Syriëgangers wachten niet op uitspraak en zijn uit kamp ontsnapt NIEUWS 15 'Bij storm is kans op nieuwe ramp groot' Daarom wil de OVV dat gebruik van de zuidelijke vaarroute wordt beperkt tijdens noordwesterstorm. Daarover moet de minister van In frastructuur en Waterstaat afspra ken maken met Denemarken en Duitsland. Ook de noordelijke route is onveilig bij noordwester storm. De OVV heeft onderzoek gedaan naar de oorzaken van de ramp met het reuzencontainerschip MSC Zoe, dat in de nacht van 1 op 2 ja nuari 2019 met achtduizend contai ners onderweg was van Portugal naar de Bremerhaven in Duitsland. Ten noorden van de Waddeneilan den kwam het schip in zwaar weer. Het schip verloor 342 containers. Daardoor kwam 3 miljoen kilo aan lading in zee terecht. Volgens de Onderzoeksraad is de kans groot dat een dergelijke ramp opnieuw plaatsvindt. Jeroen Dijs- selbloem, voorzitter van de OVV, noemt de vaarroutes bij noordwes terstorm zeer risicovol. ,,Het verlies van containers zorgt voor vervui ling van het Waddengebied en moet worden voorkomen. Het Waddengebied is een erkend na tuurgebied. Om dit Werelderfgoed te beschermen moet het voorzorgs principe leidend zijn." De losgeslagen containers van de MSC Zoe veroorzaakten grote ver vuiling. Stranden van de Wadden eilanden, Friesland en Groningen stroomden vol met tv's, stoelen, manden, speelgoed, kleding en ver- pakkingsmateriaal. Ook belandden veel plastic korrels in zee die nau welijks te verwijderen zijn. Volgens de OVV kon de ramp ge beuren doordat noordwestenwind op beide vaarroutes op de Noordzee boven de Waddeneilanden funest is voor grote containerschepen. Ze krijgen te maken met hoge dwars scheepse golven, waardoor de sche pen extreme slingerbewegingen maken. Daarnaast slaan hoge gol ven tegen de zijkanten van het Zuidelijke route is zo ondiep, dat schepen bij storm de bodem kunnen raken schip, waardoor sjorsystemen voor de containers kunnen bezwijken. De zuidelijke vaarroute is daarnaast zo ondiep, dat schepen bij storm de bodem kunnen raken. Bij noordwesterstorm moet daarom het gebruik van de zuide lijke vaarroute worden beperkt, stelt de Onderzoeksraad. Ook de noordelijke route blijft riskant. Niet alleen internationale afspra ken zijn van belang, er is ook een rol weggelegd voor de kustwacht. Die zou schepen bij storm kunnen be geleiden om veiliger vaarroutes te vinden, vindt de OVV. Daarnaast doet de Onderzoeksraad een aanbeveling aan de container scheepvaart. Containerschepen worden steeds groter. Dat brengt ri sico's met zich mee waar wind, hoge golven en ondiep water voor grote slingerbewegingen zorgen. Internationaal moeten nieuwe af spraken worden gemaakt voor de sjorsystemen van containers, zodat die bestand zijn tegen de omstan digheden waarin de MSC Zoe ver keerde. Minister Cora van Nieuwenhui- zen spreekt van een 'waardevol rap port'. Ze gaat haar best doen de Waddenzee beter te beschermen, maar kan nog niet beloven dat bij storm de zuidelijke vaarroute wordt afgesloten voor container schepen. Het gaat namelijk om een internationale scheepvaartroute. Om de doorvaart te beperken moet ze met Duitsland en Denemarken een verzoek indienen bij de inter nationale maritieme organisatie. Die procedure wordt in gang gezet, maar kan jaren duren. De Waddenvereniging en Green peace reageren instemmend op de aanbevelingen. De Waddenvereni ging pleit er zelfs voor om bij zulk noodweer ook geen vrachtschepen toe te laten op de alternatieve, meer noordelijk gelegen route via de Noordzee. Waar een groot deel van de wereld de afgelopen maanden in corona- lockdown zat, stonden de ont wikkelingen in het Syrische strijdgebied niet stil. Een groep van zo'n vijftien Nederlandse vrouwen ontsnapte met hun kin deren uit het detentiekamp Al Hol en vluchtte naar het laatste stukje Syrië dat nog onder controle staat van (jihadistische) oppositiegroe pen: de regio Idlib, zo bevestigen bronnen aan deze krant. De vrou wen en kinderen verblijven er nu samen in een huis, in de nabijheid van de Turkse grens. Onder meer vanwege de ont snappingen van verschillende groepen Europese Syriëgangers hebben de Koerdische bewakers van de kampen de afgelopen we ken alle vrouwen opnieuw gere gistreerd. Volgens achtergebleven Nederlandse vrouwen gebruikten de bewakers tasers om de orde te handhaven. Er zijn de afgelopen zeven jaar zo'n driehonderd Nederlanders naar het strijdgebied in Syrië en Irak gereisd. De meesten sloten zich aan bij jihadistische, terroris tische groeperingen als IS en Jab- hat al-Nusra. Sommige vrouwen vluchtten zelf uit het kalifaat, an deren bleven tot de val van IS bij de groep en werden gevangenge nomen in Al Hol of Al Roj. Kort geding Een groep van 23 vrouwen in de kampen spande eind vorig jaar een kort geding aan tegen de Ne derlandse staat: zij willen terug naar Nederland en vinden dat de staat daar een rol in moet spelen. In eerste instantie oordeelde de rechtbank dat Nederland wel een verplichting had zich in te span nen de 56 kinderen van de vrou wen terug te halen en daarmee eventueel ook de moeders zelf. In november zette het gerechts hof in hoger beroep een streep door die uitspraak. Volgens het hof is het niet aan de rechter om een beslissing te nemen, maar aan de politiek. Die politiek staat op het stand punt dat de vrouwen zich zelf moeten melden bij een Neder lands consulaat in Turkije of Irak. Pas dan kan Nederland hen hel pen terug te keren. Direct na te rugkeer worden ze dan opgeslo ten en berecht, omdat ze zich heb ben aangesloten bij een terroristi sche groepering. De advocaten van de vrouwen gingen in cassatie tegen de uit spraak, vandaag oordeelt de Hoge Raad daarin. De raad kan de uit spraak van het gerechtshof over eind laten of terugverwijzen naar een ander gerechtshof. Kinderen Tot in maart zaten er, volgens in lichtingendienst AIVD, zo'n 35 Nederlandse vrouwen (vaak met hun kinderen) vast in de kampen. Inmiddels is een deel van die vrouwen ontsnapt. Daar zitten ook vrouwen tussen die meedoen aan het kort geding, stelt André Seebregts, een van hun ad vocaten. Verder wil hij niets over die zaak kwijt. Sommige vrouwen kondigden na de uitspraak in november al aan andere oplossingen te gaan zoeken om naar Nederland te ko men. Ook waren sommigen bang dat hun kinderen, naarmate ze ouder worden, van hen geschei den zouden worden door de Koer dische bewakers. De vrouwen hebben waarschijnlijk smokke laars gebruikt om uit het kamp te komen. De kosten daarvan liggen, volgens onderzoekers die toegang hadden tot besloten Telegram- groepen van Europese vrouwen in Al Hol, tussen de 4500 en 7500 dollar per persoon. Hoe de vrouwen aan dat geld zijn gekomen is nog onduidelijk. Wel moesten de afgelopen maan den al meerdere familieleden van Syriëgangers voor de rechter ko men omdat ze de afgelopen jaren geld hebben overgemaakt naar hun broers of dochters in het strijdgebied. Ook in jihadistische kringen in Amsterdam zou de af gelopen jaren geld zijn ingeza meld. Mogelijk willen de vrouwen nu via Idlib de Turkse grens overste ken en daar een Nederlands con sulaat bereiken. Anderen zouden in de regio willen blijven. vrijdag 26 juni 2020 GO Op Schiermonnikoog spoelden spullen aan uit de containers van MSC Zoe. foto getty images OVV waarschuwt: Vaarroutes boven Wadden onveilig Bij noordwesterstorm zijn vaar routes ten noorden van de Wad deneilanden 'zeer risicovol' voor grote containerschepen. Dat concludeert de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) in een rap port naar de containerramp met mammoetschip MSC Zoe. Koen Voskuil Den Haag Vanmorgen doet de Hoge Raad uitspraak in de procedure waarin 23 Nederlandse Syrië- gangers eisen dat de Neder landse staat helpt bij hun te rugkeer. Een deel van de vrou wen heeft de uitspraak niet af gewacht en is uit een Syrisch detentiekamp ontsnapt. Cyril Rosman Den Haag Vrouw en kind in detentiekamp Al Hol in Syrië. foto afp Bremerhaven Route MSC Zoe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15