16 ZEELAND Opvoedkundige bordjes bij standbeelden die onze eigen morele voortreffelijkheid versterken, zijn vroom bedrog. Wij zijn, helaas, moreel geen haar beter dan onze voorvaderen. De voorstanders van cultuurhistori sche educatie hebben daar geen last van. Zij kunnen eindeloos doorgaan met hun uitlegtegels, inclusief QR- codes voor nóg meer uitleg. Daar is niets mis mee voor zover het inder daad om cultuurhistorisch onderwijs gaat. Maar al die geschiedschrijving heeft een ander doel, namelijk het bewijs leveren dat wij tot dieper mo reel inzicht zijn gekomen dan degene die het standbeeld of de straatnaam bedacht hebben. De bordjes dienen om onze morele vooruitgang te be wijzen. En de vraag is of dat zo'n goed idee is. Want het is precies dit geloof in de eigen morele superiori teit dat ons doet denken: onze sa menleving is niet racistisch zolang wij niet racistisch denken. Terwijl het probleem natuurlijk is dat ook het racisme van vroeger tijden toen tertijd niet als racisme werd gezien. J.P. Coen heeft de Bandanezen in 1621 niet over de kling gejaagd omdat hij racistisch, maar omdat hij plichtsge trouw was. Hij wilde het VOC-con- tract over de nootmuskaathandel dienen. In 1893 kreeg hij een stand beeld in Hoorn, niet omdat men toen zo racistisch was (er was kritiek ge noeg), maar omdat er in Nederland wat extra helden nodig waren om het tanend nationaal bewustzijn op te vijzelen. De Oranjes lieten bij de ont hulling met opzet verstek gaan, niet vanwege hun moreel besef maar om dat ze er hun opportunistische vin gers niet aan wilden branden. In dat opzicht volgden ze hun voorvader Willem I, die in 1814 de slavenhandel (niet de slavernij!) verbood om met steun van de Engelsen de koloniën terug te krijgen. De slavernij werd overigens over de internationale breedte vooral afgeschaft omdat ze niet meer kosten-efficiënt was. Nooit werden slaven méér uitgebuit dan in de jaren na hun collectieve vrijlating, en geen zedenprediker die er nog aanstoot aan nam. Kortom, het geloof in de eigen morele voortreffelijkheid steevast de achtergrond waartegen werkelijke motieven om anderen te koeioneren vervagen. Opvoedkun dige bordjes die dat geloof versterken zijn dan ook vroom bedrog. Wij zijn, helaas, moreel geen haar beter dan onze voorvaderen. Dus zijn er andere motieven waarom de dood van George Floyd ons massaal de straat op jaagt en de dood van Mitch Henriquez niet. Waarom we slaver nij veroordelen en arbeidsmigranten uitbuiten. Waarom we negentiende- eeuws kolonialisme verafschuwen en de leefomgeving van toekomstige generaties leegroven. Thomas Hobbes (1650) had aan twee woor den genoeg: hebzucht en lofgalm. Derde groep Tussen die twee kampen in staat echter nog een derde groep. Zij zegt elke vorm van identiteitspolitiek te willen vermijden door een opvoed kundig offensief in te zetten. Laten we - zo bepleit ze - die beelden en namen zien in de context van hun tijd, en er een bordje bij zetten om uit te leggen dat wij daar tegenwoor dig héél anders, vooral beter over denken. Dan leren 'de mensen in het land' er nog iets van. En je houdt er allicht een interessante vraag aan over voor het inburgeringsexamen van nieuwe medelanders: 'Wie was Jan Pieterszoon Coen?' Vanaf 2020 is het goede antwoord, democratisch besloten in de gemeenteraad van Hoorn: 'Vormgever van het succesvolle handelsimperium van de VOC in Azië. Geroemd als krachtdadig en visio nair bestuurder. Maar evenzeer bekriti seerd om zijn gewelddadige optreden bij het verwerven van handelsmonopolies in Indië'. Ik moet bekennen dat ik met name deze laatste opstelling naïef vind. Sterker, ze legt de kiem voor precies datgene wat ze meent te bestrijden: racisme in zijn tegenwoordige ge daante. De andere twee kampen lo pen snel tegen de grenzen van hun eigen gelijk aan. Want tenzij men Balkenende of Baudet heet valt het voor VOC-erfgenamen niet mee om het kolonialisme te verdedigen als iets waarop we nog altijd trots moe ten zijn. En wat de beeldenstormers betreft: het is onbegonnen werk. Wat moet er allemaal niet neergehaald, zwartgelakt en omgekat worden, wil- len we elke herinnering aan een ver leden van raciale onderdrukking uit wissen? Zoals een Engelse voxpop zei op BBC: moeten we niet ook het Colosseum afbreken omdat daar sla ven werden gedood ter wille van het volksvermaak? Of, om bij mijn eigen stiel te blijven, moeten we de lofre des op de Atheense democratie niet uit de bibliotheken halen omdat de veelgeroemde vrijheid van de bur gers er alleen bestond vanwege de slaven die ze hielden? Nee, zowel de erfgoedridders als de beeldenstor mers zullen moeten opgeven vóór ze goed en wel begonnen zijn. J.P. Coen heeft Bandanezen in 1621 niet over kling gejaagd omdat hij racistisch was, maar trouw aan zijn VOC- contract men mis plaatst is in het licht van de identiteit die wij vóór ons zien. Volgens hen moe ten wij metterdaad verhinderen dat de namen van al die kolo niale rovers, slavenhande laren en regenten een rol blijven spelen in de vorming van een nieuwe samenleving waarin ach terstelling wegens afkomst voor goed is uitgebannen. Bij protestacties tegen racisme zijn er de laatste weken standbeel den omgetrok ken, straatnamen gewist, monu menten beklad. Vergeleken met het voornemen van Trump om het le ger in te zetten tegen deze en an dere vormen van Vandalisme' zijn de reacties in Nederland eerder mild te noemen. Op enkele uitzon deringen na blijven strafrechtelijke kwalificaties achterwege. De dis cussie verloopt veeleer langs cul tuurhistorische lijnen. Daarbij staan twee kampen tegenover el kaar. Het ene pleit voor behoud van al dat eerbetoon omdat het behoort tot het cul tureel erfgoed, waar aan 'wij' onze identiteit ontle nen. Het andere verwerpt deze erfenis omdat de eer volko- vrijdag 26 juni 2020 Het vrome bedrog van de uitlegtegel Bert van Roermund GASTOPINIE Bert van Roermund is rechts filosoof. Het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen in Hoorn. FOTO KOEN VAN WEEL/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 44