II Caravans en campers zijn niet aan te slepen ECONOMIE 17 Tata: geen gedwongen ontslagen zaterdag 4 juli 2020 IJMUIDEN Bij Tata Steel in IJmuiden vallen voor alsnog geen gedwongen ontslagen. Dat staat in het akkoord dat vakbonden FNV en CNV hebben ge sloten met het staalcon cern. De afgelopen weken werd door personeel van Tata actie gevoerd van wege een ophanden zijnde reorganisatie. Tata belooft nu te investeren in innova tie. Ook worden milieu problemen aangepakt. Volgens de vakbonden zijn voor het behoud van werkgelegenheid harde af spraken gemaakt. Bij de komende reorganisatie vanuit Tata Steel Europe worden in IJmuiden geen mensen gedwongen ont slagen. Dit is door Tata Steel bevestigd. Daarnaast is het werkgelegenheids- pact, waar de afspraken over baanbehoud in staan, met vijf jaar verlengd tot 1 oktober 2026. Ook zijn er afspraken gemaakt over minder werken voor ou dere werknemers. AMSTERDAM De verkoop van caravans en campers is de afge lopen maand explosief geste gen. In juni werden 84 procent meer nieuwe campers geregis treerd dan in dezelfde maand een jaar geleden. Het aantal nieuw verkochte caravans steeg met een kwart. Dat meldt de branchevereniging Kampeer Caravan Industrie (KCI). Ondanks de 'dramatische co ronaperiode' loopt de kam peer- en caravansector nog maar 2 procent achter op 2019, zegt Leo Diepemaat, voorzitter van KCI. 2019 was het meest succesvolle kampeerjaar ooit. ,,Vakanties met een caravan, vouwwagen, tent of camper zijn nog nooit zo populair ge weest als in deze coronaperi ode.'' Door de coronacrisis was het in april en mei rustiger in zowel showrooms als in de Europese fabrieken. Die waren een aantal weken gesloten. Maar de pan- demie zorgt ervoor dat nieuwe kampeerders het buitenleven ontdekken, schrijft de branche vereniging. Het 1,5 meter af stand houden gaat volgens de vereniging 'nergens zo goed als op de camping'. Ook de verkoop van tweede hands campers en caravans heeft de wind in de rug. In juni steeg de verkoop daarvan met 40 procent. nager binnen te halen. Wij komen binnen op voorspraak van de bank, dus we worden gezien als het man netje van de bank. Maar het bedrijf moet ons betalen.'' De eerste opdracht voor de inte- rimmer, is de relatie met de leiding goed krijgen. ,,Dat betekent luiste ren en de directeur laten uitrazen over hoe schandalig het bedrijf wordt behandeld wordt door de bank. Directeuren zijn vaak eige naar van het bedrijf, ze zijn ermee vergroeid. En het ging jaren goed, dus ze kunnen moeilijk accepteren dat het nu minder gaat. De schuld wordt vaak buiten het bedrijf of henzelf gelegd.'' Het valt de ondernemer niet mee de realiteit onder ogen te zien. ,,Het bedrijf staat er bijna altijd slechter voor dan ze zeggen. We hebben een tijdelijke terugslag, zeggen ze. En dan blijkt dat ze de salarissen die maand al niet meer kunnen beta len. Als interim-manager is het dan zaak de ondernemer ervan te over tuigen dat je toegevoegde waarde hebt om het bedrijf te redden.'' Dat lukt niet altijd. ,,We waren bijvoorbeeld betrokken bij het fail lissement van Free Record Shop. Het werd snel duidelijk dat het be drijf niet te redden was, er werd he lemaal niets meer verkocht in de winkels. Het bleek al snel dat Hans van Breukhoven, die ik een onge looflijk goede ondernemer vind, niet openstond voor advies. Dan kunnen wij ook niets doen.'' Rigoureus Redding brengen betekent snel en rigoureus ingrijpen. Bijvoorbeeld kostenbesparing doorvoeren door personeel naar huis te sturen. Maar ook met simpele ingrepen kan al snel geld worden verdiend. ,,We zetten meestal een medewerker op het sneller laten betalen door debi teuren. Dat levert direct geld op. Grote crediteuren vertellen we dat ze wat langer op hun geld moeten wachten. Als je dat uitlegt, gaan ze meestal wel akkoord.'' Kleine schuldeisers worden juist direct be taald, dat maakt de administratie een stuk overzichtelijker. Tijdens de vorige crisis wist Man daat tientallen bedrijven van de on dergang te redden. Dit keer zal het moeilijker worden, verwacht Van den Biggelaar. ,,Bij de vorige crisis zag je dat bedrijven over de hele li nie last hadden van de crisis. Ze gingen er soms 10 of 20 procent op achteruit. Nu treft de crisis minder bedrijven, maar de bedrijven die geraakt worden, worden wel veel harder geraakt. Kijk naar de reis branche, daar zullen veel faillisse menten vallen.'' De ervaring van Van den Big gelaar is dat veel faillissemen ten voorkomen hadden kunnen worden. ,,Deze cri sis is veel onvoorspelbaar der dan andere crises die ik heb gezien. Ik begrijp dat bedrijven zich hier slecht op konden voor bereiden. Ze houden daarom vast aan hun personeel en verdien- model. Dan voelen ze zich overvallen als ze straks bij BB liggen. Ik roep bedrijven daarom op eerder te schakelen met hun bank. Daarmee kun je veel ellende voorkomen.'' De ondernemer moet actie onder nemen, benadrukt Het ging jaren goed, dus het is moeilijk om te accepteren dat het nu minder gaat Van den Biggelaar. ,,De bank laat de schulden oplopen tot de hoogte van de zekerheden die ze heeft. Als dat punt is bereikt, trekt ze de stek ker er uit. Het zou al heel veel hel pen als de bank tegen zijn klant zegt: 'we zien dat het slecht gaat, zou u hier niet eens aan denken'. Maar dat doet de bank niet. De hulpvraag moet echt van de klant komen.'' Financiële APK Banken worden alleen maar meer risicomijdend, is de ervaring van Van den Biggelaar. „Vroeger had je een probleem als je de rente niet meer kon betalen over een lening. Nu grijpen ze al in als je rentedek king onder een bepaald niveau zakt.'' Hij zou het liefst zien dat be drijven om de zoveel tijd een soort financiële APK doen. ,,Laat ons meekijken. In een week kunnen we al veel doen. Meestal is het niet zo moeilijk de vinger op de zere plek te leggen. Vaak is het pro bleem een overoptimistische en problemen ontkennende directie. Of bedrijven heb ben geen goed inzicht in waarmee ze geld verdienen en waarmee ze geld verlie zen.'' Door tijdig bij te sturen, wordt voorkomen dat een bedrijf in de problemen raakt. En is het bedrijf be ter bestand tegen een cri sis. ,,Dat voorkomt dat je bij de afdeling BB te genover zo'n jon kie van de bank komt te zitten. Die zijn slim zat, maar hebben geen cursus em pathie gehad.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17