Bijna alle Zeeuwse
middelbare scholieren
halen hun diploma
OOS International neemt
maritiem ontwerpbureau over
4
Omwonenden uiten bezwaren in vergadering Statencommissie
BEVEILIGING
OP HET TERRAS TOCH MET VIER
Sinds de provincie bekendmaakte
om op advies van de gemeente Rei-
merswaal te kiezen voor verbreding
van de route tussen de A58 en Yer
seke, is het onrustig rond de Zand
dijk. Omwonenden reageerden
woest. Vijf huizen langs de dijk
moeten gesloopt worden. Wie mag
blijven, krijgt een nog drukkere en
bredere weg voor de deur. Ze vin
den, gesteund door de dorpsraad
van Kruiningen en de Onderne
mersvereniging Reimerswaal
(OVR), dat er maar één oplossing is:
een compleet nieuwe weg door de
polder. Daarvoor hoeft niet één
huis te wijken.
Weer overlast
In een extra vergadering van de Sta
tencommissie economie mochten
ze gisteren hun bezwaren tegen de
verbreding en het pleidooi voor het
poldertracé toelichten. Omwo
nende Wil Meijer betoogde dat de
situatie voor fietsers en verkeer van
Yerseke richting het station achter
uit gaat in de plannen van de pro
vincie. Ook vreest hij weer grote
overlast, als de maximumsnelheid
op de verbrede dijk weer omhoog
gaat van 60 naar 80. Johan van Vel-
zen benadrukte namens de dorps
raad Kruiningen dat zijn dorp al
leen met het rode poldertracé ver
lost is van het hele verkeer dat nu
nog over de Oude Rijksweg raast.
Hét grote nadeel van het polder
tracé is echter het prijskaartje. Het
Rijk en Prorail willen veel minder
of zelfs niks meebetalen. Verkeers-
deskundige Wim van de Linde, die
namens de OVR een second opi
nion maakte, heeft het verschil te
ruggebracht tot 17 miljoen. Hij
moedigde de Staten aan om lef te
tonen en - net als bij grote projecten
in het verleden - ook nu voor de
duurste, maar ook beste oplossing
te kiezen. Ralph van Hertum
(PvdA) had moeite met die verge
lijking. Volgens hem is het alge
meen belang van de Zanddijk veel
kleiner dan dat van bijvoorbeeld de
Sloeweg. Van der Maas voegde
eraan toe dat Van de Linde de kos
ten van het poldertracé wel erg
rooskleurig inschat. ,,We moeten
Voor het poldertracé
is geen draagvlak bij
het Rijk en bij de
gemeente Kapelle
oppassen voor wensdenken." Hij
houdt vast aan een verschil van 22,1
miljoen en weersprak de suggestie
van Statenlid Robert Koevoets
(ProZeeland) dat hij de enige voor
stander van verbreding is. ,,Voor het
poldertracé is geen draagvlak bij
het Rijk en bij de gemeente Kapelle.
We kunnen niet zomaar gaan knut
selen aan de weg van een ander."
De gedeputeerde benadrukte dat
over de 'kop en de staart' van de
verbreding weinig discussie is. Hij
denkt dat al in september 2023 een
turborotonde bij Nishoek kan lig
gen. Een aftakking van bedrijven
terrein Olzendepolder naar de
Zanddijk kan in mei 2025 klaar zijn.
,,Het bedrijfsleven in Yerseke vindt
dat ook een goed plan." Het pijn
lijkste en moeilijkste middenstuk -
de verbreding van de dijk - zou pas
in augustus 2025 beginnen en twee
jaar later worden afgerond. In de
tussentij d hoopt Van der Maas er zo
goed mogelijk uit te komen met be
woners.
Eind september nemen Provinci
ale Staten een definitief besluit.
Leenaars werkt al tien jaar voor
OOS International. Het maakte
onder meer ontwerpen voor
zware kranen aan boord van hijs
en accommodatieschepen van
OOS. Ook kwamen er ontwerpen
voor vaartuigen voor de offshore -
industrie van de tekentafel. In to
taal beschikt Leenaars over zo'n
zeshonderd ontwerpen, variërend
van de nieuwe generatie zuinige
schepen tot offshore platforms en
bijbehorende uitrusting. OOS In
ternational haalt met de overname
die 'groene' designs nu recht
streeks in huis.
Het Serooskerkse offshorebe-
drijf wil de kennis en kunde van
Leenaars benutten om kansen in
de offshore windenergie, de olie-
en gasindustrie op zee en ook in de
aquacultuur te verzilveren. Onder
meer de sloop van olie- en gasplat-
forms op de Noordzee, maar ook
elders in de wereld, is een groei
ende markt. OOS liet daarvoor
niet alleen nieuwe hijs- en accom
modatieschepen bouwen in
China, maar ontwikkelde ook een
techniek om boorgaten van olie-
en gasplatforms snel en tegen lage
kosten te sluiten.
OOS kijkt ook naar mogelijkhe
den om geld te verdienen met zee
wierboerderijen en viskwekerijen
die kunnen verrijzen in nieuwe
windparken. Het bedrijf wil in
spelen op de trend om minder
vlees en meer vis en uit zeewier
gemaakte producten te eten.
Bij Leenaars werken zes men
sen. OOS International heeft in to
taal 105 vaste krachten op de kan
toren in Nederland, China, Brazi
lië en Mexico. Het aantal beman
ningsleden bedraagt 216, plus een
wisselend aantal inleenkrachten.
Cornelleke Blok
Vlissingen
Het slagingspercentage is dit jaar
gemiddeld 99,4 procent. Dat is veel
hoger dan in 'normale' schooljaren.
Vorig jaar slaagde 94,3 procent van
de leerlingen, het jaar ervoor 93,8
procent. Toch hebben de leerlingen
hun diploma zeker niet cadeau ge
kregen, zegt Floor van Lamoen, af
delingsleider havo/vwo van het
Ostrea Lyceum in Goes.
,,Het was tot maart een gewoon
examenjaar. De laatste toetsweek
viel in de coronaperiode. Iedereen
moest het niveau gehaald hebben,
maar we hebben de examenkandi
daten meer mogelijkheden gegeven
om een slecht cijfer te repareren. Ze
kregen twee herkansingen."
,,Wij proberen met de schoolexa-
mens qua niveau zo veel mogelijk in
de buurt te zitten van het centraal
schriftelijk examen. Het verschil in
de resultaten is een paar tienden.
Leerlingen wisten dit schooljaar
precies waar ze aan toe waren. Ze
konden uitrekenen: als ik voor dit
vak dat cijfer haal, dan ben ik er. Dat
gaf rust. Het centraal schriftelijk
examen heeft een hoge stressfactor:
daar zakt elk jaar twee tot vier pro
cent van de leerlingen op. Daarnaast
moeten ze bij het centraal schrifte
lijk examen ook nog gemiddeld een
5,5 halen voor alle vakken. Die regel
gold dit jaar ook niet."
,,Nee. De leerlingen hebben ge
woon gedaan wat ze moesten doen.
Het enige verschil was dat ze wat
meer herkansingen hebben gehad
in de laatste toetsweek."
,,Ik denk het niet. Een deel van de
stof is niet getoetst, omdat het niet
in de schoolexamens zat. Dat is een
nadeel. Aan de andere kant hebben
deze leerlingen in hele vreemde en
pittige omstandigheden hun
schooltijd moeten afronden. Dat is
juist weer heel knap. Ze gaan straks
allemaal naar het mbo, hbo of de
universiteit. Daar halen ze weer een
gewoon diploma. En dan heeft nie
mand het meer over 2020."
*24-uurs meldkamer-service
«luQ
zaterdag 4 juli 2020
Verbrede Zanddijk in2027 klaar
Het bedrijfsleven in Reimers-
waal overweegt serieus een
derde van de 17 miljoen die vol
gens hen extra nodig is om een
poldertracé naar Yerseke aan te
leggen, op te hoesten. Maar ge
deputeerde Harry van der Maas
zegt dat het financiële gat veel
groter is en dat het Rijk niet
eens wil meewerken aan nieuwe
afslagen van de A58.
Joeri Wisse
Middelburg
- Harry van der Maas,
gedeputeerde
TERNEUZEN Oké, als mensen wel met z'n vieren in de auto naar een café of restaurant
mogen rijden, maar vanwege corona niet met z'n vieren aan een tafeltje mogen zitten, dan zet ik
toch twee auto's op mijn terras. Monique Hart van museumcafé De Vliegende Hollander in Ter-
neuzen voegde de daad bij het woord. Twee sloopauto's van Dirk Netten, bedoeld voor een knip-
oefening van de brandweer, sieren sinds kort haar terras. Ze hoopt wel dat ze snel weer weg
kunnen. ,,Want die regel van twee aan een tafeltje is toch te gek voor woorden, zeker buiten,
waar altijd een windje staat." foto peter nicolai
Het Serooskerkse offshorebe-
drijf OOS International neemt
het bedrijf Leenaars Marine
Offshore Design uit Hellevoet-
sluis over. Het bedrijf zal naar
Serooskerke verhuizen.
Frank Balkenende
Serooskerke (W)
Nagenoeg alle Zeeuwse exa
menkandidaten zijn dit jaar ge
slaagd. Van de 3877 leerlingen
zijn er in dit coronaschooljaar
slechts 25 gezakt.
Hoe bont moet je het gemaakt
hebben om te zakken?
De eindcijfers zijn dit jaar be
paald op basis van de resultaten
van de schoolexamens. Veel
examenkandidaten halen nor
maal gesproken hun eindcijfer
op met het centraal schriftelijk
examen. Hoe kan het dan dat er
zoveel leerlingen geslaagd zijn?
Is er hier en daar een oogje toe
geknepen?
Is het 'coronadiploma' van 2020
minder waard dan een diploma
uit andere jaren?
Lewestraat 43,4481 BC Goes/Kloetinge
Tel. 0113 213 720 www.colijribv.nl infb@colijnbv.nl
end
J INBRAAKBEVEILIGING
A MELDKAMER PAC
TOEGANGSCONTROLE
A ALARMOPVOLGING
A BRANDBEVEILIGING
A CAMERABEWAKING
1
Kijk op de site bij /video