AUTO
Op pad met buscamper Adria Twin
m
1
22
VRAAG ANTWOORD
De buscamper, niet groter dan een
bestelbus, werd jarenlang als minder
volwaardige kampeerauto bestempeld.
Maar de nieuwe generatie is dankzij
slimme indelingen verrassend ruim en de
compacte buitenmaten zijn juist heel
handig in het verkeer.
Mag ik met een
kapotte koplamp
blijven rijden?
Hoe hard mag
een vrachtauto
nu rijden?
Waar is benzine
zonder ethanol
te verkrijgen?
NIEK SCHENK
n de snel stijgende verkopen van
kampeerauto's was de afgelopen ja
ren duidelijk te zien dat de bus
camper ver achterbleef. Een semi-
of halfintegraal camper is tegen
woordig het populairst. Bij zo'n cam
per is het achterste deel van de oor
spronkelijke bestelbus vervangen
door een bredere, hogere en langere
opbouw die als riante woonruimte is
ingericht.
In tegenstelling tot de buscamper:
die blijft bij de basis. Hij gebruikt nog
steeds 'het jasje' van een gewone be
stelbus en dat maakt zijn woon
ruimte in principe krapper. In prin
cipe, want juist de afgelopen jaren
hebben camperbouwers laten zien
dat ze met innovaties en slimme op
lossingen toch verrassend veel leef
ruimte op een beperkt aantal vier
kante meters kunnen creëren. Bo
vendien heeft het behoud van de
breedte van de oorspronkelijke be
stelbus een belangrijk voordeel: de
smallere auto laat zich makkelijker
door het verkeer bewegen en is ook
makkelijk te parkeren.
Neem de Twin Supreme 640 SGX
van Adria, een buscamper op basis
van de Fiat Ducato die overduidelijk
laat zien hoe dit type kampeerauto
onlangs is geëvolueerd. Bij een eerste
kennismaking valt meteen op dat
deze camper niet alleen qua ontwerp,
maar ook qua aankleding helemaal
bij de tijd is. Weg zijn de donkere
houten kastjes en de oubollige bekle-
dingsstoffen die campers jarenlang
kenmerkten. Deze Adria oogt fris en
bij de tijd met zijn strakke, witte in
terieur en lichtgrijze bekleding. De
buscamper is cooler dan ooit.
De bestuurder en bijrijder zitten
prinsheerlijk voorin, lekker hoog op
'pilotenstoelen' met armleuningen.
Deze stoelen zijn volledig om te
draaien, zodat er een vierpersoons
zithoek ontstaat in combinatie met
de tweezitsbank achter de eettafel.
De tafel blijkt in deze Adria eenvou
dig in hoogte verstelbaar en het blad
kun je uitschuiven. Op de bank zit je,
zoals vrijwel altijd in een camper,
nogal rechtop. Comfortabel is anders,
maar de veiligheid vereist nu een
maal een stevige zitpositie: in combi
natie met gordels en hoofdsteunen
moet ook een camper zijn inzitten
den bij een ongeval goed bescher
men.
Schuifdeur
Kenmerkend voor een buscamper is
de ruime toegang tot de woonruimte.
Dat is het gevolg van de grote schuif
deur van de bestelauto, waar in prin
cipe niets aan wordt veranderd. Wel
heeft hij - heel handig - een ver
schuifbare hor. Bij de populaire
semi-integraal campers is de toe
gangsdeur veel smaller. In de winter
is dat beter om de kou buiten te hou
den, maar in de zomer is een grote
deuropening juist ideaal om de
woonruimte te ventileren.
Meteen naast de grote schuifdeur
vind je in een buscamper meestal het
keukenblok. Ook in deze Adria, waar
de keuken bestaat uit een kookplaat
met twee gaspitten, genoeg lades,
een spoelbak en een flinke koelkast.
AI WG, j** -- SS
vrijdag 26 juni 2020
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Ik verbaas mij erover dat je
niet bij elke auto zelf een
lamp kunt vervangen. Dat
komt de verkeersveiligheid
niet ten goede. Mag ik bij
voorbeeld met één kapotte
koplamp nog rijden, of moet
ik dan de wegenwacht bel
len? En wat als die je niet
kan helpen, omdat het
avond of nacht is?
—Ramon van den Ende
In het donker autorijden met
één koplamp is verboden en
dat vind ik terecht, want het
is levensgevaarlijk. Maar in de
praktijk krijg je niet altijd een
bekeuring en daar zijn soms
fi V
goede redenen voor. Sinds
2009 zijn autofabrikanten
verplicht om het vervangen
van een koplamp makkelijker
te maken. Maar voor menig
automobilist blijft het lastig.
De komst van led-koplampen
is in elk geval een belangrijke
vooruitgang: die gaan veel
langer mee. En wat de we
genwacht betreft: die kan je
'savonds of 'snachts wel de
gelijk hiermee helpen.
Ik heb al 51 jaar rijbewijs B
E. Toen ik het haalde was de
maximale snelheid van
vrachtwagens 80 km/u.
Geldt die maximumsnelheid
nog steeds of is die intussen
aangepast?
—P. Lips
In Nederland is de limiet 80
km/u, maar bijvoorbeeld in
België of Spanje is het 90
km/u. Geen enkele vracht
auto in de Europese Unie kan
tegenwoordig sneller dan 90
km/u door de komst van de
wettelijk verplichte snelheids
begrenzer die op die limiet is
ingesteld.
Gebleken is dat ethanol in
benzine schadelijk is, zelfs
voor de modernste auto's.
Aangezien E5 tot 5 procent
ethanol kan bevatten, is ook
die brandstof geen garantie
voor een probleemloze rit. Ik
kan daardoor geen Total
meer tanken. Shell en BP
garanderen dat hun E5 nog
ethanol-vrij is. Zijn er meer
merken?
—Mohammed van de Kraats
Veel lezers zijn op zoek naar
benzine die geen ethanol
bevat, merk ik aan de reac
ties. De dure 'premium'
brandstoffen van sommige
maatschappijen bevatten
geen ethanol, bijvoorbeeld BP
Ultimate, Shell V Power en
Esso Synergy Supreme+.
Maar heel verwarrend is dat
die bij de pomp toch het label
E5 hebben. Het doet vermoe
den dat ze wel degelijk tot 5
procent ethanol bevatten,
maar dat is niet zo. Europese
regelgeving bepaalt namelijk
dat zo'n label verplicht is bij
maximaal 5 procent ethanol.
Dus zelfs als het percentage
nul is.
Compact
is wel zo
handig
Fietsen kunnen
eventueel achter
op een rek.
Met het bed
helemaal omhoog
heb je een grote
binnenruimte.
Twee gaspit
ten zijn genoeg.
Door z'n com
pacte maat rijdt
én parkeert hij
gemakkelijk.