AUTO
Ander adres, leeftijd, oude auto: een
22
VRAAG ANTWOORD
De autoverzekering is voor veel mensen een
flinke vaste kostenpost. Maar niet zo vast dat
je er niet naar moet omkijken. 'Elk jaar even
shoppen loont echt', zegt Suzan Samson,
expert autoverzekeringen bij Independer.
I dus minder aanrijdingen
waren, leidt die ontwikke
ling nog niet tot lagere premies bij de
autoverzekeringen. Een rondgang
van deze krant in de verzekerings
branche bracht dat onlangs aan het
licht.
,,Maar dat neemt niet weg dat je
toch kunt besparen op je verzeke
ring'', stelt Suzan Samson. Zij is ex
pert autoverzekeringen bij de onaf
hankelijke vergelijkingswebsite In-
depender. „Autobezitters hebben
hun besparing grotendeels zelf in de
hand. Het is echt verstandig je auto
verzekering minimaal eens per jaar
tegen het licht te houden, want het
kan goed zijn dat je ergens anders
minder premie betaalt of dat je eigen
verzekering goedkoper kan.''
Volgens Samson staan Nederlan
ders vaak niet stil bij wat er mogelijk
is. ,,We zijn een volk van zekerheden
en vinden het maar wat fijn om onze
risico's af te dekken met een goede
verzekering. Om een autoverzeke
ring kun je niet heen, maar er veran
dert door de bank genomen meer
dan je denkt. Zo kunnen de kleinste
'Voor auto's
die ouder zijn
dan 10 jaar
adviseren wij
vaak om WA
te kiezen'
veranderingen in je persoonlijke si
tuatie al tot een andere premie lei
den. Maar bijvoorbeeld ook aanpas
singen bij de verzekeringsmaat
schappijen.''
Klinkt interessant, maar waar be
gin je? Met deze zes tips weet je zeker
dat je niet te veel betaalt.
Tip 1 Check je dekking
Samson: ,,Het is slim om goed te be
denken welke soort dekking je nu
echt nodig hebt. Ga je voor allrisk,
voor beperkt casco of voor de WA-
verzekering, de voordeligste versie
die alleen de wettelijke aansprake
lijkheid dekt? De keuze hangt vooral
af van de leeftijd van je auto. Ge
woonlijk hanteren wij de volgende
vuistregel: bij een auto jonger dan
vijfjaar is het verstandig om allrisk te
kiezen. Is je auto tussen de 5 en 10
jaar dan ben je goed af met beperkt
casco en voor auto's die ouder zijn
adviseren wij vaak om WA te kiezen.
Naarmate je auto ouder wordt, kun je
dus besparen door je dekking aan te
passen.''
Tip 2 Verhoog je eigen
risico
Samson: ,,Het lijkt tegenstrijdig,
maar door je eigen risico (het bedrag
dat je zelf betaalt per schadegeval,
Waarom meet een
politieauto de
snelheid anders?
Mag rijinstructeur
met z'n telefoon
in de hand bellen?
Zijn elektrische
auto's gekeurd op
trekken caravan?
vrijdag 3 juli 2020
goedkoper
ROLAND TAMELING
II oewel automobilisten de
I afgelopen maanden min
1 der kilometers reden, en er
Een kleine
schade zelf
betalen is
soms voordeliger
dan claimen.
FOTO SHUTTERSTOCK
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Als ik een roodlicht- of snel
heidscamera passeer, meet
die de op dat moment gere
den rijsnelheid. Maar als je
in tv-programma's een poli
tieauto een snelheidsover
treder ziet volgen, lijkt het
anders te gaan. De agenten
moeten blijkbaar eerst over
een bepaalde afstand me
tingen doen om er vervol
gens een soort gemiddelde
uit te halen. Waarom wordt
hier niet de hoogst gemeten
snelheid als gereden snel
heid genomen? Gebruiken
ze misschien apparatuur
van inferieure kwaliteit?
—Frans van de Kerkhof
Bij een stilstaand controleap
paraat met radar of detectie-
lussen in het asfalt is de snel
heid van het langsrijdende
voertuig snel en precies te
meten. Maar politieauto's
GO
I 2
Mag een rijinstructeur ter
wijl hij aan het lesgeven is,
met de telefoon in de hand
bellen?
—Henk van Esch
Ja, dat mag, zoals het voor ie
dere passagier is toegestaan.
Maar als ik rijinstructeur was,
zou ik dat wel beperken. We
tenschappelijk is bewezen
dat een telefoongesprek per
definitie afleidt en het is toch
primair de taak van een in
structeur om erop te letten
dat een leerling veilig door
het verkeer gaat.
Blijkbaar mag je met som
mige elektrische auto's een
caravan trekken. Maar die
auto's zijn hierop toch niet
getest en gekeurd? Ik rijd
zelf met een elektrische Kia
e-Soul.
—Adrie Verhagen
Als in de officiële specifica
ties van de autofabrikant ver
meld wordt dat een auto een
bepaald aanhangergewicht
kan trekken, dan is dat model
er heus op getest én ge
keurd, volgens de geldende
normen. Tot voor kort waren
eigenlijk alleen heel grote,
sterke en daardoor dure elek
trische auto's hiertoe in staat.
Maar bijvoorbeeld de nieuwe
elektrische Volvo XC40 P8
Recharge kan nu ook al een
caravan tot 1500 kg trekken.
Uw Kia e-Soul mag geen aan
hanger trekken, maar gebruik
van een fietsdrager is wel
toegestaan.
hebben dergelijke apparatuur
niet. De meting wordt daar
handmatig verricht door het
betreffende voertuig met zo
veel mogelijk dezelfde snel
heid en op gelijke afstand
een tijdlang te volgen. De
snelheidsmeter in zo'n politie
auto is geijkt, en de gecon
stateerde topsnelheid wordt
bepaald aan de hand van ge
middelde rijsnelheden tijdens
de 'achtervolging'. Er is dus
meer tijd voor nodig omdat
het anders te onbetrouwbaar