Bedrijven vragen hun werknemers om loonoffer V ECONOMIE 17 We hebben veel geleerd, digitale technologie heeft zijn waarde bewezen hun geboorteland wilden door brengen. Daar zou een soort mini-sabbatical bij passen en dat kun je in je personeelsbeleid opnemen. We denken niet meer vóór mensen, maar mét mensen.'' ,,We hebben veel lessen geleerd. We zien dat de digitale techno logie zijn waarde heeft bewezen, en niet alleen bij corona. Door het virus werd de zorginfrastructuur behoorlijk belast. Dankzij digitale technieken, zoals consult op afstand, kan veel efficiënter ge werkt worden. Denk ook aan kunstmatige intelligentie om te helpen diagnoses te stellen. Dat neemt artsen veel werk uit han den, wat tot meer handen aan het bed kan leiden. Daar gaan we vol mee door. Philips is vanouds een concern dat gedreven wordt door technologie. Tegenwoordig ontwikkelen we steeds meer in co-creatie. Apparatuur ontwik kelen we bijvoorbeeld met zie kenhuizen en in samenspraak met patiëntenorganisaties. Werkt het apparaat goed, is het handig te bedienen? En is het een verbete ring voor de patiënt? Zulke vra gen kun je alleen beantwoorden door intensieve samenwerking." „Ik zie door de crisis hoe veel veerkracht er in mensen zit. Voor mij als leider is de vraag: hoe creëer ik de omstandigheden waarin mensen het beste kunnen gedijen? Maar ook heel praktisch: ik denk dat we in de toekomst minder gaan reizen en meer tijd besteden aan de mensen.'' 4 procent van de ondervraagde leden meldde dat de werkgever om een loonoffer heeft gevraagd. In vier van de tien gevallen werd het meegedeeld aan het perso neel, zonder overleg. Daarnaast verwacht een op de tien werken den dat hun de komende tijd gevraagd wordt om salaris in te leveren. Een eventueel loonoffer zal in veel gevallen niet vrijwillig zijn. Slechts een op de vijf onder vraagden geeft aan bereid te zijn loon in te leveren vanwege de crisis. Bijna de helft laat weten een loonoffer financieel niet te kunnen dragen. CNV-voorzitter Piet Fortuin waarschuwt werknemers goed na te denken voordat ze akkoord gaan. ,,Een loonoffer van 20 pro cent betekent ook een 20 procent lagere WW-uitkering bij een eventueel ontslag. En dat twee jaar lang. Dat kan duizenden euro's schelen.'' CNV wil het gesprek aangaan met bedrijven die hun personeel vragen in te leveren. Een loon- offer moet vrijwillig zijn. ,,Des- noods stappen we naar de rech ter'', aldus Fortuin. Als het aan de werkgevers ligt, worden loonoffers bespreekbaar voor alle bedrijven die in de pro blemen zitten door de coronacri sis. Daar moet de cao desnoods voor worden opengebroken. Dan kan het gaan om loonsverla gingen en het uitstellen van afgesproken loonsverhogingen. Dat stelt werkgeversvereniging AWVN in een nieuwe nota over het arbeidsvoorwaardenbeleid. Door de pandemie en de strenge maatregelen is de economische realiteit in een paar maanden compleet veranderd, constateert AWVN. Een paar maanden gele den ging het bij de cao-onder handelingen nog vooral om de vraag hoe schaars personeel te behouden of te verleiden over te stappen. Hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden stonden centraal. Krimpeconomie Nu kijken veel bedrijven tegen een forse daling van het werk aan of zelfs een compleet lege order portefeuille. En ondernemers verwachten dat ze voor lange tijd beperkt zullen worden door de 20 procent minder salaris betekent ook een 20 procent lagere WW-uitkering coronamaatregelen. De 1,5 meter economie is een krimpeconomie, vrezen ze. Werkgelegenheid en rendement komen permanent onder druk te staan, is de ver wachting. Om te voorkomen dat bedrij ven massaal omvallen, moet hard worden ingegrepen. En dat bete kent offers brengen. Uitstel of zelfs terugdraaien van loonsver hogingen moet mogelijk zijn, vinden de werkgevers. Kosten besparen waar het kan. De werkgevers willen ook kij ken of ze de bittere pil kunnen verzachten door te investeren in de scholing van medewerkers. Dat maakt hen breder inzetbaar en kan hen helpen sneller werk te vinden als ze onverhoopt ont slagen worden. De oproep is tegen het zere been van de FNV. ,,We voelen er niets voor in lonen te snijden. In crisistijden grijpen werkgevers hier snel naar, maar als het goed gaat, blijven de lonen achter. De recessie wordt alleen maar dieper als mensen minder te besteden hebben. We kijken wel naar maatwerk bij cao-onderhande lingen met bedrijven die in slecht weer verkeren. Daarbij zullen we kritisch kijken of de top ook bereid is te matigen", aldus Zakaria Boufangacha, coör dinator arbeidsvoorwaarden bij FNV. Ook CNV wil met bedrij ven in de problemen bekijken of er oplossingen gevonden kunnen worden. maandag 22 juni 2020 GO Heeft Philips nog andere lessen geleerd uit de crisis? Hans de Jong, president van Philips Nederland: ,,Ik ben veel meer ondersteunend dan directief.'' foto Hollandse hoogte Is er voor u persoonlijk nog iets veranderd? Vooral grote bedrijven doen inmiddels een beroep op hun personeel om salaris in te leveren. Dat blijkt uit een onderzoek van vakbond CNV onder de eigen leden. Peet Vogels Utrecht - Piet Fortuin, voorzitter CNV Bijna 50 procent van de on dervraagde CNV-leden denkt dat het inleveren van salaris voor hen financieel niet haal baar is. M CNV-voorzitter Piet Fortuin. FOTO ERIK VAN 'T WOUD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17