8 NIEUWS Kamerleden woest op de fiscus Nummer voor gedupeerden Wie dacht dat na de toeslagenaffaire het lek boven was bij de Belastingdienst, komt bedrogen uit. Vorige week bleek weer een nieuwe groep burgers slachtoffer van gemaakte fouten. Janet Ramesar diep in de ellende door conflict over toeslag kinderopvang Een veelkoppig monster, noemt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt de problemen bij de Belastingdienst. En SP-Kamerlid Renske Leijten spreekt van een 'monsterlijk sys teem' waarin door 'onderbezetting, automatisering en een angstcul tuur' burgers kunnen worden ver mangeld door ambtelijke fouten. Vandaag debatteert de Tweede Kamer voor de zoveelste keer over de Belastingdienst. Over de proble men om schenk- en erfbelasting te innen. Over problemen bij het doen van aangifte door onderne mers. En over nog een trits relatief kleine problemen vergeleken bij de toeslagenaffaire die ervoor zorgde dat er twee nieuwe staatssecretaris sen kwamen en er een aantal top ambtenaren van buiten is aange trokken om puin te ruimen. Vorige week ontploften Leijten en Omtzigt in een Kamerdebat over een 'zoveelste' fout. In de toeslagen affaire bleek dat ouders ten on rechte verdacht werden van fraude met kinderopvangtoeslag. Daar voor tuigde het kabinet een com pensatieregeling op. Die is ook be doeld voor ouders die onredelijk hard zijn geraakt door de regels van de toeslagenwet. Wie één bonnen tje niet kon overleggen, moest de toeslag voor een heel jaar terugbe talen. Het kabinet denkt dat zo'n 20 duizend ouders voor de regeling in aanmerking komen. Opzet ,,Maar vorige zomer, toen er al on derzoek werd gedaan naar de kin- deropvangtoeslag, merkte ik dat er nog een groep ouders was die gedu peerd was door verkeerd handelen van de Belastingdienst'', vertelt Leijten. ,,Ik kreeg brieven van ouders die in de problemen waren gekomen in een andere periode dan waarin de toeslagenaffaire speelde. Zij hadden door de Belastingdienst het stempel Opzet/ Grove Schuld opgeplakt gekregen. Vaak zonder dat ze het wisten.'' En dat stempel kreeg men soms al om de meest pietluttige dingen, vertelt Omtzigt. ,,Bijvoorbeeld om dat er op één pagina van een con tract een handtekening ontbrak. En als je eenmaal dat stempel had, kwam je ook niet in aanmerking voor een betalingsregeling: alles moet in twee jaar worden terugbe taald. Een nog onbekend aantal mensen kwam zo buiten hun HULPLIJN schuld in de problemen. Het heeft tot afschuwelijke situaties geleid.'' Terwijl Leijten en Omtzigt met het kabinet overlegden om ook deze groep toegang te geven tot de compensatie, kwam ineens een in terne notitie van de Belastingdienst boven water waaruit bleek dat ambtenaren wisten dat deze groep mensen onredelijk hard werd ge raakt. ,,En toen knapte er even iets in mijn hoofd'', zegt Leijten. ,,Het kabinet zei maandenlang: we hebben de problemen in de ga ten. Er is een commissie onder lei ding van oud-minister Donner op gezet. Maar de Belastingdienst heeft de commissie helemaal niets over de problemen met deze groep mensen verteld. Dus werd er in de compensa tieregeling die Donner ad viseerde ook niets voor hen geregeld." Omtzigt spreekt van een patroon. „Uit dit document blijkt dat ambtenaren zelf ook zagen dat de manier waarop men sen het Opzet/Grove Schuld-stempel kregen, niet deugde. Zo werd niet al- tijd door een tweede ambtenaar ge controleerd of het stempel terecht was. En het ergste is: de Belastingdienst probeerde niet uit zichzelf die fout recht te zetten. In plaats daarvan werd het document achtergehouden.'' Beide Kamerleden zijn nog boos. Omtzigt: ,,Er kunnen altijd fouten worden gemaakt, maar bij de Belas tingdienst moet elke fout eerst ont dekt worden door de Tweede Ka mer voor die wordt rechtgezet! Mensen zijn knetterhard geraakt. In plaats dat de Belastingdienst zelf aan de bel trekt als ze zien dat er iets niet klopt, houden ze bewijs achter. Dit is niet de eerste keer. Wat is dit voor een land? Kamerleden zouden niet voor Sherlock Holmes moeten hoeven spelen!'' Klagen Leijten ziet verschillende oorzaken van de chaos. Er werken 30 duizend mensen bij de Belastingdienst. ,,Die zien best dat er dingen mis gaan, bijvoorbeeld als er veel mensen over iets klagen bij de Belastingte lefoon. Maar dat blijft dan hangen in de managementlaag op verschil lende locaties, projectteams en het ministerie. Dan zijn er nog enorme ict-problemen en is er veel geauto matiseerd. Mensen die dachten dat iets was opgelost, krijgen ineens toch twaalf brieven op een dag van de Belastingdienst met besluiten of vragen om extra informatie." Volgens Omtzigt is er de rechts positie van burgers te zwak tegen over de Belastingdienst. Ons belas ting- en toeslagenstelsel is enorm ingewikkeld, erkennen de Kamer leden. Juist daarom zou de fis cus meer oog moeten heb ben voor de gevolgen. Ook de politiek moet zich dat aantrekken, zeg- j. gen ze. „Veel ambtenaren zijn cynisch over hun lei ding en over de politiek. Maar als wij van de Belasting dienst niet horen I over misstanden, dan kunnen we er ook niet iets aan doen." Nieuwe schan dalen komen er aan, zucht Omt zigt. Hij is nog niet klaar met de Belas tingdienst: „Mijn mailbox zit vol. Het ging niet al leen fout bij de i kinderopvang- m toeslag." Ze draagt een smetteloos wit T-shirt, lichtblauwe jeans, strak leren jasje en sneakers. Haar lip stick minutieus aangebracht. Praten wil de 35-jarige Haagse liever in het plantsoen achter haar huis vlakbij Holland Spoor. ,,Niet binnen. Ik schaam me voor het interieur.'' Een oude bank met gaten en voor sommige ra men vuilniszakken als gordijnen. ,,Dat gebeurt er als je diep in de schulden terecht komt. Ik heb weken gehad dat ik moest leven van 10 euro. Dan word je heel creatief met linzen en rijst.'' Tien jaar geleden begon het. Ramesar had - volgens de Belas tingdienst - niet aangetoond dat ze betaald had voor kinderop vang van haar zoontje. Ze had ge fraudeerd, stelde de fiscus in 2015 definitief vast. ,,Ik had jaaropga ven niet aangeleverd, zeiden ze. Inmiddels heb ik mijn dossier, drie ordners dik. Dan lees je een brief waarin staat dat ik stukken niet aangeleverd heb en die ge vraagde stukken zitten even ver derop ertussen.'' Iedere maand kwamen ze bin nen: zes blauwe enveloppen met dwangbevelen van de Belasting dienst. Eén voor ieder jaar dat ze gefraudeerd zou hebben. Uit zichtloos. ,,40.000 euro moest ik terugbetalen. Er kwam natuur lijk rente en aanmaningskosten bij. Ik moest 1000 euro per maand terugbetalen. Ik had een goede baan, maar niet zo goed. Er volgde loonbeslag en dan ga je schuiven met rekeningen.'' Depressief Ze verloor uiteindelijk haar baan op de financiële administratie bij BMW toen bekend werd dat ze in een schuldsaneringstraject zat en dat mag niet volgens de Wet op het Financieel Toezicht. Het dinsdag 23 juni 2020 PC Het lek is nog niet boven bij de Belastingdienst Hans van Soest Den Haag Wie sinds 2006 een groot be drag (meer dan 1500 euro) aan kinderopvangtoeslag moest terugbetalen, kan bel len naar een speciaal gratis telefoonnummer: 0800 2358258. Dan wordt gekeken of de regels onredelijk zijn toegepast en kunt u eventueel geld terugkrijgen. Wie onder deel was van een fraudeon derzoek (als u dat niet weet, kunt u daar naar vragen) kan in aanmerking komen voor een extra vergoeding. Pieter Omtzigt zegt nog niet klaar te zijn met de fiscus. FOTO ANP r Janet Ramesar is een van de gedupeerden van de kinder- opvangaffaire. foto frank jansen 'Ik vertrouw Janet Ramesar verloor alles door haar vermeende fraude met de kinderopvangtoeslag. Haar werk, haar gezondheid en haar zoontje. ,,Per maand moest ik 1000 euro betalen.'' Ton Voermans Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 8