8 ZEELAND
FIETSTOCHT OP ANTIEK STALEN ROS NAAR OMMEN EN WEER TERUG
Henk Soepenberg is
een kilometer
vreter. Om een
prestatie te leveren.
Puur voor hemzelf,
maar ook om zich te
laten zien als macho.
Middelburger Henk
Soepenberg bekent
het aarzelend, maar
een beetje show
bink is de 67-jarige
sportieveling wel. Dat zijn fiets
tocht met een antiek stalen ros re
sulteerde in loftuitingen op het
Facebookaccount van het Histo
risch Rijwielmuseum in geboorte
plaats Ommen streelt zijn ego.
Een prestatie was het natuurlijk
ook wel, om met zo'n eeuw oude
fiets in vier dagen van Middelburg
naar Ommen te trappen.
De fiets van Henk is namelijk
minstens 92 jaar oud. ,,Het is een
Monark, een al heel lang bestaand
Zweeds merk. De oudste exempla
ren die ik op internet vond, waren
van 1928. Maar die hadden al plas
tic handvatten, terwijl mijn fiets
nog houten handvatten heeft. Ik
denk dan ook dat mijn fiets wel
rond de eeuw oud is." Zijn voor
malige schoonvader vond de Mo-
nark als een bonk roest in een
Zweeds bos. Net als Henk had de
man oog voor fietsen met historie
en oordeelde hij dat het de moeite
waard was om het wrak mee naar
Nederland te nemen.
Loeizwaar
Thuis werd de fiets opgeknapt. De
wielen waren niet meer te gebrui
ken: gebroken en bijna zonder
spaken. ,,Ik denk dat er Duitse
wielen in terug zijn gezet en ook
een ander tandwiel. Want een
tandwiel met 58 tandjes ben ik
nooit eerder tegengekomen, 48
tandjes is het hoogste aantal. Door
die extra tanden trapt de fiets loei
en loeizwaar, zodat je altijd tegen
de wind in lijkt te fietsen." Toen
de wind Henk op zowel heen- als
terugweg stevig in het gezicht
blies, voelde hij zijn knieën wel.
Afstappen deed hij echter niet,
want soepel op- en afstijgen is er
niet bij op de Monark. ,,Als ik op
mijn fiets ga zitten, trap ik door.
Een sanitaire stop kan noodzake
lijk zijn, maar anders fiets ik door
tot het eind van de dag."
Ook als de fiets oorspronkelijk
In je eentje strak
doorf ietsen met de
blik op oneindig
een ander tandwiel had, heeft het
rijwiel altijd een redelijk zwaar
verzet gehad, vermoedt Soepen
berg. Historisch bewijs heeft hij
niet, maar Henk acht het waar
schijnlijk dat zijn rijwiel in een
vorig leven in dienst van het leger
was. ,,Net als in Nederland ruilde
de cavalerie in Zweden begin vo
rige eeuw paarden in voor fietsen.
Daarmee werd de fiets echt een
stalen ros. Die cavaleristen moes
ten elke dag een afstand van zo'n
veertig kilometer afleggen, die
waren dus behoorlijk getraind."
Getraind is Henk ook. Op zijn
racefies fietste hij vorig jaar nog
zo'n 2000 kilometer in drie weken
tijd, van het Groningse Nieuwe-
schans naar Skagen in het uiterste
noorden van het Deense Jutland.
Dit jaar stond een rondtochtje
vanaf Kopenhagen door een deel
van Zweden dwars door het zui
den van Noorwegen op het pro
gramma. ,,Vanaf Stavanger wilde
ik dan met de boot naar Skagen
gaan om vandaar weer terug naar
Nederland te fietsen."
Betuwe
Door corona werden alle plannen
in de ijskast geparkeerd. ,,Toen viel
mijn oog op de Monark en besloot
ik hem helemaal in het nieuw te
steken. Ik had hem legergroen
kunnen maken, maar een klassiek
uiterlijk met een mooi oud-rood
frame, een witte kettingkast en
zwarte spatborden vond ik zeker
zo mooi. Een retourtje naar het
Historisch Rijwielmuseum in
mijn geboorteplaats Ommen past
wel bij zo'n oude fiets. Dus besloot
ik in acht dagen heen en weer te
rijden, zo'n 650 kilometer: 350
heen en 300 terug, omdat ik heen
graag door de Betuwe wilde."
Want Henk fietst graag door de
natuur, hoewel hij onderweg zel
den oog voor de omgeving heeft.
,,In je eentje strak doorfietsen met
de blik op oneindig. Uren achter
elkaar, dan wordt fietsen rusten
met een stang tussen de benen",
zegt de koster van de Middel
burgse Koorkerk filosofisch.
donderdag 25 juni 2020
Rusten met stang tussen de benen
Henk Soepenberg met zijn antieke fiets. fotos boaz timmermans
René Hoonhorst
Middelburg
- Henk Soepenberg
De fiets van Henk is een Mo-
nark, een Zweeds merk.
Kijk op de site bij /video
y Middelburger op stalen
ros naar Ommen en terug
Henk Soepenberg: ,,Ik denk dat er Duitse wielen in terug zijn gezet en ook een ander tandwiel,