g- e» De Tesla onder de schepen ECONOMIE 19 Bouwmarkt, discounter en supermarkt moeten voorop gaan na topomzetten m Ua Elektrisch containerschip Het Centraal Bureau voor de Statis tiek (CBS) maakte deze week be kend dat de detailhandel in mei 8,2 procent meer heeft omgezet dan in mei 2019. Dat is de grootste groei in veertien jaar tijd. Vooral winkels in doe-het-zelfartikelen verbraken opnieuw een record. Bouwmarkten draaiden bijna 30 procent meer om zet dan een jaar geleden. Daarente gen hadden de kleding- en schoe nenwinkels ook in mei te kampen met omzetdalingen, maar wel wat minder erg dan de recordverliezen in maart en april. ,,Bouwmarkten, discounters, su permarkten. Deze winkels hebben het de afgelopen tijd heel erg goed gedaan, hun omzetten groeiden vaak met dubbele cijfers. De mede werkers hebben applaus ontvan gen, maar dat mag niet vrijblijvend zijn'', zegt FNV-bestuurder Linda Vermeulen. ,,Wij vinden dat de werkgevers voorop moeten gaan in het geven van meer loon. Tijd voor waardering. En meer salaris is een goede impuls voor de koopkracht en dus voor de economie. Oók voor de horeca en winkels, want zij pro fiteren er het eerst van als mensen meer te besteden hebben. Als die weer beter draaien, komen er wat ons betreft ook meer mogelijkhe den om de lonen van medewerkers in de kleding- en schoenenbranche aan te passen. En kunnen we af spraken maken over meer vaste contracten.'' Het steekt de vakbond dat veel winkelmedewerkers weinig ver dienen: vaak het minimumloon van 10 euro per uur, of net erboven. „Vandaar onze looneis van 5 pro cent, met een minimum van 200 euro bruto structureel per maand erbij. Voor werknemers in vitale beroepen met een laag salaris is dit tevens een grote stap richting een leefbaar loon van 14 euro per uur.'' Druk Vermeulen noemt ketens als Big Bazar, Ikea, Wibra en Hornbach waar FNV op korte termijn aan de deur klopt om de looneis op tafel te Ea T See leggen. ,,Via onze leden weten we hoe druk het in deze winkels is. Het personeel vindt het de hoogste tijd voor een betere beloning, we krijd- gen er de laatste maanden niet voor niets tientallen leden bij.'' De looneis van 5 procent was al eerder neergelegd bij de super markten. Na de zomer beginnen de cao-onderhandelingen bij onder meer de Mirage Retail Group, moe derbedrijf van onder meer Big Ba zar en Blokker. ,,Met name bij Big Bazar staan de lonen al jarenlang stil.'' Het Vakcentrum, belangenbe hartiger van onder meer super markten, laat weten dat ook daar de cao-onderhandelingen na de zomer beginnen. ,,De eerste verkennende gesprekken met de vakbonden zijn achter de rug. Ik kan er verder niet op vooruitlopen.'' Hetzelfde geluid komt van de Vereniging van Win kelketens in de Doe Het Zelf Branche (VWDHZ). ,,Ook wij gaan na de zomer in onderhandeling over onder meer de looneis.'' De cao bij Ikea (zesduizend mede werkers in Nederland) loopt tot 1 oktober dit jaar. ,,In deze cao is een gemiddelde loonstijging van 5,4 procent geregeld. Ook zijn er af spraken gemaakt over toeslagen en maatregelen die zijn gericht op ver laging van de werkdruk. Over een toekomstige looneis kunnen we op dit moment weinig zeggen, omdat we met de vakbonden in een ver kennende en onderzoekende fase voor een nieuwe cao zijn'', aldus Arne Kuijvenhoven namens Ikea. Scherpe keuzes Kuijvenhoven stelt dat het onrealis tisch is om cao-onderhandelingen alleen te laten gaan over het af dwingen van de hoogst mogelijke looneis. ,,Het is een belangrijk on derdeel, maar kan niet los worden gezien van andere arbeidsvoor waarden zoals roosteren, planning en pensioen. Daarnaast vraagt de coronacrisis om realisme en het maken van scherpe keuzes. Want ondanks dat wij de inkomens van onze mensen konden garanderen, is Ikea hard geraakt. We willen toe naar een pakket arbeidsvoorwaar den dat aansluit bij de behoeftes van onze werknemers en waarmee we de banen van zoveel mogelijk medewerkers zo lang mogelijk be schermen.'' Vi Van elektrische auto's of fietsen kijken we niet meer op. Een door batterijen aangedreven containerschip is wel bijzonder. Vervoerder Combined Cargo Terminials (CCT) neemt binnenkort het schip Alphenaar in gebruik. Op het eerste gezicht lijkt het een gewoon binnenvaartschip, maar wie de machinekamer betreedt, ziet dat het geen doorsnee vaartuig is. Een traditionele verbrandings motor ontbreekt. Aan boord ruikt het niet naar olie en smeer. In plaats daarvan staat op de voorste ven van het containerschip een groot aggregaat dat op basis van diesel stroom opwekt. ,,Dat was een eerste stap. Maar nu vervangen we de diesel en het aggregaat door een accupakket. Hiervoor bouwen we op onze terminal in Moerdijk een laadpunt'', aldus CCT-direc- teur Luc Smits. De Alphenaar is speciaal ontwik keld voor bierbrouwer Heineken. Het schip wordt ingezet om het ex portbier vanuit de brouwerij in Zoeterwoude naar Moerdijk te ver voeren. Per vracht 52 containers vol met bier (2,5 miljoen flesjes). Van uit Moerdijk gaat het bier vervol gens naar Rotterdam en Antwer pen, voor transport naar alle uit hoeken in de wereld. Het schip vaart steeds hetzelfde traject heen en weer. Smits: ,,Zo kunnen we het verwisselen van de batterijen efficiënt organiseren. We hebben als laadplek gekozen voor Moerdijk, een belangrijk kruispunt van diverse vaarwegen. In de toe komst hopen we de investering in de oplaadinfrastructuur breder in te zetten, ook voor andere vervoer ders.'' De directeur van het container- opslagbedrijf was bij de nieuwste technologieën niet meteen om. ,,Toen ik de eerste Tesla zag, moest ik erom lachen. Ik geloofde er niet in. Kijk waar we nu staan. Ik ben er heilig van overtuigd dat de binnen vaart aan de vooravond staat van een soortgelijke vernieuwing.'' Steeds meer ziet Smits de voor delen van elektrisch varen in. ,,De onderhoudskosten liggen aanzien- lijk lager. Er zijn minder draaiende delen die verslijten of kapotgaan. Ook dat is vergelijkbaar met de elektrische auto. Je hoort de sche pen straks ook niet meer. Vergeet het geluid van een stampende die selmotor. Alphenaar gaat als fluis terboot over het water.'' Havenbedrijfdirecteur Ferdi nand van den Oever noemt het een belangrijke stap in het verduurza men van de binnenvaart. ,,We zijn trots dat CCT de nieuwe technolo gische ontwikkeling omarmt en daarmee ook de haven van Moer dijk verduurzaamt. Wij stimuleren dergelijke initiatieven door geen havengeld in rekening te brengen.'' zaterdag 4 juli 2020 GO FNV: er moet 5 procent loon bij Vakbond FNV roept op tot een loonsverhoging van 5 procent voor winkelpersoneel. De vak bond wil dat met name winkel ketens die tijdens de coronacri sis goed draaiden, vooroplopen en hun medewerkers structureel belonen. Sanne Schelfaut Amsterdam KASSA f*- KASSA VOOR DE MAKERS axïs Bouwmarkten deden in de crisistijd goede zaken. foto herman stöver T Nog even en dan baant de Alphenaar zich stil een weg over het water. illustratie concordia damen Wim van den Broek Alphen aan den Rijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19