r#nlstartop DE AUTO BLIJFT ONZE FAVORIET Lekker zelf bepalen welke auto je kiest 8 ©NDERNEHER Blog 'We kiezen bewust voor een betere kilometer op het beste moment' Interview Een beetje fietsfreak droomt van een eigen merk. Zo verging het tenminste Peter Eiselin. Hij zag wat er gebeurde in de mobiliteit en wist: dit blijft niet bij dromen. Eiselin begon daadwerkelijk een eigen merk e-bike: doppio. 'Deze tijd vraagt om al je creativiteit, om anders durven denken' Han ten Broeke is algemeen voorzitter van Bovag, de brancheorganisatie van ongeveer negenduizend ondernemers die zich met mobiliteit bezighouden. De negenduizend Bovag-bedrijven en hun 90.000 medewerkers gaan over alles wat rolt en rijdt. Over alles wat vervoer en mobi liteit mogelijk maakt en bij voorkeur niet door de overheid is gesubsidieerd. Het was dan ook pijnlijk toen Nederland letterlijk tot stilstand kwam en het bij die ondernemers erg stil werd in de showrooms en de werkplaatsen. Veel Bovag-bedrijven moesten diep in de eigen buidel tasten en toch een beroep doen op de overheid, die snel en op grote schaal bijsprong. Dat maakt ons land uniek en dat mag ook weleens gezegd worden. Het schept verplichtingen naar onze samenle ving. En die verantwoordelijkheid is Bovag-leden wel toevertrouwd. Veerkracht en mobiliteit zijn immers onze sleutelbegrippen. coronacrisis zien we Neder land op onverwachte manie ren uit een dal kruipen. Zo weten we nu allemaal wat thuiswerken is. We zien dat files oplosbaar zijn als we woon- en werkverkeer een beetje beter spreiden. We hebben al bewezen dat de beroemde Hollandse arbeids productiviteit er niet eens onder hoeft te leiden. We werken immers door. Als het moet met kinderen op de achtergrond en bezorgdheid over ouders die op afstand blijven. We worden creatief. De huurauto op het vliegveld blijkt ineens de pendeldienst voor pakketvervoer. We gaan voor gezond en springen op de e-bike en de speed pedelec, ook naar ons werk. We kiezen bewust voor een betere kilo meter op het beste moment. Of dat nu op de fiets, de scoo ter of in de auto is. Over die auto: dat blijft ons favoriete vervoermiddel. Zeker nu, met corona. Corona is ook een kans om ons verouderde en vervuilende wagenpark te ver jongen en te vergroenen. Daarmee doen we iets terug, voor de samenleving en voor onszelf. p de doppio geen zadelpijn. Zitcomfort is voor fietsfanaat en bedenker Peter Eiselin enorm belang rijk en dat is te zien. ,,Onze bud- dyseats, de zadels, worden in Nederland gemaakt, handmatig door een ervaren zadelmaker. Ook belangrijk: onze batterij is uitneembaar en met 840 wattuur de sterkste in haar soort. We heb ben hydraulische schijfremmen gekozen in plaats van mechani sche. Ook weer omdat we gaan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Het zijn keuzes die de kosten verhogen maar waar je een veel beter product voor te rugkrijgt.'' Het is Peter Eiselin ten voeten uit: kwaliteit, betrouwbaarheid, duurzaamheid. De beste onder delen en het geheel móet kloppen. De ondernemer pur sang weet dat de concurrentie in de markt van e-bikes groot is, maar in zijn ogen is de potentie nog groter. Een klantenkring die een way of life vertegenwoordigt, die geniet van het leven, dat had hij direct al voor ogen. Hij bouwde de eerste volwaardige twoseater. ,,Ik ben vaak in Azië, bezocht er veel fietsbeurzen en keek vooral naar interessante frames. Een lage instap, dat triggerde. Qua look is de twoseater precies geworden zo- Wat maakt een consument enthousiast om voor een merk en model te kiezen? Belangrijke vragen voor de autobranche. Patrick Wessels, autoliefhebber en consumentenpsycholoog, vindt dat Opel met de Modelkiezer deze vragen goed begrijpt. Consumenten doorlopen online vier stappen om te ontdekken welk model het best bij ze past. Zo kiezen ze vanzelf eenOpel. als ik in gedachten had. Met een uitgebreide keus aan accessoires, zodat je de look van je doppio passend kunt maken naar je eigen smaak.'' ,,E-bikes hadden een enorm grijs imago door de associatie met senioren. Met de doppio, als twoseater een scooteralternatief, kom je in heel andere doelgroepen terecht. Jongeren van wie ouders niet willen dat ze op een scooter stappen en ondernemers die ge zien willen worden. Het is heel breed allemaal met een doppio die fun uitstraalt. Want dSt is onze merkpositionering. 'Heb je genoten?', is de eerste vraag die ik altijd stel na een proefrit. Ge nieten, plezier hebben in het rijden, dat is voor mij, buiten dat het technisch goed in elkaar moet zitten, het allerbelangrijkst.'' Doppio startte in Amsterdam, eenvoudigweg omdat Eiselin er vandaan komt. ,,Ik ken de stad, zie de doelgroep en de potentie, ken Keuzevrijheid ervaren GO donderdag 25 juni 2020 Al snel na het begin van de Doppio wi de Coolblue van de e-bikes z ROBBERT DAALDER Hoe meer we moeten, hoe minder ons brein zich laat leiden. Consumenten die allerlei regels opgelegd krijgen, bekruipt de onbewuste drang daaraan te ontsnappen en gewoon weer eens even zelf te kiezen en te bepalen wat er gebeurt. Keuzevrijheid, of in ieder geval de keuzevrijheid die de consument ervaart, is cruciaal. Een consument die het idee heeft autonoom te kiezen, toont minder weerstand.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 52