AUTO Op pad met buscamper Adria Twin m 1 22 VRAAG ANTWOORD De buscamper, niet groter dan een bestelbus, werd jarenlang als minder volwaardige kampeerauto bestempeld. Maar de nieuwe generatie is dankzij slimme indelingen verrassend ruim en de compacte buitenmaten zijn juist heel handig in het verkeer. Mag ik met een kapotte koplamp blijven rijden? Hoe hard mag een vrachtauto nu rijden? Waar is benzine zonder ethanol te verkrijgen? NIEK SCHENK n de snel stijgende verkopen van kampeerauto's was de afgelopen ja ren duidelijk te zien dat de bus camper ver achterbleef. Een semi- of halfintegraal camper is tegen woordig het populairst. Bij zo'n cam per is het achterste deel van de oor spronkelijke bestelbus vervangen door een bredere, hogere en langere opbouw die als riante woonruimte is ingericht. In tegenstelling tot de buscamper: die blijft bij de basis. Hij gebruikt nog steeds 'het jasje' van een gewone be stelbus en dat maakt zijn woon ruimte in principe krapper. In prin cipe, want juist de afgelopen jaren hebben camperbouwers laten zien dat ze met innovaties en slimme op lossingen toch verrassend veel leef ruimte op een beperkt aantal vier kante meters kunnen creëren. Bo vendien heeft het behoud van de breedte van de oorspronkelijke be stelbus een belangrijk voordeel: de smallere auto laat zich makkelijker door het verkeer bewegen en is ook makkelijk te parkeren. Neem de Twin Supreme 640 SGX van Adria, een buscamper op basis van de Fiat Ducato die overduidelijk laat zien hoe dit type kampeerauto onlangs is geëvolueerd. Bij een eerste kennismaking valt meteen op dat deze camper niet alleen qua ontwerp, maar ook qua aankleding helemaal bij de tijd is. Weg zijn de donkere houten kastjes en de oubollige bekle- dingsstoffen die campers jarenlang kenmerkten. Deze Adria oogt fris en bij de tijd met zijn strakke, witte in terieur en lichtgrijze bekleding. De buscamper is cooler dan ooit. De bestuurder en bijrijder zitten prinsheerlijk voorin, lekker hoog op 'pilotenstoelen' met armleuningen. Deze stoelen zijn volledig om te draaien, zodat er een vierpersoons zithoek ontstaat in combinatie met de tweezitsbank achter de eettafel. De tafel blijkt in deze Adria eenvou dig in hoogte verstelbaar en het blad kun je uitschuiven. Op de bank zit je, zoals vrijwel altijd in een camper, nogal rechtop. Comfortabel is anders, maar de veiligheid vereist nu een maal een stevige zitpositie: in combi natie met gordels en hoofdsteunen moet ook een camper zijn inzitten den bij een ongeval goed bescher men. Schuifdeur Kenmerkend voor een buscamper is de ruime toegang tot de woonruimte. Dat is het gevolg van de grote schuif deur van de bestelauto, waar in prin cipe niets aan wordt veranderd. Wel heeft hij - heel handig - een ver schuifbare hor. Bij de populaire semi-integraal campers is de toe gangsdeur veel smaller. In de winter is dat beter om de kou buiten te hou den, maar in de zomer is een grote deuropening juist ideaal om de woonruimte te ventileren. Meteen naast de grote schuifdeur vind je in een buscamper meestal het keukenblok. Ook in deze Adria, waar de keuken bestaat uit een kookplaat met twee gaspitten, genoeg lades, een spoelbak en een flinke koelkast. AI WG, j** -- SS vrijdag 26 juni 2020 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Ik verbaas mij erover dat je niet bij elke auto zelf een lamp kunt vervangen. Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Mag ik bij voorbeeld met één kapotte koplamp nog rijden, of moet ik dan de wegenwacht bel len? En wat als die je niet kan helpen, omdat het avond of nacht is? —Ramon van den Ende In het donker autorijden met één koplamp is verboden en dat vind ik terecht, want het is levensgevaarlijk. Maar in de praktijk krijg je niet altijd een bekeuring en daar zijn soms fi V goede redenen voor. Sinds 2009 zijn autofabrikanten verplicht om het vervangen van een koplamp makkelijker te maken. Maar voor menig automobilist blijft het lastig. De komst van led-koplampen is in elk geval een belangrijke vooruitgang: die gaan veel langer mee. En wat de we genwacht betreft: die kan je 'savonds of 'snachts wel de gelijk hiermee helpen. Ik heb al 51 jaar rijbewijs B E. Toen ik het haalde was de maximale snelheid van vrachtwagens 80 km/u. Geldt die maximumsnelheid nog steeds of is die intussen aangepast? —P. Lips In Nederland is de limiet 80 km/u, maar bijvoorbeeld in België of Spanje is het 90 km/u. Geen enkele vracht auto in de Europese Unie kan tegenwoordig sneller dan 90 km/u door de komst van de wettelijk verplichte snelheids begrenzer die op die limiet is ingesteld. Gebleken is dat ethanol in benzine schadelijk is, zelfs voor de modernste auto's. Aangezien E5 tot 5 procent ethanol kan bevatten, is ook die brandstof geen garantie voor een probleemloze rit. Ik kan daardoor geen Total meer tanken. Shell en BP garanderen dat hun E5 nog ethanol-vrij is. Zijn er meer merken? —Mohammed van de Kraats Veel lezers zijn op zoek naar benzine die geen ethanol bevat, merk ik aan de reac ties. De dure 'premium' brandstoffen van sommige maatschappijen bevatten geen ethanol, bijvoorbeeld BP Ultimate, Shell V Power en Esso Synergy Supreme+. Maar heel verwarrend is dat die bij de pomp toch het label E5 hebben. Het doet vermoe den dat ze wel degelijk tot 5 procent ethanol bevatten, maar dat is niet zo. Europese regelgeving bepaalt namelijk dat zo'n label verplicht is bij maximaal 5 procent ethanol. Dus zelfs als het percentage nul is. Compact is wel zo handig Fietsen kunnen eventueel achter op een rek. Met het bed helemaal omhoog heb je een grote binnenruimte. Twee gaspit ten zijn genoeg. Door z'n com pacte maat rijdt én parkeert hij gemakkelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 22