Bijna alle Zeeuwse middelbare scholieren halen hun diploma OOS International neemt maritiem ontwerpbureau over 4 Omwonenden uiten bezwaren in vergadering Statencommissie BEVEILIGING OP HET TERRAS TOCH MET VIER Sinds de provincie bekendmaakte om op advies van de gemeente Rei- merswaal te kiezen voor verbreding van de route tussen de A58 en Yer seke, is het onrustig rond de Zand dijk. Omwonenden reageerden woest. Vijf huizen langs de dijk moeten gesloopt worden. Wie mag blijven, krijgt een nog drukkere en bredere weg voor de deur. Ze vin den, gesteund door de dorpsraad van Kruiningen en de Onderne mersvereniging Reimerswaal (OVR), dat er maar één oplossing is: een compleet nieuwe weg door de polder. Daarvoor hoeft niet één huis te wijken. Weer overlast In een extra vergadering van de Sta tencommissie economie mochten ze gisteren hun bezwaren tegen de verbreding en het pleidooi voor het poldertracé toelichten. Omwo nende Wil Meijer betoogde dat de situatie voor fietsers en verkeer van Yerseke richting het station achter uit gaat in de plannen van de pro vincie. Ook vreest hij weer grote overlast, als de maximumsnelheid op de verbrede dijk weer omhoog gaat van 60 naar 80. Johan van Vel- zen benadrukte namens de dorps raad Kruiningen dat zijn dorp al leen met het rode poldertracé ver lost is van het hele verkeer dat nu nog over de Oude Rijksweg raast. Hét grote nadeel van het polder tracé is echter het prijskaartje. Het Rijk en Prorail willen veel minder of zelfs niks meebetalen. Verkeers- deskundige Wim van de Linde, die namens de OVR een second opi nion maakte, heeft het verschil te ruggebracht tot 17 miljoen. Hij moedigde de Staten aan om lef te tonen en - net als bij grote projecten in het verleden - ook nu voor de duurste, maar ook beste oplossing te kiezen. Ralph van Hertum (PvdA) had moeite met die verge lijking. Volgens hem is het alge meen belang van de Zanddijk veel kleiner dan dat van bijvoorbeeld de Sloeweg. Van der Maas voegde eraan toe dat Van de Linde de kos ten van het poldertracé wel erg rooskleurig inschat. ,,We moeten Voor het poldertracé is geen draagvlak bij het Rijk en bij de gemeente Kapelle oppassen voor wensdenken." Hij houdt vast aan een verschil van 22,1 miljoen en weersprak de suggestie van Statenlid Robert Koevoets (ProZeeland) dat hij de enige voor stander van verbreding is. ,,Voor het poldertracé is geen draagvlak bij het Rijk en bij de gemeente Kapelle. We kunnen niet zomaar gaan knut selen aan de weg van een ander." De gedeputeerde benadrukte dat over de 'kop en de staart' van de verbreding weinig discussie is. Hij denkt dat al in september 2023 een turborotonde bij Nishoek kan lig gen. Een aftakking van bedrijven terrein Olzendepolder naar de Zanddijk kan in mei 2025 klaar zijn. ,,Het bedrijfsleven in Yerseke vindt dat ook een goed plan." Het pijn lijkste en moeilijkste middenstuk - de verbreding van de dijk - zou pas in augustus 2025 beginnen en twee jaar later worden afgerond. In de tussentij d hoopt Van der Maas er zo goed mogelijk uit te komen met be woners. Eind september nemen Provinci ale Staten een definitief besluit. Leenaars werkt al tien jaar voor OOS International. Het maakte onder meer ontwerpen voor zware kranen aan boord van hijs en accommodatieschepen van OOS. Ook kwamen er ontwerpen voor vaartuigen voor de offshore - industrie van de tekentafel. In to taal beschikt Leenaars over zo'n zeshonderd ontwerpen, variërend van de nieuwe generatie zuinige schepen tot offshore platforms en bijbehorende uitrusting. OOS In ternational haalt met de overname die 'groene' designs nu recht streeks in huis. Het Serooskerkse offshorebe- drijf wil de kennis en kunde van Leenaars benutten om kansen in de offshore windenergie, de olie- en gasindustrie op zee en ook in de aquacultuur te verzilveren. Onder meer de sloop van olie- en gasplat- forms op de Noordzee, maar ook elders in de wereld, is een groei ende markt. OOS liet daarvoor niet alleen nieuwe hijs- en accom modatieschepen bouwen in China, maar ontwikkelde ook een techniek om boorgaten van olie- en gasplatforms snel en tegen lage kosten te sluiten. OOS kijkt ook naar mogelijkhe den om geld te verdienen met zee wierboerderijen en viskwekerijen die kunnen verrijzen in nieuwe windparken. Het bedrijf wil in spelen op de trend om minder vlees en meer vis en uit zeewier gemaakte producten te eten. Bij Leenaars werken zes men sen. OOS International heeft in to taal 105 vaste krachten op de kan toren in Nederland, China, Brazi lië en Mexico. Het aantal beman ningsleden bedraagt 216, plus een wisselend aantal inleenkrachten. Cornelleke Blok Vlissingen Het slagingspercentage is dit jaar gemiddeld 99,4 procent. Dat is veel hoger dan in 'normale' schooljaren. Vorig jaar slaagde 94,3 procent van de leerlingen, het jaar ervoor 93,8 procent. Toch hebben de leerlingen hun diploma zeker niet cadeau ge kregen, zegt Floor van Lamoen, af delingsleider havo/vwo van het Ostrea Lyceum in Goes. ,,Het was tot maart een gewoon examenjaar. De laatste toetsweek viel in de coronaperiode. Iedereen moest het niveau gehaald hebben, maar we hebben de examenkandi daten meer mogelijkheden gegeven om een slecht cijfer te repareren. Ze kregen twee herkansingen." ,,Wij proberen met de schoolexa- mens qua niveau zo veel mogelijk in de buurt te zitten van het centraal schriftelijk examen. Het verschil in de resultaten is een paar tienden. Leerlingen wisten dit schooljaar precies waar ze aan toe waren. Ze konden uitrekenen: als ik voor dit vak dat cijfer haal, dan ben ik er. Dat gaf rust. Het centraal schriftelijk examen heeft een hoge stressfactor: daar zakt elk jaar twee tot vier pro cent van de leerlingen op. Daarnaast moeten ze bij het centraal schrifte lijk examen ook nog gemiddeld een 5,5 halen voor alle vakken. Die regel gold dit jaar ook niet." ,,Nee. De leerlingen hebben ge woon gedaan wat ze moesten doen. Het enige verschil was dat ze wat meer herkansingen hebben gehad in de laatste toetsweek." ,,Ik denk het niet. Een deel van de stof is niet getoetst, omdat het niet in de schoolexamens zat. Dat is een nadeel. Aan de andere kant hebben deze leerlingen in hele vreemde en pittige omstandigheden hun schooltijd moeten afronden. Dat is juist weer heel knap. Ze gaan straks allemaal naar het mbo, hbo of de universiteit. Daar halen ze weer een gewoon diploma. En dan heeft nie mand het meer over 2020." *24-uurs meldkamer-service «luQ zaterdag 4 juli 2020 Verbrede Zanddijk in2027 klaar Het bedrijfsleven in Reimers- waal overweegt serieus een derde van de 17 miljoen die vol gens hen extra nodig is om een poldertracé naar Yerseke aan te leggen, op te hoesten. Maar ge deputeerde Harry van der Maas zegt dat het financiële gat veel groter is en dat het Rijk niet eens wil meewerken aan nieuwe afslagen van de A58. Joeri Wisse Middelburg - Harry van der Maas, gedeputeerde TERNEUZEN Oké, als mensen wel met z'n vieren in de auto naar een café of restaurant mogen rijden, maar vanwege corona niet met z'n vieren aan een tafeltje mogen zitten, dan zet ik toch twee auto's op mijn terras. Monique Hart van museumcafé De Vliegende Hollander in Ter- neuzen voegde de daad bij het woord. Twee sloopauto's van Dirk Netten, bedoeld voor een knip- oefening van de brandweer, sieren sinds kort haar terras. Ze hoopt wel dat ze snel weer weg kunnen. ,,Want die regel van twee aan een tafeltje is toch te gek voor woorden, zeker buiten, waar altijd een windje staat." foto peter nicolai Het Serooskerkse offshorebe- drijf OOS International neemt het bedrijf Leenaars Marine Offshore Design uit Hellevoet- sluis over. Het bedrijf zal naar Serooskerke verhuizen. Frank Balkenende Serooskerke (W) Nagenoeg alle Zeeuwse exa menkandidaten zijn dit jaar ge slaagd. Van de 3877 leerlingen zijn er in dit coronaschooljaar slechts 25 gezakt. Hoe bont moet je het gemaakt hebben om te zakken? De eindcijfers zijn dit jaar be paald op basis van de resultaten van de schoolexamens. Veel examenkandidaten halen nor maal gesproken hun eindcijfer op met het centraal schriftelijk examen. Hoe kan het dan dat er zoveel leerlingen geslaagd zijn? Is er hier en daar een oogje toe geknepen? Is het 'coronadiploma' van 2020 minder waard dan een diploma uit andere jaren? Lewestraat 43,4481 BC Goes/Kloetinge Tel. 0113 213 720 www.colijribv.nl infb@colijnbv.nl end J INBRAAKBEVEILIGING A MELDKAMER PAC TOEGANGSCONTROLE A ALARMOPVOLGING A BRANDBEVEILIGING A CAMERABEWAKING 1 Kijk op de site bij /video

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 32