goedkoper, ook tweedehands Ruimtewonder is lastig te bedienen 8,4 23 MG ZS EV NIEUW MG ZS EV GEBRUIKT Skoda Octavia Combi 1.5 TSI (150 pk/110kW), vanaf €33.490 om elektrisch te gaan rijden. Wie als particulier zo'n auto koopt óf privé leaset, kan vanaf 1 juli geld terugvragen. Aan de SEPP-regeling, die met te rugwerkende kracht ook geldt voor auto's die vanaf 4 juni op kenteken zijn gezet, zijn wel voorwaarden ver bonden. Zo moet de oorspronkelijke nieuwprijs van de auto tussen de 12.000 en 45.000 euro liggen, moet het model minimaal 120 kilometer op een volle acculading kunnen halen en moet hij volledig elektrisch zijn. Voor een hybride of plug-in- hybride gelden de voordelen dus niet. Ook alle Tesla's vallen buiten de boot. De goedkoopste Tesla, de Model 3, heeft immers nog altijd een nieuw prijs vanaf €49.995; dat is bijna vijf mille boven de limiet van de subsi dieregeling. Bij tweedehands exemplaren geldt de korting bovendien alleen wanneer je de auto bij een erkend autobedrijf koopt. Zo wil Den Haag voorkomen dat mensen subsidie opstrijken door onderling auto's te verkopen. De overheid reserveert dit jaar 17,2 mil joen euro voor de regeling: 10 miljoen daarvan is bestemd voor 2500 nieuwe auto's, met de overige 7,2 miljoen kunnen 3600 kopers van een tweede hands ondersteund worden. Het sub sidieprogramma loopt tot 2025, voor de komende jaren wordt de hoogte van het jaarbudget later bepaald. Populair Elektrische auto's zijn steeds meer in trek, bevestigt Ingrid Spierts van Au tomotive Mediaventions, het bedrijf achter de populaire autozoeksites Gaspedaal.nl, AutoTrack.nl en Auto- wereld.nl: ,,In onze cijfers zien we een duidelijke stijging in het aantal mensen dat naar een elektrisch mo del zoekt. Al ligt dat niet zozeer aan de nieuwe regeling, want we zien die stijging al langer. Elektrische auto's zijn extreem populair aan het wor den: de vraag is vele malen hoger dan het aanbod.'' Brancheorganisatie Bovag ziet een- zelfde trend, bevestigt woordvoerder Tom Huyskens. ,,Steeds meer auto kopers willen overstappen op elek trisch, maar vooralsnog is het koffie dik kijken hoeveel nieuwe modellen daadwerkelijk leverbaar zijn. Zeker nu veel autofabrieken stil hebben ge legen vanwege de coronacrisis. Zo is de Volkswagen ID.3 vertraagd. Kopers zijn nu sterk afhankelijk van de opstartende auto-industrie en van modellen uit voorraad. Maar voor de tweedehands markt geldt dat er voorlopig voldoende modellen te koop staan.'' BMW I31 NIEUW BMW I3 (2017) GEBRUIKT De Octavia is al jaren een hit onder leaserij ders. Geen wonder. Echt goedkoop is hij allang niet meer, maar de Skoda biedt de moderne techniek en degelijke productiekwaliteit van de Volkswagen Groep, in combinatie met veel ruimte. Dat geldt zeker voor de stationwagon, die veruit het populairst is. De nieuwe generatie is nauwelijks langer dan de vorige. Maar als stati onwagon biedt hij nog eens 30 liter meer baga geruimte dan voorheen. Met zijn 640 liter is dit een waar ruimtewonder. Op de achterbank heb ben volwassenen genoeg plek. Jammer alleen dat een enorme tunnel daar de voetenruimte be perkt. Voorin krijgen de bovenbenen te weinig steun van de stoelzittin gen en dat voelt minder comfortabel aan. Het interieur is smaak vol gestileerd. Deze Oc- tavia heeft de jongste ge neratie infotainment van de Volkswagen Groep. Dat ziet er veelbelovend uit, maar het bedienings gemak blijkt soms een mislukking. Even de ventilator harder zetten? Vergeet het maar. Alleen de temperatuur is snel te regelen. Het systeem luistert ook naar gespro ken commando's en stelt soms hardop vragen als je helemaal niks wilt. Ook onhandig is de be diening van de cruisecontrol, die achter het stuur vrijwel on zichtbaar is. De 1,5 liter motor helpt deze auto aan meer dan voldoende trekkracht. Het is een viercilinder, waar andere merken vaak driecilinders mon teren. Het benzinever bruik was tijdens de test 1 op 15,2 - best netjes. De automatische cilinder uitschakeling, op mo menten dat het kan, helpt daaraan mee. De motor is stil, maar de rijwind is wel nadruk kelijk te horen. Het licht deinende en daardoor wat onstabiele karakter in het weggedrag is bij deze generatie gelukkig verdwenen. Maar uitge sproken comfortabel is hij nog steeds. vrijdag 19 juni 2020 Hoewel deze Chinese SUV al tot de voordeligste elektrische auto's op de markt behoorde, maakt de subsidieregeling de ZS extra interessant. De 4000 euro van de regering brengt de aanschafprijs (€30.985 voor de goedkoopste 'Comfort'-uitvoering) onder de 30.000 euro en importeur Van Mossel doet daar 'uit eigen zak' nog eens 4000 euro af. Zo wordt de ZS bijna een derde goedkoper. Je hebt deze flinke SUV dan al voor €22.985. Omdat de ZS pas vorig jaar op de markt kwam, staan er op AutoTrack.nl nauwelijks gebruikte exem plaren te koop. Bovendien zijn de prijzen nog bijna niet gezakt in vergelijking met nieuwe auto's. Wij zagen deze week een ZS uit 2019 met 18.500 kilome ter ervaring en een prijs van 28.400 euro. Omdat de auto gebruikt is, geldt slechts 2000 euro subsidie. In dit geval is aanschaf van een nieuwe zelfs dus goed koper! Ondanks z'n bescheiden buitenmaten is BMW's elektri sche stadsauto niet goedkoop: voor de voordeligste ver sie betaal je minimaal €41.065. De overheidssubsidie be tekent wel dat je nu bijna 10 procent korting krijgt. Daar mee zakt de aanschafprijs onder de 40 mille. BMW was er vroeg bij met een elektrische auto: de markante i3 zag al in 2013 het levenslicht. Gebruikte exemplaren vind je dan ook volop. Wij zagen er één uit 2017 op AutoTrack.nl voor €23.950 (exclusief subsidie), met een kilometerstand van ruim 74.000 kilometer. Met de subsidie wordt dat dus €21.950. FOTO'S AUTOTRACK.NL, BART HOOGVELD, GASPEDAAL.NL Andere, nieuwe elektrische auto's die in de subsidieregeling vallen zijn de DS3 Crossback e-Tense, Honda E, Hyundai Ioniq en Kona, Kia e-Niro, Mazda MX-30, Mini Electric, Opel Corsa-e, Peugeot e-208 en e-2008, Seat Mii Electric, Skoda Citigo-e, Smart Fortwo en Forfour EQ en de VW e-Up en e-Golf. Kijk voor uitge breide tests van elektrische auto's op de site van deze krant /auto. De nieuwe generatie van de Octavia blijkt bijna net zo ruim als topmodel Superb. Maar helaas heeft deze Skoda niet alleen de goede genen van moeder Volkswagen gekregen. Heerlijk ruim. Lekker zuinig. Volwaardige uitrusting. Prima rijkwaliteiten. Goedkoop is an ders. Te onhandig infotainment. Zitcom fort kan beter. De nieuwe Skoda Octavia is niet goed koop, maar zijn ruimte is onovertroffen en hij rijdt ook goed. Jam mer dat het bedie ningsgemak van het infotainment tekort schiet. —Niek Schenk Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities Als altijd ruimte volop in de Skoda Octavia. Het infotainment is wat behelpen. fotos bart hoogveld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 23