud zijn de honderden flessen, schaalt jes, tabellen en teksten door hun aard en aantal ook een visueel boeiend fenomeen. De verzameling groeit en dus werkt Grootjans tegelijkertijd aan een ander project: de opslag. Dat gebeurt even nauwkeurig en lief devol als het verzamelen. Daarvan getuigen tientallen ingelijste aquarellen met ontwerpen voor die opslag. Ze zijn te zien in de Be- waerschole. In grijze en zwarte tinten etaleert Grootjans een mini-universum van strak gesti leerde ruimtes, plattegronden, koppelingen en technische instal- Grootjans laat zichzelf en mij achter met nieuwe vragen laties. Daarnaast toont hij bladen met schijnbaar willekeurige vlek ken, organische vormen, als ver wijzing naar andere systemen dan de koele geometrie. Ook het handwerk heeft Groot- jans nog steeds in zijn vingers: vorm- en materiaalbeheersing zijn perfect. Twee donker uitgevoerde maquettes zijn de driedimensio- nale vertaling van een deel van de aquarellen. Maar de gebouwen lij ken aangetast door tijd en weer en wind en staan daar desolaat: lege herinneringen aan de poging alles te vatten. Grootjans laat zichzelf en mij achter met nieuwe vragen: 'Wat nu?'. 'Hoe verder?'. Zijn zoek tocht zal niet ten einde zijn. Daar mee is het kunstenaarschap van Grootjans metafoor voor een uni verseel menselijk streven. Het ver langen te weten blijft, ondanks het besef dat het laatste antwoord nooit het laatste zal zijn. Scriba Peter de Looff wil er best wat over zeggen, hoe het zal gaan, zondag, in Yer seke bij de erediensten in de gere formeerde gemeente. Gemiddeld bezoeken 1500 van de circa 2300 (doop)leden de zondagse kerk diensten, anderen verzuimen om dat ze te jong, te oud, te ziek of te zwak zijn bijvoorbeeld. Wie mo gen er morgen komen? Er geldt geen beperking meer voor het aantal bezoekers van kerkdiensten, zo lang ze maar 1,5 m afstand tot elkaar bewaren. ,,Per dienst kunnen er 350 tot 375 men sen in de kerk aanwezig zijn. De overige leden luisteren thuis op de bank mee, net zoals zij dat de afge lopen periode deden. We hebben de leden op alfabet verdeeld in vijf groepen. Ook de 70-plussers kun nen weer meedoen. Mensen die niet kunnen komen, melden zich af. Iedere zondag zijn er drie ere diensten. Wie verkouden is, blijft thuis, maar onze kerkhulpverle- ners zullen de gemeenteleden bij binnenkomst toch de verplichte vragen over de gezondheid stellen. De goed geventileerde kerkzaal zal op volgorde van binnenkomst van voor naar achter worden gevuld. Mensen mogen niet zomaar gaan zitten, ze krijgen een plaats toege wezen. Het zal nog wel een rede lijke puzzel worden, met grote ge zinnen die onderling wel schou der aan schouder mogen zitten, echtparen en eenlingen. We ver heugen ons erg op de dienst. De afgelopen maand mochten er maximaal dertig mensen tegelijk zijn, dat was beter dan niets, maar een dienst met bijna lege kerkban ken is droevig." Zingen, dat blijkt nog wel een dingetje. Gereformeerde gemeen ten willen zingen. Psalmen om precies te zijn. De Looff: ,,Het is een wezenlijk en moeilijk opgeef- baar onderdeel van de eredienst, als antwoord op het woord." En laat het 'in groepsverband gefor ceerd je stem verheffen' nou niet mogen althans, zo werd het tij dens de laatste coronapersconfe rentie door de minister-president gezegd. Het gaat om spreekkoren, schreeuwen en meezingen. De re den daarvoor ligt in het feit dat wordt vermoed dat bijeenkomsten waar dit wel plaatsvindt zoge noemde 'superspread events' zijn. Microdruppeltjes, waar Maurice de Hond zich zo druk over maakt, zijn de boosdoeners. De Looff: ,,Wij vragen onze gemeente daarom nadrukkelijk om niet uit volle borst maar ingetogen te zin gen." Gehoorzaamheid Het gesprek wordt ingewikkeld. Als God gaat over leven en dood, waarom worden de restricties van de overheid dan überhaupt nage volgd? De Looff legt uit dat de overheid op Bijbelse gronden ge hoorzaamheid is verschuldigd. Maar dat zingen dan? Hij verwijst naar het debat tussen Van der Staaij, Rutte en de Jonge op 25 juni 2020 en legt uit dat het een drin gend advies is niet te zingen, maar geen verbod dat door veiligheids regio's gehandhaafd of beboet kan worden. De inzichten zijn niet eenduidig en er is geen eindadvies van het RIVM. Het gesprek gaat ook over grondrechten en gods dienstvrijheid. In Yerseke zingt de gemeente trouwens Psalmen met bovenstem. Geloof me, dat klinkt heel aantrekkelijk wanneer er ingetogen wordt gezongen moet dat helemaal prachtig zijn om te horen. Maar hoe dan ook, wel of niet zingen is een dilemma. Mijn gevoel zegt: pas maar op en ga voor het zingen de kerk uit. zaterdag 4 juli 2020 Zoektocht zonder einde Nico Out Burgh-Haamstede Overzicht van het werk van Loek Grootjans in de Bewaerschole. foto nico out T/m 9 aug. Bewaerschole, West straat 18, Burgh-Haamstede. Za en zo 14.00-17.00 uur. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 38