8 ZEELAND FIETSTOCHT OP ANTIEK STALEN ROS NAAR OMMEN EN WEER TERUG Henk Soepenberg is een kilometer vreter. Om een prestatie te leveren. Puur voor hemzelf, maar ook om zich te laten zien als macho. Middelburger Henk Soepenberg bekent het aarzelend, maar een beetje show bink is de 67-jarige sportieveling wel. Dat zijn fiets tocht met een antiek stalen ros re sulteerde in loftuitingen op het Facebookaccount van het Histo risch Rijwielmuseum in geboorte plaats Ommen streelt zijn ego. Een prestatie was het natuurlijk ook wel, om met zo'n eeuw oude fiets in vier dagen van Middelburg naar Ommen te trappen. De fiets van Henk is namelijk minstens 92 jaar oud. ,,Het is een Monark, een al heel lang bestaand Zweeds merk. De oudste exempla ren die ik op internet vond, waren van 1928. Maar die hadden al plas tic handvatten, terwijl mijn fiets nog houten handvatten heeft. Ik denk dan ook dat mijn fiets wel rond de eeuw oud is." Zijn voor malige schoonvader vond de Mo- nark als een bonk roest in een Zweeds bos. Net als Henk had de man oog voor fietsen met historie en oordeelde hij dat het de moeite waard was om het wrak mee naar Nederland te nemen. Loeizwaar Thuis werd de fiets opgeknapt. De wielen waren niet meer te gebrui ken: gebroken en bijna zonder spaken. ,,Ik denk dat er Duitse wielen in terug zijn gezet en ook een ander tandwiel. Want een tandwiel met 58 tandjes ben ik nooit eerder tegengekomen, 48 tandjes is het hoogste aantal. Door die extra tanden trapt de fiets loei en loeizwaar, zodat je altijd tegen de wind in lijkt te fietsen." Toen de wind Henk op zowel heen- als terugweg stevig in het gezicht blies, voelde hij zijn knieën wel. Afstappen deed hij echter niet, want soepel op- en afstijgen is er niet bij op de Monark. ,,Als ik op mijn fiets ga zitten, trap ik door. Een sanitaire stop kan noodzake lijk zijn, maar anders fiets ik door tot het eind van de dag." Ook als de fiets oorspronkelijk In je eentje strak doorf ietsen met de blik op oneindig een ander tandwiel had, heeft het rijwiel altijd een redelijk zwaar verzet gehad, vermoedt Soepen berg. Historisch bewijs heeft hij niet, maar Henk acht het waar schijnlijk dat zijn rijwiel in een vorig leven in dienst van het leger was. ,,Net als in Nederland ruilde de cavalerie in Zweden begin vo rige eeuw paarden in voor fietsen. Daarmee werd de fiets echt een stalen ros. Die cavaleristen moes ten elke dag een afstand van zo'n veertig kilometer afleggen, die waren dus behoorlijk getraind." Getraind is Henk ook. Op zijn racefies fietste hij vorig jaar nog zo'n 2000 kilometer in drie weken tijd, van het Groningse Nieuwe- schans naar Skagen in het uiterste noorden van het Deense Jutland. Dit jaar stond een rondtochtje vanaf Kopenhagen door een deel van Zweden dwars door het zui den van Noorwegen op het pro gramma. ,,Vanaf Stavanger wilde ik dan met de boot naar Skagen gaan om vandaar weer terug naar Nederland te fietsen." Betuwe Door corona werden alle plannen in de ijskast geparkeerd. ,,Toen viel mijn oog op de Monark en besloot ik hem helemaal in het nieuw te steken. Ik had hem legergroen kunnen maken, maar een klassiek uiterlijk met een mooi oud-rood frame, een witte kettingkast en zwarte spatborden vond ik zeker zo mooi. Een retourtje naar het Historisch Rijwielmuseum in mijn geboorteplaats Ommen past wel bij zo'n oude fiets. Dus besloot ik in acht dagen heen en weer te rijden, zo'n 650 kilometer: 350 heen en 300 terug, omdat ik heen graag door de Betuwe wilde." Want Henk fietst graag door de natuur, hoewel hij onderweg zel den oog voor de omgeving heeft. ,,In je eentje strak doorfietsen met de blik op oneindig. Uren achter elkaar, dan wordt fietsen rusten met een stang tussen de benen", zegt de koster van de Middel burgse Koorkerk filosofisch. donderdag 25 juni 2020 Rusten met stang tussen de benen Henk Soepenberg met zijn antieke fiets. fotos boaz timmermans René Hoonhorst Middelburg - Henk Soepenberg De fiets van Henk is een Mo- nark, een Zweeds merk. Kijk op de site bij /video y Middelburger op stalen ros naar Ommen en terug Henk Soepenberg: ,,Ik denk dat er Duitse wielen in terug zijn gezet en ook een ander tandwiel,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 36