Ergernis over verkeer op Grote Markt in Goes 5 NATUUR VOGEL KWAM UIT PRAAGSE DIERENTUIN De bij Borssele gevonden lepelaar had een avontuurlijk leven achter de rug. Een hoogspanningslijn werd de vogel fataal. Borssele i en lepelaar die in april 2009 in de dierentuin van Praag werd gebo- ren, was jarenlang 1 spoorloos verdwenen. Totdat Erik Speksnijder hem een paar weken geleden zwaarge wond aantrof in een natuurge bied bij Borssele. Na enig speur werk bleek de imposante vogel een bijzonder leven achter de rug te hebben gehad. Het was tijdens de tweeweke lijkse telling van broedvogels toen het oog van Erik Speksnijder viel op een grote witte vogel in een watergang nabij de Westeindse Weel. Aan de toestand waarin de vogel verkeerde, kon de ecoloog van Het Zeeuwse Landschap di rect zien dat het foute boel was. ,,Eerst dacht ik nog dat hij vastzat in een klem voor muskusratten. Die zitten veel in dit gebied." Verlost Nadere inspectie leerde dat zijn poot gebroken was. ,,Het zag er heel ernstig uit. Het bot stak eruit en de vogel verloor veel bloed. Omdat zo'n dier na zo'n breuk nooit meer normaal kan vliegen, heb ik hem ter plekke uit zijn lij den verlost", vertelt Speksnijder. Iets anders dat de ecoloog meteen opviel was de bijzondere ring rond één van de poten. ,,Daar stond Praha Zoo Bohemia op." Het vermoeden dat het dier af- komstig was uit de dierentuin van de Tsjechische hoofdstad bleek te kloppen. Hij was onder deel van een fokprogramma en had een Duitse en een Franse ou der. In 2011 is de lepelaar verkocht aan een handelaar in Nederland." Dat bedrijf is vogelvoerspecialist Wisbroek in het Limburgse Stamproy. Wisbroek heeft naar eigen zeggen één van de modern ste, toonaangevende kweekcentra ter wereld voor zeldzame vogels opgezet. Dankzij speurwerk van diverse vogelaars, ontdekte Speksnijder dat de Tsjechische lepelaar daar ongeveer vijf jaar geleden is ont snapt uit één van de verblijven. „Vervolgens heeft hij aansluiting gevonden bij een kolonie die in het Sloegebied leeft." Deze groep vogels verblijft telkens ruim een half jaar in Nederland. Vanaf sep tember trekt de kolonie via Franse en Spaanse moerassen naar een overwintergebied ten zuiden van de Sahara. Zwaar Mark Hoekstein van de Werk groep Lepelaars is er zeker van dat hij het bijzondere exemplaar een paar keer eerder heeft gespot. ,,De specifieke ring viel ons op, maar we kregen nooit de kans om die af te kunnen lezen." De kolonie in het Sloegebied heeft het volgens Het zag er heel ernstig uit. Ik heb hem ter plekke uit zijn lijden verlost hem zwaar te verduren. ,,Ze zaten jaren met zo'n tachtig nestjes op een terrein tussen de kerncen trale en de Covra. Maar daar ligt nu een zonnepark." Een deel is neergestreken op een terrein bij de vuilstort. ,,Daar zitten zo'n vijftig nestjes. Maar dat is een dagkoers. Ze hebben daar veel last van de vossen die bijna alle eieren opeten." Het vrije leven van de Praagse lepelaar is waarschijnlijk geëin digd, nadat hij tegen een draad van de hoogspanningslijn is ge botst. Heel oud is de pechvogel niet geworden. Volgens Hoek- stein kunnen lepelaars 25 jaar worden. Ondanks het roemloze einde, kunnen Zeeuwen misschien tot nog lange tijd van dit bijzondere exemplaar genieten. Erik Spek snijder: ,,Hij ligt nu in de vriezer bij Terra Maris, waar ik ook werk. Misschien dat hij opgezet wordt in het museum." Dat is volgens hem een quote van één van de ondernemers die Zo Goes onlangs sprak naar aanleiding van ergernissen over het verkeer in de binnenstad. De Grote Markt is één van de knelpunten. Marktda gen uitgezonderd mag het verkeer daar de hele dag op. „Ondernemers vinden het heel apart dat Goes dat toestaat, terwijl in andere steden de Markt het grootste deel van de dag is afgesloten'', zegt Goovers. ,,Vol- gens één van hen weten de mensen die de routes voor de vrachtauto's en bestelbussen inplannen ook dat het in Goes niet zo nauw komt. Het gevolg is dat hier de hele dag wordt geladen en gelost.'' Sluipverkeer De route via de Korte Kerkstraat, de Grote Markt en de Opril is ook nog eens een geliefde sluiproute. Een andere veelgehoorde klacht is dat automobilisten op de Grote Markt soms 'een showtje' weggeven. Dat wordt beaamd door een horecaon- dernemer die met z'n zaak aan dat plein zit, maar liever niet met naam in de krant wil. ,,Op hoge snelheid draaien ze dan van die achtjes op Op hoge snelheid draaien ze dan van die achtjes op het plein het plein, het is gewoon te zot voor woorden en bovendien levensge vaarlijk.'' Het vaak hardrijdende sluipverkeer is hem ook een doorn in het oog. De ondernemer zegt be zig te zijn met een petitie om ver anderingen af te dwingen. Volgens Goovers kan het een idee zijn om de Grote Markt net als de winkelstraten na 11 uur 's ochtends af te sluiten. Laden en lossen moet dan vóór dat tijdstip. Hij snapt dat de hulpdiensten er langs moeten kunnen ,,Maar je hoeft niet per se paaltjes neer te zetten. Je kunt ook denken aan kentekenregistratie.'' Winkelstraten De Grote Markt is niet de enige er gernis. Ook op en rond de Kreukel- markt zorgt het verkeer regelmatig voor overlast en gevaarlijke situa ties. Dat in de winkelstraten na 11 uur soms nog bestelbussen rijden, kan ook op weinig sympathie reke nen. Een ondernemer liet weten zich groen en geel te ergeren aan geldwagens die de hele dag door de straten rijden. Enquête Zo Goes heeft op haar Facebookpa- gina een enquête geplaatst waar meer dan 900 mensen op hebben gereageerd. Een ruime meerder heid (81 procent) kiest voor een meer autovrije binnenstad. Van 19 procent mag alles blijven zoals het is. Zo Goes is niet direct van plan zelf actie te ondernemen richting de gemeente. ,,Maar ik zag al dat ons bericht is gezien door mensen van de gemeente, dus wellicht wordt het opgepikt'', zegt Goovers. vrijdag 26 juni 2020 GO Avontuur lepelaar ten einde Joeri Wisse De Tjechische lepelaar (met ring). Mark Hoekstein van de Werkgroep Lepelaars: ,,De specifieke ring viel ons op, maar we kregen nooit de kans om die af te kunnen lezen." foto mark hoekstein - Erik Speksnijder, ecoloog Moet het verkeer in Goes de hele dag op de Grote Markt kun nen? Die vraag werpt het onder nemersplatform Zo Goes op. ,,Een mooie foto maken van het oude stadhuis zit er bijna nooit meer in, omdat er altijd wel een vrachtauto of bus voor staat'', zegt Roland Goovers. Rob Paardekam Goes -Horecaondernemer in Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 33