ECONOMIE 17 Schade voor luchtvaartsector is 'onvermijdelijk' Ik had graag meer begrip gezien voor de omvang van onze problemen - met alle onzekerheden - na te den ken over de toekomst. Van de manier waarop iedereen bij Transavia dat nu doet, raakt mijn batterij weer opgela den. Ik krijg wel een adrenalinekick door dit avontuur. We vliegen sinds 4 juni weer, naar Malaga en Faro, en elke week komen daar bestemmingen bij. Deze maand groeien we van 4 procent naar 25 pro cent, deze zomer willen we naar 75 procent. Maar het is bestemmingen toevoegen, geen frequenties. In die wereld zitten we nog niet. De capaci teit blijft beperkt.'' ,,Als de overheid negatieve reisadvie zen opheft, waarom zou je dan niet naar die landen toe mogen? Zeker als het risico op besmetting gelijk is aan hier boodschappen doen. Ik ben er van overtuigd dat vliegen op een vei lige manier kan. Met de luchtreini- ging aan boord, mondkapjes, beper ken van de catering. De kans op be smetting is wel bijzonder klein. Ik ben bewust meegegaan op onze eerste vlucht naar Faro. Om aan de bemanning en passagiers te laten zien dat ik erachter sta. Niet hen het risico laten lopen terwijl ik op kan toor zit. En ik wilde zien hoe het gaat. In Faro temperaturen ze reizigers. Daar doen we in Nederland heel krampachtig over, maar dat zou enorm helpen om het vertrouwen in vliegen groter te maken. Daar moet je als overheid dan wel in investeren.'' ,,Ik heb begrip voor ondernemers die vechten voor hun bedrijf, maar luis ter goed naar ons verhaal. Een vlieg tuig is echt iets anders dan een thea ter of een club. Die hebben geen luchtfilters, daar wordt de hele at mosfeer niet om de drie minuten ververst. Daarmee zeg ik niet dat het ongezond is in een theater, dat moe ten anderen beoordelen. Ik vind het jammer dat we zo in een hullie- zullie-discussie komen." ,,Je hebt als passagier de verantwoor- delijkheid niet te reizen als je je niet goed voelt. En alle regels te volgen. En bij excessen wordt wel degelijk ingegrepen. Er is nu behoefte bij een groot deel van onze klanten om te gaan vliegen. We zien dat de boekin gen de goede kant opgaan. En als je het niet aandurft, moet je vooral niet op pad gaan. Bij ons is het mogelijk tot twee uur voor vertrek je boeking af te blazen." ,,Die discussie is moeizaam verlopen, mild gezegd. De buitenwereld, ook de politiek en de Europese Commis sie, beseft onvoldoende hoe groot de klap is. Wij hebben tussen half maart en midden juni 8500 vluchten gean- OMZETDALING nuleerd. Dat zijn 1,8 miljoen passa giers. Al die mensen terugbetalen terwijl vliegtuigen aan de grond staan, dat zou het einde betekenen. Het beeld dat we de regels eventjes hebben opgeschort om er zelf beter van te worden, klopt echt niet. Die regels zijn niet geschreven voor een crisis als deze. We hebben passagiers juist zekerheid geboden. Ze konden met die vouchers opnieuw boeken en als dat niet lukte, zouden we na twaalf maanden terugbetalen. Ik vind dat in deze situatie fair. Maar in de politiek en in Brussel was onvol doende mededogen. Ik had graag meer begrip gezien voor de omvang van onze problemen." ,,Het continu opwerpen van nieuwe hindernissen doet geen recht aan de huidige crisissituatie en geen recht aan de behoefte van Nederlanders om op reis te gaan. Zeker niet als ze worden afgedwongen met overheids hulp als stok achter de deur. Transavia is opgezet om vliegen bereikbaar en betaalbaar te maken voor iedere Nederlander. Daar horen regels en beperkingen bij, van het maximum aantal vluchten op vlieg velden tot de tickettaks die er vol gend jaar bijkomt. Maar niet tot in het oneindige. Om te investeren in duurzaamheid, moeten we toch eerst geld kunnen verdienen." dinsdag 23 juni 2020 GO crib--' echt op een veilige manier' De overheid zegt: je moet niet rei zen als het niet nodig is. U zegt: kom alsjeblieft reizen. Vervolgens wordt de luchtvaart te genover theaters gezet, of reisbus- sen, de horeca. Het beeld: in de lucht mag alles, wij mogen niks. Toch duiken her en der verhalen op van volle gangpaden, reizigers die hun mondkapje afdoen en beman ningen die niet ingrijpen. - Marcel de Nooijer, ceo Transavia Dat hebben jullie wel moeten leren, gezien de strijd om de vouchers, waarin jullie uiteindelijk moesten buigen. 60 procent minder luchtreizi gers dit jaar, een omzetdaling van 5,4 miljard euro en 178.000 banen op de tocht van Neder landers die direct en indirect afhankelijk zijn van de lucht vaart. Brancheorganisatie Iata is uiterst somber over de gevol gen van de coronacrisis voor de Nederlandse luchtvaart sector. Transavia-topman Marcel de Geen lange rijen in de af gelopen maanden. foto anp Nooijer waagt zich nog niet aan zulke rekensommen. „Daarvoor is het veel te vroeg. We zitten nog midden in de crisis. De af gelopen maanden hebben grote gevolgen voor dit bedrijf, de volgende maanden ook. Dat er consequenties zijn, ook voor de omvang van dit bedrijf, is on vermijdelijk. Transavia zal door deze crisis komen, maar niet zonder schade.'' Over mededogen gesproken. Aller lei groepen, binnen en buiten de politiek, stellen allerhande eisen aan de luchtvaart in ruil voor over heidssteun. Tot het inperken van activiteiten aan toe.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17