goedkoper, ook tweedehands
Ruimtewonder is
lastig te bedienen
8,4
23
MG ZS EV NIEUW
MG ZS EV GEBRUIKT
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI (150 pk/110kW),
vanaf €33.490
om elektrisch te gaan rijden. Wie
als particulier zo'n auto koopt óf
privé leaset, kan vanaf 1 juli geld
terugvragen.
Aan de SEPP-regeling, die met te
rugwerkende kracht ook geldt voor
auto's die vanaf 4 juni op kenteken
zijn gezet, zijn wel voorwaarden ver
bonden. Zo moet de oorspronkelijke
nieuwprijs van de auto tussen de
12.000 en 45.000 euro liggen, moet
het model minimaal 120 kilometer op
een volle acculading kunnen halen
en moet hij volledig elektrisch zijn.
Voor een hybride of plug-in-
hybride gelden de voordelen dus
niet. Ook alle Tesla's vallen buiten de
boot. De goedkoopste Tesla, de Model
3, heeft immers nog altijd een nieuw
prijs vanaf €49.995; dat is bijna vijf
mille boven de limiet van de subsi
dieregeling.
Bij tweedehands exemplaren geldt
de korting bovendien alleen wanneer
je de auto bij een erkend autobedrijf
koopt. Zo wil Den Haag voorkomen
dat mensen subsidie opstrijken door
onderling auto's te verkopen. De
overheid reserveert dit jaar 17,2 mil
joen euro voor de regeling: 10 miljoen
daarvan is bestemd voor 2500 nieuwe
auto's, met de overige 7,2 miljoen
kunnen 3600 kopers van een tweede
hands ondersteund worden. Het sub
sidieprogramma loopt tot 2025, voor
de komende jaren wordt de hoogte
van het jaarbudget later bepaald.
Populair
Elektrische auto's zijn steeds meer in
trek, bevestigt Ingrid Spierts van Au
tomotive Mediaventions, het bedrijf
achter de populaire autozoeksites
Gaspedaal.nl, AutoTrack.nl en Auto-
wereld.nl: ,,In onze cijfers zien we
een duidelijke stijging in het aantal
mensen dat naar een elektrisch mo
del zoekt. Al ligt dat niet zozeer aan
de nieuwe regeling, want we zien die
stijging al langer. Elektrische auto's
zijn extreem populair aan het wor
den: de vraag is vele malen hoger dan
het aanbod.''
Brancheorganisatie Bovag ziet een-
zelfde trend, bevestigt woordvoerder
Tom Huyskens. ,,Steeds meer auto
kopers willen overstappen op elek
trisch, maar vooralsnog is het koffie
dik kijken hoeveel nieuwe modellen
daadwerkelijk leverbaar zijn. Zeker
nu veel autofabrieken stil hebben ge
legen vanwege de coronacrisis. Zo is
de Volkswagen ID.3 vertraagd.
Kopers zijn nu sterk afhankelijk
van de opstartende auto-industrie en
van modellen uit voorraad. Maar voor
de tweedehands markt geldt dat er
voorlopig voldoende modellen te
koop staan.''
BMW I31 NIEUW
BMW I3 (2017) GEBRUIKT
De Octavia is al jaren
een hit onder leaserij
ders. Geen wonder. Echt
goedkoop is hij allang
niet meer, maar de
Skoda biedt de moderne
techniek en degelijke
productiekwaliteit van
de Volkswagen Groep,
in combinatie met veel
ruimte. Dat geldt zeker
voor de stationwagon,
die veruit het populairst
is.
De nieuwe generatie
is nauwelijks langer dan
de vorige. Maar als stati
onwagon biedt hij nog
eens 30 liter meer baga
geruimte dan voorheen.
Met zijn 640 liter is dit
een waar ruimtewonder.
Op de achterbank heb
ben volwassenen genoeg
plek. Jammer alleen dat
een enorme tunnel daar
de voetenruimte be
perkt. Voorin krijgen de
bovenbenen te weinig
steun van de stoelzittin
gen en dat voelt minder
comfortabel aan.
Het interieur is smaak
vol gestileerd. Deze Oc-
tavia heeft de jongste ge
neratie infotainment van
de Volkswagen Groep.
Dat ziet er veelbelovend
uit, maar het bedienings
gemak blijkt soms een
mislukking. Even de
ventilator harder zetten?
Vergeet het maar. Alleen
de temperatuur is snel te
regelen. Het systeem
luistert ook naar gespro
ken commando's en stelt
soms hardop vragen als
je helemaal niks wilt.
Ook onhandig is de be
diening van de
cruisecontrol, die achter
het stuur vrijwel on
zichtbaar is.
De 1,5 liter motor helpt
deze auto aan meer dan
voldoende trekkracht.
Het is een viercilinder,
waar andere merken
vaak driecilinders mon
teren. Het benzinever
bruik was tijdens de test
1 op 15,2 - best netjes. De
automatische cilinder
uitschakeling, op mo
menten dat het kan,
helpt daaraan mee.
De motor is stil, maar
de rijwind is wel nadruk
kelijk te horen. Het licht
deinende en daardoor
wat onstabiele karakter
in het weggedrag is bij
deze generatie gelukkig
verdwenen. Maar uitge
sproken comfortabel is
hij nog steeds.
vrijdag 19 juni 2020
Hoewel deze Chinese SUV al tot de voordeligste
elektrische auto's op de markt behoorde, maakt de
subsidieregeling de ZS extra interessant. De 4000
euro van de regering brengt de aanschafprijs
(€30.985 voor de goedkoopste 'Comfort'-uitvoering)
onder de 30.000 euro en importeur Van Mossel doet
daar 'uit eigen zak' nog eens 4000 euro af. Zo wordt
de ZS bijna een derde goedkoper. Je hebt deze
flinke SUV dan al voor €22.985.
Omdat de ZS pas vorig jaar op de markt kwam,
staan er op AutoTrack.nl nauwelijks gebruikte exem
plaren te koop. Bovendien zijn de prijzen nog bijna
niet gezakt in vergelijking met nieuwe auto's. Wij
zagen deze week een ZS uit 2019 met 18.500 kilome
ter ervaring en een prijs van 28.400 euro. Omdat de
auto gebruikt is, geldt slechts 2000 euro subsidie. In
dit geval is aanschaf van een nieuwe zelfs dus goed
koper!
Ondanks z'n bescheiden buitenmaten is BMW's elektri
sche stadsauto niet goedkoop: voor de voordeligste ver
sie betaal je minimaal €41.065. De overheidssubsidie be
tekent wel dat je nu bijna 10 procent korting krijgt. Daar
mee zakt de aanschafprijs onder de 40 mille.
BMW was er vroeg bij met een elektrische auto: de
markante i3 zag al in 2013 het levenslicht. Gebruikte
exemplaren vind je dan ook volop. Wij zagen er één uit
2017 op AutoTrack.nl voor €23.950 (exclusief subsidie),
met een kilometerstand van ruim 74.000 kilometer. Met
de subsidie wordt dat dus €21.950.
FOTO'S AUTOTRACK.NL, BART HOOGVELD, GASPEDAAL.NL
Andere, nieuwe elektrische auto's
die in de subsidieregeling vallen zijn
de DS3 Crossback e-Tense, Honda
E, Hyundai Ioniq en Kona, Kia e-Niro,
Mazda MX-30, Mini Electric, Opel
Corsa-e, Peugeot e-208 en e-2008,
Seat Mii Electric, Skoda Citigo-e,
Smart Fortwo en Forfour EQ en de
VW e-Up en e-Golf. Kijk voor uitge
breide tests van elektrische auto's
op de site van deze krant /auto.
De nieuwe generatie
van de Octavia blijkt
bijna net zo ruim als
topmodel Superb.
Maar helaas heeft
deze Skoda niet alleen
de goede genen van
moeder Volkswagen
gekregen.
Heerlijk ruim.
Lekker zuinig.
Volwaardige uitrusting.
Prima rijkwaliteiten.
Goedkoop is an
ders. Te onhandig
infotainment. Zitcom
fort kan beter.
De nieuwe Skoda
Octavia is niet goed
koop, maar zijn ruimte
is onovertroffen en hij
rijdt ook goed. Jam
mer dat het bedie
ningsgemak van het
infotainment tekort
schiet.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities
Als altijd ruimte volop in de Skoda Octavia. Het
infotainment is wat behelpen. fotos bart hoogveld