g- e»
De Tesla onder de schepen
ECONOMIE 19
Bouwmarkt, discounter en supermarkt moeten voorop gaan na topomzetten
m Ua
Elektrisch containerschip
Het Centraal Bureau voor de Statis
tiek (CBS) maakte deze week be
kend dat de detailhandel in mei
8,2 procent meer heeft omgezet dan
in mei 2019. Dat is de grootste groei
in veertien jaar tijd. Vooral winkels
in doe-het-zelfartikelen verbraken
opnieuw een record. Bouwmarkten
draaiden bijna 30 procent meer om
zet dan een jaar geleden. Daarente
gen hadden de kleding- en schoe
nenwinkels ook in mei te kampen
met omzetdalingen, maar wel wat
minder erg dan de recordverliezen
in maart en april.
,,Bouwmarkten, discounters, su
permarkten. Deze winkels hebben
het de afgelopen tijd heel erg goed
gedaan, hun omzetten groeiden
vaak met dubbele cijfers. De mede
werkers hebben applaus ontvan
gen, maar dat mag niet vrijblijvend
zijn'', zegt FNV-bestuurder Linda
Vermeulen. ,,Wij vinden dat de
werkgevers voorop moeten gaan in
het geven van meer loon. Tijd voor
waardering. En meer salaris is een
goede impuls voor de koopkracht
en dus voor de economie. Oók voor
de horeca en winkels, want zij pro
fiteren er het eerst van als mensen
meer te besteden hebben. Als die
weer beter draaien, komen er wat
ons betreft ook meer mogelijkhe
den om de lonen van medewerkers
in de kleding- en schoenenbranche
aan te passen. En kunnen we af
spraken maken over meer vaste
contracten.''
Het steekt de vakbond dat veel
winkelmedewerkers weinig ver
dienen: vaak het minimumloon
van 10 euro per uur, of net erboven.
„Vandaar onze looneis van 5 pro
cent, met een minimum van 200
euro bruto structureel per maand
erbij. Voor werknemers in vitale
beroepen met een laag salaris is dit
tevens een grote stap richting een
leefbaar loon van 14 euro per uur.''
Druk
Vermeulen noemt ketens als Big
Bazar, Ikea, Wibra en Hornbach
waar FNV op korte termijn aan de
deur klopt om de looneis op tafel te
Ea T See
leggen. ,,Via onze leden weten we
hoe druk het in deze winkels is. Het
personeel vindt het de hoogste tijd
voor een betere beloning, we krijd-
gen er de laatste maanden niet voor
niets tientallen leden bij.''
De looneis van 5 procent was al
eerder neergelegd bij de super
markten. Na de zomer beginnen de
cao-onderhandelingen bij onder
meer de Mirage Retail Group, moe
derbedrijf van onder meer Big Ba
zar en Blokker. ,,Met name bij Big
Bazar staan de lonen al jarenlang
stil.''
Het Vakcentrum, belangenbe
hartiger van onder meer super
markten, laat weten dat ook daar de
cao-onderhandelingen na de zomer
beginnen. ,,De eerste verkennende
gesprekken met de vakbonden zijn
achter de rug. Ik kan er verder niet
op vooruitlopen.'' Hetzelfde geluid
komt van de Vereniging van Win
kelketens in de Doe Het Zelf
Branche (VWDHZ). ,,Ook wij gaan
na de zomer in onderhandeling
over onder meer de looneis.''
De cao bij Ikea (zesduizend mede
werkers in Nederland) loopt tot
1 oktober dit jaar. ,,In deze cao is een
gemiddelde loonstijging van 5,4
procent geregeld. Ook zijn er af
spraken gemaakt over toeslagen en
maatregelen die zijn gericht op ver
laging van de werkdruk. Over een
toekomstige looneis kunnen we op
dit moment weinig zeggen, omdat
we met de vakbonden in een ver
kennende en onderzoekende fase
voor een nieuwe cao zijn'', aldus
Arne Kuijvenhoven namens Ikea.
Scherpe keuzes
Kuijvenhoven stelt dat het onrealis
tisch is om cao-onderhandelingen
alleen te laten gaan over het af
dwingen van de hoogst mogelijke
looneis. ,,Het is een belangrijk on
derdeel, maar kan niet los worden
gezien van andere arbeidsvoor
waarden zoals roosteren, planning
en pensioen. Daarnaast vraagt de
coronacrisis om realisme en het
maken van scherpe keuzes. Want
ondanks dat wij de inkomens van
onze mensen konden garanderen,
is Ikea hard geraakt. We willen toe
naar een pakket arbeidsvoorwaar
den dat aansluit bij de behoeftes
van onze werknemers en waarmee
we de banen van zoveel mogelijk
medewerkers zo lang mogelijk be
schermen.''
Vi
Van elektrische auto's of fietsen kijken we
niet meer op. Een door batterijen aangedreven
containerschip is wel bijzonder. Vervoerder
Combined Cargo Terminials (CCT) neemt
binnenkort het schip Alphenaar in gebruik.
Op het eerste gezicht lijkt het een
gewoon binnenvaartschip, maar
wie de machinekamer betreedt,
ziet dat het geen doorsnee vaartuig
is. Een traditionele verbrandings
motor ontbreekt. Aan boord ruikt
het niet naar olie en smeer. In
plaats daarvan staat op de voorste
ven van het containerschip een
groot aggregaat dat op basis van
diesel stroom opwekt. ,,Dat was
een eerste stap. Maar nu vervangen
we de diesel en het aggregaat door
een accupakket. Hiervoor bouwen
we op onze terminal in Moerdijk
een laadpunt'', aldus CCT-direc-
teur Luc Smits.
De Alphenaar is speciaal ontwik
keld voor bierbrouwer Heineken.
Het schip wordt ingezet om het ex
portbier vanuit de brouwerij in
Zoeterwoude naar Moerdijk te ver
voeren. Per vracht 52 containers vol
met bier (2,5 miljoen flesjes). Van
uit Moerdijk gaat het bier vervol
gens naar Rotterdam en Antwer
pen, voor transport naar alle uit
hoeken in de wereld.
Het schip vaart steeds hetzelfde
traject heen en weer. Smits: ,,Zo
kunnen we het verwisselen van de
batterijen efficiënt organiseren. We
hebben als laadplek gekozen voor
Moerdijk, een belangrijk kruispunt
van diverse vaarwegen. In de toe
komst hopen we de investering in
de oplaadinfrastructuur breder in
te zetten, ook voor andere vervoer
ders.''
De directeur van het container-
opslagbedrijf was bij de nieuwste
technologieën niet meteen om.
,,Toen ik de eerste Tesla zag, moest
ik erom lachen. Ik geloofde er niet
in. Kijk waar we nu staan. Ik ben er
heilig van overtuigd dat de binnen
vaart aan de vooravond staat van
een soortgelijke vernieuwing.''
Steeds meer ziet Smits de voor
delen van elektrisch varen in. ,,De
onderhoudskosten liggen aanzien-
lijk lager. Er zijn minder draaiende
delen die verslijten of kapotgaan.
Ook dat is vergelijkbaar met de
elektrische auto. Je hoort de sche
pen straks ook niet meer. Vergeet
het geluid van een stampende die
selmotor. Alphenaar gaat als fluis
terboot over het water.''
Havenbedrijfdirecteur Ferdi
nand van den Oever noemt het een
belangrijke stap in het verduurza
men van de binnenvaart. ,,We zijn
trots dat CCT de nieuwe technolo
gische ontwikkeling omarmt en
daarmee ook de haven van Moer
dijk verduurzaamt. Wij stimuleren
dergelijke initiatieven door geen
havengeld in rekening te brengen.''
zaterdag 4 juli 2020
GO
FNV: er moet 5 procent loon bij
Vakbond FNV roept op tot een
loonsverhoging van 5 procent
voor winkelpersoneel. De vak
bond wil dat met name winkel
ketens die tijdens de coronacri
sis goed draaiden, vooroplopen
en hun medewerkers structureel
belonen.
Sanne Schelfaut
Amsterdam
KASSA
f*- KASSA
VOOR DE
MAKERS
axïs
Bouwmarkten deden in de crisistijd goede zaken. foto herman stöver
T Nog even en dan baant de Alphenaar zich stil een weg over het water. illustratie concordia damen
Wim van den Broek
Alphen aan den Rijn