#nlstartop| 3 'De e-bike is het nieuwewc-papier; het lijktwel of ze gehamsterd worden' eerste vier weken hebben we daarom de productie afgeschaald. Nu, een paar maanden later, merk je dat er voor sommige onderdelen nog vertraging is. De versnellings naven van Shimano komen niet per schip, maar per vrachtvlieg tuig uit Japan. ,,Het nee zit 'm in het feit dat de intelligente lockdown kwam aan het begin van ons hoogseizoen. We hadden de magazijnen goed gevuld. We konden de eerste weken prima uitleveren. Alleen viel de omzet weg vanwege kopers die niet kwamen.'' ,,DM Equity Partners (het inves teringsbedrijf van Mandemakers, red.) hoefde niet bij te springen. We zijn gewoon een megagezonde club. Het klinkt misschien heel stoer, maar wij hadden genoeg spek op de botten om het een paar weken vol te houden. Wij expanderen op een gezonde manier, zodat we het financieel aankunnen. We doen geen gekke dingen.'' ,,Als ik eerlijk ben, nee. We start ten op 1 januari samen met Van Mossel Automotive Groep het fietsleaseplatform BikeProject. Het loopt goed, maar nog niet fullspeed. Gaat komen, omdat Covid-19 voor een versnelling zorgt. Je ziet dat mensen massaal het openbaar vervoer mijden en op een andere manier naar hun werk gaan. ,,In maart hebben we een nieuw merk in de markt gezet, Muto. Dat is een fiets speciaal ontwikkeld voor het stedelijk gebied, met een uniek systeem waardoor je er accessoires als een kinderstoeltje of fietsmand eenvoudig op en af kunt klikken. De aanpak is anders dan bij Stella. De fietsen van Muto kun je alleen online bestel len. De doelgroep is er namelijk aan gewend inkopen te doen via het web.'' ,,Onze buitenlandse groei gaat door. Wij zijn in België bezig met het openen van een vijfde vestiging. De groei is daar iets vertraagd, omdat het land twee maanden in totale lockdown ver keerde. In Duitsland hopen we voor 1 augustus twee winkels erbij te openen, dan hebben we er drie. Denemarken is in de ijskast ge gaan. We leggen nu toch meer de focus op België en Duitsland. Los van Covid-19 zijn we realistischer geworden in onze expansiestrate gie: dichter bij huis, makkelijk aan te rijden.'' ,,We zitten in een megagroeifase, dat blijft doorgaan. Vier weken na de intelligente lockdown trok de verkoop aan. Nu ligt alles weer op stoom. De e-bike is het nieuwe wc-papier; het lijkt wel of de men sen e-bikes hamsteren. 2020 wordt daarom geen verloren jaar. Als het zo doorgaat, gaan we onze doel stellingen halen. We groeien verder in Duitsland en België en in Nederland houden we onze nummer één-positie vast. En er komt nog 'iets' geheims aan, iets revolutionairs op fietsgebied.'' ,,Het gebruik van e-bikes heeft een enorme slinger gekregen, het stigma is ervan af. Nu de accu is weggewerkt in het frame zie je haast niet meer dat het een elektri sche fiets is. Steeds meer forensen stappen over op de e-bike. Ze zijn moe van de files. De voornaamste reden om op een elektrische fiets over te stappen is dat je niet be zweet op je kantoor aankomt.'' ,,Blijf geloven in jezelf en in je idee. Verzamel mensen om je heen die beter zijn dan jijzelf. Op de maandag na de lockdown zijn we bij elkaar gekomen om na te den ken, we hebben niet eerst via dertig externe adviseurs allerlei informatie ingewonnen. De ideeën die we hebben uitgewerkt voeren we voor honderd procent uit. Het voordeel is dat Stella een platte en flexibele organisatie is. Wilco en ik gingen gewoon zelf de vloer op. Wat kunnen wij doen? En ik heb van deze periode geleerd om veel selectiever met mijn agenda om te gaan. Geen hon derden meetings meer.'' GO donderdag 2 juli 2020 Beursgenoteerde concurrent Accell moest een door de over heid gegarandeerde krediet faciliteit van 115 miljoen euro optuigen om door deze periode heen te komen. Moest aandeel houder Ben Mandemakers bij jullie bijspringen? Eind 2019 vertelde je enthou siast over je plannen voor 2020. Heb je die moeten aanpassen? PASPOORT De nu 32-jarige Daan van Renselaar rondde een mbo-opleiding af, werkte even bij een baas, maar begon al heel jong met ondernemen. Voordat hij samen met Wilco van de Kamp, die hij had ontmoet tijdens een stage, aan Stella Fietsen begon, verkocht hij stofzuigers. Van Renselaar is vader van drie kinderen. En hoe staat het met jullie internationale expansie? Daan van Renselaar in Stella's Testcenter in Nunspeet: 'Je ziet dat mensen nu op een an dere manier naar hun werk gaan.' Kijk eens naar 2021. Wat zal blijvend veranderen in de Nederlandse samenleving? Jij bent jong en staat in een zaaltje om je verhaal te doen. Wat zou naar aanleiding van deze periode je boodschap zijn? 2020 liefst 11 procent lager dan in april 2019. De groot ste daling sinds 2009, ten tijde van de financiële crisis. De transportmiddelen industrie kwam grotendeels plat te liggen door het slui ten van vrijwel alle autofa- brieken. De voedingsmid delenindustrie had dan wel te maken met supermarkten die recordomzetten boek- ten, maar ook met de horeca die gesloten was. De productiecijfers over mei komen volgende week. ,,Wat we wel al hebben vastge steld is dat het producen- tenvertrouwen in mei en juni is gestegen'', zegt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). ,,Dat is in maart en april ingezakt, maar in mei en zeker in juni zag je dat producenten al weer minder somber waren, r Dat kan erop wij- w zen dat voor de 1 Nederlandse industrie het ergste misschien achter de rug is, tenminste als je het aan de ondernemers zelf vraagt.'' Volgens Van Mulligen kan de industrie in ons land een stootje hebben. „Nederlandse producten staan f'Jv bekend als heel hoogwaardig en specialistisch; onze chemische industrie en voedingsmiddelenindustrie zijn wereldwijd toonaange vend. Bovendien krijgt de in dustrie in andere landen het even hard voor de kiezen.'' En hoe: in Duitsland kromp de industriële productie in april met 31 procent. Van Mulligen: „Tijdens de financiële crisis heeft de industrie ook een grote klap gekregen. Uiteindelijk heeft het zeven jaar geduurd voordat de Nederlandse economie terug was op het oude niveau. Dit is wel een heel ander soort crisis. Deze klap was zeer scherp en deed erg veel pijn, maar hier en daar lijkt het erop dat de weg naar boven alweer wordt gevonden.'' Laten we het hopen. ,,Dat doe ik zeker.'' -S.R.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 47