Gesteggel over haven Walsoorden
AMZ
7
CHAUFFEUR WILLEM A. DE JONGE REED RUIM 50 JAAR OP VRACHTWAGEN/
Terneuzenaar
kreeg de liefde
voor vrachtwagens
met de paplepel
ingegoten. Hij
fotografeert nog
steeds trucks.
We mosen weer op reis!
Op één van de rotondes
bij het busstation van
Terneuzen heeft hij
zich geposteerd, Wil
lem A. de
Jonge, met zijn fototoestel
in de aanslag. Hij is getipt.
Een zwaar wegtransport
vanaf de Nieuwe Sluis
komt eraan. Dat moet hij
als dé truckspotter van Ter-
neuzen vastleggen.
Meer dan vijftig jaar
heeft De Jonge op de weg
gezeten. Hij is 68 jaar, bijna
69. ,,Op mijn veertiende
reed ik al met mijn opa van
moederskant mee. Kwa
men we van de veerboot in
Kruiningen af, zei hij: 'Rij
jij maar'. Moesten we hele
maal naar Amsterdam."
Op school had De Jonge
weinig meer te zoeken.
,,Mijn natuurkundeleraar had het
door. Of ik in plaats van de les te
volgen naar buiten wilde kijken,
vrachtwagens spotten." Het zat er
van kinds af aan in. Zijn vader had
een transportbedrijf, gevestigd in
de Terneuzense binnenstad. De
Jonge laat een foto uit 1954 zien. Hij
staat er als klein ventje op, zittend
op de motorkap van wat hij een
'Bellewagen' noemt, een Engelse
legertruck.
Met de paplepel kreeg hij het in
gegoten. Onderweg is hij het virus
nooit kwijt geraakt. Hij zette het
bedrijf van zijn vader voort, tot hij
in 1980 een ernstig ongeluk kreeg
op de Expresweg bij Stekene. ,,Een
Italiaanse vrachtwagenchauffeur
die al twee dagen onderweg was,
was verkeerd gereden en wilde ke
ren. Ik reed erbovenop."
Een ander had waarschijnlijk zijn
portie aan Fikkie gegeven, maar De
Jonge zat enkele maanden later al
weer achter het stuur. Voor trans
portbedrijf Tollenaar uit Wulpen-
bek, en vanaf 1993 bij Verbrugge.
,,Ik wilde wel eens wat anders, in
het internationaal transport. Ik heb
veel van die blauwe foam-isolatie-
platen voor Dow gereden, naar
Frankrijk, naar Duitsland. Mooi
werk."
De Jonge is inmiddels drie jaar
officieel met pensioen, maar zijn
werk, eigenlijk zijn hobby, heeft hij
nooit helemaal vaarwel gezegd. Hij
is vrijwilliger bij Veilig Verkeer Ne
derland, waarvoor hij lessen geeft
op middelbare scholen. ,,Gaan we
Tot 's avonds laat
kan ik bezig zijn
met selecteren van
foto's van trucks
er met een vrachtwagen heen, on
der meer om ze te leren wat een
dode hoek is." Voor korfbalclub
Luctor haalt hij nog altijd oud pa
pier op. En zijn grootste liefhebbe
rij is: trucks fotograferen.
Vierkante ogen
Op Facebook zijn honderden foto's
van De Jonge te vinden, onder
meer op zijn privé-account Wil
lems Truckspot met bijna zeven
honderd volgers. Hij besteedt we
kelijks vele uren aan het fotografe
ren van vrachtwagens en het selec
teren van foto's. ,,Van dat zwaar
wegtransport laatst heb ik meer
dan vierhonderd foto's gemaakt.
De allerbeste zoek ik dan uit. Tot 's
avonds laat kan ik daarmee bezig
zijn, tot ik vierkante ogen heb van
achter het beeldscherm zitten."
De Jonge vraagt geregeld zijn
vrouw mee te kijken. Zij is goud
voor hem, ook in de tijd dat hij in
ternationaal chauffeur was. ,,Zij
heeft de kinderen opgevoed. Ik was
hele weken weg. Dat moet als je
vrouw aan kunnen." Vaak trekken
ze er sinds zijn pensionering sa
men op uit, ieder op een elektri
sche fiets. ,,Je bent er nooit klaar
mee. En ik pas ook niet achter de
geraniums."
Begin dit jaar bleek uit onderzoek
van de gemeente Hulst dat een ka-
dewand in het noordwestelijk deel
van de Walsoordense haven op in
storten staat. Met betonblokken en
palen is de kademuur afgezet, zo
dat het publiek niet te dicht bij de
rand kan komen. Ook werd de weg
langs de kadewand afgesloten.
Hulst wil de haven toekomstbe-
stendig maken, maar is hiervoor
afhankelijk van het Rijksvastgoed
bedrijf, de eigenaar.
Politiek Hulst vraagt al een tijd
om een beheersplan voor de ha
ven, maar zolang er nog zoveel on
duidelijk is, komt dat plan er niet.
Hulst is nog immer in onderhan-
Wij vinden niet
dat wij alles
moeten betalen
deling met het Rijksvastgoedbe
drijf. De neuzen moeten dezelfde
kant op over de toekomst van de
haven en dan moet nog overeen-
stemming worden bereikt over de
verdeling van de kosten. ,,Wij heb
ben als gemeente een structureel
bedrag gereserveerd voor de Wals-
oordense haven, dus er is geld,
maar wij vinden niet dat wij alles
moeten betalen. Het Rijksvast
goedbedrijf heeft ook zo zijn ver
antwoordelijkheid", zegt wethou
der Jean-Paul Hageman.
Instorting
De stalen balken van de betref
fende damwand zijn er slecht aan
toe, waardoor die niet stabiel en
stevig genoeg meer is. Bovendien
kampt de kadewand met grond-
verlies door onderspoeling. Dat de
boel kan instorten, is daardoor een
reëel gevaar. Een termijn voor een
oplossing kon Hageman de poli
tieke fracties niet geven.
Najaarsreizen
Boek nu alvast uw plaatsje
een weekend Parijs of
een dagtrip Giethoorn
We gaan veilig op reis
Gunstige voorwaarden
Vroegboekkorting op diverse reizen
Designer Outlet Roermond
Meer dan 200
topmerken
in 185
winkels!
GEGARANDEERD VERTREK!
36,--
vrijdag 26 juni 2020
Nooit genoeg van truckspotten
Harmen van der Werf
Terneuzen
Willem A. de Jonge in 1954 op Engelse legertruck van
het transportbedrijf van zijn vader. foto willem a. de jonge
Willem A. de Jonge op één van de rotondes bij het busstation van Terneuzen, een
mooie plek om vrachtwagens te spotten, veel chauffeurs kennen hem en toeteren
vrolijk. FOTO ANNE HANA
- Willem A. de Jonge, truckspotter
Zolang niet duidelijk is wie
waar verantwoordelijk voor is
en wie gaat betalen, komt er
geen plan van aanpak voor de
haven van Walsoorden. Onder
tussen staat de kademuur nog
steeds op instorten.
Sheila van Doorsselaer
Walsoorden
- Jean-Paul Hageman,
wethouder van Hulst
Tel. Meer informatie en (prijs)voorwaarden
0113-351551 vindt u op onze site: WWW.amz.nl