#nlstarto
'Diversiteit gaat
verder dan alleen
het geslacht'
'Ik kon als kind al
de klank van een
zescilindermotor
herkennen'
Klanten kunnen er binnenkort
bovendien mooie extra's mee ver
dienen: door uitstootvrij te rijden,
scoren zij BMW Points die ze ver
volgens kunnen inwisselen, bij
voorbeeld voor laadtegoed.''
„Voorlopig hebben we ruimte
voor zeven steden, de andere drie
volgen snel. Momenteel evalue
ren we de technologie en de mo
gelijkheden met de grote hoeveel
heden data. We overleggen met
onze dealers en stadsbesturen
welke andere steden in Nederland
prioriteit hebben.''
„Uiteindelijk moeten onze digi
tale services altijd de klant onder
steunen. Zeker BMW-rijders vin-
den het vaak leuk om andere men
sen te ontmoeten die dezelfde in
teresse hebben. Een BMW is een
bewuste keuze: je gaat voor ex
pressief design, voor een bijzon
dere rijbeleving. Daarvoor kies je
niet als je niet van auto's houdt.''
(Wursts zelfverzekerde, heldere
ogen sprankelen.),,Zeer zeker!
Mijn vader werkte voor het merk
in München, op het laatst was hij
verantwoordelijk voor de bouw
van de prototypes. Dus BMW's
zitten al in mijn eerste herinne
ringen: ik kon als kind al de klank
van een zescilindermotor herken
nen, wist al vroeg hoe de deur van
een BMW klinkt als hij dichtvalt
en een motorfiets van BMW hoor
ik al van ver aankomen. De band
met het merk gaat ver terug: toen
ik een jaar of 2 a 3 was, werd de
lichtblauwe 3.0 CSi van mijn vader
gestolen voor de deur van mijn
ouders. Dat weet ik ook nog.
,,Ik houd van de mentaliteit van
Nederlanders, jullie zijn goede
koopmannen en -vrouwen en jul
lie weten wat je wilt. En gelukkig
zie ik meer dan genoeg passie voor
auto's. Toen ik in september 2018
uit Duitsland alleen aankwam op
Schiphol voor mijn eerste werkdag
voelde het vreemd. Een ander
land, een vreemde taal. Maar zodra
ik bij de valetparking in de 7-Serie
stapte die voor me klaarstond, was
dat over. Ik voel me heel erg thuis
in een BMW, ik denk dat veel
klanten dat herkennen.''
Eerder zei u dat Nederland
achterloopt op het gebied van
diversiteit, bijvoorbeeld waar
het aankomt op vrouwen op
hoge posities. Is dat al beter?
,,In vergelijking met andere plek
ken waar ik werkte, zoals in Azië,
zie je meer vrouwen aan de top.
Voor mij is dat niets bijzonders, ik
heb al mijn halve leven een lei
dinggevende functie. Heel bewust
staat er tegenwoordig ook in mijn
directieteam een vrouw aan het
hoofd van Mini en werken er meer
vrouwen in onze buitendienst.
Maar diversiteit gaat verder dan al-
leen het geslacht. We moeten ook
letten op variatie wat betreft leef
tijd, seksuele oriëntatie en denken
aan mensen met een beperking. Ik
probeer alle soorten mensen te be
trekken bij wat we doen.''
,,Bij alles zeg ik: je moet bij jezelf
beginnen. Daarom heb ik een
werkgroep opgericht die zich sterk
maakt voor diversiteit en tekenden
wij als eerste automobielbedrijf
het Charter Diversiteit. We willen
dat op een goed gestuurde, syste
matische en meer gestructureerde
manier in onze organisatie door
voeren. Ik probeer onze dealers,
stuk voor stuk ondernemers die
wij ontzettend waarderen, ook
mee te nemen in onze missie. Het
doel is dat iedereen mag meespe
len, dat alle mensen bijdragen aan
BMW wat ze kunnen.''
,,Om te beginnen ben ik een groot
fan van onze coupé-modellen. Dus
rij ik nu zelf GranCoupé met vier
deuren. Een plug-in-hybride is
voor mij de beste oplossing: dan
kan ik dagelijks elektrisch rijden
maar ook nog langere ritten ma
ken. Ik ben geen fan van vliegtui
gen en vind het heerlijk om lang te
rijden: op vakantie gaan we graag
naar Italië, waarna we via Frank
rijk naar Spanje rijden, waar mijn
man vandaan komt. Zelf kunnen
gaan en staan waar je wilt, stoppen
wanneer je wenst, dan is autorij
den voor mij echt het hoogst haal
bare qua onafhankelijkheid en
vrijheid. Ook dat krijgt in deze tijd
trouwens extra waarde: in juli ga
ik mijn ouders bezoeken in Mün-
chen, voor het eerst in maanden.
Daar kijk ik naar uit, maar ik ver
heug me minstens zoveel op de rit
ernaartoe.''
Onwerkbaar
GO
donderdag 25 juni 2020
°p)
Vooralsnog werkt dat systeem
alleen in de vier grote steden.
Wanneer is het ook actief in
De Lier, Drunen of Dwingeloo?
Er zit dus letterlijk en figuurlijk
een grens aan digitalisering?
U komt zelf ook uit een BMW-
nest, toch?
Hoe is het voor u om in
Nederland te werken?
Hoe brengt u dat in de praktijk?
Welke auto rijdt u eigenlijk zelf?
anders dan normaal'', vertelt
ze na afloop. ,,Je moet net
als de examinator een
mondkapje op tijdens het
rijden en dat is niet prettig:
ik kreeg het vrij snel
benauwd. Mijn instructeur
Jeroen mocht niet mee en ik
moest de auto ontsmetten
op plekken als de deur
greep, het stuur en de
versnellingspook.
,,Het is ook wel vreemd dat
je zo dicht naast de
examinator zit; de 1,5
meterregels gelden in een
lesauto blijkbaar niet.
Overigens ben ik niet bang
voor besmetting: ik werkte
ook gewoon door in de
opvang voor kinderen met
een beperking en word
sowieso al elke twee weken
getest.''
Het CBR deed onderzoek
naar schermen tussen de
voorstoelen in lesauto's,
maar concludeerde dat die
niet veilig zijn tijdens het
rijden. Inmiddels zijn ze
verboden.
,,Dat zou ook onwerkbaar
zijn'', reageert Sannes
rijleraar Jeroen Klijn (32)
van Rijles bij Jeroen uit
Rijswijk. ,,Je moet toch
kunnen ingrijpen. Verder
blijft het een uitdagende
tijd. Hoewel ik zeker vind
dat het CBR goed
meedenkt met de
rijschoolhouders, zijn we
flink wat tijd kwijt met het
keer op keer schoonmaken
van de auto's. Voor en na
elke leerling sta ik te
desinfecteren en ik mag
maar met één leerling
tegelijk rijden. Dat maakt
een lesdag minder efficiënt
dan normaal, terwijl je ook
hogere kosten hebt door
mondkapjes en desinfectie-
middelen die je moet
inslaan. Het is doorbijten,
maar vandaag ben ik blij:
Sanne heeft een perfecte rit
gereden en is geslaagd!''
-RT
'Ik voel menëgp||
erg thuis in eenm
BMW, ik denkidJE
veel klanten d'afm
herkennen', zegt
Stefahie Wurst.