Terreur neemt af, meer dreiging extreemlinks en -rechts
EUWS 11
Actiegroepen tegen geluidsoverlast bundelen landelijk hun krachten
Dat perfecte bochtje, dat gevoel van
de pk's tussen je benen die schud
den en trillen als je de gashendel
vol opendraait om met een machtig
brullende uitlaat te versnellen. De
wind in je gezicht; de vrijheid in de
natuur; je próéft de vrijkomende
adrenaline bijna. En in een groep
kort achter elkaar voorbij scheuren
voelt nóg lekkerder.
Wie vlak bij die 'perfecte bocht'
woont, beleeft het anders. Overal
klagen mensen over de herrie van
motorfietsen. Hugo Pinksterboer
van MAG, de Motorrijdersactie
groep, bestrijdt dat veel lawaai de
kick van het motorrijden is. ,,Het
gaat om de stuurmanskunst. Een
motor is een evenwichtsvoertuig
waarmee je de ideale lijn zoekt. Met
een auto rijd je van a naar b, op de
motor is elke bocht een avontuur.''
Slechts een klein deel van de mo
torrijders schept er genoegen in om
zo hard mogelijk met hoog toeren
tal en bijhorende herrie over de dij
ken en andere bochtige wegen te
scheuren, zeggen de motorrijders.
Rotte appels
Die rotte appels moeten worden
aangepakt, vindt de MAG, want ze
verzieken het voor de beschaafde
motorrijder. ,,Als er ééntje langs
komt scheuren, dan erger je je ook
aan de vijf motoren die even later
passeren zonder geluidsoverlast.
Wij zeggen ook dat motorrijders
die kicken op snelheid naar het cir
cuit moeten'', zegt Pinksterboer.
,,Dan zijn het wel heel véél rotte
appels'', reageert Tony Hardenberg
van de Actiegroep Geluidoverlast
Motorfietsen in de Krimpener-
waard. Hij is druk met de oprich
tingsvergadering van de Neder
landse Federatie Omgevingslawaai
Motorvoertuigen. Over twee we
ken komen negen actiegroepen uit
heel Nederland samen om die lan
delijke koepel vorm te geven. Offi
cieel zal de Nefom ook tegen de
herrie van auto's, waterscooters en
brommers strijden, maar de motor
fiets is de core business. ,,We richten
ons op afsluiten van wegen. Dat is
het enige middel om echt iets te
doen aan het geluid. Iedere week
komen er actiegroepen bij. Ze voe
len zich gesterkt door de uitspraak
van de Raad van State over Lopik.
Echt weren van motorrijders kan
dus wel.''
Het gemeentebestuur in Lopik
was na jaren overleg en plaatsen
van borden de overlast zó zat dat
werd besloten dat de bochtige Lek
dijk rigoureus dichtging voor mo
torfietsen. Van maart tot november
zijn motoren verboden van vrijdag
middag 18.00 uur tot maandagoch
tend 7.00 uur. Motorclubs hebben
het tot de Raad van State aange
vochten, maar een paar maanden
geleden definitief verloren. Niet dat
het heel veel uithaalde, want begin
juni turfde de actiegroep Motor-
overlast Lekdijk Lopik driehonderd
overtreders in één weekend.
Meer gemeenten zijn de motoren
beu. Afgelopen weken werd de
noodverordening voor het corona
virus uit de kast gehaald om de dij
ken en mooie routes af te sluiten
voor motorfietsen. Te druk, vonden
de burgemeesters, en daardoor zou-
Motorrijders die
kicken op het
geluid, moeten
naar het circuit
den fietsers en voetgangers niet de
1,5 meter kunnen naleven. Onei
genlijk gebruik van de noodveror
dening, briest de MAG. Het laat
maar weer eens zien dat de motor
rijder het pispaaltje van het verkeer
wordt.
Zelfs de Duitsers lijken door de
Utrechtse gemeente geïnspireerd,
want daar wordt serieus nagedacht
over een totaalverbod voor motor
fietsen in het weekeinde. Boven
dien mag een motorfiets volgens de
plannen niet meer dan 80 decibel
geluid produceren; exit de mach
tige brul van de Easy Rider. ,,Dat
wordt nog wel een dingetje, want
het zijn allemaal EU-goedgekeurde
motorfietsen die opeens niet meer
zouden mogen'', zegt Pinksterboer.
Sportuitlaat
De herrie ontstaat meestal pas na
de installatie van een 'sportuitlaat',
daarmee wordt de brave motorfiets
alsnog een geluidsmonster. Er is
geen verbod op deze sportuitlaten.
,,Als ze op elektrische motorfiet
sen zouden rijden, klaagt er nie
mand. Wij gaan met de landelijke
federatie lobbyen om de geluids
normen omlaag te krijgen. Als er
een andere uitlaat onder de moto
ren verplicht wordt, kan dat prima.
Dat doen motorrijders niet, want ze
wülen lawaai maken'', stelt Har-
denberg. ,,Ik heb ook motor gere
den vroeger, ik weet best hoe het
voelt. Je rijdt geen motor om over
de snelweg te gaan, maar omdat het
een lekker gevoel geeft dat jij die
machine controleert. Het heeft wel
iets als je aan het knallen bent, maar
de overlast is nu té erg. Mensen
gaan naar binnen omdat het in de
tuin niet te doen is.''
Het speelt overal. Ook Oostenrijk
heeft een aantal toeristische routes
afgesloten voor motorfietsen die
meer geluid produceren dan 95 de
cibel. Motorfietsen met sportuitla
ten lopen risico op een boete van
220 euro en de orders om zurück te
rijden.
De boodschap van Europol, de po
litiedienst van de Europese Unie, is
op het eerste gezicht positief. In
2019 zijn er 119 terroristische aan
slagen geweest die zijn gelukt, mis
lukt of verijdeld. Dat is minder dan
in 2018 (129) en 2017 (205). Er vielen
vorig jaar 10 doden en 27 gewonden,
allemaal bij acties van jihadisten.
Dat waren er 7 in totaal, terwijl er 14
door de politie werden verijdeld.
Ook dat is een trend die zich door
zet. Bij de aanslagen die werden
voorkomen, waren bijna altijd
meerdere verdachten betrokken.
Eenlingen zijn moeilijker te bestrij
den.
Europol schrijft de daling onder
meer toe aan de 'effectiviteit van
het politie- en veiligheidsapparaat
en internationale samenwerking'.
Wel tekent ze aan dat er nog steeds
honderden Europeanen zijn die bij
IS in Irak en Syrië verblijven. Ook
blijft al-Qaeda van plan om wes
terse doelen te bestoken, stelt ze.
Tegelijkertijd constateert de or
ganisatie in haar deze week ver
schenen rapport dat het geweld
door extreemrechtse en -linkse
groeperingen juist toeneemt, res-
pectievelijk van 1 naar 6 aanslagen
en van 19 naar 26. Dat is nog lang
niet op het niveau van de jihadis-
ten, maar in het voorwoord neemt
directeur Catharine De Bolle wat
dat betreft wel een voorschot op de
toekomst: ,,Veel extreemrechtse
groeperingen in de EU hebben nog
geen geweld gebruikt, maar dragen
wel bij aan een klimaat van angst en
vijandigheid tegen minderheids
groepen. Dit kan de drempel tot ge
weld verlagen voor geradicaliseerde
individuen. Ook in extreemlinkse
en anarchistische kringen lijkt de
bereidheid tot het gebruik van ge
weld te groeien."
Het extreemlinkse geweld treft
uitsluitend het zuiden van Europa.
Met name Italië (22 aanslagen),
Griekenland (2) en Spanje (2) moe
ten het ontgelden. Doelwitten wa
ren vooral bedrijven, essentiële in
frastructuur en overheidsinstellin
gen. In de meeste gevallen bleven
de daders onbekend. Het aantal ex
treemlinkse arrestanten is dan
weer verdrievoudigd naar 111, waar
van het overgrote deel (98) in Italië.
Wat verder opvalt is het grote aan
tal aanslagen door 'etno-nationalis-
tische en separatistische bewegin
gen', zoals Europol ze noemt: af
scheidingsbewegingen. Dat zijn er
57, dus bijna de helft van het totaal
van 119.
Deze vonden op één na plaats in
Noord-Ierland, waar het geweld
door radicale republikeinen toe
neemt. Deze extremisten willen
dat Noord-Ierland zich weer aan
sluit bij de Ierse Republiek.
De Belgische minister van Justi
tie Koen Geens baarde opzien door
te verklaren dat een twintigtal ex
treemrechtse landgenoten de afge
lopen jaren paramilitaire trainings
kampen heeft bezocht. Het zou
gaan om kampen in Oost-Europa
en Rusland.
vrijdag 26 juni 2020
GO
Motorrijder wordt paria
van de weg: verzet groeit
Motorrijders verworden lang
zaam tot de paria's van het ver
keer. Actiegroepen tegen de
herrie schieten overal uit te
grond. Nederlandse dijken gaan
op slot. Oostenrijk sluit wegen.
En Duitsland komt met nieuwe
wetten.
Ton Voermans
Lopik
- Hugo Pinksterboer, MAG
Het aantal terroristische aansla
gen in de Europese Unie blijft
dalen. Wel is er meer extreem
links en -rechts geweld. En Bel
gië schrikt van landgenoten die
op paramilitair trainingskamp in
Rusland zijn geweest.
Mark van Assen
Brussel
1
Bij 7 acties van jihadisten
vielen vorig jaar 10 doden en 27
gewonden in Europa. De politie
wist 14 aanslagen te voorkomen.
A Steeds vaker komen
omwonenden, vooral aan
bochtige dijken, in
verweer tegen het lawaai
van motorrijders.
FOTO JEROEN APPELS
Neem geen Risico!
Max 30 kmh