#nlstarto 'Diversiteit gaat verder dan alleen het geslacht' 'Ik kon als kind al de klank van een zescilindermotor herkennen' Klanten kunnen er binnenkort bovendien mooie extra's mee ver dienen: door uitstootvrij te rijden, scoren zij BMW Points die ze ver volgens kunnen inwisselen, bij voorbeeld voor laadtegoed.'' „Voorlopig hebben we ruimte voor zeven steden, de andere drie volgen snel. Momenteel evalue ren we de technologie en de mo gelijkheden met de grote hoeveel heden data. We overleggen met onze dealers en stadsbesturen welke andere steden in Nederland prioriteit hebben.'' „Uiteindelijk moeten onze digi tale services altijd de klant onder steunen. Zeker BMW-rijders vin- den het vaak leuk om andere men sen te ontmoeten die dezelfde in teresse hebben. Een BMW is een bewuste keuze: je gaat voor ex pressief design, voor een bijzon dere rijbeleving. Daarvoor kies je niet als je niet van auto's houdt.'' (Wursts zelfverzekerde, heldere ogen sprankelen.),,Zeer zeker! Mijn vader werkte voor het merk in München, op het laatst was hij verantwoordelijk voor de bouw van de prototypes. Dus BMW's zitten al in mijn eerste herinne ringen: ik kon als kind al de klank van een zescilindermotor herken nen, wist al vroeg hoe de deur van een BMW klinkt als hij dichtvalt en een motorfiets van BMW hoor ik al van ver aankomen. De band met het merk gaat ver terug: toen ik een jaar of 2 a 3 was, werd de lichtblauwe 3.0 CSi van mijn vader gestolen voor de deur van mijn ouders. Dat weet ik ook nog. ,,Ik houd van de mentaliteit van Nederlanders, jullie zijn goede koopmannen en -vrouwen en jul lie weten wat je wilt. En gelukkig zie ik meer dan genoeg passie voor auto's. Toen ik in september 2018 uit Duitsland alleen aankwam op Schiphol voor mijn eerste werkdag voelde het vreemd. Een ander land, een vreemde taal. Maar zodra ik bij de valetparking in de 7-Serie stapte die voor me klaarstond, was dat over. Ik voel me heel erg thuis in een BMW, ik denk dat veel klanten dat herkennen.'' Eerder zei u dat Nederland achterloopt op het gebied van diversiteit, bijvoorbeeld waar het aankomt op vrouwen op hoge posities. Is dat al beter? ,,In vergelijking met andere plek ken waar ik werkte, zoals in Azië, zie je meer vrouwen aan de top. Voor mij is dat niets bijzonders, ik heb al mijn halve leven een lei dinggevende functie. Heel bewust staat er tegenwoordig ook in mijn directieteam een vrouw aan het hoofd van Mini en werken er meer vrouwen in onze buitendienst. Maar diversiteit gaat verder dan al- leen het geslacht. We moeten ook letten op variatie wat betreft leef tijd, seksuele oriëntatie en denken aan mensen met een beperking. Ik probeer alle soorten mensen te be trekken bij wat we doen.'' ,,Bij alles zeg ik: je moet bij jezelf beginnen. Daarom heb ik een werkgroep opgericht die zich sterk maakt voor diversiteit en tekenden wij als eerste automobielbedrijf het Charter Diversiteit. We willen dat op een goed gestuurde, syste matische en meer gestructureerde manier in onze organisatie door voeren. Ik probeer onze dealers, stuk voor stuk ondernemers die wij ontzettend waarderen, ook mee te nemen in onze missie. Het doel is dat iedereen mag meespe len, dat alle mensen bijdragen aan BMW wat ze kunnen.'' ,,Om te beginnen ben ik een groot fan van onze coupé-modellen. Dus rij ik nu zelf GranCoupé met vier deuren. Een plug-in-hybride is voor mij de beste oplossing: dan kan ik dagelijks elektrisch rijden maar ook nog langere ritten ma ken. Ik ben geen fan van vliegtui gen en vind het heerlijk om lang te rijden: op vakantie gaan we graag naar Italië, waarna we via Frank rijk naar Spanje rijden, waar mijn man vandaan komt. Zelf kunnen gaan en staan waar je wilt, stoppen wanneer je wenst, dan is autorij den voor mij echt het hoogst haal bare qua onafhankelijkheid en vrijheid. Ook dat krijgt in deze tijd trouwens extra waarde: in juli ga ik mijn ouders bezoeken in Mün- chen, voor het eerst in maanden. Daar kijk ik naar uit, maar ik ver heug me minstens zoveel op de rit ernaartoe.'' Onwerkbaar GO donderdag 25 juni 2020 °p) Vooralsnog werkt dat systeem alleen in de vier grote steden. Wanneer is het ook actief in De Lier, Drunen of Dwingeloo? Er zit dus letterlijk en figuurlijk een grens aan digitalisering? U komt zelf ook uit een BMW- nest, toch? Hoe is het voor u om in Nederland te werken? Hoe brengt u dat in de praktijk? Welke auto rijdt u eigenlijk zelf? anders dan normaal'', vertelt ze na afloop. ,,Je moet net als de examinator een mondkapje op tijdens het rijden en dat is niet prettig: ik kreeg het vrij snel benauwd. Mijn instructeur Jeroen mocht niet mee en ik moest de auto ontsmetten op plekken als de deur greep, het stuur en de versnellingspook. ,,Het is ook wel vreemd dat je zo dicht naast de examinator zit; de 1,5 meterregels gelden in een lesauto blijkbaar niet. Overigens ben ik niet bang voor besmetting: ik werkte ook gewoon door in de opvang voor kinderen met een beperking en word sowieso al elke twee weken getest.'' Het CBR deed onderzoek naar schermen tussen de voorstoelen in lesauto's, maar concludeerde dat die niet veilig zijn tijdens het rijden. Inmiddels zijn ze verboden. ,,Dat zou ook onwerkbaar zijn'', reageert Sannes rijleraar Jeroen Klijn (32) van Rijles bij Jeroen uit Rijswijk. ,,Je moet toch kunnen ingrijpen. Verder blijft het een uitdagende tijd. Hoewel ik zeker vind dat het CBR goed meedenkt met de rijschoolhouders, zijn we flink wat tijd kwijt met het keer op keer schoonmaken van de auto's. Voor en na elke leerling sta ik te desinfecteren en ik mag maar met één leerling tegelijk rijden. Dat maakt een lesdag minder efficiënt dan normaal, terwijl je ook hogere kosten hebt door mondkapjes en desinfectie- middelen die je moet inslaan. Het is doorbijten, maar vandaag ben ik blij: Sanne heeft een perfecte rit gereden en is geslaagd!'' -RT 'Ik voel menëgp|| erg thuis in eenm BMW, ik denkidJE veel klanten d'afm herkennen', zegt Stefahie Wurst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 47