#nlstartop| 7
Kassa Subsidie op elektrische auto's
'Consumenten
kiezen voor
flexibiliteit, het
autodelen past
daarbij'
online:
vakgarage.nl
werkplaatsen zich uitstekend voor
een 1,5 meterwerkwijze: je hebt de
ruimte en het is geen plek waar
massa's mensen dwars door elkaar
heen lopen.''
Durgaram vermoedt dat veel on
derhoud aan wagens 'naar voren is
getrokken'. ,,Een hoveniersbedrijf
met vijf busjes kan de beurten
net zo goed laten uitvoeren als
die auto's toch stilstaan. Hetzelfde
geldt voor een particulier die niet
op vakantie gaat en ervoor kiest
om de apk alvast te doen. Daarom
verwacht ik dat er nog een dip
aankomt: in de coronatijd is er
zo'n 60 procent minder kilometers
gereden. Dat betekent minder
slijtage en minder onderhoud.
Vooralsnog maak ik me geen
zorgen, maar dat gaan wij een
keer voelen.''
GO
donderdag 25 juni 2020
Alles online,
behalve de
testrit en de
aflevering aan
huis: zo gaat
een aankoop
in deze tijd.
Gemiddeld
daalde het
werk bij auto
bedrijven.
De 320 vesti
gingen van
Vakgarage
'scoorden een
groei van
7,8 procent'.
Vanaf 1 juli kunnen
Nederlanders subsidie
aanvragen voor de aan
koop van een elektri
sche auto. Wie privé een
nieuw e-model koopt (of
een private-leasecon-
tract afsluit) kan 4000
euro terugvragen bij de
overheid, kopers van een
gebruikt exemplaar heb
ben recht op een korting
van 2000 euro. De rege
ling geldt met terugwer
kende kracht voor auto's
die vanaf 4 juni 2020 op
kenteken zijn gezet.
Voorwaarden: de nieuw
prijs ligt tussen de
12.000 en 45.000 euro,
het model moet minimaal
120 kilometer op een
volle accu halen en de
auto moet volledig elek
trisch zijn. Voor een
hybride of plug-in-
hybride gelden de voor
delen dus niet.
Tom Huyskens van
brancheorganisatie
Bovag juicht de regeling
toe, maar wil meer. ,,Wij
zeggen: versterk de sub
sidie met een slooppre-
mie, afgestemd op wat
iemand zelf kan betalen
en de auto die deze per
soon inruilt. Wie uit een
oude, vervuilende diesel
stapt ten gunste van een
nieuwe elektrische auto
krijgt meer premie dan
iemand die een benzi
neauto inruilt. Zo ont
staat echt een stimulans
om de oudste auto's, het
liefst de diesels, van de
weg te halen. Het wa
genpark vergroent én je
stimuleert de economie.''
Desondanks is het de
vraag of consumenten
nu massaal elektrisch
gaan rijden. Huyskens:
„E-modellen zijn nog
altijd relatief prijzig
(sommige exemplaren
zijn tot wel 65 procent
duurder dan een verge
lijkbare benzineauto,
red.) en hoewel 4000
euro korting een flink
bedrag is, kost een auto
van 40.000 euro nu
36.000 euro. Dat is nog
steeds geen bedrag dat
de gemiddelde autoko
per in zijn achterzak
heeft zitten.''
,,Bij tweedehands auto's
is het verschil juist al
snel significant'', zegt
Rico van der Vies van
AMV. „Door die 2000
euro korting wordt elek
trisch rijden voor veel
mensen toch een stuk
bereikbaarder.''
JWKQTJM
Amesi