Vrouw meer de pineut dan man II Animo voor Convenant Duurzame Kleding daalt E 21 Retailbaas pleit voor forse huurverlaging, tot wel 30 procent Blokker, Intertoys en Big Bazar openen tientallen nieuwe winkels. Dat meldt Michiel Witteveen, van moederbedrijf Mirage. Ondanks het verlies zegt hij: ,,We zijn op de weg terug, we maken grote sprongen.'' worden door het moderne logis tieke systeem een stuk sneller ver stuurd.'' Witteveen investeert vooral in 'pick up in store'. ,,Je bestelt online en haalt j e pakket vervolgens zelf op in een van de winkels. Voor ons een stuk goedkoper dan dat we de bestellingen bij de mensen thuis laten bezorgen.'' Ook begin dit jaar waren Witte- veens winkels qua omzet op de goede weg, totdat corona toesloeg. ,,Zeker in maart en april ging de omzet schrikbarend achteruit, de laatste weken gaat het gelukkig weer de goede kant op. Met name onze winkels in de buurtwinkel- centra draaien prima. Dat geldt nog niet voor de filialen in de grote bin nensteden, daar is het nog steeds minder druk dan voor corona.'' Mirage hoefde overigens geen be roep te doen op steunmaatregelen van de overheid. Wel pleit de retail- baas Witteveen voor verlaging van de huren van de winkelpanden. ,,We zien minder passanten in de grote winkelstraten. Dan vind ik het logisch dat we inzetten op la gere huren, zo'n 30 procent eraf. Of dat gaat lukken? We onderhande len stevig met de pandeigenaren. En als je dit heel hard blijft roepen, gebeurt er meestal wel iets.'' Speelgoedwinkels blijven met name belangrijk voor kleinere cadeaus Michiel Witteveen is ondanks het feit dat er nog lang geen winst wordt gemaakt, optimistisch over de toekomst van zijn ketens. ,,Dit jaar alleen al openen we tien nieuwe Blokkers, verspreid door het hele land. Voor Intertoys en Big Bazar zijn we bezig met een zoge heten witte vlekkenplan. We wil len winkels openen in plaatsen en wijken waar we nog niet zijn verte genwoordigd, dus het aantal fysieke winkels neemt de komende jaren behoorlijk toe.'' Nieuwe keten Ook voor een al jaren niet best pres terende speelgoedwinkelbranche ziet hij perspectief. „Fysieke speel goedwinkels zoals Intertoys blijven met name belangrijk voor kleinere cadeaus. Denk vooral aan verjaar dagscadeaus, dat is een hele grote markt die het online een stuk min der doet. Je bestelt op internet geen cadeautjes voor 9 euro, daarvoor ga je naar de winkel.'' Naast Intertoys, Blokker en Big Bazar zet Witteveen in op de Aziatische formule Miniso. Hij haalde deze eerder dit jaar naar Nederland. In Utrecht werd de eer ste Miniso geopend, dit jaar volgen Amsterdam en Eindhoven. ,,Als de verkopen goed blijven gaan en de huren gaan omlaag, dan zetten we voor dit jaar in op een 'klein verlies' van enkele tientallen miljoenen euro's.'' Witteveen stelt dat zijn bedrijf bezig is met het zet ten van 'gigantische stappen.' ,,Het gaat op veel fronten beter dan ver wacht, we zijn op de weg terug. Daarnaast profiteren we dit jaar enorm van het afstoten van 129 Blokkers in België en Luxemburg. Die winkels waren erg verliesge vend.'' Zijn Mirage Retail Group zit daarnaast op het vinkentouw om concurrent Hema over te nemen. ,,We zijn in gesprek met de huidige eigenaren en hebben een goed bod neergelegd. Het is nu afwachten, meer wil ik daar voorlopig niet over kwijt.'' Uit de jaarcijfers over 2019 blijkt dat de Mirage-groep 144 miljoen euro verlies leed. Toch is Witteveen te vreden aangezien zijn bedrijf in 2017 en 2018 veel slechtere resulta ten liet zien. Beide jaren noteerde Mirage dieprode cijfers (-344 mil joen). De omzet zakte van 817 mil joen in 2018 naar 544 miljoen in 2019. Dit komt door de verkoop van ketens en het sluiten van slecht presterende winkels. Zo werden Leen Bakker en Marskramer afge stoten. Witteveen: ,,We hebben het afge lopen jaar vooral heel veel dingen niét gedaan. Zo geven we vaker minder korting op artikelen en we verspreiden minder folders. Dat be spaart behoorlijk wat geld. 200 mil joen minder verlies is een behoor lijke stap vooruit.'' Volgens Witteveen trokken vooral de Blokker-winkels vorig jaar niet alleen meer klanten, maar stopten de bezoekers hun winkel mandje extra vol. ,,De verkoop steeg behoorlijk. Hoe dat komt? In 2019 zijn onze 355 eigen Blokker-win kels allemaal omgebouwd naar de nieuwe formule, dit jaar gebeurt deze operatie bij zeker vijftig fran- chisewinkels. De winkels zien er fris uit en trekken meer publiek. Wat ook werkt is dat we het assor timent van eigen merkproducten hebben uitgebreid. Daar is veel vraag naar.'' De winkelbedrijven profiteren daarnaast van het nieuwe distribu tiecentrum dat vorig jaar in Gel- dermalsen is geopend. „Hierdoor is de bevoorrading een stuk efficiën ter geworden. Het is ook goed nieuws voor onze klanten die on line shoppen. De bestelde artikelen Volgens de Internationale Arbeids organisatie, ILO, zijn in de verkoop, het hotelwezen en de horeca we reldwijd bijna 510 miljoen ofwel 40 procent van alle werkende vrou wen werkzaam. Dat geldt voor bijna 37 procent van de mannen. Vrouwen lopen dus verhoudings gewijs een groter lopen om hun baan en inkomen te verliezen. Maar ook in huishoudelijk werk, gezondheidszorg en de sociale sec tor zijn meer vrouwen aan het werk. Zij hebben volgens de ILO daardoor ook een groter risico om besmet te raken met het coronavi rus en de ziekte over te dragen en hebben minder kans op sociale be scherming. Vooruitgang De ILO stelt dat de mogelijkheid ontstaat dat 'een deel van de be scheiden vooruitgang die de afgelo pen decennia op het gebied van gendergelijkheid is geboekt, verlo ren gaat en dat de ongelijkheid tus sen mannen en vrouwen op het werk nog groter wordt'. Verder meldt de VN-organisatie dat het wereldwijd aantal verloren werkuren door de crisis in het tweede kwartaal overeenkomt met 400 miljoen voltijdsbanen, wat ho ger is dan eerder gedacht. Dat komt vooral door de verslechterde situa tie rond het coronavirus in veel re gio's in de afgelopen tijd, met name in opkomende economieën, waar door veel bedrijven zijn gesloten. In het eerste kwartaal van dit jaar be droeg dat cijfer het equivalent van 135 miljoen voltijdsbanen. De ILO waarschuwt voor nog meer banenverlies in de tweede helft van dit jaar door de coronacri sis. Volgens de organisatie zal het erg onzekere herstel tijdens de tweede helft van dit jaar zelfs in het beste scenario niet voldoende zijn om terug te keren naar het niveau van voor de virusuitbraak. DEN HAAG Nederlandse tex tielbedrijven zijn terughou dender met de ondertekening van afspraken over verant woorde kledingproductie. Bedrijven die het Convenant Duurzame Kleding en Textiel steunen, hadden vorig jaar een marktaandeel van tussen 40 en 45 procent. Dat aandeel was in 2018 hoger. Het aantal bedrijven bleef vorig jaar rond de 57 staan. De ondertekenaars beloven duurzamer te werken en oog te houden voor de ar beidsomstandigheden in de produktielanden. Volgens voorzitter Pierre Hup- perts van het convenant is het lastig om meer bedrijven mee te krijgen, omdat grote ketens als H&M en Zara zich niet wil len aansluiten bij nationale initiatieven. Dit jaar wordt het zelfs lastig om het huidige marktaandeel te behouden, vreest de voor zitter. ,,We krijgen we te ma ken met opzeggingen van be drijven die omvallen door de coronacrisis.'' Ondernemin gen die kleding en schoenen produceren zullen extra hard worden geraakt door de crisis. woensdag 1 juli 2020 Michiel Witteveen ziet de klanten terugkeren. foto anp - Michiel Witteveen Nieuwe Blokkers ondanks fiks verlies Sanne Schelfaut Amsterdam De Mirage Retail Group schreef vorig jaar een verlies van 144 mil joen in de boeken. Dat is fors min der dan de jaren ervoor. Vrouwelijke werknemers wor den harder getroffen door de coronacrisis dan mannen. De reden? Vrouwen werken vaker in sectoren die het meest last heb ben van de virusuitbraak, zoals het hotelwezen en de horeca. ANP Rijswijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 21