Gesteggel over haven Walsoorden AMZ 7 CHAUFFEUR WILLEM A. DE JONGE REED RUIM 50 JAAR OP VRACHTWAGEN/ Terneuzenaar kreeg de liefde voor vrachtwagens met de paplepel ingegoten. Hij fotografeert nog steeds trucks. We mosen weer op reis! Op één van de rotondes bij het busstation van Terneuzen heeft hij zich geposteerd, Wil lem A. de Jonge, met zijn fototoestel in de aanslag. Hij is getipt. Een zwaar wegtransport vanaf de Nieuwe Sluis komt eraan. Dat moet hij als dé truckspotter van Ter- neuzen vastleggen. Meer dan vijftig jaar heeft De Jonge op de weg gezeten. Hij is 68 jaar, bijna 69. ,,Op mijn veertiende reed ik al met mijn opa van moederskant mee. Kwa men we van de veerboot in Kruiningen af, zei hij: 'Rij jij maar'. Moesten we hele maal naar Amsterdam." Op school had De Jonge weinig meer te zoeken. ,,Mijn natuurkundeleraar had het door. Of ik in plaats van de les te volgen naar buiten wilde kijken, vrachtwagens spotten." Het zat er van kinds af aan in. Zijn vader had een transportbedrijf, gevestigd in de Terneuzense binnenstad. De Jonge laat een foto uit 1954 zien. Hij staat er als klein ventje op, zittend op de motorkap van wat hij een 'Bellewagen' noemt, een Engelse legertruck. Met de paplepel kreeg hij het in gegoten. Onderweg is hij het virus nooit kwijt geraakt. Hij zette het bedrijf van zijn vader voort, tot hij in 1980 een ernstig ongeluk kreeg op de Expresweg bij Stekene. ,,Een Italiaanse vrachtwagenchauffeur die al twee dagen onderweg was, was verkeerd gereden en wilde ke ren. Ik reed erbovenop." Een ander had waarschijnlijk zijn portie aan Fikkie gegeven, maar De Jonge zat enkele maanden later al weer achter het stuur. Voor trans portbedrijf Tollenaar uit Wulpen- bek, en vanaf 1993 bij Verbrugge. ,,Ik wilde wel eens wat anders, in het internationaal transport. Ik heb veel van die blauwe foam-isolatie- platen voor Dow gereden, naar Frankrijk, naar Duitsland. Mooi werk." De Jonge is inmiddels drie jaar officieel met pensioen, maar zijn werk, eigenlijk zijn hobby, heeft hij nooit helemaal vaarwel gezegd. Hij is vrijwilliger bij Veilig Verkeer Ne derland, waarvoor hij lessen geeft op middelbare scholen. ,,Gaan we Tot 's avonds laat kan ik bezig zijn met selecteren van foto's van trucks er met een vrachtwagen heen, on der meer om ze te leren wat een dode hoek is." Voor korfbalclub Luctor haalt hij nog altijd oud pa pier op. En zijn grootste liefhebbe rij is: trucks fotograferen. Vierkante ogen Op Facebook zijn honderden foto's van De Jonge te vinden, onder meer op zijn privé-account Wil lems Truckspot met bijna zeven honderd volgers. Hij besteedt we kelijks vele uren aan het fotografe ren van vrachtwagens en het selec teren van foto's. ,,Van dat zwaar wegtransport laatst heb ik meer dan vierhonderd foto's gemaakt. De allerbeste zoek ik dan uit. Tot 's avonds laat kan ik daarmee bezig zijn, tot ik vierkante ogen heb van achter het beeldscherm zitten." De Jonge vraagt geregeld zijn vrouw mee te kijken. Zij is goud voor hem, ook in de tijd dat hij in ternationaal chauffeur was. ,,Zij heeft de kinderen opgevoed. Ik was hele weken weg. Dat moet als je vrouw aan kunnen." Vaak trekken ze er sinds zijn pensionering sa men op uit, ieder op een elektri sche fiets. ,,Je bent er nooit klaar mee. En ik pas ook niet achter de geraniums." Begin dit jaar bleek uit onderzoek van de gemeente Hulst dat een ka- dewand in het noordwestelijk deel van de Walsoordense haven op in storten staat. Met betonblokken en palen is de kademuur afgezet, zo dat het publiek niet te dicht bij de rand kan komen. Ook werd de weg langs de kadewand afgesloten. Hulst wil de haven toekomstbe- stendig maken, maar is hiervoor afhankelijk van het Rijksvastgoed bedrijf, de eigenaar. Politiek Hulst vraagt al een tijd om een beheersplan voor de ha ven, maar zolang er nog zoveel on duidelijk is, komt dat plan er niet. Hulst is nog immer in onderhan- Wij vinden niet dat wij alles moeten betalen deling met het Rijksvastgoedbe drijf. De neuzen moeten dezelfde kant op over de toekomst van de haven en dan moet nog overeen- stemming worden bereikt over de verdeling van de kosten. ,,Wij heb ben als gemeente een structureel bedrag gereserveerd voor de Wals- oordense haven, dus er is geld, maar wij vinden niet dat wij alles moeten betalen. Het Rijksvast goedbedrijf heeft ook zo zijn ver antwoordelijkheid", zegt wethou der Jean-Paul Hageman. Instorting De stalen balken van de betref fende damwand zijn er slecht aan toe, waardoor die niet stabiel en stevig genoeg meer is. Bovendien kampt de kadewand met grond- verlies door onderspoeling. Dat de boel kan instorten, is daardoor een reëel gevaar. Een termijn voor een oplossing kon Hageman de poli tieke fracties niet geven. Najaarsreizen Boek nu alvast uw plaatsje een weekend Parijs of een dagtrip Giethoorn We gaan veilig op reis Gunstige voorwaarden Vroegboekkorting op diverse reizen Designer Outlet Roermond Meer dan 200 topmerken in 185 winkels! GEGARANDEERD VERTREK! 36,-- vrijdag 26 juni 2020 Nooit genoeg van truckspotten Harmen van der Werf Terneuzen Willem A. de Jonge in 1954 op Engelse legertruck van het transportbedrijf van zijn vader. foto willem a. de jonge Willem A. de Jonge op één van de rotondes bij het busstation van Terneuzen, een mooie plek om vrachtwagens te spotten, veel chauffeurs kennen hem en toeteren vrolijk. FOTO ANNE HANA - Willem A. de Jonge, truckspotter Zolang niet duidelijk is wie waar verantwoordelijk voor is en wie gaat betalen, komt er geen plan van aanpak voor de haven van Walsoorden. Onder tussen staat de kademuur nog steeds op instorten. Sheila van Doorsselaer Walsoorden - Jean-Paul Hageman, wethouder van Hulst Tel. Meer informatie en (prijs)voorwaarden 0113-351551 vindt u op onze site: WWW.amz.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 56