#nlstartop| 7 Kassa Subsidie op elektrische auto's 'Consumenten kiezen voor flexibiliteit, het autodelen past daarbij' online: vakgarage.nl werkplaatsen zich uitstekend voor een 1,5 meterwerkwijze: je hebt de ruimte en het is geen plek waar massa's mensen dwars door elkaar heen lopen.'' Durgaram vermoedt dat veel on derhoud aan wagens 'naar voren is getrokken'. ,,Een hoveniersbedrijf met vijf busjes kan de beurten net zo goed laten uitvoeren als die auto's toch stilstaan. Hetzelfde geldt voor een particulier die niet op vakantie gaat en ervoor kiest om de apk alvast te doen. Daarom verwacht ik dat er nog een dip aankomt: in de coronatijd is er zo'n 60 procent minder kilometers gereden. Dat betekent minder slijtage en minder onderhoud. Vooralsnog maak ik me geen zorgen, maar dat gaan wij een keer voelen.'' GO donderdag 25 juni 2020 Alles online, behalve de testrit en de aflevering aan huis: zo gaat een aankoop in deze tijd. Gemiddeld daalde het werk bij auto bedrijven. De 320 vesti gingen van Vakgarage 'scoorden een groei van 7,8 procent'. Vanaf 1 juli kunnen Nederlanders subsidie aanvragen voor de aan koop van een elektri sche auto. Wie privé een nieuw e-model koopt (of een private-leasecon- tract afsluit) kan 4000 euro terugvragen bij de overheid, kopers van een gebruikt exemplaar heb ben recht op een korting van 2000 euro. De rege ling geldt met terugwer kende kracht voor auto's die vanaf 4 juni 2020 op kenteken zijn gezet. Voorwaarden: de nieuw prijs ligt tussen de 12.000 en 45.000 euro, het model moet minimaal 120 kilometer op een volle accu halen en de auto moet volledig elek trisch zijn. Voor een hybride of plug-in- hybride gelden de voor delen dus niet. Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag juicht de regeling toe, maar wil meer. ,,Wij zeggen: versterk de sub sidie met een slooppre- mie, afgestemd op wat iemand zelf kan betalen en de auto die deze per soon inruilt. Wie uit een oude, vervuilende diesel stapt ten gunste van een nieuwe elektrische auto krijgt meer premie dan iemand die een benzi neauto inruilt. Zo ont staat echt een stimulans om de oudste auto's, het liefst de diesels, van de weg te halen. Het wa genpark vergroent én je stimuleert de economie.'' Desondanks is het de vraag of consumenten nu massaal elektrisch gaan rijden. Huyskens: „E-modellen zijn nog altijd relatief prijzig (sommige exemplaren zijn tot wel 65 procent duurder dan een verge lijkbare benzineauto, red.) en hoewel 4000 euro korting een flink bedrag is, kost een auto van 40.000 euro nu 36.000 euro. Dat is nog steeds geen bedrag dat de gemiddelde autoko per in zijn achterzak heeft zitten.'' ,,Bij tweedehands auto's is het verschil juist al snel significant'', zegt Rico van der Vies van AMV. „Door die 2000 euro korting wordt elek trisch rijden voor veel mensen toch een stuk bereikbaarder.'' JWKQTJM Amesi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 51