Terreur neemt af, meer dreiging extreemlinks en -rechts EUWS 11 Actiegroepen tegen geluidsoverlast bundelen landelijk hun krachten Dat perfecte bochtje, dat gevoel van de pk's tussen je benen die schud den en trillen als je de gashendel vol opendraait om met een machtig brullende uitlaat te versnellen. De wind in je gezicht; de vrijheid in de natuur; je próéft de vrijkomende adrenaline bijna. En in een groep kort achter elkaar voorbij scheuren voelt nóg lekkerder. Wie vlak bij die 'perfecte bocht' woont, beleeft het anders. Overal klagen mensen over de herrie van motorfietsen. Hugo Pinksterboer van MAG, de Motorrijdersactie groep, bestrijdt dat veel lawaai de kick van het motorrijden is. ,,Het gaat om de stuurmanskunst. Een motor is een evenwichtsvoertuig waarmee je de ideale lijn zoekt. Met een auto rijd je van a naar b, op de motor is elke bocht een avontuur.'' Slechts een klein deel van de mo torrijders schept er genoegen in om zo hard mogelijk met hoog toeren tal en bijhorende herrie over de dij ken en andere bochtige wegen te scheuren, zeggen de motorrijders. Rotte appels Die rotte appels moeten worden aangepakt, vindt de MAG, want ze verzieken het voor de beschaafde motorrijder. ,,Als er ééntje langs komt scheuren, dan erger je je ook aan de vijf motoren die even later passeren zonder geluidsoverlast. Wij zeggen ook dat motorrijders die kicken op snelheid naar het cir cuit moeten'', zegt Pinksterboer. ,,Dan zijn het wel heel véél rotte appels'', reageert Tony Hardenberg van de Actiegroep Geluidoverlast Motorfietsen in de Krimpener- waard. Hij is druk met de oprich tingsvergadering van de Neder landse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen. Over twee we ken komen negen actiegroepen uit heel Nederland samen om die lan delijke koepel vorm te geven. Offi cieel zal de Nefom ook tegen de herrie van auto's, waterscooters en brommers strijden, maar de motor fiets is de core business. ,,We richten ons op afsluiten van wegen. Dat is het enige middel om echt iets te doen aan het geluid. Iedere week komen er actiegroepen bij. Ze voe len zich gesterkt door de uitspraak van de Raad van State over Lopik. Echt weren van motorrijders kan dus wel.'' Het gemeentebestuur in Lopik was na jaren overleg en plaatsen van borden de overlast zó zat dat werd besloten dat de bochtige Lek dijk rigoureus dichtging voor mo torfietsen. Van maart tot november zijn motoren verboden van vrijdag middag 18.00 uur tot maandagoch tend 7.00 uur. Motorclubs hebben het tot de Raad van State aange vochten, maar een paar maanden geleden definitief verloren. Niet dat het heel veel uithaalde, want begin juni turfde de actiegroep Motor- overlast Lekdijk Lopik driehonderd overtreders in één weekend. Meer gemeenten zijn de motoren beu. Afgelopen weken werd de noodverordening voor het corona virus uit de kast gehaald om de dij ken en mooie routes af te sluiten voor motorfietsen. Te druk, vonden de burgemeesters, en daardoor zou- Motorrijders die kicken op het geluid, moeten naar het circuit den fietsers en voetgangers niet de 1,5 meter kunnen naleven. Onei genlijk gebruik van de noodveror dening, briest de MAG. Het laat maar weer eens zien dat de motor rijder het pispaaltje van het verkeer wordt. Zelfs de Duitsers lijken door de Utrechtse gemeente geïnspireerd, want daar wordt serieus nagedacht over een totaalverbod voor motor fietsen in het weekeinde. Boven dien mag een motorfiets volgens de plannen niet meer dan 80 decibel geluid produceren; exit de mach tige brul van de Easy Rider. ,,Dat wordt nog wel een dingetje, want het zijn allemaal EU-goedgekeurde motorfietsen die opeens niet meer zouden mogen'', zegt Pinksterboer. Sportuitlaat De herrie ontstaat meestal pas na de installatie van een 'sportuitlaat', daarmee wordt de brave motorfiets alsnog een geluidsmonster. Er is geen verbod op deze sportuitlaten. ,,Als ze op elektrische motorfiet sen zouden rijden, klaagt er nie mand. Wij gaan met de landelijke federatie lobbyen om de geluids normen omlaag te krijgen. Als er een andere uitlaat onder de moto ren verplicht wordt, kan dat prima. Dat doen motorrijders niet, want ze wülen lawaai maken'', stelt Har- denberg. ,,Ik heb ook motor gere den vroeger, ik weet best hoe het voelt. Je rijdt geen motor om over de snelweg te gaan, maar omdat het een lekker gevoel geeft dat jij die machine controleert. Het heeft wel iets als je aan het knallen bent, maar de overlast is nu té erg. Mensen gaan naar binnen omdat het in de tuin niet te doen is.'' Het speelt overal. Ook Oostenrijk heeft een aantal toeristische routes afgesloten voor motorfietsen die meer geluid produceren dan 95 de cibel. Motorfietsen met sportuitla ten lopen risico op een boete van 220 euro en de orders om zurück te rijden. De boodschap van Europol, de po litiedienst van de Europese Unie, is op het eerste gezicht positief. In 2019 zijn er 119 terroristische aan slagen geweest die zijn gelukt, mis lukt of verijdeld. Dat is minder dan in 2018 (129) en 2017 (205). Er vielen vorig jaar 10 doden en 27 gewonden, allemaal bij acties van jihadisten. Dat waren er 7 in totaal, terwijl er 14 door de politie werden verijdeld. Ook dat is een trend die zich door zet. Bij de aanslagen die werden voorkomen, waren bijna altijd meerdere verdachten betrokken. Eenlingen zijn moeilijker te bestrij den. Europol schrijft de daling onder meer toe aan de 'effectiviteit van het politie- en veiligheidsapparaat en internationale samenwerking'. Wel tekent ze aan dat er nog steeds honderden Europeanen zijn die bij IS in Irak en Syrië verblijven. Ook blijft al-Qaeda van plan om wes terse doelen te bestoken, stelt ze. Tegelijkertijd constateert de or ganisatie in haar deze week ver schenen rapport dat het geweld door extreemrechtse en -linkse groeperingen juist toeneemt, res- pectievelijk van 1 naar 6 aanslagen en van 19 naar 26. Dat is nog lang niet op het niveau van de jihadis- ten, maar in het voorwoord neemt directeur Catharine De Bolle wat dat betreft wel een voorschot op de toekomst: ,,Veel extreemrechtse groeperingen in de EU hebben nog geen geweld gebruikt, maar dragen wel bij aan een klimaat van angst en vijandigheid tegen minderheids groepen. Dit kan de drempel tot ge weld verlagen voor geradicaliseerde individuen. Ook in extreemlinkse en anarchistische kringen lijkt de bereidheid tot het gebruik van ge weld te groeien." Het extreemlinkse geweld treft uitsluitend het zuiden van Europa. Met name Italië (22 aanslagen), Griekenland (2) en Spanje (2) moe ten het ontgelden. Doelwitten wa ren vooral bedrijven, essentiële in frastructuur en overheidsinstellin gen. In de meeste gevallen bleven de daders onbekend. Het aantal ex treemlinkse arrestanten is dan weer verdrievoudigd naar 111, waar van het overgrote deel (98) in Italië. Wat verder opvalt is het grote aan tal aanslagen door 'etno-nationalis- tische en separatistische bewegin gen', zoals Europol ze noemt: af scheidingsbewegingen. Dat zijn er 57, dus bijna de helft van het totaal van 119. Deze vonden op één na plaats in Noord-Ierland, waar het geweld door radicale republikeinen toe neemt. Deze extremisten willen dat Noord-Ierland zich weer aan sluit bij de Ierse Republiek. De Belgische minister van Justi tie Koen Geens baarde opzien door te verklaren dat een twintigtal ex treemrechtse landgenoten de afge lopen jaren paramilitaire trainings kampen heeft bezocht. Het zou gaan om kampen in Oost-Europa en Rusland. vrijdag 26 juni 2020 GO Motorrijder wordt paria van de weg: verzet groeit Motorrijders verworden lang zaam tot de paria's van het ver keer. Actiegroepen tegen de herrie schieten overal uit te grond. Nederlandse dijken gaan op slot. Oostenrijk sluit wegen. En Duitsland komt met nieuwe wetten. Ton Voermans Lopik - Hugo Pinksterboer, MAG Het aantal terroristische aansla gen in de Europese Unie blijft dalen. Wel is er meer extreem links en -rechts geweld. En Bel gië schrikt van landgenoten die op paramilitair trainingskamp in Rusland zijn geweest. Mark van Assen Brussel 1 Bij 7 acties van jihadisten vielen vorig jaar 10 doden en 27 gewonden in Europa. De politie wist 14 aanslagen te voorkomen. A Steeds vaker komen omwonenden, vooral aan bochtige dijken, in verweer tegen het lawaai van motorrijders. FOTO JEROEN APPELS Neem geen Risico! Max 30 kmh

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 11