CZAV wil koning van snellaadpaal worden
ZEELAND 3
Van der Maas:
Zonder geld was
dit niet gelukt
Goede verbindingen zijn cruciaal
om Zeeland sterker te maken. ,,Een
absolute randvoorwaarde voor een
beter regionaal vestigingsklimaat is
dat Zeeland en de Randstad veel
beter verbonden zijn via het open
baar vervoer", schrijft Wientjes
Het vestigen van prachtige oplei
dingen en onderzoeksinstituten
heeft alleen maar kans van slagen
als studenten en wetenschappers er
comfortabel en snel met het open
baar vervoer kunnen komen. Ook
voor bedrijven is bereikbaarheid
per ov een overweging bij het kie
zen van een vestigingsplaats.
Wonen
Zeeland wordt als woonplaats aan
trekkelijk voor mensen die in de
overvolle Randstad werken. Het
gaat om een aanzienlijk aantal
mensen, hebben de bureaus Twyn-
straGudde en Decisio uitgerekend.
,,De omvang van de beroepsbevol
king die Vlissingen en Middelburg
binnen i uur kan bereiken, neemt
met de versnelde intercity toe met
circa 100.000 personen. Binnen 1,5
uur is dat potentieel 200.000 tot
350.000 mensen." Voor de Zeeu
wen komen meer banen met een
acceptabele reistijd binnen bereik.
Meer mensen kunnen in Zeeland
blijven wonen als ze werk buiten de
provincie vinden.
Hoe kan de treinreis naar de
Randstad (en West-Brabant) snel
ler worden? De eerste tijdwinst zit
hem in het laten rijden van een ex
tra intercity die niet op de kleine
stations in Zeeland stopt, maar al
leen in Vlissingen, Middelburg en
Goes. Nu rijdt die extra intercity al
leen twee keer in de ochtend en
twee keer in vroege avond. Dat
wordt vanaf december 2021 een
uursdienst. De stoptrein blijft twee
keer per uur rijden tot Roosendaal
(of Dordrecht of Breda). Resultaat
20 minuten reistijdwinst naar Rot-
Compensatieplan
marinierskazerne
Deel I
Betere bereikbaarheid
per spoor
Een absolute
randvoorwaarde voor
een beter regionaal
vestigingsklimaat
terdam.
Tussen 2023 en 2025 wordt de reis
tijd Vlissingen-Amsterdam verkort
van drie naar twee uur. Dat kan
door de intercity vanaf Rotterdam
over de hogesnelheidslijn naar
Schiphol en Amsterdam-Centraal
te laten rijden. Uiterlijk 2030 komt
er mogelijk een tweede intercity bij.
Dan zou Zeeland elk uur twee stop
treinen en twee intercity's hebben.
Het wat verloren gelegen eindsta
tion Vlissingen wordt opgeknapt
tot een modern knooppunt voor ge
bruikers van het openbaar vervoer.
Een soort proeftuin waar mensen
gemakkelijk kunnen overstappen
bijvoorbeeld van leenfiets op de
trein, van de boot naar een leenauto
of van de bus op trein. Een plek met
alle voorzieningen voor de reizigers,
van wifi tot wc en van oplaadpun-
ten tot waterkranen. Het past naad
loos bij de al lang gekoesterde ambi
tie van de provincie Zeeland om
personenvervoer 'slimmer' te orga
niseren. In het pakket zit nog eens 5
miljoen om te experimenteren met
mobiliteit: 'living lab mobiliteit'.
Hiervan kunnen ook andere delen
van Zeeland profiteren.
Lijn Terneuzen-Gent
Verbetering en uitbreiding van de
goederenspoorlijn Terneuzen-
Gent is ook onderdeel van het com
pensatiepakket. Hierover zijn al af
spraken gemaakt, maar nu is er geld
voor beschikbaar. De Nederlandse
regering reserveert een bedrag van
15 miljoen euro, waardoor een zuid
oost boog bij de Sluiskilbrug moge
lijk wordt. De nieuwe infrastruc
tuur zorgt voor aanzienlijke tijd
winst, met name aan de oostzijde
van het Kanaal van Gent naar Ter-
neuzen. De concurrentiepositie
van North Sea Port verbetert, wat
helpt bij het aantrekken van
nieuwe bedrijvigheid.
MIDDELBURG De provincie ha
mert al jaren op het belang van
snellere treinverbindingen tussen
Zeeland en de rest van het land. ,,J e
kan het ironie noemen dat door het
wegblijven van de mariniers Zee
land eindelijk die betere verbinding
krijgt. Maar het is ook wel bitter,
want het blijkt nu ook gewoon mo
gelijk te zijn", zegt dagelijks provin
ciebestuurder Harry van der Maas.
,,Deze grote stappen hadden we
zonder het compensatiegeld nooit
kunnen maken."
Zeeland krijgt zijn uurlijkse in
tercity naar de Randstad zonder de
stoptrein te verliezen. Wat het
eindpunt van de stoptrein wordt -
Roosendaal, Dordrecht of Breda - is
nog onderwerp van onderzoek.
,,We moeten kijken waar de meeste
Zeeuwse reizigers baat bij hebben",
aldus Van der Maas.
De coöperatie van boeren en tuin
ders exploiteert naast 22 onbe
mande tankstations (Agrisneltank)
inmiddels 150 snellaadpunten
(Agrisnellaad) voor elektrisch voer
tuigen in Zuidwest-Nederland. De
helft daarvan staat bij bedrijven als
oplaadpunt voor elektrische auto's
van personeel en klanten. De an
dere helft bevindt zich in steden,
dorpen en op parkeerplaatsen bij
stranden. Die snellaadpunten zijn
publiek toegankelijk.
Aan de kust
De CZAV wil het aantal snellaad-
punten de komende jaren fors uit
breiden. Clement: ,,We zijn in 2016
hiermee op proef begonnen. Vorig
jaar hebben we besloten om ermee
door te gaan. Steeds meer mensen
gaan elektrisch rijden. Daar willen
we op inspelen. Dat zal onder meer
aan de kust moeten gebeuren, om
dat steeds meer toeristen met een
elektrische auto zullen komen."
Om de aanschaf van elektrische
auto's te stimuleren, heeft Duits-
land onlangs het subsidiebedrag
verhoogd van 4000 naar 9000 euro
voor auto's die minder dan 40.000
Er gaat geen euro
de provincie uit, ook
niet als we vroeg of
laat winst maken
euro kosten. Naarmate de actiera
dius toeneemt en elektrische auto's
goedkoper worden, zou de verkoop
rap kunnen stijgen. De verwach
ting is dat dat de komende jaren
gaat gebeuren, ook in Nederland.
Dat vereist een groter netwerk
van snellaadpunten. ,,Want die
Duitse toerist komt zich in Zeeland
niet alleen zelf opladen, hij wil ook
met een volle batterij naar huis. De
vraag is nu: hoeveel snellaadpalen
moet je er aan de kust bijzetten? In
het toeristisch seizoen zal de vraag
pieken, maar een snellaadpunt is
niet rendabel als het een half jaar
lang amper wordt gebruikt. Deze
rendementsvraag geldt ook voor
kleinere dorpen. We zullen moeten
zoeken naar een balans tussen de
stijgende vraag en een gezonde ex
ploitatie van ons snellaadnetwerk."
Zeeuwse troef
Eén snellaadpaal kost enkele dui
zenden euro's. Met de uitbreiding
tot 1500 palen zijn miljoenen euro's
gemoeid. De CZAV is met de der-
tien gemeenten in gesprek over in
vesteringen in nieuwe snellaad-
punten. De coöperatie moet in de
race om aanbestedingen vaak op
boksen tegen landelijke spelers,
maar legt wel een belangrijke troef
op tafel.
,,Ons snellaadnet is super lokaal.
Onze snellaadpunten leveren uit
sluitend groene stroom uit Zee
land, van windenergiecoöperatie
Zeeuwind. We kunnen in de toe
komst ook stroom inzetten van
onze leden: boeren en tuinders met
zonnepalen op hun schuurdaken.
En bij de aanleg kiezen we uitslui
tend lokale bedrijven. Er gaat geen
euro de provincie uit, ook niet als
we vroeg of laat winst maken. Die
vloeit dan terug naar onze boeren
en tuinders, zegt Clement."
dinsdag 30 juni 2020
is cruciaal voor slagen plan
grond komen die Zeeland schade
loos stellen voor het schrappen van
marinierskazerne in Vlissingen.
M FOTO BOAZ TIMMERMANS
Intercity
Vlissingen-
Rotterdam/
Amsterdam
Investeringen in
stationsgebied
Vlissingen
Goederenspoor
Gent-Terneuzen
- Bernard Wientjes, adviseur
Lees het hele plan op zeeland.nl/
compensatie-marinierskazerne
De CZAV zal het aantal Zeeuwse
snellaadpalen voor elektrische
auto's de komende jaren dras
tisch opvoeren. Het netwerk van
de agrarische coöperatie moet
in 2030 zo'n 1500 Agrisnellaad-
palen tellen. ,,CZAV wil marktlei
der voor groene laadstroom in
Zeeland worden", zegt woord
voerder Roel Clement.
Frank Balkenende
Wemeldinge
- Roel Clement, CZAV