©NDERNEMER Heineken houdt twintigduizend horecazaken op de been Uit Zeeland haal je energie groen gas (ftx 'Hoe krijgen we het publiek weer op gang?' Winkelklant wil nu vooral gemak Oplossingen voor de huur, langere betalingstermijnen. Maatregelen waarmee terrassen tot het einde van het jaar open kunnen blijven. Een reconstructie van de wijze waarop Heineken de afgelopen drie maanden twintigduizend horecazaken heeft gesteund. Het is begin maart als het team van horecadirecteur Marc Josephus Jitta van Heineken in crisismodus gaat. Het coronavirus steekt ook hier de kop op. Ze zeggen tegen elkaar: dit gaat de verkeerde kant op. Deze of vol gende week, maar de horeca gaat dicht. Op de dag van de persconferentie is het bericht voor de circa twintigduizend horecazaken waarmee Heineken zaken doet al geschreven: dit is wat je van ons mag verwachten. Hoe ze het precies gaan invullen weten ze dan nog niet, maar er is over alle domeinen nagedacht. Bij zo'n negenhonderd zaken waar Heineken direct en indirect bij de huur betrokken is, worden de maanden april en mei kwijtgescholden. Betalings termijnen van openstaande facturen worden verlengd, rentebetalingen op geschort. Op die manier wordt de zo belangrijke liquiditeit voor ondernemers in stand gehouden, terwijl zij wachten op steunpakketten van de overheid. Evenementen, materialen en bestellingen worden kosteloos geannuleerd. Tank en fustbier worden opgehaald, tap installaties afgesloten en leidingen gespoeld zodat hygiëne en kwaliteit gewaarborgd blijven voor betere tijden. Er komen veel reacties van horeca- ondernemers. Tachtig, misschien wel negentig procent van de ondernemers is blij met wat Heineken doet. De pro actieve houding wordt enorm gewaar deerd. Dat vindt zijn weerklank bij de brouwer. Waar het eerst nog wel eens klonk van 'moet dat nu allemaal', ver andert het al snel in complimenten: zo toon je leiderschap. Op een stralende maandag 1 juni bezoekt Josephus Jitta met een collega vijf klanten en ziet hij hoe goed het is geregeld en dat het op deze manier weer kan. Als het nu eens twee weken mooi weer mag blijven, komen we ergens. Twee weken later komen de eerste berichten binnen van horecaonder- nemers die de deuren weer sluiten omdat open zijn meer kost dan dicht blijven. Josephus Jitta leest in de krant dat 43 procent van de Nederlan ders nog niet voornemens is terug te keren naar de horeca. Plan van aanpak Heineken Er wordt ons nog te veel angst aangepraat, vindt hij. Het gevoel van 'het kan nog niet' moet weg. Onze economie draait op vertrouwen en juist dat hebben we een enorme knauw gegeven. De volgende opdracht voor het team is antwoord vinden op de vraag hoe ze het publiek weer op gang krijgen. Daarbij zijn ze natuurlijk ook afhankelijk van hoe het virus en eventuele vaccins zich ontwikkelen. Maar één duidelijke lijn is zeer gewenst. Geen willekeur per gemeente. Laat de terrassen open tot kerst. Heineken heeft er al een plan van aanpak voor klaarliggen. deondernemer.nl DELTA Puur Zeeuws Groen is 100% groene stroom die volledig in Zeeland wordt opgewekt. Bijvoorbeeld door de zonnedaken van tientallen Zeeuwse bedrijven. Vanaf nu krijgt u daar van ons standaard groen gas bij. Een mix van biogas en CO2-gecompenseerd gas waarmee u ook nog een bijdrage levert aan het behoud van de Zeeuwse natuur. In één klap volledig duurzame energie op de zaak! Reconstructie met horecadirecteur Marc Josephus Jitta Vanaf nu altijd met deltaenergie.nl/zakelijk/groengas fff DELTA PZ volg ons op De behoefte van consumenten in de retail is met de intelligente lockdown en unlock verschoven van 'beleving' naar gemak. Dat wijst een onderzoek Retailsonar onder 450 winkelketens uit. In de resultaten valt een positief geluid op: in vergelijking met vorig jaar is de salesperformance 87 procent, ofwel de omzet valt ondanks corona slechts dertien procent terug. PARKEREN De positieve impact van een goede beleving was in de retail twintig procent extra omzet. Die bonus is er nu tijdelijk niet en mensen zoeken nu meer naar gemak. De vraag is dan of de winkel drempel laag genoeg is en hoe je het je klant mak kelijker kan maken. Parkeren bijvoorbeeld: is de parkeervoorziening niet op orde, dan daalt de omzet tot 40 procent. HALO-EFFECT Wat ook opvalt is het volwassen worden van het zogeheten halo-effect, de wisselwerking tussen de fysieke winkel en de webshop. Onderzoekers concluderen dat retailers online het meeste verkopen in regio's vlakbij de fysieke winkel. Uit interviews met klanten blijkt waarom: de aanwezigheid van een 'echte' winkel zorgt voor meer vertrouwen in de organisatie, meer zicht baarheid van het bedrijf en meer naamsbekend heid. Omnichannelverkopen draaien in deze tijd goed: Steeds maar klanten bekijken het aanbod online en komen het product in de fysieke winkel testen en kopen. WEES LOYAAL, KOOP LOKAAL Oproepen zoals 'wees loyaal, koop lokaal' hebben effect gehad. Consumenten wordt gevraagd om niet bij de webgiganten te kopen, maar juist lokaal. Uit het onderzoek blijkt dat dat wel snor zit: juist inkopen in de lokale winkelgebieden zijn toegenomen. Scan de QR-code om het hele bericht over de onder zoeksresultaten te lezen op deondernemer.nl '■a Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 21