r#nlstartop
DE AUTO
BLIJFT ONZE
FAVORIET
Lekker zelf bepalen
welke auto je kiest
8
©NDERNEHER
Blog
'We kiezen
bewust voor
een betere
kilometer op
het beste
moment'
Interview
Een beetje fietsfreak droomt van een eigen merk. Zo verging
het tenminste Peter Eiselin. Hij zag wat er gebeurde in de
mobiliteit en wist: dit blijft niet bij dromen. Eiselin begon
daadwerkelijk een eigen merk e-bike: doppio.
'Deze tijd
vraagt om al je
creativiteit, om
anders durven
denken'
Han ten Broeke is algemeen voorzitter van Bovag,
de brancheorganisatie van ongeveer negenduizend
ondernemers die zich met mobiliteit bezighouden.
De negenduizend Bovag-bedrijven en hun
90.000 medewerkers gaan over alles wat
rolt en rijdt. Over alles wat vervoer en mobi
liteit mogelijk maakt en bij voorkeur niet
door de overheid is gesubsidieerd. Het was
dan ook pijnlijk toen Nederland letterlijk tot stilstand
kwam en het bij die ondernemers erg stil werd in de
showrooms en de werkplaatsen. Veel Bovag-bedrijven
moesten diep in de eigen buidel tasten en toch een beroep
doen op de overheid, die snel en op grote schaal bijsprong.
Dat maakt ons land uniek en dat mag ook weleens gezegd
worden. Het schept verplichtingen naar onze samenle
ving. En die verantwoordelijkheid is Bovag-leden wel
toevertrouwd. Veerkracht en mobiliteit zijn immers onze
sleutelbegrippen.
coronacrisis zien we Neder
land op onverwachte manie
ren uit een dal kruipen. Zo
weten we nu allemaal wat
thuiswerken is. We zien dat
files oplosbaar zijn als we
woon- en werkverkeer een
beetje beter spreiden. We
hebben al bewezen dat de
beroemde Hollandse arbeids
productiviteit er niet eens
onder hoeft te leiden. We
werken immers door. Als
het moet met kinderen op de achtergrond en bezorgdheid
over ouders die op afstand blijven.
We worden creatief. De huurauto op het vliegveld blijkt
ineens de pendeldienst voor pakketvervoer. We gaan voor
gezond en springen op de e-bike en de speed pedelec, ook
naar ons werk. We kiezen bewust voor een betere kilo
meter op het beste moment. Of dat nu op de fiets, de scoo
ter of in de auto is. Over die auto: dat blijft ons favoriete
vervoermiddel. Zeker nu, met corona. Corona is ook een
kans om ons verouderde en vervuilende wagenpark te ver
jongen en te vergroenen. Daarmee doen we iets terug,
voor de samenleving en voor onszelf.
p de doppio
geen zadelpijn.
Zitcomfort is
voor fietsfanaat
en bedenker
Peter Eiselin
enorm belang
rijk en dat is te zien. ,,Onze bud-
dyseats, de zadels, worden in
Nederland gemaakt, handmatig
door een ervaren zadelmaker.
Ook belangrijk: onze batterij is
uitneembaar en met 840 wattuur
de sterkste in haar soort. We heb
ben hydraulische schijfremmen
gekozen in plaats van mechani
sche. Ook weer omdat we gaan
voor kwaliteit, betrouwbaarheid
en duurzaamheid. Het zijn keuzes
die de kosten verhogen maar waar
je een veel beter product voor te
rugkrijgt.''
Het is Peter Eiselin ten voeten
uit: kwaliteit, betrouwbaarheid,
duurzaamheid. De beste onder
delen en het geheel móet kloppen.
De ondernemer pur sang weet dat
de concurrentie in de markt van
e-bikes groot is, maar in zijn ogen
is de potentie nog groter. Een
klantenkring die een way of life
vertegenwoordigt, die geniet van
het leven, dat had hij direct al
voor ogen. Hij bouwde de eerste
volwaardige twoseater.
,,Ik ben vaak in Azië, bezocht er
veel fietsbeurzen en keek vooral
naar interessante frames. Een lage
instap, dat triggerde. Qua look is
de twoseater precies geworden zo-
Wat maakt een consument enthousiast om voor een
merk en model te kiezen? Belangrijke vragen voor de
autobranche.
Patrick Wessels, autoliefhebber en
consumentenpsycholoog, vindt dat Opel
met de Modelkiezer deze vragen goed
begrijpt. Consumenten doorlopen online
vier stappen om te ontdekken welk model
het best bij ze past. Zo kiezen ze vanzelf
eenOpel.
als ik in gedachten had. Met een
uitgebreide keus aan accessoires,
zodat je de look van je doppio
passend kunt maken naar je eigen
smaak.''
,,E-bikes hadden een enorm
grijs imago door de associatie
met senioren. Met de doppio, als
twoseater een scooteralternatief,
kom je in heel andere doelgroepen
terecht. Jongeren van wie ouders
niet willen dat ze op een scooter
stappen en ondernemers die ge
zien willen worden. Het is heel
breed allemaal met een doppio
die fun uitstraalt. Want dSt is
onze merkpositionering. 'Heb je
genoten?', is de eerste vraag die
ik altijd stel na een proefrit. Ge
nieten, plezier hebben in het
rijden, dat is voor mij, buiten dat
het technisch goed in elkaar moet
zitten, het allerbelangrijkst.''
Doppio startte in Amsterdam,
eenvoudigweg omdat Eiselin er
vandaan komt. ,,Ik ken de stad, zie
de doelgroep en de potentie, ken
Keuzevrijheid ervaren
GO
donderdag 25 juni 2020
Al snel na het begin van de
Doppio wi
de Coolblue van de
e-bikes z
ROBBERT DAALDER
Hoe meer we moeten, hoe
minder ons brein zich laat
leiden. Consumenten die
allerlei regels opgelegd
krijgen, bekruipt de
onbewuste drang daaraan
te ontsnappen en gewoon
weer eens even zelf te
kiezen en te bepalen wat er
gebeurt. Keuzevrijheid, of in
ieder geval de keuzevrijheid
die de consument ervaart,
is cruciaal. Een consument
die het idee heeft
autonoom te kiezen,
toont minder weerstand.