Ergernis over verkeer op Grote Markt in Goes
5
NATUUR VOGEL KWAM UIT PRAAGSE DIERENTUIN
De bij Borssele
gevonden
lepelaar had een
avontuurlijk leven
achter de rug. Een
hoogspanningslijn
werd de vogel
fataal.
Borssele
i en lepelaar die in april
2009 in de dierentuin
van Praag werd gebo-
ren, was jarenlang
1 spoorloos verdwenen.
Totdat Erik Speksnijder hem een
paar weken geleden zwaarge
wond aantrof in een natuurge
bied bij Borssele. Na enig speur
werk bleek de imposante vogel
een bijzonder leven achter de rug
te hebben gehad.
Het was tijdens de tweeweke
lijkse telling van broedvogels toen
het oog van Erik Speksnijder viel
op een grote witte vogel in een
watergang nabij de Westeindse
Weel. Aan de toestand waarin de
vogel verkeerde, kon de ecoloog
van Het Zeeuwse Landschap di
rect zien dat het foute boel was.
,,Eerst dacht ik nog dat hij vastzat
in een klem voor muskusratten.
Die zitten veel in dit gebied."
Verlost
Nadere inspectie leerde dat zijn
poot gebroken was. ,,Het zag er
heel ernstig uit. Het bot stak eruit
en de vogel verloor veel bloed.
Omdat zo'n dier na zo'n breuk
nooit meer normaal kan vliegen,
heb ik hem ter plekke uit zijn lij
den verlost", vertelt Speksnijder.
Iets anders dat de ecoloog meteen
opviel was de bijzondere ring
rond één van de poten. ,,Daar
stond Praha Zoo Bohemia op."
Het vermoeden dat het dier af-
komstig was uit de dierentuin
van de Tsjechische hoofdstad
bleek te kloppen. Hij was onder
deel van een fokprogramma en
had een Duitse en een Franse ou
der. In 2011 is de lepelaar verkocht
aan een handelaar in Nederland."
Dat bedrijf is vogelvoerspecialist
Wisbroek in het Limburgse
Stamproy. Wisbroek heeft naar
eigen zeggen één van de modern
ste, toonaangevende kweekcentra
ter wereld voor zeldzame vogels
opgezet.
Dankzij speurwerk van diverse
vogelaars, ontdekte Speksnijder
dat de Tsjechische lepelaar daar
ongeveer vijf jaar geleden is ont
snapt uit één van de verblijven.
„Vervolgens heeft hij aansluiting
gevonden bij een kolonie die in
het Sloegebied leeft." Deze groep
vogels verblijft telkens ruim een
half jaar in Nederland. Vanaf sep
tember trekt de kolonie via
Franse en Spaanse moerassen
naar een overwintergebied ten
zuiden van de Sahara.
Zwaar
Mark Hoekstein van de Werk
groep Lepelaars is er zeker van dat
hij het bijzondere exemplaar een
paar keer eerder heeft gespot. ,,De
specifieke ring viel ons op, maar
we kregen nooit de kans om die af
te kunnen lezen." De kolonie in
het Sloegebied heeft het volgens
Het zag er heel
ernstig uit. Ik heb
hem ter plekke uit
zijn lijden verlost
hem zwaar te verduren. ,,Ze zaten
jaren met zo'n tachtig nestjes op
een terrein tussen de kerncen
trale en de Covra. Maar daar ligt
nu een zonnepark." Een deel is
neergestreken op een terrein bij
de vuilstort. ,,Daar zitten zo'n
vijftig nestjes. Maar dat is een
dagkoers. Ze hebben daar veel last
van de vossen die bijna alle eieren
opeten."
Het vrije leven van de Praagse
lepelaar is waarschijnlijk geëin
digd, nadat hij tegen een draad
van de hoogspanningslijn is ge
botst. Heel oud is de pechvogel
niet geworden. Volgens Hoek-
stein kunnen lepelaars 25 jaar
worden.
Ondanks het roemloze einde,
kunnen Zeeuwen misschien tot
nog lange tijd van dit bijzondere
exemplaar genieten. Erik Spek
snijder: ,,Hij ligt nu in de vriezer
bij Terra Maris, waar ik ook werk.
Misschien dat hij opgezet wordt
in het museum."
Dat is volgens hem een quote van
één van de ondernemers die Zo
Goes onlangs sprak naar aanleiding
van ergernissen over het verkeer in
de binnenstad. De Grote Markt is
één van de knelpunten. Marktda
gen uitgezonderd mag het verkeer
daar de hele dag op. „Ondernemers
vinden het heel apart dat Goes dat
toestaat, terwijl in andere steden de
Markt het grootste deel van de dag
is afgesloten'', zegt Goovers. ,,Vol-
gens één van hen weten de mensen
die de routes voor de vrachtauto's
en bestelbussen inplannen ook dat
het in Goes niet zo nauw komt. Het
gevolg is dat hier de hele dag wordt
geladen en gelost.''
Sluipverkeer
De route via de Korte Kerkstraat, de
Grote Markt en de Opril is ook nog
eens een geliefde sluiproute. Een
andere veelgehoorde klacht is dat
automobilisten op de Grote Markt
soms 'een showtje' weggeven. Dat
wordt beaamd door een horecaon-
dernemer die met z'n zaak aan dat
plein zit, maar liever niet met naam
in de krant wil. ,,Op hoge snelheid
draaien ze dan van die achtjes op
Op hoge snelheid
draaien ze dan
van die achtjes
op het plein
het plein, het is gewoon te zot voor
woorden en bovendien levensge
vaarlijk.'' Het vaak hardrijdende
sluipverkeer is hem ook een doorn
in het oog. De ondernemer zegt be
zig te zijn met een petitie om ver
anderingen af te dwingen.
Volgens Goovers kan het een idee
zijn om de Grote Markt net als de
winkelstraten na 11 uur 's ochtends
af te sluiten. Laden en lossen moet
dan vóór dat tijdstip. Hij snapt dat
de hulpdiensten er langs moeten
kunnen ,,Maar je hoeft niet per se
paaltjes neer te zetten. Je kunt ook
denken aan kentekenregistratie.''
Winkelstraten
De Grote Markt is niet de enige er
gernis. Ook op en rond de Kreukel-
markt zorgt het verkeer regelmatig
voor overlast en gevaarlijke situa
ties. Dat in de winkelstraten na 11
uur soms nog bestelbussen rijden,
kan ook op weinig sympathie reke
nen. Een ondernemer liet weten
zich groen en geel te ergeren aan
geldwagens die de hele dag door de
straten rijden.
Enquête
Zo Goes heeft op haar Facebookpa-
gina een enquête geplaatst waar
meer dan 900 mensen op hebben
gereageerd. Een ruime meerder
heid (81 procent) kiest voor een
meer autovrije binnenstad. Van 19
procent mag alles blijven zoals het
is. Zo Goes is niet direct van plan
zelf actie te ondernemen richting
de gemeente. ,,Maar ik zag al dat ons
bericht is gezien door mensen van
de gemeente, dus wellicht wordt
het opgepikt'', zegt Goovers.
vrijdag 26 juni 2020
GO
Avontuur lepelaar ten einde
Joeri Wisse
De Tjechische lepelaar (met ring). Mark Hoekstein van de Werkgroep Lepelaars: ,,De specifieke ring viel ons op, maar we kregen nooit de
kans om die af te kunnen lezen." foto mark hoekstein
- Erik Speksnijder, ecoloog
Moet het verkeer in Goes de
hele dag op de Grote Markt kun
nen? Die vraag werpt het onder
nemersplatform Zo Goes op.
,,Een mooie foto maken van het
oude stadhuis zit er bijna nooit
meer in, omdat er altijd wel een
vrachtauto of bus voor staat'',
zegt Roland Goovers.
Rob Paardekam
Goes
-Horecaondernemer in Goes