1 Minister wil gevluchte criminelen in Oost-Europa opsporen EUWS 11 Europees parlement stemt over instrument tegen belangenverstrengeling Het Europees parlement stemt vandaag over een resolutie over de Tsjechische premier Andrej Babis. Hem wordt belangenverstrengeling verweten. Europarle mentariër Lara Wolters onderzocht de kwestie. Mark van Assen Brussel ,,In feite komt het hier op neer'', zegt Lara Wolters. ,,Of meneer Babis gaat dit oplossen, of meneer Babis stapt op. Dat is wat wij van hem willen.'' Meneer Babis is Andrej Babis, de premier van Tsjechië. Wolters, Euro parlementariër voor de PvdA, trok in februari met vijf collega's speciaal voor hem naar Praag. Ze wilden we ten wat er precies waar is van de be schuldigingen tegen Babis. Zo zou de miljardair (hij is de op één na rijkste man van Tsjechië) voordat hij pre mier werd twee miljoen euro aan EU-subsidies hebben misbruikt. Die zaak werd aan het licht gebracht door OLAF, het Europese anti-fraudebu reau. Het Tsjechische onderzoek daarnaar werd in september vorig jaar plots stopgezet. De hoogste openbaar aanklager van het land draaide dit besluit echter terug. Daar komt bij dat Babis niet genoeg afstand zou hebben genomen van zijn bedrijf Agrofert, een van de grootste van het land. Het conglome raat, met meer dan 250 bedrijven en 35.000 werknemers, is opgericht door de premier toen hij nog geen premier was. Het omvat verschil lende sectoren (onder meer land bouw, voedsel, bosbouw en logistiek) en is een van de grootste ontvangers van EU-subsidies van Tsjechië. Toen Ik wist dat het niet goed zat. Maar toch sloeg ik steil achterover Babis eind 2017 aan de macht kwam, droeg hij het eigendom over aan een trustfonds, dat beheerd wordt door zijn familie en advocaten. Uit een voortijdig uitgelekt onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat hij nog wel degelijk zelf betrokken is bij de bedrijfsvoering. Als dat waar is, zou dat op z'n minst heel erg lijken op belangenverstrengeling. De zes parlementariërs, allen lid van de Juridische Commissie, gingen het hele rijtje af om een beeld te krij gen van de situatie. Ze spraken met journalisten, non-gouvernementele organisaties, bedrijven die benadeeld zouden zijn door Babis, verschillende ministeries en wilden ook langs bij de premier zelf. ,,Ik wist dat het niet goed zat", zegt Wolters. ,,Maar toch sloeg ik steil achterover." Ze schetst een weinig opwekkend beeld van de Tsjechische regerings leider. ,,Toen hij de politiek in ging, dachten de mensen: hij is zo rijk dat hij niet hoeft te stelen. Maar zoals het er nu naar uitziet, profiteert hij enorm van EU-subsidies. En dat ter wijl hij tegelijkertijd een van de grootse criticasters van de Unie is.'' Wolters en haar collega's probeer den informatie te vergaren bij ver schillende ministeries en de Reken kamer. Maar daar werden ze van het kastje naar de muur gestuurd: ,,Ieder- een wees naar elkaar.'' Babis zelf heb ben ze niet gesproken. ,,Nee, hij zegde op het allerlaatste moment af. Maar dat hadden we wel verwacht. Wel begon hij op Facebook een las tercampagne tegen twee van onze Tsjechische delegatieleden. Die kre gen een enorme lading shit over zich heen, werden landverraders ge noemd, en kregen uit uiteindelijk zelfs politiebegeleiding.'' In de resolutie wordt de Europese Commissie onder meer opgeroepen om een controlemechanisme in te stellen dat belangenverstrengeling in de lidstaten moet tegengaan. De in dieners, onder wie Wolters, spreken ook hun zorg uit dat Babis nog steeds invloed heeft op toewijzing van EU- gelden. ,,Hij schuift vrijdag gewoon aan bij de andere leiders als ze praten over de komende meerjarenbegro ting. We hopen dat zijn collega's, dus ook premier Rutte, hem aanspreken op de kwestie.'' Een resolutie heeft echter geen dwingend karakter, daar is Wolters zich van bewust. Het is uiteindelijk niet meer dan een politiek drukmid del. ,,Dat klopt, maar het verbaast me hoezeer deze druk Babis lijkt te erge ren. De internationale aandacht zit hem zeer dwars. Tijdens onze laatste persconferentie organiseerde hij er zelf snel ook eentje, zodat in elk geval in Tsjechië de aandacht werd afge leid.'' In veel gevallen vluchten de daders naar een land in Oost-Europa. Dek ker (foto) wil afspraken maken met die landen. Van alle veroordeelden die hun straf ontlopen is 25 procent naar hun thuisland Polen of Roe menië gevlucht. Of afspraken ma ken een reëel scenario is, blijft de vraag: juist in bijvoorbeeld Roeme nië zitten de gevangenissen al over vol, waardoor de overheid weinig geprikkeld zal zijn om 'onze' straf fen ook te laten uitzitten. Het probleem komt voort uit een grotere zorg van dit kabinet. In 2018 bleek dat 11.000 veroordeelden hun straf niet aan het uitzitten waren, terwijl dat wel moest. De verklaring is tamelijk simpel: tussen het von nis en het melden bij de gevange nispoort zit in veel zaken tijd: 90 procent vlucht naar het buiten land. Het direct vastzetten van ie dereen die veroordeeld is, wil kabi net noch Tweede Kamer. Er bestaat immers een kans dat iemand in ho ger beroep wordt vrijgesproken, waarna mensen ten onrechte heb ben vastgezeten. In een deze week verschenen on derzoek naar de problematiek blijkt niet dat Nederland grote steken laat vallen bij het opsporen of vast la ten zetten van voortvluchti- gen. Er is geen sprake van 'grote gemiste kansen', concluderen de onder zoekers, die ook naar andere landen keken voor een vergelijking. Lastig Wel zou Nederland een grote 'voor raad' voortvluchtigen hebben, juist omdat hier 'relatief veel' korte cel straffen worden opgelegd. Bij korter dan 120 dagen kunnen geen inter nationale opsporingsbevelen wor den uitgevaardigd. De onderzoe kers opperen om minder vaak cel- straffen en vaker werkstraffen of boetes te laten eisen door het Openbaar Ministerie. Minister Dekker lijkt daar niet voor te voe len. De minister wil liever de opsporing verbeteren. De teams die op de voort- vluchtigen jagen heb ben zo'n 1466 veroor- jffl f deelden, 'die lange tijd 1H! 1 uit beeld waren' opge spoord en opgepakt. „Daar zaten zware criminelen tus sen'', schrijft Dekker in een brief aan de Tweede Kamer. Hij wil pro beren te voorkomen dat er meer voortvluchtigen de wijk nemen naar het buitenland door een 'risicotaxatie-instrument' te laten ontwikkelen die de kans op vluch ten kan voorspellen. ,,Zo neemt bij- voorbeeld het risico van een vlucht naar het buitenland toe als iemand geen of weinig binding met Neder land heeft.'' Als dat risico hoog is, kan bijvoor beeld voor snelrecht worden geko zen, zodat bij veroordeling de straf meteen kan worden uitgevoerd. Ook wil hij kijken of verdachten bij een hoog risico geen kans meer zouden moeten maken op schor sing van hun voorlopige hechtenis. Voor de gevallen waarin wel tot schorsing wordt overgegaan, zal worden verkend of het opleggen van een borgsom mogelijk is. Dat kan in Nederland namelijk wel, alleen wordt het praktisch nooit gedaan. Dekker is er nog voorzichtig over: hij wil kijken of het 'mogelijk is' en 'uitkomst biedt'. vrijdag 19 juni 2020 GO Premier Tsjechië 'profiteert zelf enorm' van EU-subsidies De Tsjechische premier Andrej Babis. foto epa - Lara Wolters, Europarle mentariër Criminelen die nog een straf hebben uitstaan, maar gevlucht zijn naar het buitenland, mogen niet langer hun straf ontlopen. Minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) wil dat deze mensen alsnog hun straf uitzitten in het land waar ze naartoe zijn gegaan. Tobias den Hartog Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 11