#nlstarto 'Er is een soort stuwmeer ontstaan, miljoenen mensen willen weg' J online: corendon.nl ruim duizend mensen per dag. Wij zijn er op alle fronten klaar voor. Zo gauw we weer mogen vliegen op een bestemming, kun nen we helemaal los.'' ,,Met stip op één, ook als ik men sen op straat tegenkom: 'Wanneer mogen we weer?' Daarnaast krij gen we veel hartverwarmende re acties van onze trouwe klanten. Vaak is de boodschap: hou ons geld maar, wij gaan volgend jaar wel op vakantie.'' ,,Als je echt bang bent, moet je niet gaan vliegen. Stel dan je vakantie uit, boek je reis om: we hebben al onze klanten op 9 juni een mail gestuurd. Daarin staat dat je bij Corendon eenmalig je reis gratis kunt omboeken, tot oktober 2021. En tegen mensen die nog twijfelen zou ik willen zeggen dat vliegen, ook al van wege de uitstekende luchtfilte- ring, heel veilig is. Sterker nog, boodschappen doen bij een su- permarkt is gevaarlijker dan vlie gen.'' ,,In de eerste plaats: we gaan ver antwoord op reis, dus geen polo- naise-achtige toestanden. Verder hebben we een Corendon-terug- haalgarantie: stel dat er een uit braak komt in een land waar je op vakantie bent, dan halen we je gratis terug. En het is zeker moge lijk om relaxed en verantwoord naar de zon te gaan, ook al omdat het overal minder druk is. Hotels zitten door de afstandsregels maar voor de helft vol, dat is veel relax ter. Bovendien zijn hotels schoner dan ooit: normaal wordt er één keer per dag schoongemaakt, nu zes keer. En onze vliegtuigen wor den normaal bij aankomst in 20 minuten gereinigd, nu nemen we er 50 minuten voor.'' ,,Haha, nee hoor, we hadden eer der juist bonje met het RIVM (over de kwaliteit van de door Corendon aangeboden corona tests, red.), zo goed is onze relatie niet. Maar we waren uiteraard blij toen hij vertelde dat vliegen veilig is.'' ,,We hebben wekelijks online live-events georganiseerd, waar iedereen zijn of haar vragen kon stellen. Natuurlijk zijn sommige mensen bezorgd of ze hun baan kunnen behouden, of Corendon dit wel overleeft. Wij moeten in deze tijd nóg meer ons best doen om klanten te overtuigen bij ons te boeken. En we zijn hard op zoek gegaan naar nieuwe mogelijkhe den, nieuwe concepten.'' En, gevonden? ,,Ja, met Costa Holanda, waarbij gasten in ons eigen Corendon Village Hotel bij Schiphol verblij ven. We geven ze daarnaast gratis toegang tot Beach Club Zandvoort en allerlei faciliteiten. Het lijkt dus op een vakantie aan de Costa Brava, alleen dan aan de Costa Holanda. Het slaat gelukkig aan: we hebben al 5000 boekingen en de klantwaardering is erg hoog.'' ,,Laat een coronatest doen voor je gaat. Doe je het niet voor jezelf, dan wel voor je medereizigers om te voorkomen dat je ze besmet. En houd gewoon afstand. We hebben ons personeel getraind om daar op te letten en er mensen op te atten deren. Maar we gaan geen politie- agentje spelen: het moet wel va kantie blijven.'' ,,Kijk naar vorige crises, oorlogen, aanslagen: zo gauw het weer kan, gaan mensen op reis. De afgelopen vier maanden kon niemand op va- kantie naar het buitenland. Men sen missen vakantie en vooral de gezelligheid. Er is dus een soort stuwmeer ontstaan, miljoenen mensen willen nog weg.'' ,,Ik kijk naar de mensen die wél willen, en dat percentage valt me erg mee. Sterker nog, als één pro cent van hen bij ons boekt, zijn we al uitverkocht. Daarover gespro ken: ik denk dat de zakelijke markt wél verandert. De afgelopen maanden hebben veel mensen - ik ook - ontdekt dat online vergaderen prima werkt. Het aan tal zakelijke vluchten zal daarom blijvend verminderen. Maar de vakantiebehoefte van mensen blijft altijd bestaan.'' donderdag 18 juni 2020 °e) Wat horen jullie eigenlijk van je klanten? Atilay Uslu van Corendon: 'Ik ben niet van het annuleren, ik ben van het boeken.' Wat zegt u tegen mensen die bang of huiverig zijn om in een vliegtuig te stappen? Wat doet Corendon om klanten ontspannen op vakantie te laten gaan? Volgens RIVM-directeur Jaap van Dissel is de kans op besmet ting in een vliegtuig bijzonder klein. U heeft hem niet toevallig een gratis reisje beloofd voor dat bericht? Hoe houd je in zo'n onzekere periode de moed erin voor het personeel? Wat vragen jullie nu van klanten die naar het buitenland reizen? Denkt u dat de reiswereld defini tief verandert door corona? Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders deze zomer niét op vakantie wil. noodzakelijke reizen') zal de reisonderneming de reis niet uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buiten gewone omstandigheden. De klant heeft recht op terugbetaling van alle betaalde bedragen, maar geen recht op aanvullende schadevergoeding of zal in overleg met de reis onderneming de reis omboeken. Een reis- en annuleringsverzekering zal bij rood of oranje over het algemeen ook geen dekking bieden als je toch afreist. Bekijk hiervoor je polis voorwaarden. Bij de kleur el ('let op, veiligheids risico's') of groei ('geen bijzondere veiligheids risico's') kan de reis- ondernemer de reis uitvoeren en gaat jouw vakantie door. Een reis- en annuleringsverzekering zal bij geel of groen over het algemeen dekking bieden. Bekijk daarvoor je polis voorwaarden. Mijn reis vindt plaats na de openstelling van de grenzen en gaat ook door, maar ik moet wel rekening houden met verschillende maatregelen die de bestemming van het ontvangende land stelt. Mag ik mijn reis op basis van deze maatregelen kosteloos annuleren? Ja, je mag annuleren, maar niet kosteloos. Accepteer die maatregelen maar als het 'nieuwe normaal'. Vanwege de huidige onzekere situatie wil een klant niet voldoen aan de (aan)betalingsregels van de reisorganisator. Mag dat? Nee, als de reiziger niet tijdig voldoet aan de (aan)betalingsregels, mag de reisorganisator de reis annuleren. De kosten zijn in principe voor de reiziger.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 47