'We moeten racisme nu echt killen' Statement met een plan 'Verandering gaat in kleine stapjes' 10 NIEUWS Een maand geleden stonden er duizenden mensen op de Dam. Black Lives Matter kreeg daarmee ook een stem in Nederland, tientallen andere protestacties volgden. Maar wat is er in de afgelopen weken echt veranderd? Een stand van zaken. L i V 5 'MATTER ANTIRACISME TUSSENSTAND In het bedrijsleven In de politiek De politieke discussie begon op 4 juni met een schok. Mark Rutte, de premier die jarenlang op het standpunt stond dat Zwarte Piet 'nu eenmaal zwart is', zei in de Tweede Kamer dat hij er nu van uitgaat dat Zwarte Piet 'langzaam uit het straat beeld zal verdwijnen'. Aanlei ding voor het debat was de Black Lives Matter-demonstratie op De Dam. Afgelopen woensdag sprak de premier drie uur lang met vijf activisten in het Cats- huis. ,,We zeggen nu collectief: we moeten racisme echt killen'', concludeerde Rutte na afloop. Er komen vervolggesprekken. Aan de politieke rechterkant van Rutte was minder behoefte aan dialoog. FvD-leider Thierry Baudet legde demonstratief bloemen neer bij het standbeeld van omstreden VOC-icoon Jan Pieterszoon Coen in Hoorn. En PVV-kamerlid Machiel de Graaf schreef op Twitter dat Kick Out Zwarte Piet-voorman Jerry Afriyie beter 'in Ghana de troep kan gaan opruimen'. De opmerkelijkste politieke stap kwam uit Rotterdam. Daar presenteerden gemeenteraads leden van de VVD en Denk deze »Aan echte vooruitgang heeft de samenleving veel meer dan aan gepeperde oneliners week samen een actieplan tegen racisme en discriminatie in de stad. Een gezamenlijk initiatief van twee partijen die doorgaans lijnrecht tegenover elkaar staan. Ze willen onder meer een 'stads- marinier' die discriminatie bestrijdt en een 'gelijkwaardig heidschecklist' voor bedrijven. VVD'er Tim Versnel over de samenwerking: ,,We zijn het nog steeds over weinig eens, maar wel over een reeks pragma tische voorstellen om discrimi natie te bestrijden. Aan echte vooruitgang heeft de samenle ving veel meer dan aan gepe perde oneliners en tweets.'' In de maatschappij Wie op dinsdag 2 juni, Black Out Tuesday, door zijn social- mediakanalen scrolde, zag celebrity's én bedrijven over de hele wereld een zwart vier kant posten, als steun aan de BLM-demonstraties. Ook in Nederland. Philips deed mee, lingerieketen Hunkemöller, drinkflessenproducent Dopper. Kwamen er na woorden ook daden? De post van kapper- en beautyketen Rob Peetoom kreeg een staartje. Een klant reageerde dat ze juist bij Peetoom extra moet betalen vanwege haar 'afwijkende' kroeshaar. Het bedrijf nam contact met haar op en schreef op Instagram 'te luis teren, te leren en te verbeteren'. Een woordvoerder wil 'vanwege de gevoeligheid niet verder op het onderwerp ingaan'. ,,We beraden ons op de diversiteit in ons bedrijf.'' Stefan Harzevoort, marketing- expert en gespecialiseerd in merkactivisme, is duidelijk. „Dergelijke socialmedia-acties leveren op korte termijn niets op.'' Vaak is zo'n post een lege huls: een statement zonder plan erachter. „Er zijn wel bedrijven die doorpakken: uploaddienst WeTransfer heeft een miljoen euro advertentiegeld ter be schikking gesteld, bij nieuws platform Reddit is een witte be stuurder uit zichzelf opgestapt, waarna die is vervangen door een zwarte bestuurder." Bedrijven komen in 2020 moeilijker weg met een lege- hulspost. „Jongeren verwachten van bedrijven die hun aandacht vragen, dat zij daadwerkelijk iets concreets doen aan het oplossen van een sociale kwestie. Doen ze dat niet, dan worden ze als hypocriet bestem peld. Mijn advies: betuig niet alleen je steun, maar kom met con crete acties. Al leen toewijding aan de lange ter mijn is positief voor je bedrijf en de maat schappij." BJ-l-A CK\ Een kantelpunt in het racisme- debat noemt politica Sylvana Simons de demonstraties. Ze voelde zich lange tijd een van de weinigen die zich sterk maakte tegen racisme. ,,Nu voelen ook steeds meer witte mensen dat zij hun verantwoordelijkheid moeten nemen", zei ze eerder bij NPO Radio 1. Jacquelien van Stekelenburg, hoogleraar sociale verandering en conflict aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, ziet het bewust zijn over racisme groeien. Maar je kunt dat volgens haar niet volle dig toeschrijven aan de protesten. ,,Het onderwerp stond al hoog op de agenda, er was al een voedings bodem. Kijk naar de felle reacties op de toeslagenaffaire bij de Be lastingdienst.'' Verandering zal in 'heel kleine stapjes' gaan. ,,Racis- me is een complex probleem.'' Wel is een duidelijke verschui ving te zien rond Zwarte Piet. De vraag is: denken mensen in november nog hetzelfde over Zwarte Piet? Eind 2019 wilde 71 procent de kleur van Piet behouden; nu is dat 47 procent, blijkt uit een recente peiling van EenVandaag. Het pro gramma doet sinds 2013 onder zoek naar het draagvlak van Zwarte Piet. Jaarlijks daalt dat met een paar procent, nu ziet opinie peiler Gijs Rademaker een trendbreuk. „De vraag is alleen of men sen er in november nog hetzelfde over denken." Tegelijkertijd denkt 58 procent van de onder vraagden in de peiling dat de antiracismedemonstraties in Nederland vooral tot meer ver deeldheid leiden. Toch hoeft dat niet erg te zijn, zegt Van Stekelen burg. „Het is goed om op het scherpst van de snede een discus sie met elkaar te verkennen en af te tasten. Maar je moet er wel samen uit zien te komen." maandag 29 juni 2020 GO Wat hebben demonstraties Cyril Rosman en Jamaica Vink Premier Mark Rutte gaat er inmiddels van uit dat Zwarte Piet uit het straatbeeld zal ver dwijnen. FOTO ANP Steve Huffman, ceo van Reddit, wil haatzaaien verbieden op zijn nieuwsplatform. fotoepa Het protest op de Dam in Amsterdam op 1 juni maakte veel los in Nederland. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 10