CZAV wil koning van snellaadpaal worden ZEELAND 3 Van der Maas: Zonder geld was dit niet gelukt Goede verbindingen zijn cruciaal om Zeeland sterker te maken. ,,Een absolute randvoorwaarde voor een beter regionaal vestigingsklimaat is dat Zeeland en de Randstad veel beter verbonden zijn via het open baar vervoer", schrijft Wientjes Het vestigen van prachtige oplei dingen en onderzoeksinstituten heeft alleen maar kans van slagen als studenten en wetenschappers er comfortabel en snel met het open baar vervoer kunnen komen. Ook voor bedrijven is bereikbaarheid per ov een overweging bij het kie zen van een vestigingsplaats. Wonen Zeeland wordt als woonplaats aan trekkelijk voor mensen die in de overvolle Randstad werken. Het gaat om een aanzienlijk aantal mensen, hebben de bureaus Twyn- straGudde en Decisio uitgerekend. ,,De omvang van de beroepsbevol king die Vlissingen en Middelburg binnen i uur kan bereiken, neemt met de versnelde intercity toe met circa 100.000 personen. Binnen 1,5 uur is dat potentieel 200.000 tot 350.000 mensen." Voor de Zeeu wen komen meer banen met een acceptabele reistijd binnen bereik. Meer mensen kunnen in Zeeland blijven wonen als ze werk buiten de provincie vinden. Hoe kan de treinreis naar de Randstad (en West-Brabant) snel ler worden? De eerste tijdwinst zit hem in het laten rijden van een ex tra intercity die niet op de kleine stations in Zeeland stopt, maar al leen in Vlissingen, Middelburg en Goes. Nu rijdt die extra intercity al leen twee keer in de ochtend en twee keer in vroege avond. Dat wordt vanaf december 2021 een uursdienst. De stoptrein blijft twee keer per uur rijden tot Roosendaal (of Dordrecht of Breda). Resultaat 20 minuten reistijdwinst naar Rot- Compensatieplan marinierskazerne Deel I Betere bereikbaarheid per spoor Een absolute randvoorwaarde voor een beter regionaal vestigingsklimaat terdam. Tussen 2023 en 2025 wordt de reis tijd Vlissingen-Amsterdam verkort van drie naar twee uur. Dat kan door de intercity vanaf Rotterdam over de hogesnelheidslijn naar Schiphol en Amsterdam-Centraal te laten rijden. Uiterlijk 2030 komt er mogelijk een tweede intercity bij. Dan zou Zeeland elk uur twee stop treinen en twee intercity's hebben. Het wat verloren gelegen eindsta tion Vlissingen wordt opgeknapt tot een modern knooppunt voor ge bruikers van het openbaar vervoer. Een soort proeftuin waar mensen gemakkelijk kunnen overstappen bijvoorbeeld van leenfiets op de trein, van de boot naar een leenauto of van de bus op trein. Een plek met alle voorzieningen voor de reizigers, van wifi tot wc en van oplaadpun- ten tot waterkranen. Het past naad loos bij de al lang gekoesterde ambi tie van de provincie Zeeland om personenvervoer 'slimmer' te orga niseren. In het pakket zit nog eens 5 miljoen om te experimenteren met mobiliteit: 'living lab mobiliteit'. Hiervan kunnen ook andere delen van Zeeland profiteren. Lijn Terneuzen-Gent Verbetering en uitbreiding van de goederenspoorlijn Terneuzen- Gent is ook onderdeel van het com pensatiepakket. Hierover zijn al af spraken gemaakt, maar nu is er geld voor beschikbaar. De Nederlandse regering reserveert een bedrag van 15 miljoen euro, waardoor een zuid oost boog bij de Sluiskilbrug moge lijk wordt. De nieuwe infrastruc tuur zorgt voor aanzienlijke tijd winst, met name aan de oostzijde van het Kanaal van Gent naar Ter- neuzen. De concurrentiepositie van North Sea Port verbetert, wat helpt bij het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid. MIDDELBURG De provincie ha mert al jaren op het belang van snellere treinverbindingen tussen Zeeland en de rest van het land. ,,J e kan het ironie noemen dat door het wegblijven van de mariniers Zee land eindelijk die betere verbinding krijgt. Maar het is ook wel bitter, want het blijkt nu ook gewoon mo gelijk te zijn", zegt dagelijks provin ciebestuurder Harry van der Maas. ,,Deze grote stappen hadden we zonder het compensatiegeld nooit kunnen maken." Zeeland krijgt zijn uurlijkse in tercity naar de Randstad zonder de stoptrein te verliezen. Wat het eindpunt van de stoptrein wordt - Roosendaal, Dordrecht of Breda - is nog onderwerp van onderzoek. ,,We moeten kijken waar de meeste Zeeuwse reizigers baat bij hebben", aldus Van der Maas. De coöperatie van boeren en tuin ders exploiteert naast 22 onbe mande tankstations (Agrisneltank) inmiddels 150 snellaadpunten (Agrisnellaad) voor elektrisch voer tuigen in Zuidwest-Nederland. De helft daarvan staat bij bedrijven als oplaadpunt voor elektrische auto's van personeel en klanten. De an dere helft bevindt zich in steden, dorpen en op parkeerplaatsen bij stranden. Die snellaadpunten zijn publiek toegankelijk. Aan de kust De CZAV wil het aantal snellaad- punten de komende jaren fors uit breiden. Clement: ,,We zijn in 2016 hiermee op proef begonnen. Vorig jaar hebben we besloten om ermee door te gaan. Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. Daar willen we op inspelen. Dat zal onder meer aan de kust moeten gebeuren, om dat steeds meer toeristen met een elektrische auto zullen komen." Om de aanschaf van elektrische auto's te stimuleren, heeft Duits- land onlangs het subsidiebedrag verhoogd van 4000 naar 9000 euro voor auto's die minder dan 40.000 Er gaat geen euro de provincie uit, ook niet als we vroeg of laat winst maken euro kosten. Naarmate de actiera dius toeneemt en elektrische auto's goedkoper worden, zou de verkoop rap kunnen stijgen. De verwach ting is dat dat de komende jaren gaat gebeuren, ook in Nederland. Dat vereist een groter netwerk van snellaadpunten. ,,Want die Duitse toerist komt zich in Zeeland niet alleen zelf opladen, hij wil ook met een volle batterij naar huis. De vraag is nu: hoeveel snellaadpalen moet je er aan de kust bijzetten? In het toeristisch seizoen zal de vraag pieken, maar een snellaadpunt is niet rendabel als het een half jaar lang amper wordt gebruikt. Deze rendementsvraag geldt ook voor kleinere dorpen. We zullen moeten zoeken naar een balans tussen de stijgende vraag en een gezonde ex ploitatie van ons snellaadnetwerk." Zeeuwse troef Eén snellaadpaal kost enkele dui zenden euro's. Met de uitbreiding tot 1500 palen zijn miljoenen euro's gemoeid. De CZAV is met de der- tien gemeenten in gesprek over in vesteringen in nieuwe snellaad- punten. De coöperatie moet in de race om aanbestedingen vaak op boksen tegen landelijke spelers, maar legt wel een belangrijke troef op tafel. ,,Ons snellaadnet is super lokaal. Onze snellaadpunten leveren uit sluitend groene stroom uit Zee land, van windenergiecoöperatie Zeeuwind. We kunnen in de toe komst ook stroom inzetten van onze leden: boeren en tuinders met zonnepalen op hun schuurdaken. En bij de aanleg kiezen we uitslui tend lokale bedrijven. Er gaat geen euro de provincie uit, ook niet als we vroeg of laat winst maken. Die vloeit dan terug naar onze boeren en tuinders, zegt Clement." dinsdag 30 juni 2020 is cruciaal voor slagen plan grond komen die Zeeland schade loos stellen voor het schrappen van marinierskazerne in Vlissingen. M FOTO BOAZ TIMMERMANS Intercity Vlissingen- Rotterdam/ Amsterdam Investeringen in stationsgebied Vlissingen Goederenspoor Gent-Terneuzen - Bernard Wientjes, adviseur Lees het hele plan op zeeland.nl/ compensatie-marinierskazerne De CZAV zal het aantal Zeeuwse snellaadpalen voor elektrische auto's de komende jaren dras tisch opvoeren. Het netwerk van de agrarische coöperatie moet in 2030 zo'n 1500 Agrisnellaad- palen tellen. ,,CZAV wil marktlei der voor groene laadstroom in Zeeland worden", zegt woord voerder Roel Clement. Frank Balkenende Wemeldinge - Roel Clement, CZAV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 35