kleine verandering scheelt al veel geld Test Pittig karakter, redelijke prijs 8,3 23 red.) te verhogen, verlaag je negen van de tien keer de algehele kosten van je autoverzekering. Het is opval lend dat de meeste mensen het bij hun zorgverzekering bijna vanzelf sprekend vinden om een hoger eigen risico te overwegen. Bij een kwart van de zorgpolissen kiezen consu menten daarvoor, bij autoverzekerin gen slechts zo'n vijf procent. Het kan geen kwaad het eigen ri sico wat hoger te zetten. In geval van een kleine schade adviseren wij vaak om de kosten zelf te betalen, zodat je geen no-claimkorting verliest. Per saldo maakt dat vaak niet veel uit, maar je vaste maandbedrag wordt met het hogere eigen risico wel lager. Zolang je geen schade hebt, is dat gunstiger.'' Tip 3 Geef veranderingen door Samson: ,,Dit is misschien wel de tip die mensen het meest onderschatten. Verandert er iets in jouw situatie, bij voorbeeld door een verhuizing? Bel dan niet gewoon je verzekeraar om dat door te geven, maar maak eerst een vergelijking of jouw verzekering nog wel bij je past. Dat kan vaak geld schelen. Veel mensen zijn zich onvol doende bewust van de impact van 'Tegenwoordig mag je bij meer dan de helft van de maatschappijen elke dag overstappen' een postcode. Verzekeraars maken een risicoprofiel van steeds meer plekken in Nederland, waardoor de premie per huisnummer of zelfs per huisnummertoevoeging kan ver schillen. Omdat ze bovendien steeds meer data gebruiken, gaan de maat schappijen meer en meer fijnmazig prijzen. Vroeger maakten verzeke raars onderscheid tussen vier risico regio's in Nederland, waarbij premies in grote steden vaak hoger lagen dan op het platteland van Groningen. Te genwoordig kan de premie in de ene straat lager zijn dan in een andere.'' Tip 4 Vergelijk de details Bij het vergelijken vallen grote ver schillen op tussen de diverse verze keringsmaatschappijen, zegt Sam son. ,,Veel verzekeraars richten zich bijvoorbeeld op een bepaalde groep klanten, die ze willen aanspreken met aantrekkelijke premies. Als jouw gegevens een beetje veranderen, bij- voorbeeld omdat je een jaartje ouder bent geworden, kan het zomaar ge beuren dat je niet meer in het 'inte ressante bakje' van een bepaalde ver zekeraar valt. Dat kun je terugzien in je premie. Andersom geldt het net zo: veel maatschappijen zien jongeren als een groep met een hoger risico, die dan dus veelal hogere premies betalen. Maar bij de ene verzekeraar vallen mensen tot 24 jaar in die groep, ter wijl een andere maatschappij bij voorbeeld een leeftijd van 22 han teert. Dan kan één verjaardag dus ineens zomaar honderd euro op jaar basis schelen, als het niet meer is.'' Tip 5 Vergelijk elk jaar Suzan Samson adviseert om minstens één keer per jaar j e verzekeringen te gen het licht te houden. ,,Juist omdat er zo veel kan veranderen in een jaar en omdat dat flinke invloed kan heb ben op de bedragen die je betaalt. Bo vendien kost het minder tijd en moeite dan mensen denken. Zorgver zekeraars regelen onderling de over stap, maar tegenwoordig is ook het opzeggen van je autoverzekering een fluitje van een cent. Bovendien heb je in de meeste gevallen na het eerste jaar niet meer dan één maand opzeg termijn. Sterker nog, tegenwoordig mag je bij meer dan de helft van de maatschappijen elke dag weg.'' Bang om je no-claim te verliezen? Nergens voor nodig, zegt Samson. ,,Vroeger moest je echt een papiertje hebben om je schadevrije jaren aan te tonen, maar tegenwoordig gebruiken verzekeraars een landelijke database waar je schadevrije jaren in staan. Zo gebruikt je nieuwe verzekeraar de juiste gegevens na een overstap.'' Wie uit een leaseauto komt, moet wel even opletten. ,,De database is re latief nieuw en nog niet alle lease maatschappijen zijn erbij aangeslo ten, dus soms moet je even een ver klaring opvragen bij je oude verzeke raar om het aantal schadevrije jaren te bewijzen.'' Tip 6 Pas op met 'stapel- of pakketkorting' Samson: ,,Veel verzekeringsmaat schappijen hanteren zogenoemde stapelkortingen: hoe meer verzeke ringen je bij één partij afsluit, hoe meer korting je krijgt. Dat zorgt er vaak voor dat klanten loyaler zijn aan een verzekeraar en het lijkt voor con sumenten handiger (minder geregel) en voordelig. Maar het is toch mijn advies om niet klakkeloos alles bij dezelfde maatschappij te verzekeren. Vaak ben je ondanks die kortingen duurder uit dan wanneer je voor je afzonderlijke verzekeringen overal de beste optie kiest.'' Loont het nog om even te bellen met je verzekeraar om te vragen of de premie omlaag kan? Samson: ,,Ik vrees van niet. Tegenwoordig hante ren de meeste verzekeringsmaat schappijen één prijs voor alle klanten en loont het nauwelijks om loyali teitskorting te vragen. In plaats daar van is goed vergelijken en eventueel overstappen vaak slimmer.'' Best knap hoe Volkswa gen erin slaagt op het oog verschillende auto's in de markt te zetten terwijl tal van onderde len hetzelfde zijn. Al leen al met design en uitrusting kun je veel eigen karakter creëren. De strak en spannend vormgegeven Seat Leon levert het bewijs. Hij is goedkoper dan een Golf of Audi A3 en heeft zijn veiligheidsuitrusting op orde: led-koplampen en vermoeidheidsherken ning zijn standaard. Een van de opties: als je bij aankomst wilt uitstap pen, terwijl er een an dere auto of fiets aan komt, dan waarschuwt de verlichting in het por tier je daarvoor. Het grote touchscreen biedt direct toegang tot het klimaatsysteem. Al is het met je vingers schui ven op een scherm voor wijziging van de tempe ratuur of het audiovo- lume niet ideaal; waarom willen autofabrikanten toch ineens van die ge wone knoppen af? Op de achterbank heb je nu meer beenruimte dan in de vorige genera tie. Wel zit daar een tun nel in de vloer: vervelend voor een eventuele derde passagier in het midden van de bank. De bagage ruimte is niet groter ge worden, maar is met 380 liter nog steeds voldoen de voor deze klasse. De 1,5 liter grote, vier- cilinder eTSI-benzine- motor vertoont het tem perament dat bij deze auto past. Hij rijdt echt pittig, terwijl het testver- bruik met 1 op 16,7 bin nen de perken blijft. En soms klinkt hij zelfs een beetje sportief. De Leon stuurt prettig direct, al zijn er concurrenten die het nóg beter doen. In het weggedrag blijkt verder dat het onderstel van de Leon wel wat stugger is afgesteld dan bij een Golf of Octavia. Onaangenaam stug wordt het nooit, maar wie nadrukkelijk op zoek is naar comfort, kan mis schien toch beter voor de VW of Skoda gaan. vrijdag 3 juli 2020 Independer is onderdeel van DPG Media, waartoe ook deze krant behoort. Seat Leon 1.5 eTSI (110kW/150pk), vanaf €33.425 De Seat Leon biedt veel waar voor z'n geld, al is een touchscreen niet altijd beter. foto's bart hoogveld Dit is het jaar van de nieuwe VW Golf, Skoda Octavia, Audi A3 én Seat Leon. Ze hebben alle dezelfde basis, dankzij moeder Volkswagen. De Leon is een aantrekkelijke variant. Pittige aandrijf- lijn. Sportief weggedrag. Goede veiligheidsuitrusting. Schermbediening is niet altijd ideaal. Onderstel mag comfor tabeler. Prima uitrusting, een redelijke prijs en ook nog eens een span nende uitstraling en pittige rijkwaliteiten: de nieuwe Seat Leon overtroeft menig con current in de eigen VW-familie én daar buiten. -Niek Schenk Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 23