Rijkswaterstaat: ontsluiting naar Veerse Meer is nu 'onrealistisch' Zonnepanelen zijn booming Adriaan heeft ze al en wil er nog veel meer mee zeeland 2 Een deel van de praatpalen die langs de snelwegen zijn verdwenen, heeft een nieuw leven gekregen. Zij zijn omgebouwd tot laadpalen. Op het parkeerterrein van het Topshuis op Neeltje Jans staan tien exemplaren. Op elke paal kunnen twee auto's worden aangesloten. Het bedrijf Ecoleon nam de overbodig geworden praatpalen enkele jaren geleden over. Een deel werd in originele staat verkocht aan liefhebbers. De resterende zijn omgebouwd tot, onder meer, laadpalen. Rijkswaterstaat plaatst deze op een aantal markante eigen locaties, zoals het Topshuis. De palen zijn bedoeld om elektrische dienstvoertuigen op te laden, maar ook bezoekers - zoals Alex Brouwer op de foto - kunnen er gebruik van maken. „Rijkswaterstaat is pas onlangs bij dit proces betrokken en niet gekend in het voortraject. Helaas moeten wij constateren dat de verwachtin gen die in de regio zijn gecreëerd ten aanzien van de kansrijke ont sluitingsoplossingen, op dit mo ment onrealistisch zijn", stelt Rijkswaterstaat. Het is 'een uitzonderlijke stap' dat zo'n brief wordt geschreven, zegt woordvoerder Edwin de Feij- ter. ,,Maar dat andere overheden spreken voor of namens ons, of zelfs besluiten nemen, is niet handig." Oplossingen voor de verkeerspro blemen moeten in samenspraak worden genomen, benadrukt hij. ,,Maar zo ver was het zeker nog niet." Vakantieverkeer Een nieuwe afslag vanaf de A58 tus sen Lewedorp en Arnemuiden is uit onderzoek (in opdracht van ontwikkelaar Driestar van Water park Veerse Meer) en uit besprekin gen met betrokkenen als meest kansrijke en meest robuuste oplos sing gekomen voor de groeiende druk van vakantieverkeer op de dorpen ten zuiden van het Veerse Meer. Deze oplossing is begin dit jaar naar voren gekomen en ook in openbare bijeenkomsten benoemd. ,,Rijkswaterstaat is zowel door mij als door ambtenaren wel dege lijk steeds op de hoogte gehouden", reageert verkeerswethouder Chris Simons van Middelburg. Hij is dan ook verbaasd over de brief. ,,De be trokken directeur van Rijkswater staat heeft ook gezegd: houd ons op de hoogte." Dat Rijkswaterstaat pas recent formeel betrokken is bij het zoeken naar de beste oplossing, komt vol gens Simons doordat nu ook pas echt gewerkt wordt aan de Ge- biedsontsluitingsvisie Veerse Meer Zuid. Voorheen ging het om denk richtingen en een onderzoek van Driestar, benadrukt hij. Rijkswaterstaat houdt de deur Ons beleid is dat we niet per se nieuwe afslagen op de A58 aanleggen naar de andere overheden wel open. ,,We gaan graag het gesprek aan om het verkeersonderzoek goed met elkaar te bespreken en zo tot passende varianten en oplossin gen te komen." De Feijter wij st erop dat 'misschien andere, slimmere oplossingen' te vinden zijn dan een nieuwe afslag. ,,Ons beleid is dat we niet per se nieuwe afslagen op de A58 aanleggen. Al kan een situatie altijd veranderen en zullen we zoe ken naar maatwerk. Bij Goes wil den we aanvankelijk ook geen extra afslag, maar die is er toch geko men." Vervangen Overigens zou het voor het Veerse Meer niet gaan om een extra afslag zoals bij Goes, benadrukt Simons, maar om een nieuwe, die de hui dige afslag naar Arnemuiden vanuit de richting Goes naar Middelburg kan vervangen. I zaterdag 20 juni 2020 I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl Etoleon Nieuwe afslag A58 nog ver weg Een nieuwe afslag vanaf de A58 om toeristisch verkeer naar het Veerse Meer te leiden, is op dit moment 'onrealistisch'. Dat schrijft Rijkswaterstaat in een gepikeerde brief aan de andere wegbeheerders. Rijkswaterstaat is pas sinds kort betrokken bij de plannen en voelt zich gepas seerd, blijkt uit de brief. Maurits Sep Arnemuiden - Edwin de Feijter, Rijkswaterstaat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 29