r#nlstartop VER WEG VOELT ONVERTROUWD Je topidee gaat in productie. En dan? 8 ©NDERNEHER Blog ''I--:' «iïlSif I 'Benadruk een gedeelde achtergrond met de klant' Start-up Jaarlijks verspillen we 644 miljoen kilo aan groenten en fruit. Kan beter, dachten ondernemers Rutger Homan en Liselotte van der Lugt achter start-up Leppa. Het jonge stel haalt fruitresten op bij de boer en bottelt er sap van. 'Dit is een tijd waarin er veel gaat veranderen in de voedings industrie. Wij staan aan het begin daarvan' Patrick Wessels is al meer dan tien jaar zelfstandig consumentenpsycholoog. Hij schrijft over consumenten, gedrag en inzichten vanuit marketing en psychologie. Patrick is lid van de Raad van Advies van de Ondernemer. Onbekend maakt onbemind. Dus als appels in september beter groeien in Argentinië dan in de Betuwe is dat rationeel een geweldig argument, maar voelen we ons toch meer vertrouwd met de eigen oogst. Dan kiezen we onder de streep misschien wel minder duurzaam dan we zouden denken, maar wel weer met vertrouwen. Dat is belangrijk, omdat juist dat vertrouwen zo vliegensvlug lijkt te zijn vervlogen. De coronacrisis zet hele sectoren genadeloos terug met beide benen op de grond door alle onzekerheid die er is ontstaan. En dat zonder het vertrouwen dat we voorheen hadden, dus mét de behoefte om het veel beter te begrijpen. Dat doen we dankzij heel concrete informatie, in plaats van abstracte concepten en dus: liever een appel uit de eigen achtertuin, in plaats van de globaal meest duurzame keuze. stelt dat de benadering door merken en marketeers moet passen bij onze behoefte. Bij voorbeeld aan minder ervaren afstand. Door het zo concreet mogelijk te maken, begrijpen we precies waar het om gaat. Voorbeelden. Lokaal is weer extra lekker en mode is pas mooi als we precies weten waar het vandaan komt. Dat is niet omdat we er zelf nog eens naartoe willen, maar gewoon omdat het veel vertrouwder voelt. Zoek je als ondernemer naar andere mogelijkheden om het vertrouwder te laten voelen in deze tijd van onzekerheid? Verklein de psychologische afstand als het gaat om tijd, fysieke afstand, sociale afstand en hypothetische afstand. Spreek over straks in plaats van ooit of haal het daadwerkelijk dichterbij. Benadruk bij voorbeeld een gedeelde achtergrond met de klant en vertel hoe waarschijnlijk het is dat een situatie zich zal voordoen. Ver weg voelt onvertrouwd, zoals dichtbij veel duidelijker is. Zo tanken we vertrouwen in een onzekere tijd, waarin we houvast willen in dat wat we kennen en kunnen bij merken die precies vertellen hoe ze werken, waar het vandaan komt en waarom het een goede keuze is. Om daar consumenten vol vertrouwen door te laten verleiden. eppa heeft een fris drank ontwikkeld die 100 procent natuurlijk is. Ge maakt van 'apple bones', refererend aan het klokhuis van de appel. Ondernemers Rutger Homan en Liselotte van der Lugt noemen het een lokaal, gezond alternatief, vrij van ingewikkelde transportketens en gemaakt van appelresten dus. E-nummers, chemicaliën en kunstmatige kleur,- geur-, zoet- of smaakstof fen ontbreken, er worden geen conserveringsmiddelen gebruikt. Leppa is gemaakt van vers citroengembersap en klokhuizen. ,,We halen die op bij de boer, nemen ze mee naar onze loods en persen zelf het drankje. Vrij van ingewikkelde milieuvervuilende transportketens'', vertelt Lise- lotte. Door het pasteuriseren is het drankje wel zo'n anderhalf jaar houdbaar. ,,Dat zou genoeg moeten zijn'', zegt ze met een knipoog. ,,We hopen toch dat wanneer de horeca het product inkoopt, zij het binnen een jaar aan hun klanten geserveerd hebben.'' Nog maar kort geleden bottel den Rutger en Liselotte zelf handmatig drieduizend flesjes op de nieuwe productielocatie in Flevoland, allemaal voorzien van een gloednieuw etiket. ,,Het afgelopen jaar hebben we ons vooral gefocust op de perfectie van het recept. De coronacrisis hebben we gebruikt om hard aan de weg te timmeren. De nieuwe productielocatie en branding moesten klaar zijn als de horeca weer openging'', aldus Liselotte. Dat is gelukt. Sterker nog: Leppa is intussen al verhuisd naar een nieuwe productielocatie. ,,Door de snel toegenomen vraag konden we het niet meer aan. Nu kunnen we weer meer botte len, tegelijkertijd meer produce ren. En ja, we zijn eerlijk gezegd alweer aan het kijken naar een nog grotere locatie, passend bij onze visie om de transportketens zo kort mogelijk te houden. Dit is een tijd waarin er veel gaat veran deren in de voedingsindustrie. Wij staan aan het begin daarvan. Roel (25) en Luc Bleumer (23) zijn de bedenkers van het allereerste aggregaat op zonne-energie. Het bleef niet bij een goed idee alleen: de broers startten ook zelf de productie van een --a prototype van hun jpjjpwlt unieke vinding. Een kostbaar plan. I'* GO donderdag 2 juli 2020 Dit alles noemen we de Construal Level Theory, die Appelfrisdrank van klokhuis en schil: zo kan recyclen ook BART REMMERS In het kort: de slimme zonneaggregaten van de Bleumer-broers bestaan uit twee ingebouwde aggregaten. Het ene bestaat uit zonnepanelen, accu's en de omvormers, het andere is een back-up die op GTL (schone diesel) werkt, alleen bedoeld is voor een geval van nood (storing) en samenwerkt met het andere aggregaat. De zonnepanelen wekken meer op dan er verbruikt wordt. De vinding is uniek, Roel en Luc realiseren zich maar al te goed dat ze met de zonneaggregaten van Roel Bleumer Luc Bleumer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 52