II 5 uitgebuit en worden gediscrimi neerd. Het gaat over de Aborigin als in Australië, de onderdrukking van West-Papoea door Indonesië, maar ook over de positie van Tur ken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen in Nederland. ,,Het sentiment in deze groepen is hetzelfde'', zegt Steijlen. ,,Ze hebben een gedeelde pijn. Ze voe len zich achtergesteld, niet erkend in hun pijn en waar ze vandaan komen. Ze leven in een witte sa menleving waarin donkere men sen weinig privileges hebben.'' Fridus Steijlen constateert dat er nu veel meer over wordt gespro ken dan in de jaren 80. ,,De samen leving is veranderd en groepen zetten het onderwerp beter op de kaart. Deze generatie legt de eisen harder op tafel. Dit is ook hün maatschappij, ze hebben het recht om hier te zijn en eisen dat de maatschappij verandert.'' Tradities Standbeelden van omstreden koloniale of racistische witte 'helden' uit die tijd zijn nu het doelwit van de zwarte woede. In Washington werd vrijdag het beeld neergehaald van Albert Pike, generaal van het zuidelijke leger die tijdens de Amerikaanse Bur geroorlog streed voor het behoud van de slavernij. Het Europees Parlement nam vrijdag een resolutie aan, die lidstaten oproept te breken met 'racistische en afrofobische tradi ties' als Zwarte Piet. Tegelijkertijd stelt het parlement: ,,Het geweld en de vernieling van eigendom men zullen het probleem van diepgewortelde discriminatie niet oplossen en moeten stevig aan de kaak worden gesteld.'' Geïnspireerd door het buiten land wilde vrijdag in Hoorn een groep betogers naar het stand beeld van Coen oprukken. Deze raakte slaags met de politie. Twaalf betogers zijn opgepakt, onder wie een demonstrant die tegen het beeld plaste. Het beeld van Coen was al om streden voordat het op 30 mei 1893 Deze generatie legt de eisen harder op tafel. Dit is ook hun maatschappij werd onthuld. Twee dagen eerder schreef het sociaal-democratisch tijdschrift Recht voor allen: 'Men wischt de bloedvlekken niet af van Coen's nagedachtenis door de be wering, dat hij moet beschouwd worden als een kind van zijn tijd, dat hij handelde als 'Calvinist'. Coen is en blijft een hond.' Het beeld is al vaker besmeurd en zelfs (per ongeluk) van zijn sokkel geduwd, maar verdween nooit van het plein in Hoorn. De rellen zijn voor de gemeente ook geen aanleiding het stand- beeld te verwijderen. Coen wordt 'in de gaten gehouden', maar er zijn geen extra veiligheidsmaat regelen getroffen. In Amsterdam werd gisteren het monument Indië-Nederland be kogeld en besmeurd met rode verfbommen. Op het monument - tot 2004 een ereteken voor gene raal Jo van Heutsz - was de leus geklad: 'Van Heutsz leeft! Stop alle vormen van racisme! Next stop: Coentunnel #BLM'. De politie onderzoekt de zaak. In Vlissingen verzamelde zich zaterdag een groep mensen bij het beeld van zeeheld Michiel de Ruyter om het te beschermen tegen eventuele bekladders. Steijlen sluit meer acties tegen standbeelden niet uit. „Beelden zijn de plekken waar je uiting kunt geven aan je standpunten en eisen. De acties en de tegenacties bren gen een discussie op gang en ma ken duidelijk hoe de verhoudin gen liggen.'' De hoogleraar vindt dat goed nagedacht moet worden over de toekomst van beelden zoals dat van Coen. ,,Dat standbeeld staat er omdat Hoorn trots is op zijn natio nale bijdrage. Je kunt je afvragen waar je trots op wilt zijn'', zegt Steijlen. ,,Het gaat er ook om hoe we naar de geschiedenis kijken en erover schrijven. Dat is dyna misch. Standbeelden zijn ook een vorm van geschiedschrijving. Als we de geschiedenis in boeken kunnen herschrijven, waarom dan niet die in het straatbeeld?'' maandag 22 juni 2020 GO De politie in Hoorn bewaakt het beeld van J.P. Coen. foto epa ben je dan zo trots?' Het monument Indië-Nederland in Amsterdam is beklad. foto anp T In Washington DC wordt het beeld van de zuidelijke generaal Albert Pike van zijn sokkel gehaald en verwijderd. foto epa - Fridus Steijlen, hoogleraar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 5