ECONOMIE 17
Schade voor luchtvaartsector is 'onvermijdelijk'
Ik had graag
meer begrip
gezien voor
de omvang
van onze
problemen
- met alle onzekerheden - na te den
ken over de toekomst. Van de manier
waarop iedereen bij Transavia dat nu
doet, raakt mijn batterij weer opgela
den. Ik krijg wel een adrenalinekick
door dit avontuur.
We vliegen sinds 4 juni weer, naar
Malaga en Faro, en elke week komen
daar bestemmingen bij. Deze maand
groeien we van 4 procent naar 25 pro
cent, deze zomer willen we naar 75
procent. Maar het is bestemmingen
toevoegen, geen frequenties. In die
wereld zitten we nog niet. De capaci
teit blijft beperkt.''
,,Als de overheid negatieve reisadvie
zen opheft, waarom zou je dan niet
naar die landen toe mogen? Zeker als
het risico op besmetting gelijk is aan
hier boodschappen doen. Ik ben er
van overtuigd dat vliegen op een vei
lige manier kan. Met de luchtreini-
ging aan boord, mondkapjes, beper
ken van de catering. De kans op be
smetting is wel bijzonder klein.
Ik ben bewust meegegaan op onze
eerste vlucht naar Faro. Om aan de
bemanning en passagiers te laten
zien dat ik erachter sta. Niet hen het
risico laten lopen terwijl ik op kan
toor zit. En ik wilde zien hoe het gaat.
In Faro temperaturen ze reizigers.
Daar doen we in Nederland heel
krampachtig over, maar dat zou
enorm helpen om het vertrouwen in
vliegen groter te maken. Daar moet je
als overheid dan wel in investeren.''
,,Ik heb begrip voor ondernemers die
vechten voor hun bedrijf, maar luis
ter goed naar ons verhaal. Een vlieg
tuig is echt iets anders dan een thea
ter of een club. Die hebben geen
luchtfilters, daar wordt de hele at
mosfeer niet om de drie minuten
ververst. Daarmee zeg ik niet dat het
ongezond is in een theater, dat moe
ten anderen beoordelen. Ik vind het
jammer dat we zo in een hullie-
zullie-discussie komen."
,,Je hebt als passagier de verantwoor-
delijkheid niet te reizen als je je niet
goed voelt. En alle regels te volgen.
En bij excessen wordt wel degelijk
ingegrepen. Er is nu behoefte bij een
groot deel van onze klanten om te
gaan vliegen. We zien dat de boekin
gen de goede kant opgaan. En als je
het niet aandurft, moet je vooral niet
op pad gaan. Bij ons is het mogelijk
tot twee uur voor vertrek je boeking
af te blazen."
,,Die discussie is moeizaam verlopen,
mild gezegd. De buitenwereld, ook
de politiek en de Europese Commis
sie, beseft onvoldoende hoe groot de
klap is. Wij hebben tussen half maart
en midden juni 8500 vluchten gean-
OMZETDALING
nuleerd. Dat zijn 1,8 miljoen passa
giers. Al die mensen terugbetalen
terwijl vliegtuigen aan de grond
staan, dat zou het einde betekenen.
Het beeld dat we de regels eventjes
hebben opgeschort om er zelf beter
van te worden, klopt echt niet. Die
regels zijn niet geschreven voor een
crisis als deze. We hebben passagiers
juist zekerheid geboden. Ze konden
met die vouchers opnieuw boeken en
als dat niet lukte, zouden we na
twaalf maanden terugbetalen. Ik
vind dat in deze situatie fair. Maar in
de politiek en in Brussel was onvol
doende mededogen. Ik had graag
meer begrip gezien voor de omvang
van onze problemen."
,,Het continu opwerpen van nieuwe
hindernissen doet geen recht aan de
huidige crisissituatie en geen recht
aan de behoefte van Nederlanders
om op reis te gaan. Zeker niet als ze
worden afgedwongen met overheids
hulp als stok achter de deur.
Transavia is opgezet om vliegen
bereikbaar en betaalbaar te maken
voor iedere Nederlander. Daar horen
regels en beperkingen bij, van het
maximum aantal vluchten op vlieg
velden tot de tickettaks die er vol
gend jaar bijkomt. Maar niet tot in
het oneindige. Om te investeren in
duurzaamheid, moeten we toch eerst
geld kunnen verdienen."
dinsdag 23 juni 2020
GO
crib--'
echt op een veilige manier'
De overheid zegt: je moet niet rei
zen als het niet nodig is. U zegt:
kom alsjeblieft reizen.
Vervolgens wordt de luchtvaart te
genover theaters gezet, of reisbus-
sen, de horeca. Het beeld: in de
lucht mag alles, wij mogen niks.
Toch duiken her en der verhalen op
van volle gangpaden, reizigers die
hun mondkapje afdoen en beman
ningen die niet ingrijpen.
- Marcel de Nooijer,
ceo Transavia
Dat hebben jullie wel moeten leren,
gezien de strijd om de vouchers,
waarin jullie uiteindelijk moesten
buigen.
60 procent minder luchtreizi
gers dit jaar, een omzetdaling
van 5,4 miljard euro en 178.000
banen op de tocht van Neder
landers die direct en indirect
afhankelijk zijn van de lucht
vaart. Brancheorganisatie Iata
is uiterst somber over de gevol
gen van de coronacrisis voor
de Nederlandse luchtvaart
sector.
Transavia-topman Marcel de
Geen lange rijen in de af
gelopen maanden. foto anp
Nooijer waagt zich nog niet aan
zulke rekensommen. „Daarvoor
is het veel te vroeg. We zitten
nog midden in de crisis. De af
gelopen maanden hebben
grote gevolgen voor dit bedrijf,
de volgende maanden ook. Dat
er consequenties zijn, ook voor
de omvang van dit bedrijf, is on
vermijdelijk. Transavia zal door
deze crisis komen, maar niet
zonder schade.''
Over mededogen gesproken. Aller
lei groepen, binnen en buiten de
politiek, stellen allerhande eisen
aan de luchtvaart in ruil voor over
heidssteun. Tot het inperken van
activiteiten aan toe.