'Japan vindt het wel best dat het Westen het heeft over hun unieke cultuur' RECENSIE Proza dat hoofd en hart raakt meer verantwoordelijkheid. Dat was het grote thema waar Soseki mee worstelde; en eigenlijk de hele Japanse samenleving." ,,In mijn boek Japan; Schetsen van het leven probeer ik een tegengif te bieden tegen de beeldvorming van het rare, ondoorgronde lijke Japan. Dat is een plaatje dat geschetst wordt, ook vanuit Japan zelf. Men vindt het wel best dat het Westen het heeft over die unieke Japanse cultuur, die niemand kan doorgronden behalve de Japanners zelf. Toeristen en reporters krijgen alleen maar dat soort plaatjes voorgeschoteld, die ze voor zoete koek slikken. Pas als je er zoals ik jarenlang hebt ge woond, en in hun eigen taal met de Japan ners kunt praten, kom je tot heel andere conclusies. Dat Japanners zich in bepaalde sociale situaties nogal uniform gedragen, wil niet zeggen dat ze allemaal over alles hetzelfde denken en dezelfde persoonlijk heid hebben. En er zijn grote regionale en sociale verschillen, bijvoorbeeld wat betreft inkomen.'' ,,Je hebt natuurlijk de populariteit van mangastrips en twintigers kennen Poke- mon en dergelijke van kinds af aan; aan de universiteit is de grootste talengroep Japans tegenwoordig, niet Engels, Frans of Duits. Daar komt bij dat Japan, en de vluchten naar Japan, een stuk goedkoper zijn gewor den. Er wordt vanuit Japan ook sterk inge zet op toerisme, als compensatie voor de economische crisis die al dertig jaar woedt. En dan waren er natuurlijk de Olympische Spelen die deze zomer in Tokio zouden plaatsvinden.'' ,,Ik kan niet om mijn eigen bloemlezing heen: Liefdesdood in Kamara (Atlas Contact, €25). De opzet was aan te tonen hoe divers de Japanse literatuur is en hoe moeilijk het is om over dé Japanse literatuur te spreken. Naast De poort blijft ook Kokoro (Lebowski, €22) van Soseki Natsume een aanrader. Het zijn de romans waaruit de rest van de mo derne Japanse literatuur is voortgekomen. In Stille sneeuwval (Veen, €17,50) schept Junichiro Tanizaki een mooi beeld van hoe Japanners met elkaar omgaan aan de hand van het verhaal van vier zusters. Geen clichébeeld, maar een mooi palet aan inter actie. Kenzaburo Oë is wat vergeten, maar hopelijk verschijnt later dit jaar Seventeen opnieuw, ditmaal met het nog ontbrekende tweede deel; dat mocht eerder niet worden gepubliceerd vanwege de controversiële inhoud. Het is nog heel actueel, want gaat over een radicaliserende tiener. Het patroon dat erin wordt geschetst, kun je zo toepas sen op bijvoorbeeld het moslimterrorisme, en wat je ook in het populisme ziet: het creëren van een vijandbeeld. Vesta Gul neemt na de dood van haar man Walter een hond, Charley, en verhuist naar een blokhut bij een meer. Daar leeft ze met Charley een karig maar genoeglijk bestaan; ze hebben hun routines, delen de maaltijd en warmen zich aan elkaar. In haar fascinerende roman De dood in haar handen (Bezige Bij, €23), opgezet als een inner lijke monoloog, laat Ottessa Moshfegh dit broze evenwicht ontsporen door de vondst van een briefje. De boodschap 'Magda is dood. Ik heb het niet gedaan', slaat Vesta uit het lood. Ze begint een 'onderzoek' via internet, dat ze raadpleegt in de bibliotheek van het nabu rige stadje. Belangrijker is dat ze zich een eigen beeld vormt van Magda, haar herkomst en haar entourage: haar minnaar, haar huisbaas en dier zoon. Tegen over de armoedige, bekrompen, fraai geschetste Amerikaanse buitenwereld staat de rijke, gril lige binnenwereld van Vesta, die ook steeds meer prijsgeeft over haar huwelijk. Walter was niet alleen alles voor haar: hij stond ook alles in de weg. In een pijnlijke maar ook grappige scène ontdoet ze zich op het meer van zijn urn, om er meteen spijt van te hebben: het water was nu vervuild met zijn geest. Moshfegh is net zo genade loos voor haar personage als gevoelig voor Vesta's angst en pijn. Haar proza is koud en warm tegelijk, raakt hoofd en hart. Die heel eigen stem en haar grote verbeelding maken haar tot een Echte Schrijver. —Esther Wils 32 Liszen De laatste tijd lijkt er een opleving van de belangstelling voor Japan gaande. Waar komt die belangstelling vandaan? Voorlopig kunnen we er nog niet heen, maar gelukkig zijn er boeken. Welke titels raadt u aan? Soseki Natsume's De poort verschijnt bij Karakter (€22,50); Japan; Schetsen van het leven verschijnt bij Lannoo (€25). LITERATUUR Ottessa Moshfegh De dood in haar handen De dood in hoor handen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 112