Rijkswaterstaat: ontsluiting naar Veerse Meer is nu 'onrealistisch'
Zonnepanelen
zijn booming
Adriaan heeft ze al
en wil er nog veel
meer mee zeeland 2
Een deel van de praatpalen die langs de snelwegen zijn
verdwenen, heeft een nieuw leven gekregen. Zij zijn
omgebouwd tot laadpalen. Op het parkeerterrein van het
Topshuis op Neeltje Jans staan tien exemplaren. Op elke
paal kunnen twee auto's worden aangesloten.
Het bedrijf Ecoleon nam de overbodig geworden
praatpalen enkele jaren geleden over. Een deel werd in
originele staat verkocht aan liefhebbers. De resterende zijn
omgebouwd tot, onder meer, laadpalen. Rijkswaterstaat
plaatst deze op een aantal markante eigen locaties, zoals
het Topshuis. De palen zijn bedoeld om elektrische
dienstvoertuigen op te laden, maar ook bezoekers - zoals
Alex Brouwer op de foto - kunnen er gebruik van maken.
„Rijkswaterstaat is pas onlangs bij
dit proces betrokken en niet gekend
in het voortraject. Helaas moeten
wij constateren dat de verwachtin
gen die in de regio zijn gecreëerd
ten aanzien van de kansrijke ont
sluitingsoplossingen, op dit mo
ment onrealistisch zijn", stelt
Rijkswaterstaat.
Het is 'een uitzonderlijke stap'
dat zo'n brief wordt geschreven,
zegt woordvoerder Edwin de Feij-
ter. ,,Maar dat andere overheden
spreken voor of namens ons, of zelfs
besluiten nemen, is niet handig."
Oplossingen voor de verkeerspro
blemen moeten in samenspraak
worden genomen, benadrukt hij.
,,Maar zo ver was het zeker nog
niet."
Vakantieverkeer
Een nieuwe afslag vanaf de A58 tus
sen Lewedorp en Arnemuiden is
uit onderzoek (in opdracht van
ontwikkelaar Driestar van Water
park Veerse Meer) en uit besprekin
gen met betrokkenen als meest
kansrijke en meest robuuste oplos
sing gekomen voor de groeiende
druk van vakantieverkeer op de
dorpen ten zuiden van het Veerse
Meer. Deze oplossing is begin dit
jaar naar voren gekomen en ook in
openbare bijeenkomsten benoemd.
,,Rijkswaterstaat is zowel door
mij als door ambtenaren wel dege
lijk steeds op de hoogte gehouden",
reageert verkeerswethouder Chris
Simons van Middelburg. Hij is dan
ook verbaasd over de brief. ,,De be
trokken directeur van Rijkswater
staat heeft ook gezegd: houd ons op
de hoogte."
Dat Rijkswaterstaat pas recent
formeel betrokken is bij het zoeken
naar de beste oplossing, komt vol
gens Simons doordat nu ook pas
echt gewerkt wordt aan de Ge-
biedsontsluitingsvisie Veerse Meer
Zuid. Voorheen ging het om denk
richtingen en een onderzoek van
Driestar, benadrukt hij.
Rijkswaterstaat houdt de deur
Ons beleid is dat we
niet per se nieuwe
afslagen op de A58
aanleggen
naar de andere overheden wel
open. ,,We gaan graag het gesprek
aan om het verkeersonderzoek
goed met elkaar te bespreken en zo
tot passende varianten en oplossin
gen te komen." De Feijter wij st erop
dat 'misschien andere, slimmere
oplossingen' te vinden zijn dan een
nieuwe afslag. ,,Ons beleid is dat we
niet per se nieuwe afslagen op de
A58 aanleggen. Al kan een situatie
altijd veranderen en zullen we zoe
ken naar maatwerk. Bij Goes wil
den we aanvankelijk ook geen extra
afslag, maar die is er toch geko
men."
Vervangen
Overigens zou het voor het Veerse
Meer niet gaan om een extra afslag
zoals bij Goes, benadrukt Simons,
maar om een nieuwe, die de hui
dige afslag naar Arnemuiden vanuit
de richting Goes naar Middelburg
kan vervangen.
I zaterdag 20 juni 2020
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
Etoleon
Nieuwe afslag A58 nog ver weg
Een nieuwe afslag vanaf de A58
om toeristisch verkeer naar het
Veerse Meer te leiden, is op dit
moment 'onrealistisch'. Dat
schrijft Rijkswaterstaat in een
gepikeerde brief aan de andere
wegbeheerders. Rijkswaterstaat
is pas sinds kort betrokken bij
de plannen en voelt zich gepas
seerd, blijkt uit de brief.
Maurits Sep
Arnemuiden
- Edwin de Feijter,
Rijkswaterstaat