kleine verandering scheelt al veel geld Test
Pittig karakter,
redelijke prijs
8,3
23
red.) te verhogen, verlaag je negen
van de tien keer de algehele kosten
van je autoverzekering. Het is opval
lend dat de meeste mensen het bij
hun zorgverzekering bijna vanzelf
sprekend vinden om een hoger eigen
risico te overwegen. Bij een kwart
van de zorgpolissen kiezen consu
menten daarvoor, bij autoverzekerin
gen slechts zo'n vijf procent.
Het kan geen kwaad het eigen ri
sico wat hoger te zetten. In geval van
een kleine schade adviseren wij vaak
om de kosten zelf te betalen, zodat je
geen no-claimkorting verliest. Per
saldo maakt dat vaak niet veel uit,
maar je vaste maandbedrag wordt
met het hogere eigen risico wel lager.
Zolang je geen schade hebt, is dat
gunstiger.''
Tip 3 Geef veranderingen
door
Samson: ,,Dit is misschien wel de tip
die mensen het meest onderschatten.
Verandert er iets in jouw situatie, bij
voorbeeld door een verhuizing? Bel
dan niet gewoon je verzekeraar om
dat door te geven, maar maak eerst
een vergelijking of jouw verzekering
nog wel bij je past. Dat kan vaak geld
schelen.
Veel mensen zijn zich onvol
doende bewust van de impact van
'Tegenwoordig
mag je bij meer
dan de helft van de
maatschappijen
elke dag overstappen'
een postcode. Verzekeraars maken
een risicoprofiel van steeds meer
plekken in Nederland, waardoor de
premie per huisnummer of zelfs per
huisnummertoevoeging kan ver
schillen. Omdat ze bovendien steeds
meer data gebruiken, gaan de maat
schappijen meer en meer fijnmazig
prijzen. Vroeger maakten verzeke
raars onderscheid tussen vier risico
regio's in Nederland, waarbij premies
in grote steden vaak hoger lagen dan
op het platteland van Groningen. Te
genwoordig kan de premie in de ene
straat lager zijn dan in een andere.''
Tip 4 Vergelijk de details
Bij het vergelijken vallen grote ver
schillen op tussen de diverse verze
keringsmaatschappijen, zegt Sam
son. ,,Veel verzekeraars richten zich
bijvoorbeeld op een bepaalde groep
klanten, die ze willen aanspreken
met aantrekkelijke premies. Als jouw
gegevens een beetje veranderen, bij-
voorbeeld omdat je een jaartje ouder
bent geworden, kan het zomaar ge
beuren dat je niet meer in het 'inte
ressante bakje' van een bepaalde ver
zekeraar valt. Dat kun je terugzien in
je premie.
Andersom geldt het net zo: veel
maatschappijen zien jongeren als een
groep met een hoger risico, die dan
dus veelal hogere premies betalen.
Maar bij de ene verzekeraar vallen
mensen tot 24 jaar in die groep, ter
wijl een andere maatschappij bij
voorbeeld een leeftijd van 22 han
teert. Dan kan één verjaardag dus
ineens zomaar honderd euro op jaar
basis schelen, als het niet meer is.''
Tip 5 Vergelijk elk jaar
Suzan Samson adviseert om minstens
één keer per jaar j e verzekeringen te
gen het licht te houden. ,,Juist omdat
er zo veel kan veranderen in een jaar
en omdat dat flinke invloed kan heb
ben op de bedragen die je betaalt. Bo
vendien kost het minder tijd en
moeite dan mensen denken. Zorgver
zekeraars regelen onderling de over
stap, maar tegenwoordig is ook het
opzeggen van je autoverzekering een
fluitje van een cent. Bovendien heb je
in de meeste gevallen na het eerste
jaar niet meer dan één maand opzeg
termijn. Sterker nog, tegenwoordig
mag je bij meer dan de helft van de
maatschappijen elke dag weg.''
Bang om je no-claim te verliezen?
Nergens voor nodig, zegt Samson.
,,Vroeger moest je echt een papiertje
hebben om je schadevrije jaren aan te
tonen, maar tegenwoordig gebruiken
verzekeraars een landelijke database
waar je schadevrije jaren in staan. Zo
gebruikt je nieuwe verzekeraar de
juiste gegevens na een overstap.''
Wie uit een leaseauto komt, moet
wel even opletten. ,,De database is re
latief nieuw en nog niet alle lease
maatschappijen zijn erbij aangeslo
ten, dus soms moet je even een ver
klaring opvragen bij je oude verzeke
raar om het aantal schadevrije jaren
te bewijzen.''
Tip 6 Pas op met 'stapel-
of pakketkorting'
Samson: ,,Veel verzekeringsmaat
schappijen hanteren zogenoemde
stapelkortingen: hoe meer verzeke
ringen je bij één partij afsluit, hoe
meer korting je krijgt. Dat zorgt er
vaak voor dat klanten loyaler zijn aan
een verzekeraar en het lijkt voor con
sumenten handiger (minder geregel)
en voordelig. Maar het is toch mijn
advies om niet klakkeloos alles bij
dezelfde maatschappij te verzekeren.
Vaak ben je ondanks die kortingen
duurder uit dan wanneer je voor je
afzonderlijke verzekeringen overal de
beste optie kiest.''
Loont het nog om even te bellen
met je verzekeraar om te vragen of de
premie omlaag kan? Samson: ,,Ik
vrees van niet. Tegenwoordig hante
ren de meeste verzekeringsmaat
schappijen één prijs voor alle klanten
en loont het nauwelijks om loyali
teitskorting te vragen. In plaats daar
van is goed vergelijken en eventueel
overstappen vaak slimmer.''
Best knap hoe Volkswa
gen erin slaagt op het
oog verschillende auto's
in de markt te zetten
terwijl tal van onderde
len hetzelfde zijn. Al
leen al met design en
uitrusting kun je veel
eigen karakter creëren.
De strak en spannend
vormgegeven Seat Leon
levert het bewijs. Hij is
goedkoper dan een Golf
of Audi A3 en heeft zijn
veiligheidsuitrusting op
orde: led-koplampen en
vermoeidheidsherken
ning zijn standaard. Een
van de opties: als je bij
aankomst wilt uitstap
pen, terwijl er een an
dere auto of fiets aan
komt, dan waarschuwt
de verlichting in het por
tier je daarvoor.
Het grote touchscreen
biedt direct toegang tot
het klimaatsysteem. Al is
het met je vingers schui
ven op een scherm voor
wijziging van de tempe
ratuur of het audiovo-
lume niet ideaal; waarom
willen autofabrikanten
toch ineens van die ge
wone knoppen af?
Op de achterbank heb
je nu meer beenruimte
dan in de vorige genera
tie. Wel zit daar een tun
nel in de vloer: vervelend
voor een eventuele derde
passagier in het midden
van de bank. De bagage
ruimte is niet groter ge
worden, maar is met 380
liter nog steeds voldoen
de voor deze klasse.
De 1,5 liter grote, vier-
cilinder eTSI-benzine-
motor vertoont het tem
perament dat bij deze
auto past. Hij rijdt echt
pittig, terwijl het testver-
bruik met 1 op 16,7 bin
nen de perken blijft. En
soms klinkt hij zelfs een
beetje sportief. De Leon
stuurt prettig direct, al
zijn er concurrenten die
het nóg beter doen.
In het weggedrag blijkt
verder dat het onderstel
van de Leon wel wat
stugger is afgesteld dan
bij een Golf of Octavia.
Onaangenaam stug
wordt het nooit, maar
wie nadrukkelijk op zoek
is naar comfort, kan mis
schien toch beter voor de
VW of Skoda gaan.
vrijdag 3 juli 2020
Independer is onderdeel van DPG
Media, waartoe ook deze krant behoort.
Seat Leon 1.5 eTSI (110kW/150pk),
vanaf €33.425
De Seat Leon biedt veel waar voor z'n geld, al is
een touchscreen niet altijd beter. foto's bart hoogveld
Dit is het jaar van de
nieuwe VW Golf,
Skoda Octavia, Audi
A3 én Seat Leon. Ze
hebben alle dezelfde
basis, dankzij moeder
Volkswagen. De Leon
is een aantrekkelijke
variant.
Pittige aandrijf-
lijn. Sportief
weggedrag. Goede
veiligheidsuitrusting.
Schermbediening
is niet altijd ideaal.
Onderstel mag comfor
tabeler.
Prima uitrusting, een
redelijke prijs en ook
nog eens een span
nende uitstraling en
pittige rijkwaliteiten:
de nieuwe Seat Leon
overtroeft menig con
current in de eigen
VW-familie én daar
buiten.
-Niek Schenk
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities